In de molen

Louis

Member
Goedemiddag,
Even voorstellen; Over een jaar hopen wij te kunnen gaan emigreren naar Perth (ik en mijn vrouw, 53 en 51 jaar) Wij hebben de state nomination inmiddels ontvangen en rollen nu het systeem van de visa in. Wij gaan voor het investeringsvisum. De voorpret kan beginnen. Een aantal jaren geleden hebben wij ons bedrijf verkocht en zijn nu volop aan het genieten. Na een aantal jaren intensief heen en weer gependeld tussen Perth en Nederland hebben wij vorig jaar besloten om de stap te wagen. Leuk om via dit forum alle ervaringen te lezen.
Groeten, Louis en Angela
 
Hi, welkom!

Leuk om eens dit type emigratie te zien, ik heb nog niet veel gelezen over een investeringsvisum. Ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, waar gaan jullie in investeren? In een bestaand bedrijf of sector of ga je dan je bedrijf wat je had misschien zelf weer opzetten? Ik heb geen flauw idee van dit type visum trouwens dus misschien zit ik er helemaal naast hoor! :)
 
We moeten in eerste instantie investeren in z.g. state bonds voor een periode van 4 jaar. Daarnaast moet er aanvullend geinvesteerd worden. Dit mag wel in een huis. (mits we aan de bedragen komen die WA stelt aan dit soort visum) Een bedrijf opzetten willen we niet meer. Een erg drukke en vooral spannende en leuke periode die natuurlijk al gauw te lang duurt. De doorlooptijd is zo'n 12-16 maanden (yek)
 
Oh wat leuk en spannend. En ook erg leuk voor de diversiteit om een nieuw visumsoort erbij te hebben. Volgens mij heb ik hier nog niet eerder iemand gezien met een investeringsvisum. Veel succes de komende periode en hopelijk gaat het allemaal lukken.
 
Veel succes met de visa hunt. En zoals de anderen al melden, ik denk dat je de eerste bent op een Investerings visum hier ;)
 
Leuk om te lezen; inderdaad een investeringsvisum heb ik nog niet eerder op dit forum gezien.

Volgens de laatste berichten gaan de grenzen (op zijn vroegst) pas eind 2021 open. Dus het wordt nog even wachten.
 
Hoppa, dat is een concrete binnenkomer. Geen vragen, gewoon meteen mededelen wat het plan is. Super leuk.
Wat was jullie motivatie voor Perth? Jullie zagen die goeie Corona cijfers en dachten, dat willen wij ook? ;)
Hoi Thijs, inderdaad, niet er omheen draaien maar meteen op de nederlandse directe manier zeggen wat je gaat doen. Wij zijn de afgelopen 2 jaar 4 keer naar Perth gegaan en bleven daar ook elke keer een maand plakken. Wel dagtripjes maken australian style (800km per dag rijden om iets te zien) maar wij vonden Perth zo'n relaxte stad met aardige mensen en een diversiteit aan culturen. We hebben daar een apartement gekocht voor de verhuur dus de band met Perth was er toen zeker. Vaak over gesproken "hier zouden wij best kunnen wonen". 2 jaar geleden heb ik een herseninfarct gehad op 51 jarige leeftijd en het werd tijd om het roer om te gooien. Genieten en niet druk maken om onbenullige zaken. Dit gaan we dus maar doen in Perth. Misshien allemaal makkelijk lullen in onze situatie (bedrijf verkocht) maar dit is toch wel een beetje de essentie van onze stap om naar Perth te gaan. We zijn inmiddels druk met allerlei papieren, ons plan is om in februari 2022 te verhuizen. Nog ver weg als je op de kalender kijkt maar het zal ongetwijfeld snel gaan. Leuk om hier allerlei tips te lezen van mensen die ons voor zijn gegaan :)
 
Jullie zijn in ieder geval super goed voorbereid, dus ik denk dat de verhuizing een makkie wordt.
Ik ben zelf nooit in Perth geweest, maar hoor veel goeie dingen en het de "genieten en niet druk maken om onbenullige zaken" is typisch Australisch. Klinkt dus als een uitstekende keuze.

Heel veel succes met alles organiseren!
 
Wij zijn aardig wat keertjes in Perth geweest en vond het bijzonder leefbaar ;)

En een weekendje Margaret River is zo gedaan.

makkelijk lullen? ach, ik ga er van uit dat je de gunstige situatie zelf gecreëerd hebt. Dus ga er voor!
 
Even een laatste update van ons. Wij hebben onze medische keuring gehad. Het proces met het verhuizen van onze 2 honden is gestart (moet 183 dagen voor vertrek) Het verhuisbedrijf is gekozen. Ons appartement in Perth zal tegen die tijd niet meer verhuurd zijn. Nu maar te hopen dat we eind dit jaar kunnen en mogen vliegen. Onze immigratieadvocaat heeft voor de voorzichtigheid maar een toeristenvisum aangevraagd. Deze kan dan in Australië constant verlengt worden tot ons investeringsvisum rond is. Het blijft erg spannend allemaal... Groeten Louis en Angela
 
Ha Louis, Fijn om te horen dat er schot in de zaak zit! Die honden leveren waarschijnlijk het meeste stress op van de hele immigratie (althans dat vonden wij). Wij hopen allemaal dat er eind van dit jaar weer internationaal gevlogen wordt en dan zitten de eerste vliegtuigen vanuit Europa waarschijnlijk vol met ouders die hun kinderen/kleinkinderen willen zien!
 
Goedendag,
Even een update van onze kant; huis en overige bezittingen verkocht, honden ingeboekt in quarantine centre in Melbourne maar met onze exemption om te vliegen wil het nog niet echt lukken. Wij wachten nog op ons 188 visum (investeringsvisum voor WA) Nu heeft onze immigratieadvocaat ook maar een toeristenvisum aangevraagd, ook nog niet binnen...pfff. We vertrouwen erop dat we op een of andere manier wel binnen gaan komen (fingers crossed) maar mijn vraag is; hoe werkt het met ziektenkosten als je alleen nog maar een toeristenvisum hebt. Ben je via medicare gedekt voor de standaard dingen, medicatie, basis zorg etc. Hoe gaat het met een huisarts, tandarts etc.? Wij kunnen onze pr pas aanvragen na 4 jaar, bij een 188 visum moet je 4 jaar investeren in state bonds, daarna komen ze vrij en kun je starten met je 888. Graag even jullie ideeen hierover.
Alvast bedankt. Louis & Angela
 
Dit is wat Immigration er zelf over zegt:

188: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...tion-and-investment-188/investor-stream#About

Adequate health insurance​

We recommend you take out health insurance to cover any unforeseen medical treatment you might need in Australia. You are personally liable for all your healthcare costs while you are in Australia. Insurance can help limit your financial liability.
See what we consider adequate health insurance.
Learn more about health insurance for overseas visitors.

Reciprocal healthcare agreements​

Some countries have a reciprocal healthcare agreement with Australia. Find out more from the Department of Human Services about reciprocal healthcare agreements.
 


OFX
Back
Top