in potentie meer dan genoeg punten (135) maar de skills assessment....

geerjap

XPdite Sponsor
Hallo hallo,

Gisteravond gesproken met Rob van M2A, hij heeft voor ons de kansen bepaald om een skilled visum binnen te slepen. Helass werd mijn vermoeden bevestigd  :cry:
De boodschap die hij had was heel dubbel. Puur naar de punten kijkend halen we de kwalificatie voor een skilled independent makkelijk, 135 punten mits IELTS enz....
Maar dan volgt het verhaal over de Skills Assessment op profesional niveau door engineers australia.
Door mijn opleiding HTS werktuigbouw val ik onder de noemer mechanical engineer (asco: 2126-11).
De eerste 4-5 jaar van mijn werkend bestaan heb ik mij beziggehouden met techniek weliswaar leidinggevend / werkvoorbereidend maar de link met techniek licht er... :up:
De laatste 1,5 jaar maak ik echter deel uit van een club jonge veelbelovende HBO+ / WO-ers  :p die een project leiden om ons bedrijf weer slagvaardig en competatief te laten functioneren, zeg maar de rol van management consultant.
In deze rol ben je hele dagen bezig met het werken in teamverband, met mensen uit de organisatie en bewust bezig met change-management (belangrijke competenties uit de CDR) maar de link met de techniek is tijdelijk zoek.... :|
Ik kan nu een CDR opbouwen rond een tweetal technische projecten uit mijn leidinggevende periode en het laatste project waar ik aan werk, maar is dat voldoende?

Heeft iemand ervaring met eenzelfde twijfelachtige skills assessment?
Hoe heb je dit opgelost?
Heeft iemand misschien een link naar voorbeelden van de CDR of is iemand genegen zijn eigen CDR / skills assessment aan mij te sturen zodat ik een idee krijg van de inhoud?

HELP, we moeten nu een keuze maken of ervoor gaan met een zeer twijfelachtige skills assessment, veel risico, kost veel geld OF na september (afloop huidige project) mijn loopbaan zo sturen dat ik beter voldoe aan de eisen, ik heb nog 3,5 jaar tot ik 34 wordt (ivm punten)....en het later proberen....

Alvast bedankt

JAP
 
Zo zo dus jij behoort tot de club van jonge, veelbelovende HBO+ / WO-ers, he :grin: :lol:......niet gek, zo'n belangrijke functie binnen een bedrijf na zes jaar werkervaring!!!!!  :up:


Twee projecten is helaas niet genoeg......mijn advies: doen wat er door IEAust staat beschreven......er schijnt ook nog zoiets te bestaan als "engineering manager" geloof ik (ik werd daar indertijd op gewezen door George Lombart, een migration consulent uit Australia, tik maar ff zijn naam in op google). Ik weet alleen niet wie de assessing body is en hoeveel punten je ervoor krijgt.....Maar dat lijkt me meer in jouw straatje....

Heb uiteindelijk het hele traject zelf gedaan (ik ben maar een gewone simpele HTS-er WTB, die verstand heeft van techniek, ipv managment structuren  :grin:)maar ik zou in jou geval wel even iemand die er veel verstand heeft contacten.....

Succes gr Frank
 
Ik ben blij dat in ieder geval mijn cynische ondertoon wordt opgepikt  :grin:
Maar ik heb me dus mooi in mijn vingers gesneden door in dat project in te stappen...de beweegreden was om ook mijn management kennis te ontwikkelen naast mijn technische (waar ik me overigens veel beter thuis voel) en nu is het effect van die "gedrevenheid"  :| omgekeerd. Het blokkeert juist de volgende stap G%%^#&^$&*$*  :x

Ik ben nu bezig met Rob van M2A om te zoeken naar een oplossing....kan inderdaad die Lombard ook nog wel eens een mail sturen...

bedankt

Jasper
 
Hallo Jasper,

Onze verhalen zijn bijna gelijk en het is mij eigenlijk met wat moeite gelukt bij IEAUST. Ik ben industrieel ontwerper van oorsprong (HBO) en heb zo'n 6 jaar echte ontwerpwerk gedaan. Daarna meer project leiderschap en toen een stap naar product manager (al 2 jaar). Als product manager ben ik commercieel bezig met het beleid van een product groep. Ik bepaal welke producten er moeten komen om succesvol te zijn als bedrijf. Ik doe dus geen ingenieurs werk meer behalve op top niveau specificeren naar R&D wat het product moet worden/zijn en dat gedurende het ontwikkeltraject blijven volgen en sturen.
Uit mijn eigen onderzoek en gesprekken met migratieburo's had ik al begrepen dat een logische groei in je carriere geen probleem is voor deze assesment. Het zou toch immers suf zijn als ze stellen dat je geen ambitie mag hebben en dat je voor altijd maar ingenieur moet blijven. Jouw kennis en ervaring neem je mee naar je nieuwe functie en is ook noodzakelijke bagage om de job uit te voeren. Ander verhaal is natuurlijk als er totaal geen connectie te maken is tussen wat je nu doet en dat waarvoor je opgeleid bent.
Om op mijzelf terug te komen. Ik moest "biomedical engineer" worden om voor een STNI in aanmerking te komen. Ik werk voor een bedrijf die medische producten maakt dus ik heb gesteld dat de combinatie van een opleiding industrieel ontwerpen + werkervaring in medische product ontwikkeling = biomedical engineer. In mijn CDR stond dus 2 beschrijvingen van daadwerkelijke ingenieurs werk en 1 "manager" beschrijving waarin ik uitlegde hoe ik op dat niveau ervoor zorgde dat er product ontwikkeling gedaan werd.
De grap is dat ik toen een assesment terug kreeg als......wacht ervoor.....tadaa!..."production and plant engineer!"
What the fuck!?! :shock: Raakt kant nog wal. Snap nog altijd niet welke malloot dat heeft kunnen concluderen.
Ik heb toen besloten om hulp in te roepen (van George Lombard) want ik was bang dat als ik die ambtenaren ging uitleggen dat ze onzin uitkramen dat ze in de loopgraven zouden gaan en hun beslissing tot de dood zouden verdedigen (hoe dom dan ook). Ik hoopte dat george wat contacten daar zou hebben en dat hij mij kon helpen met de juiste toon te vinden (en dat klopte gelukkig)
Ik heb een brief opgesteld waarin ik het curriculum van de opleiding "biomedical engineer" in Australië punt voor punt heb vergeleken met wat mijn werk is en dat aangetoond dat deze bijna voledig gelijk zijn. George wees mij erop dat ik misschien iets te fel was en zij "we kunnen deze mensen gewoon vertellen dat je biomedical engineer wil zijn voor een STNI aanvraag. Ze zijn best bereid om je daarmee te helpen. Ze zijn er niet om jou dwars te zitten." Hij heeft een hoofd assesment officier gebeld, verteld wat het probleem was en of hij misschien even naar mijn file wilde kijken. 'n week later was het rond! Ik ben nu biomedical engieer...and the rest is history....
Kortom, schrijf je CDR, spits het zoveel mogelijk af op wat je wil ('tis net als bij een CV, selectief schrijven en een beetje aandikken), zeg duidelijk wat je wil en geef niet te snel op. George Lombard kan je voor dit traject voor een hele redelijke prijs helpen als je dat wil.

suc6 en groet,

Arthur   
 
Het hangt er een beetje vanaf hoe graag je hier naar toe wil komen.
Persoonlijk wilde ik heel graag maar ik zag er ook heel erg tegen op. Ik was in ieder geval in mijn eigen ogen ook een ernstig twijfelgeval MTS elektronica maar wel met 16 jaar ervaring in IT hardware & software support. Ik heb dus op hoop van zegen mijn eigen RPL papierwinkel ingevuld en opgestuurd echt met gemengde gevoelens en me voorgenomen dat, krijg ik de 60 punten, dan gaan we ervoor, krijg ik ze niet dan einde verhaal, ik ga het niet opnieuw proberen of allerlei trucen bedenken.
Om een lang verhaal kort te maken ik kreeg zelfs 65 punten (MODL), zit inmiddels bijna 4 jaar hier en heb geen seconde spijt gehad.
 
Back
Top