Informatie gezocht: Verpleegkundige HBO worden in Australie, (psychiatrie)

ericzwinkels

New Member
My name is Eric Zwinkels, 52 years old, born in The Hague, Holland and working and living in Utrecht. I'm married to my Australian wife Helen Parker.
All my life I worked in hospitality but at the age of 41 I decided to go back to school to become a nurse in mental health care.
I worked 9 years for Altrecht in Utrecht in several settings and wards and currently I'm working for Lister, an organisation for sheltered housing.
Me and Helen are planning to go back part time to Australia for 4 months per year in the period november-march and stay in Holland for the remaining months. We are planning to do this every year. At this moment I'm looking for information and contacts to find out which steps I need to follow up to realise this plan.
 
Hallo, welkom allebei.
Vragen die bij me opkomen zijn:

Als je vrouw een Oz citizen is, kun je het proces in gaan van het verkrijgen van een spousal visa (820), dan PR (801) en als je wilt, dual citizenship. Het voordeel van die aanvraag is dat je ook mag werken tijdens de aanvraagduur, want je krijgt dan een bridging visa. De wachttijd is 30 maanden, kosten zijn hoog, het kale visum is al 7000 dollar en je moet rekening houden met bijkomende kosten voor vertalingen en ambtelijke documenten.Je zult het visa offshore moeten aanvragen, anders mag je Oz niet langer dan 30 dagen per jaar (in een periode van 6 maanden) verlaten. Ik weet echter niet hoe het zit met de NL-kant van dit visum als je het offshore aanvraagt, of je dan wel 4 maanden per jaar NL mag verlaten.

Als je niet wil werken kun je volstaan met elk jaar een 3- (gratis) of een 6-maands toeristenvisum (betaald) aanvragen. Dan ben je jaarlijks max een paar honderd dollar kwijt.
Aangezien je meer dan de helft van het jaar in NL moet zijn om te werken, lijkt me dit de makkelijkste oplossing. Maar je mag er niet mee werken in Oz. Een WHV heeft geen zin, want die kun je maar max 2 jaar hebben. Mogelijk is een student visa een oplossing?

Alsje er niet uit komt, lijkt het mogelijk verstandig om een in Oz geautoriseerde migration agent in te schakelen. Dat kan zowel een NL als een Oz agent zijn.Daar loopt ergens op deze website een draadje over met tips en ervaringen.

Hier kun je je inlezen over de wetten en regels https://www.homeaffairs.gov.au/Trav

In de beroepsvisa en sponsored werkvisa ben ik niet ingewerkt. Ik vermoed dat je veel reacties van ervaren oudgedienden zult krijgen.

Succes met jullie plannen!
 
Last edited:
Een WHV is zowieso out of the question met de leeftijd ;)

Werken in OZ is 1 ding, daar moet je de juiste visa voor hebben. Werken in je beroep is heeeeeeeel wat anders. Werken in de gezondheidszorg is een ENORM lastig traject. Lees draadje AHPRA drama.
 
Hallo, welkom allebei.
Vragen die bij me opkomen zijn:

Als je vrouw een Oz citizen is, kun je het proces in gaan van het verkrijgen van een spousal visa (820), dan PR (801) en als je wilt, dual citizenship. Het voordeel van die aanvraag is dat je ook mag werken tijdens de aanvraagduur, want je krijgt dan een bridging visa. De wachttijd is 30 maanden, kosten zijn hoog, het kale visum is al 7000 dollar en je moet rekening houden met bijkomende kosten voor vertalingen en ambtelijke documenten.Je zult het visa offshore moeten aanvragen, anders mag je Oz niet langer dan 30 dagen per jaar (in een periode van 6 maanden) verlaten. Ik weet echter niet hoe het zit met de NL-kant van dit visum als je het offshore aanvraagt, of je dan wel 4 maanden per jaar NL mag verlaten.

Als je niet wil werken kun je volstaan met elk jaar een 3- (gratis) of een 6-maands toeristenvisum (betaald) aanvragen. Dan ben je jaarlijks max een paar honderd dollar kwijt.
Aangezien je meer dan de helft van het jaar in NL moet zijn om te werken, lijkt me dit de makkelijkste oplossing. Maar je mag er niet mee werken in Oz. Een WHV heeft geen zin, want die kun je maar max 2 jaar hebben. Mogelijk is een student visa een oplossing?

Alsje er niet uit komt, lijkt het mogelijk verstandig om een in Oz geautoriseerde migration agent in te schakelen. Dat kan zowel een NL als een Oz agent zijn.Daar loopt ergens op deze website een draadje over met tips en ervaringen.

Hier kun je je inlezen over de wetten en regels https://www.homeaffairs.gov.au/Trav

In de beroepsvisa en sponsored werkvisa ben ik niet ingewerkt. Ik vermoed dat je veel reacties van ervaren oudgedienden zult krijgen.

Succes met jullie plannen!
Dank je voor je uitgebreide reactie Emulate!
Ik hoop inderdaad dat ik naast jouw reactie ook nog meer info en tips krijg via mensen/oudgedienden in de gezondheidszorg.

Groetjess, take care!
Eric
 
Een WHV is zowieso out of the question met de leeftijd ;)

Werken in OZ is 1 ding, daar moet je de juiste visa voor hebben. Werken in je beroep is heeeeeeeel wat anders. Werken in de gezondheidszorg is een ENORM lastig traject. Lees draadje AHPRA drama.
Dank voor je reactie "Afterbang" , het ziet er inderdaad behoorlijk ingewikkeld uit..... Niet verwacht dat ze het zo lastig maken, zeker niet met een oplopend tekort aan medewerkers in de psychiatrie.... inderdaad staat er in de AHPRA een maximale leeftijd van 45 jr.......
Zou het echter een mogelijke optie zijn indien een kliniek of psychiatrisch ziekenhuis bereid is mij te sponsoren ondanks mijn leeftijd of is 52 gewoon ten alle tijden een no go?

Groetjes, take care,

Eric
 
Welkom Erik. Als het voor 4 maanden per jaar is, ongeacht of het qua leeftijd wel zou lukken , moet je je afvragen of je zoveel geld wilt investeren in de AHPRA registratie. Voor een partnervisum is er geen leeftijd limiet (zover mij bekend, mijn partner was nog net 49 toen we verhuisden). Wij hebben een partnervisum aangevraagd toen we nog in Nederland waren en dan mag je daarna hier gewoon overal werken. Alleen dan niet in je vakgebied zonder de benodigde registratie. Je kunt natuurlijk 4 maanden per jaar iets heel anders gaan doen....
 
AHPRA (registratie als nurse) is echt een bizar traject, wellicht onmogelijk zelfs voor je. Ik zou ook denken dat 4 maanden per jaar friet bakken makkelijker is en uiteindelijk zelfs netto meer centjes opleverd (geen investering nodig)
 
Welkom Erik. Als het voor 4 maanden per jaar is, ongeacht of het qua leeftijd wel zou lukken , moet je je afvragen of je zoveel geld wilt investeren in de AHPRA registratie. Voor een partnervisum is er geen leeftijd limiet (zover mij bekend, mijn partner was nog net 49 toen we verhuisden). Wij hebben een partnervisum aangevraagd toen we nog in Nederland waren en dan mag je daarna hier gewoon overal werken. Alleen dan niet in je vakgebied zonder de benodigde registratie. Je kunt natuurlijk 4 maanden per jaar iets heel anders gaan doen....
Welkom Erik. Als het voor 4 maanden per jaar is, ongeacht of het qua leeftijd wel zou lukken , moet je je afvragen of je zoveel geld wilt investeren in de AHPRA registratie. Voor een partnervisum is er geen leeftijd limiet (zover mij bekend, mijn partner was nog net 49 toen we verhuisden). Wij hebben een partnervisum aangevraagd toen we nog in Nederland waren en dan mag je daarna hier gewoon overal werken. Alleen dan niet in je vakgebied zonder de benodigde registratie. Je kunt natuurlijk 4 maanden per jaar iets heel anders gaan doen....
Dank je Red dust, hier kan ik wat mee. Heb jij je ook geregistreerd als verpleegkundige? Een partnervisum lijkt mij inderdaad de beste optie in ons geval. Maar dan is het zaak om uit te zoeken hoeveel AHPRA alles bij elkaar kost (wil ik echt perse in mijn vakgebied werken). Ik mag hopen dat deze registratiekosten eenmalig zijn, lijkt mij van wel? Maar als dit inderdaad zo is zou ik daar toch wel in willen investeren...... Nogmaals dank je wel!
Groet,
Eric
 
AHPRA (registratie als nurse) is echt een bizar traject, wellicht onmogelijk zelfs voor je. Ik zou ook denken dat 4 maanden per jaar friet bakken makkelijker is en uiteindelijk zelfs netto meer centjes opleverd (geen investering nodig)
Je hebt zeker een punt Afterbang, iets anders doen 4 maanden is inderdaad ook een optie....... ik neem het allemaal in overweging en had er zelf ook aan gedacht als worst case scenario.... maar ga het wel proberen eerst, en kijken wat het kost en of het lukt me toch te registreren..... en dan de afweging maken....
Dank je voor je support!
Groet,
Eric
 
Misschien moeten we met zijn allen even wat uitleggen.
Het verkrijgen van een visum, kost tijd, geld en geduld. Jij kunt een spouse visum krijgen, dus dan kun je werken in whatever zoals al is opgemerkt.
ALs je in de zorg wilt werken, moet je een lastig, ingewikkeld en frustrerend traject in met APHRA voor je registratie. Dat is zo mogelijk nog lastiger dan het visum op zich in jouw geval.
Dan moet je heel reeel zijn en je afvragen of men hier banen heeft voor 4 maanden. Ook al is er dan een tekort, dat wil niet zeggen, dat men zit te springen en dat proces zal ook tijd nodig hebben. Oz is een beetje anders op het gebied van werk, daar kunnen wij allemaal individueel een heel boek over vol schrijven.
Als voorbeeld geef ik dat er emigranten op een skilled visum in de zorg naar SA zijn gekomen en na een jaar of 2 hebben besloten terug te keren naar NL omdat ze geen werk konden vinden, om verschillende uiteenlopende redenen in hun vakgebied, waar ze wel een visum op kregen......geeft je te denken niet...
Succes!
 
Wellicht wat vierkant maar ja, het aannemen na een goed sollicitatie gesprek duurt soms al langer dan 4 maanden ;)
Ik denk dat Spouse visum en dan, met wat onderzoek wat er naast GZ nog mogelijk is, hier heen komen en maar beginnen met solliciteren wherever ze mensen zoeken en je enigszins aansluit. Kijken waar je uitkomt ;)
 
Hi,

Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige in Australië, maar heb me geregistreerd voordat AHPRA bestond (gelukkig), anders had ik het waarschijnlijk niet kunnen doen en had ik niet kunnen blijven... Mijn zusje heeft het AHPRA drama draadje hier gestart toen het net duidelijk werd dat er grote veranderingen waren voor de registratie van Nederlandse verpleegkundigen. Zij heeft het opgegeven helaas...

Er zijn 2 verschillende delen voor jou. Welk visum en of je je kunt registreren. Als je wil werken als verpleegkundige, moet je je registreren. Als je sponsorship visum een optie is, moet je je registreren.

Als de AHPRA schrijft dat de maximale leeftijd 45 is om je te registreren (heb ik niet eerder gehoord), vrees ik dat daar je eerste obstakel ligt. Ze zijn heel streng en ik denk dat daar geen flexibiliteit in zit...

Welke opleiding heb je gedaan? Mits je een verpleegkundige niveau 5 (Hbo-V) bent, is het überhaupt zo goed als onmogelijk je registreren. Daarnaast komen nog de voorwaarden om een academic IELTS met een minimale score van 7 te halen, gezondheidstesten en bewijs van relevante en genoeg werkervaring.

Voor zover ik het kan inschatten van de verhalen die ik ken en heb gelezen, kost het AHPRA traject zo'n 1,5- 2 jaar en de kosten worden geschat $15000+. Dit is globaal genomen en zal per persoon wat verschillen. Je moet hoe dan ook een "bridging course" van 3 maanden voltijd in Australië doen die gemiddeld $7500 - $10000 kost volgens mij en waar nog niet je levensonderhoud en tickets etc bij inzitten. En ik ken maar 1 Nederlandse die het uiteindelijk is gelukt zich te registreren, zie AHPRA draadje.

Mocht je dit hypothetisch allemaal lukken, dan heb je nog geen visum. Een sponsorship visum is nog steeds relatief makkelijk te krijgen als geregistreerde verpleegkundige, mits je aan alle voorwaarden voldoet (leeftijd?). Er zijn werkgevers die dit betalen, hoe lang dat traject duurt weet ik niet. Er zijn veel veranderingen geweest in visaland recentelijk. Dat visum is alleen wel gebaseerd op fulltime werken voor maximaal 4 jaar in principe voor dezelfde werkgever. Er zijn uitzendbureaus die je kunnen sponsoren, maar ook daarvoor geldt de fulltime werkregel.

Een alternatief als je op een partnervisum kunt komen, is om als PCA (personal care assistent) te werken in de (psychiatrische) zorg. Daar is ook veel vraag naar, het verdient vrij goed en je hoeft je er niet voor te registreren.

Het is een heel verhaal geworden. Hopelijk heb je er wat aan. Clear as mud?? o_O

Laat maar weten als je meer vragen hebt!
 
Last edited:
Goed geschreven, @Kims !
En ook dingen genoemd die eerder onderbelicht waren.

Als ik in Erics schoenen stond zou ik sowieso eerst even een vreugdedansje maken omdat voor hem het relatief eenvoudige partnervisum binnen bereik ligt. En zodra het visum binnen is, gewoon de allereerste keer voor langere tijd Down Under gaan en van daaruit de plannen verder uitwerken.

Overigens is hij slim genoeg, want met die paar posts hierboven heeft hij al een erg uitgebreid beeld van de mogelijkheden.
 
Goed geschreven, @Kims !
En ook dingen genoemd die eerder onderbelicht waren.

Als ik in Erics schoenen stond zou ik sowieso eerst even een vreugdedansje maken omdat voor hem het relatief eenvoudige partnervisum binnen bereik ligt. En zodra het visum binnen is, gewoon de allereerste keer voor langere tijd Down Under gaan en van daaruit de plannen verder uitwerken.
,,
Overigens is hij slim genoeg, want met die paar posts hierboven heeft hij al een erg uitgebreid beeld van de mogelijkheden.
Thanks Hardcore en Kom voor jullie advies en bijdrage!
klopt helemaal wat je zegt over partnervisum (Spouse toch?) ....m.i. staat dat geheel los van de AHPRA , die (AHPRA) heb ik vooral nodig om mijn registratie te krijgen, voor een visum heb ik de AHPRA niet nodig. Wat betreft de age-limit (45 jr. max) : volgens mij geldt die alleen als je via een werkvisum wil binnenkomen. Het lijkt mij dat als AHPRA je (na een mogelijk lang traject) wel wilt registreren en je hebt verder geen visum via hun nodig maar dit zelf regelt (bijv. middels een Partnervisum) ik wel gewoon mag werken als ik al in OZ ben via een Partnervisum. Niet dat dit zomaar 1,2,3, geregeld is maar ik zie daar toch nog wel een mogelijkheid in...(The Partner visas (subclasses 820 and 801) allow the partner or spouse of an Australian citizen, Australian permanent resident or eligible New Zealand citizen to live in Australia , zie: (https://www.homeaffairs.gov.au/trav...a-(subclasses-820-and-801)-document-checklist)



Dan had iemand het ook nog over een personal care assistent , hier zou redelijk veel vraag naar zijn binnen de psychiatre, mogelijk is dat een begin?? Wie was dat ook alweer?


Grappig! Ik ben onderweg naar Nederland, ben er morgen :cool:
 


OFX
Back
Top