Inpakken

tomdel

New Member
Nog 40 dagen en dan staat de container voor onze deur en moet alles ingepakt zijn voor ons vertrek naar Adelaide. We moeten dus dringend aan de slag en willen graag beginnen inpakken, maar we vragen ons af als hiervoor 'best practices' bestaan. Zijn er ervaren pakkers die ons hierbij tips kunnen geven? Alle hulp van harte welkom!

Groet,
Tom

Wat ik weet is dat alles stofvrij moet zijn, vrij van dierlijke of plantaardige resten, das veel poetsen. Bij veel verhuisbedrijven kan je dozen ( in div. maten) kopen samen met wikkelkarton en bubbeltjesplastic. Zorg ervoor dat grotere stukken niet kunnen gaan schuiven en zo iets beschadigen. Houdt een lijst bij met alles wat je inpakt en waarin. Dit heb je nodig voor de douane maar ook voor jezelf is het makkelijk dat je weet in welke van de 50 dozen je koffiezetapparaat zit.
Alles dat uit elkaar kan ook uitelkaar halen zodat het gemakkelijker in de container kan. Van kastjes ed het sluitwerk afhalen om beschadigingen te voorkomne.
Succes

50 dozen Yoog???????

Wij hadden in totaal 197 dozen en dat werd door 5 ervaren verhuismannen ingepakt en daar hadden ze 8 uur voor nodig. Maar toen stond het al wel zeevast gestouwd in een 20 voets container.

197 dozen is wel zeer veel. kunnen jullie een idee geven wat jullie allemaal hebben meegenomen? want wij hebben ook een 20' container en we hebben geen idee hoeveel dozen we zullen vullen...

50 was maar als voorbeeld. Bij ons gaat er trouwens ook niet veel klein spul mee waaronder de keukenspullen en het speelgoed we hebben als een gek weggegooid. Daarnaast wat gereedschap en dat was het dan wel weer. De rest is allemaal meubel.

onze verhuisfirma raadt ons af om matrassen mee te nemen. veel te gevaarlijk vanwege de giftige stoffen die ze in de container spuiten. er daarna nog op slapen zou te gevaarlijk voor de geondheid zijn. heeft iemand hier ervaring mee? matrassen zijn namelijk niet goedkoop en we willen ze liever wel meenemen. is goed inpakken in plastic hier een mogelijke oplossing?

[quote author=tomdel link=topic=6067.msg76743#msg76743 date=1165773488]
onze verhuisfirma raadt ons af om matrassen mee te nemen. veel te gevaarlijk vanwege de giftige stoffen die ze in de container spuiten. er daarna nog op slapen zou te gevaarlijk voor de geondheid zijn. heeft iemand hier ervaring mee? matrassen zijn namelijk niet goedkoop en we willen ze liever wel meenemen. is goed inpakken in plastic hier een mogelijke oplossing?
[/quote]

Ik had laatst gekeken bij Ikea.com.au en volgens mij vallen de prijzen best mee voor een matras. De onze blijft in ieder geval hier. Lekker nieuw bedje straks :smile:

Matrassen kun je gewoon meenemen. Let er echter wel op, dat je dan ook je bed meeneemt!!!!!!!!!!!!!
De maten zijn hier anders. Een twee persoons van 140 breed kennen ze hier niet. Een queens size is ik dacht 152 breed. Dus ook je matrashoezen kun je thuis laten, ook die passen niet. Je dekbed is geen prbleem, als je tenminste 200 breed heb.
De giftige stoffen die ze in de container spuiten? Dat hebben ze volgens mij bij ons niet gedaan. Dat doen ze alleen met de spullen die de behandeling nodig hebben zoals rotan.
Wij hebben in principe alles meegenomen, met uitzondering van de koelkast en de wasmachine. In totaal kwamen we ongeveer uit op 30 kuub. De fietsen, gereedscahp, kleding, kasten, tafel, stoelen, kinderbed, baby kamer spullen, boeken, noem maar op. We zijn er wel blij mee dat we dat gedaan hebben. Nu hebben we onze eigen vertrouwde spullen en maak je het snel je eigen thuis.

bedankt voor de info. ik denk dat we die matrassen dan toch maar meenemen. nog een vraagje: wij hebben ook een teakhouten tuintafel en tuinbank die winter en zomer hebben buitengestaan. die zien er hierdoor wat groen uit. moeten we die grondig afschuren en nog eens met vernis instrijken? of is dit niet nodig? want ik hoor allerhande berichten dat de douane zeer streng is op schimmels en dat soort dingen. en ik vermoed dat onze tuinmeubels wel wat schimmels zouden kunnen meedragen...

Wij hebben onze tuinmeubelen al voor de zomervakantie verkocht medde om deze reden.
Wij hebben nog wel teakhouten binnenmeubelen die wij graag meenemen.
Ik had al begrepen dat je al dat soort meubelen speciaal moet laten behandelen tegen houtworm en zilvervisjes etc.
Het liefst natuurlijk niet, maar misschien weet iemand of je bewijs mee moet geven dat je meubelen zijn behandeld?

Wat ik wel zeker weet is dat er geen sporen mogen zijn van dierlijke en plantaardige resten. Dus groen uitgeslagen meubelen (algjes) lijkt mij toch wel iets om wat mee te doen.

Mariette

Klopt: wij hebben veel teak meubelen. In een kisttafel vonden ze wat gaatjes waarin mogelijk houtworm o.i.d. zat... dat kostte ons 350 dollar om dat meubelstuk te laten behandelen en toen zijn ze waarschijnlijk achterdochtig geworden...

Normaal betaal je een standaard fee voor de inspectie van een container maar als ze een nauwkeuriger inspectie nodig achten betaal je 130 dollar per half uur... onze inspectie nam 4 uur in beslag dus 8 x 130 dollar moeten betalen... :-(
Ook vonden ze toen nog wat zaken die niet helemaal schoon waren en moesten we ook nog eens 250 dollar voor het schoonmaken betalen...!! Wat ze overigens helemaal niet gedaan hebben!!!!

Moraal van het verhaal: je kunt alles wel meenemen maar investeer in schoonmaken en behandelingen!!...

wow, van die kosten schrik ik toch wel even. maar goed dat jullie dit laten weten. dan kunnen we tenminste op onze hoede zijn.  :up:

[quote author=Jan Katers link=topic=6067.msg76778#msg76778 date=1165828680]
Ook vonden ze toen nog wat zaken die niet helemaal schoon waren en moesten we ook nog eens 250 dollar voor het schoonmaken betalen...!! Wat ze overigens helemaal niet gedaan hebben!!!!

Moraal van het verhaal: je kunt alles wel meenemen maar investeer in schoonmaken en behandelingen!!...
[/quote]

.....of je kiest voor het laten vernietigen van deze spullen. Ik weet niet of ze dat ook echt doen, maar dat is in ieder geval goedkoper dan schoon laten maken. Wij hadden dat met de grasmaaier en een paar schoenen. Schoonmaken kostte $220, vernietigen $20. Dan is de keuze gemakkelijk, vooral als het geen belangrijke zaken zijn.
We hebben ook tuinsteen meegenomen: twee boedhas die altijd buiten hebben gestaan. Goed schoongemaakt en geen probleem. Ze (de douane) hebben wel alle dozen opengemaakt waarop stond dat er tuin/bloem spullen inzatten. Dus ook bloempotten kun je gewoon meenemen, maar goed schoon.

Klopt Wilsil; we hebben ook een paar zaken laten vernietigen voor een paar dollar.
Maar een redelijk aantal zaken als fietsen, tuingereedschap etc kostte ons 250 dollar om te laten schoonmaken; dat was toch wel goedkoper dan het te laten vernietigen EN weer nieuw kopen.

Oh en hoe het kwam dat onze spullen niet helemaal picobello schoon waren: wij hebben eerst meer dan een jaar gereisd voordat we hier aan kwamen. En omdat we eerst werk moesten vinden en weer moesten sparen hebben we onze spullen pas 2 jaar na ons vertrek uit NL laten verschepen. Omdat we weinig zin hadden om al die (onbepaalde) tijd professionele opslag te betalen hebben we alles in een schuur bij een oom van mij opgeslagen. En daar was het dus wat stoffig geworden ondanks dat we overal doeken etc. overheen gegooid hadden...

We hadden wel wat problemen verwacht (= paar 100 dollar aan behandel-/schoonmaakkosten) maar die 8 x 130 dollar = 1040 dollar extra inspectiekosten kwam een beetje rauw op het dak...

Als je een tafel oid heel graag mee wilt nemen en je bent al niet te zeker over eventuele houtworm... dan kun je het ook al in Nederland laten behandelen. Maar dat moet dan wel door een bedrijf gebeuren die, meen ik, goedgekeurd is door de Australische overheid :D of course! En dan moet je er papieren bij krijgen die ook aangeven dat die meubelen behandeld zijn. Maar goed, dan spaar je wel de onzekerheid en eventuele kosten achteraf uit.

Is dat alleen als je er zelf niet zeker van bent?

We hebben bv een kast waar we lichtelijke vermoedens van hadden al wel verkocht. Maar meerdere beubelen waarvan ik bijna zeker ben dat ze 'schoon' zijn willen wij toch meenemen. Maar zij kunnen misschien wel denken dat er wel wat in zit als er natuurlijk al een paar kleine gaatjes in zitten terwijl die kast toch al eerder behandeld is of een kast die van oud hout is gemaakt.

En ik denk dat als ze een meubestuk vinden met een paar gaatjes dat ze gelijk al je houten meubelen willen behandelen.
Dus lijkt het me goedkoper het hier dan maar gelijk te doen.
Misschien kun je een deal maken omdat je met meerdere stukken komt?

Mariette

Hallo Jufrebekka,
Weet je misschien ook wie in Nederland de meubels mogen behandelen? Misschien namen of een site waar we info en prijsinfo hierover kunnen vinden?
Wij hebben nl ook 1 houten kast die mee mag...ook hebben we een houten bed, maar dat is behandeld dus dat zou (hopelijk) geen probleem moeten zijn...
Groetjes angelique

Zo ver ik heb kunnen vinden bij de AQIS (australian quarantine and Inspection Service) http://www.affa.gov.au/content/output.cfm?ObjectID=3E48F86-AA1A-11A1-B6300060B0AA00014&contType=outputs&subdisplay=7, is er geen goedgekeurd bedrijf in Nederland of Belgie. Kijk hier maar: http://www.daff.gov.au/content/publications.cfm?ObjectID=D8EFC972-7E70-48ED-8BFAC4980A73BFC2

Ik denk dat het behandelen in Australie de betere optie is.

Ik neem zelf 2 antieke kasten mee, een antieke tafel en 4 antieke stoeltjes.

Bart

Toen wij - lieten - inpakken (40 ft container) moesten alle dozen en andere objecten genummerd worden en werden alle nummers op een lijst gezet met een korte samenvatting van de inhoud. Uiteindelijk heeft de Quarantine er alleen een paar kunst bomen uitgehaald die echt hout in de stammen hadden (plastic blaadjes en werden als kamerscherm gebruikt). Hebben we laten vernietigen. Houten tuinmeubelen (goed schoon) werden zonder meer geaccepteerd.  We hadden ook een wind buks. Netjes opgegeven. Stom! Konden we terugkrijgen als we een lidmaatschapsbewijs van een schietclub konden tonen.... Nou ga daar maar eens aan staan als je net in Oz bent. Dus daar schiet nou een douane ambtenaar mee.  :evil:

Verder staan er nu nog onuitgepakte dozen in onze shed.....na 7 jaar en twee verhuizingen!  Dus. GOOI WEG, [size=20pt]GOOI WEG!!![/size] wat je niet echt heel beslist en zonder enige twijfel mee wilt nemen!
Wij hadden 25 jaar op hetzelfde adres gewoond en weinig weggegooid. Fout dus.

Verder: haal batterijen uit apparaten/afstand bediengen waar batterijen in zitten.

Geef je TV weg - of verkoop 'm in NL. Vaak moet je de TV opnieuw gefocusseerd worden vanwege het iets andere aard-magnetisch veld of toch wat bonken onderweg. (Alleen van toepassing op CRT's en niet op LCD of Plasma).

Was- en vaatwas machines hebben nog al eens te lijden bij in en uitladen, tenzij je de originele transport blokkeringen er weer in stopt die bij nieuwe aanschaf er in zaten. Wij  kwamen daar pas achter toen de vrachtbrief al voor Ok afgetekend was....  :-(  Bovendien is de netspanning in Oz 10V hoger dan in NL (240V en veel minder "schoon"). Beter dat soort dingen in Oz kopen. Daarom worden die wall-warts (voedings-apparaatjes voor telefoon en andere klein electronica) in Oz ook onbehaaglijk warm.

Printers - vooral laser printers - moeten ook zo veel mogelijk in de originele transport situatie worden teruggebracht. Onze HP laser printer deed het nog wel, maar de papiergeleiding was toch niet helemaal gaaf meer. Ook was de fotocopier niet helemaal tof meer.
Dat zijn dingen die de doorsnee internationale verhuizer moet weten, maar onze - hogelijk gerecommandeerd door andere expats - wist het niet. En achter dat soort schade of verminderd functioneren kom je pas als je uitgepakt en gesetteld bent. En dan hoef je bij de verzekering niet meer aan te komen.

Dat waren zo maar een paar dingen die ik me nog herinneren kon..... Als we ooit terug gaan naar NL - niet van plan hoor....! - dan bij voorkeur met handbagage...... Al dat gedoe met die container en al die spullen die net niet in je nieuwe huis passen.....

O, ja - neem geen vloerbedekking mee...... Alle huizen, koop en huur, hebben altijd overal vloerbedekking!

[quote author=-+henk+- link=topic=6067.msg79057#msg79057 date=1169003840]

Verder: haal batterijen uit apparaten/afstand bediengen waar batterijen in zitten.

Geef je TV weg - of verkoop 'm in NL. Vaak moet je de TV opnieuw gefocusseerd worden vanwege het iets andere aard-magnetisch veld of toch wat bonken onderweg. (Alleen van toepassing op CRT's en niet op LCD of Plasma).

[/quote]

Henk waarom die batterijen eruit?? Heb net gisteravond een doos ingepakt en dichtgeplakt met de radio, dvd speler en de bijbehorende afstandbedieningen...met batterijen :?

Die tv hebben wij best lang over getwijfeld...het is eigenlijk het enige wat wij ooit nieuw hebben gekocht en meteen ons grootste object wat we wel mee willen nemen. (een breedbeeld tv). Nu begin ik weer te twijfelen.... doet hij het nu wel of doet hij het nu niet goed in Australie?

Verder zitten we tot nu toe op 14 dozen dus dat gaat best goed, komen er nog wel een paar bij maar geen 14 meer :smile:

Back