inpaktips???

Ivette

New Member
Hey mensen,

Over 2 weken gaan mijn spullen al op de boot. Aangezien dat iets sneller is dan verwacht moet er nu dus al ingepakt worden. Het zijn alleen maar mijn persoonlijke spullen (ongeveer 12 dozen) dus dat valt mee. Maar toch... wat een mens wel niet allemaal verzameld zeg!
Ik heb een kleine kamer (ongeveer 2,5 bij 2,5) en elke keer als ik begin begint het onoverzichtelijker te worden. Ik heb ruim 120 boeken die die dus als eerst over de dozen verspreid. Maar toen... Waar begin je?
Hoe hebben jullie het gedaan? Bewaarde je veel papier (afschriften, loonstrookjes kaarten etc)?  alle video's, dvd's en cd's in 1 doos?
Heeft iemand nog een handige strategie, werkwijze van inpakken voor mij?

Alle tips zijn welkom.....

Groetjes Ivette
 
Nou ja,

Ik kan erop zeggen dat ik het allemaal door een verhuisbedrijf heb laten doen. Ook heb ik een gedeelte daarvan verzekerd. Wat ikzelf aanhield was dat ik 15 Kg per verhuisdoos ging vullen zoals stond aangegeven op de Gamma doos zelf. Toen kwamen de verhuizers die er allerlei verpakkingsmateriaal hebben bijgedaan. Dat was prima verzorgt.

Mijn bank, bed, stoelen werden door de verhuizers ingepakt in een speciaal soort verpakkingsmateriaal. Geen bubbeltjesplastic maar iets soortgelijks. Het leek erop dat het van polyester was.

Je hebt hetzelf over 12 dozen / 120 boeken? Ja, ik zou zeggen maak elke doos niet zwaarder dan aangegeven, 15 kilo per doos is heel redelijk. Hou je ruimte over? Stop er bijvoorbeeld handdoeken bij of netjes opgevouwen kleding. Het is beslist af te raden om een doos met handdoeken te maken want die zijn prima als opvulmateriaal. Hou je nog steeds ruimte over? Stop er wat kranten bij of zoiets.

Verder maakt het mijns inziens niet veel uit of je allerlei spullen soort bij soort verdeelt want als je in Australië aankomt dan moet je ze toch allemaal weer uitpakken.

Succes
 
Hoi,
Boeken verdelen over dozen i.v.m. gewicht, en opvullen met lichtere spullen, maar dat zal je wel weten. Breekbare spullen in bubbeltjesplastic of papier. En vergeet niet dat je een paklijst moet bijhouden. Dozen nummeren en op de lijst zetten wat er in de dozen zit.
Succes, Ducee
 
Dank jullie wel  :up:

Nog een vraagie dan... Die paklijsten, moet ik 1 paklijst maken met daarop alle dozen en inhoud. Of 1 paklijst voor elke doos?
Hoe werkt dat?

Alvast bedankt.... Again,

Ivette
 
Ja, ik heb zelf geen enkele paklijst gemaakt. De verhuizers hebben mij wel een lijst gegeven met hun "nummering" en wat er ongeveer inzat.
Ze schreven dingen op als:  1) Books 2) slides 3) Cd's 4) Kitware 5) Kitware en ga zo maar door.
Het is denk ik wel handig als je zo'n lijst erbij stopt zodat de Australische Douane vooraf dan weet wat erin zit. Misschien zijn ze dan wat makkelijker. Zelf even een kopietje maken en meenemen. Voor elke doos apart? Is heel wat meer werk, ik zou het niet doen.
Mijn advies dus: Elke doos in één of twee woorden omschrijven wat erin zit. In het engels? Nog beter!
Hmm, gewoon een word documentje van 1 pagina  :up:
 
Eerlijk gezegd zou ik altijd zelf de paklijst willen maken, dat heeft een tweetal grote voordelen:
a. je hebt zelf de verantwoordelijkheid dat alle items en hun inhoud voldoende nauwkeurig worden omschreven
b. als je het zelf in redelijke mate van detail kunt doen, is dat een groot voordeel bij het uitpakken en opzoeken van spullen, je weet nl. vrij snel waar wat in zit

Een NL verhuis-medewerker heeft geen persoonlijk belang bij het nauwkeurig invullen van zo'n paklijst, wat wel veel ellende kan schelen bij de AUS douane en quarantaine - dus als je zeker wilt zijn dat het goed gebeurt kun je het net zo goed zelf doen.

Wij krijgen ook van onze transporteur paklijst invulblaadjes, maar dat was zo waardeloos dat we gewoon maar zelf in Excel een lijst hebben gemaakt waar voor elk item (doos, tafel, kast, etc.) een regel was opgenomen die het volgende bevat:
- itemnr - overeenkomend met een nummer stikker op het item zelf in de container
- soort item (doos, tafel, kast, etc., ladenkast,)
- special interest - een '*' of niks. We zetten er een '*' bij als het iets is waar de quarantaine waarschijnlijk naar moet kijken (hout e.d.)
- inhoud - grof de inhoud omschrijven van de doos, kast, etc.. B.v. boeken, kleding, tuin-gereedschap, kabels, bestek, etc.

En uiteraard de hele lijst in het Engels. Je betaald de douane voor de inspectie per uur, dus als ze jouw lijst niet snappen betaal je zelf voor de extra tijd die daarmee gemoeid is ! ($100 + $ 50 assistance = $ 150/uur ). Het is in je eigen financieel belang dat ze met zo weinig mogelijk inspanning precies weten wat er in elk item zit ......

We hebben zo zelf met 'gezond verstand' de lijst opgemaakt (3 A4'tjes en 164 items in totaal ) - toen de AUS agent onze lijst in handen kreeg; werd gelukkig direct gezegd: 'fantastic, that looks absolutely perfect!'. M.a.w. een safe methode dus. :)
 
Back
Top