Net als in NL kent Australie het stem geheim, dus niemand kan zien wat je stemt. De verplichting is voor het stemmen naar de polling station te gaan. Niemand kan zien wat je op je stem biljet invult.
Trouwens.... - beetje off topic -..... mijn persoonlijke mening is dat als je in een democratische rechtsstaat leeft je recht om te kiezen de morele verplichting met zich mee brengt dat recht ook verantwoordelijk te gebruiken. Ik maak dus ook nog steeds gebruik van de mogelijkheid voor buiten NL wonende nederlanders om te stemmen in NL.
On topic: de diverse instanties houden hier hun eigen registers bij:
DIMAC: wie er in het land mogen blijven als ze geen "citizen" zijn;
council: property owners i.v.m. de "rates" (gemeentelijke belastingen);
ATO: via je TFN (Tax File Number) of je ABN (Australian Business Number) wie er belasting moet betalen;
Australian Health Commission/Medicare: wie er recht heeft op "gratis" medische zorg,
RTA (of equivalent in andere staten dan NSW): wie er een rijbewijs heeft en op welke naam een kenteken staat;
NSW Maritime (of equivalalent): wie er een vaarbewijs heeft en welk reg. nummer bij welke boot hoort.
NSW Office of Fair Trading (of equivalent in andere staten): wie er onder welke naam een zaak drijft.
enz.
In hoeverre de computers van die instanties gekoppeld zijn....??? Geen idee - nog niet erg heb ik de indruk. Alhoewel Medicare, DIMAC en ATO inmiddels een soort van uitwisseling schijnen te hebben.....