inschrijven gemeente oid?

keesje

New Member
Moet je je bij aankomst in Australie eigenlijk ergens inschrijven, een gemeente oid? Ik weet nog dat ik met mijn vriend (die een nederlands visum kreeg) allerlei instanties af moest. Nu is het de omgekeerde wereld en ga ik met mijn spouce visum naar Pert,h maar ik (en mijn vriend ook niet) weet eigenlijk niet hoe het gaat als ik eenmaal daar ben. :oops: groetjes Wendy

Nee joh, daar doen ze hier (althans in QLD) helemaal niet aan. Stel je voor dat de overheid weet waar je woont :|. De enige instantie die mag/moet weten waar je woont is de verkiezingscommissie. Stemmen is namelijk verplicht en daarvoor moeten die wel je adres hebben.

Is stemmen verplicht in Oz? kan me bijna niet voorstellen dat dat zo is, ten zei je ook blanco mag stemmen. En je hoeft je nergens in te schrijven? Hoe trekken ze je adres na als je een bekeuring krijgt? En dan nog even wat hoe zit het dan met het feit dat ik eerst twee jaar in het act moet winen en werken en dan pas me permanente visum krijg, dan weten ze toch helemaal niet of ik echt daar gewoond heb.... Raar hoor. Gr Pat

Ze komen vlak voor de verkiezingen langs de deur om te controleren wie er woont. Tenminste in Sydney was dat zo bij het flatje dat we huurden in Penshurst. Verder is het wel gemakkelijk want je hoeft binnen de staat niet per see voor iets naar de council waar je woont. Ze houden wel zeer strikt bij wie er van of naar het eiland gaat...
Hier is dat wel weer bekrompen...had laatst in Amstelveen een uitreksel nodig uit het huwelijksregister en nog iets uit het bevolkingsregister maar moest daarvoor weer naar Lelystad. Kan het wel zien meneer maar mag het niet printen...!? DigiD is daarintegen wel weer super makkelijk!

:wink: Stephen - The Roosters

Ik geloof het helemaal, van dat langskomen, maar kan je je voorstellen dat dat heel erg raar klinkt? Beetje primitief.

Maar hoe zit het dan met de verplichting te stemmen? Dat klinkt me zo mogelijk nog gekker in de oren.

Groetjes, Dijnnas

Omdat ik ook een australisch paspoort heb moest ik veplicht stemmen of anders een boete...

http://geography.about.com/od/politicalgeography/a/compulsoryvote.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_electoral_system

staat zo'n beetje de reden...een veel te lage opkomst om het nog democratisch te noemen.

:wink: Stephen - The Roosters

Hahaha, ja zeg, wat apart. Het lijkt wel een 1 april grap, helemaal met die foto van die verslaggever er boven. Maar okee, ik ben overtuigd.

Om het samen te vatten voor de lezers: je móet stemmen wanneer je je citizenship hebt, en heb je dat niet, dan mag je niet stemmen.

In Nederland is het - ik meen tot rond 1965 - ook verplicht geweest om te stemmen. Maar omdat de mensen zich er slecht aan hielden en justititie het niet de moeite vond om overtreders te vervolgen hebben ze het op een gegeven moment afgeschaft. Dus zo maf is verplicht stemmen niet.

Wij krijgen voor iedere verkiezing een brief in de bus - geadresseerd aan "de bewoner" met de uitnodiging te registreren voor de verkiezing. Het stemregister (electoral roll) houdt nl. wel bij welke adressen geregistreerd zijn. Aangezien wij wel "rates" betalen maar er geen personen op ons adres in het stemregister staan worden we dus iedere keer gecheckt. Ik moet het toegezonden formulier ook terug sturen met daarop de reden waarom we niet ingeschreven staan. In Sydney doen ze dat dus kennelijk anders en komen ze langs....

Er is inderdaad geen bevolkingsregister in Australie, maar je staat wel met bijv. je rijbewijs geregistreerd op een adres (en bent verplicht adreswijzigingen direct te melden). Zo kunnen ze je dus vinden voor verkeersovertredingen.

Om aan te tonen dat je ergens woont of gewoond hebt doe je er verstandig aan om huur kwitanties (of i.g.v. een eigen woning) rates notices, energie en water nota's e.d. te bewaren als bewijs materiaal.

Dat het in NL ooit verplicht was maakt het voor mij niet minder gek. Ik vind dat iedereen vrij moet zijn om te willen stemmen en helemaal in een democratisch land. Ik las net op internet dat er veel meer landen zijn waar een stemverplichting geldt. Belgie zelfs.

dus... ik hoef me niet in te schrijven in een gemeente.
In Nederland sta je nl ook ingeschreven ivm je belastingen (inkomsten en wegen), opbouw aow etc etc.

Net als in NL kent Australie het stem geheim, dus niemand kan zien wat je stemt. De verplichting is voor het stemmen naar de polling station te gaan. Niemand kan zien wat je op je stem biljet invult.

Trouwens.... - beetje off topic -..... mijn persoonlijke mening is dat als je in een democratische rechtsstaat leeft je recht om te kiezen de morele verplichting met zich mee brengt dat recht ook verantwoordelijk te gebruiken. Ik maak dus ook nog steeds gebruik van de mogelijkheid voor buiten NL wonende nederlanders om te stemmen in NL.

On topic: de diverse instanties houden hier hun eigen registers bij:

DIMAC: wie er in het land mogen blijven als ze geen "citizen" zijn;
council: property owners i.v.m. de "rates" (gemeentelijke belastingen);
ATO: via je TFN (Tax File Number) of je ABN (Australian Business Number) wie er belasting moet betalen;
Australian Health Commission/Medicare: wie er recht heeft op "gratis" medische zorg,
RTA (of equivalent in andere staten dan NSW): wie er een rijbewijs heeft en op welke naam een kenteken staat;
NSW Maritime (of equivalalent): wie er een vaarbewijs heeft en welk reg. nummer bij welke boot hoort.
NSW Office of Fair Trading (of equivalent in andere staten): wie er onder welke naam een zaak drijft.
enz.

In hoeverre de computers van die instanties gekoppeld zijn....??? Geen idee - nog niet erg heb ik de indruk. Alhoewel Medicare, DIMAC en ATO inmiddels een soort van uitwisseling schijnen te hebben.....

Henk, ben het eens als je het recht heb om te stemmen dat je het ook moet doen. Niet stemmers moeten ook eigenlijk niet met de politiek bemoeien vind ik.

Maar waarom zou je nog stemmen in Nl al je in Oz woont, dat snap ik niet. Zie ook totaal het nut er niet van in om dat wel te doen. Ieder ze eigen keus natuurlijk.

Nou het is in Belgie nog veel gekker hoor :lol:  je bent niet alleen verplicht te stemmen! maar als je heel veel geluk hebt :evil: mag je ook nog eens verplicht zitting nemen bij een stemburo, het kost je dus een hele dag dan :grin:

gr Bennie

[quote Ik las net op internet dat er veel meer landen zijn waar een stemverplichting geldt. Belgie zelfs.
[/quote]

Dit moet een grap zijn, dit moet een grap zijn.....
Kost je dat dan ook een vrije dag, of hebben ze daar een nette oplossing voor?

Dat van het verplicht stemmen is nog wel te doen.
Maar als je citizen ben, dan moet je verplicht opdraven als je uitgekozen bent voor een zitting in de jury.
Dat lijkt me pas echt erg.
Gelukkig zal dat minder vaak voorkomen dan de verkiezingen, maar het duurt wel langer.

Ja erg zeg. Dat is in Belgie toch ook zo bij een bepaald soort rechtspraak? Ben even de naam kwijt....
Persoonlijk kan ik me niet in die manier vinden, maar dat terzijde.

Back