inschrijven gemeente oid?

Verschrikkelijk zeg, dat verplicht in z'n stemhokje de hele dag hangen. En van dat jury gebeuren snap ik helemaal niks van een uitspraak moet een rechter doen en niet een bij elkaar geraapt zooitje. Maar als je verplicht bent dat te doen hoe zit het met je vrije dagen die je kwijt bent dan?

Gr Pat

[quote author=Dijnnas link=topic=7501.msg97821#msg97821 date=1188059767]
Ja erg zeg. Dat is in Belgie toch ook zo bij een bepaald soort rechtspraak? Ben even de naam kwijt....
Persoonlijk kan ik me niet in die manier vinden, maar dat terzijde.
[/quote]

Lekenrechtspraak ?

Dit draadje is al wat ouder, maar het is precies de vraag waar wij momenteel mee rond lopen.

In Nederland uitgeschreven, maar moeten we nu in Bendigo, VIC ons laten inschrijven en zo ja waar?

Van enkele mensen hoorden we inderdaad de opmerking dat het enige is dat je dan verpicht bent om te stemmen. Is dat nog steeds het geval en laten nieuwe inwoners zich daarom niet inschrijven?

Als wij ons niet laten inschrijven, heeft dat dan over een jaar of 4 gevolgen als we besluiten het Australisch citizenship aan te vragen?

We zijn benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben (of juist niet) en wat jullie ervaringen zijn.
Ta!

Mijn ervaring is dat waar je je rijbewijs hebt laten registreren, dat daar je stempapieren etc. naartoe gaan. Dat beschouwen ze dan als je thuisadres. Je kan je, volgens mij, niet echt inschrijven bij gemeenten en gelukkig is het al helemaal niet verplicht zoals in Nederland.

Er is in Australie geen echte inschrijving volgens mij, in elk geval niet in NSW. Daarom doen ze iedere vijf jaar een census, zodat ze weten hoeveel mensen waar wonen. De locale overheden krijgen geld op basis van het aantal inwoners.

Vwb stemmen, als je nog geen citizen bent, dan heb je ook geen stemrecht. Als je wel citizen bent, dan moet je voor de verkiezingen zorgen dat je gegevens up-to-date zijn. In NSW krijgen we hier formulieren in de bus om die gegevens bij te werken.

Persoonlijk vind ik het inschrijven in Nederland praktischer. Hier lopen al die registraties langs elkaar heen en moet je tig instanties op de hoogte brengen.

Er is geen inschrijving in OZ.
En stemmen is alleen als je citizen bent. Ze weten je te vinden, wees daar maar niet bang voor.

In victoria hoef je je ook niet in te schrijven, het enige waar ze wel in geïnteresseerd in zijn zijn je huisdieren, die moeten wel geregistreerd worden en anders krijg je daar een zware boete voor als blijkt dat je die niet aangemeld hebt.

Back