Instap in Middelbaar onderwijs ?

Madocke

Active Member
Kan iemand me meer info geven over het schoolsysteem? Ik ben op zoek naar info ivm de instap van mijn zoon naar het 1ste middelbaar (Yr 7). In België moeten de kinderen hier al een duidelijke keuze maken in de richting die ze wensen te volgen.
ASO = theoretische opleiding, TSO = technische opleiding, KSO = kunstopleiding of BSO = Beroepsopleiding. Elke school heeft zijn prioriteit op een bepaalde richting gezet en afhankelijk van de studiebekwaamheid van de leerling zal tussen de 4 opleiding gekozen moeten worden en zal de leerling dat traject volgen tot het zesde middelbaar (Yr 12). Vanaf het 3de middelbaar (Yr 9) wordt meer gespecifieerd in de uiteindelijke beroepskeuze. In Nederland is dat niet anders dacht ik, maar met een andere benaming van de richtingen (Havo, Mavo,...) (Sorry moest ik hier toch in missen, ik ben maar een Belg hé ;) )

Down Under weet ik het niet zo goed.
Ik had al info gevonden dat Yr 7 enkele basisvakken geeft (English, Maths, Geography/History,...) en daarnaast 9 vakken waarvan elk vak voor een bepaalde tijd gegeven wordt als initiatie in dat vak.
Is dit voor alle scholen hetzelfde? Of is er ook hier reeds een onderscheid in naar meer theoretisch gerichte of meer technisch gerichte scholen?

Thanks in advance for the reply!
 
Hier in Aussie (Victoria) is het level tot en met Year 9 het zelfde en vanaf year 10 worden er vakken pakketten gekozen die je studie richting bepaald voor beroeps keuze.
 
Joepie! Want mijn zoon is er eigenlijk nog niet klaar voor om nu al een definitieve richting te kiezen. Kan ie er nog 2 jaar extra over doen om te kiezen.
 


OFX
Back
Top