Interdependent Visa - help!

MarloesM

New Member
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op dit forum, maar lees al een tijdje mee, omdat ik zelf ook naar Australie wil emigreren met een Interdependent visum.

Mijn vriendin en ik hebben al 7 jaar een relatie, ze is half-Australisch en is in 2006 naar Australie geemigreerd. Ze heeft nu dus 2 paspoorten. Ik ben nog met mijn studie bezig, deze duurt nog ong. een jaar en dan wil ik die richting op. We hebben echter nog nooit samengewoond, al ben ik ervan overtuigd dat dat ons makkelijk af zal gaan, we kennen elkaar al zo lang maar we waren toen gewoon nog te jong. Het aantonen van min. 12 maanden een relatie vormt dus geen probleem maar het samenwonen of aantonen dat we niet permanent apart leven dus wel.

We hadden eerst het plan om haar hierheen te laten komen, inschrijven in de gemeente en een huisje huren en dan visum regelen. Maar mijn vriendin ziet dat door familieomstandigheden niet meer zo zitten, mijn vraag is dus: wat doen we nu? Weet iemand hier iets meer over of wat de mogelijkheden zijn? Ik weet het echt niet meer :|.

Alvast bedankt,

Marloes.

Kun je die familieomstandigheden niet gebruiken als reden dat het niet mogelijk is om samen te wonen (op het moment?). Nu weet ik niet wat voor familieomstandigheden dat zijn.. maar het valt te proberen. En hoe zit het evt. met trouwen in NL? Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat jij op een WHV (ik ga er van uit dat je nog geen 30 bent) naar Australie gaat en dan op dat visum een jaar gaat samenwonen en na dat jaar de aanvraag in gang zet.

Als je nog jong genoeg bent voor een WHV zou ik dat zeker overwegen. Een WHV is makkelijk te verkrijgen en dan kun je dat jaar met je vriendin samenwonen zodat je aan het einde aan alle voorwaarden voldoet voor een interdependent visa.

Hey allemaal,

Het is zo onderhand alweer bijna een jaar later na mijn eerste post en dank jullie voor de antwoorden die ik destijds kreeg. Ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje en mijn vriendin en ik hebben besloten dat ik in juli naar Melbourne ga op een WHV voor een jaar. Daar gaan we dan samenwonen en daarna beginnen we met een visumaanvraag. Als dit een omweg is hoor ik het graag, maar volgens mij is dit wel een goede oplossing.

Nu vroeg ik mij alleen af: hoe bewijs je dat je 12 maanden hebt samengewoond? Hoe zit het uberhaupt daarmee als je een jaar naar Oz vertrekt? Schrijf je je, zoals in NL, in bij de gemeente? Het kan namelijk ook zo zijn dat ik de eerste paar maanden bij haar intrek en ze woont op dit moment nog bij familie...

Ik hoor het graag als iemand het weet!

Groetjes

Ik ken niet alle opties/mogelijkheden, maar open een bankrekening op beider namen. Medicare etc. allemaal op het woonadres van haar (en jou). Ik weet niet of je je moet inschrijven, maar zorg dat je zoveel mogelijk beide namen op 1 adres krijgt (dus op officiele papieren e.d.) Maak ook overal foto's van en bewaar gezamelijke tickets/entreekaartjes e.d. Bewaar alle correspondentie tussen jullie 2 (emails etc.) Hou gewoon alles bij (hoe vervelend dat ook is).

Succes.

Jouw verhaal komt mij bekend voor!

Een inderpedendent visa is inmiddels vervangen door een partner visa. Voor dit visum hoef je niet perse 12 maanden samen gewoond te hebben!! Het staat nergens als eis het is alleen wel aanbevolen. Indien je niet samenwoont moet je kunnen bewijzen waarom dit zo is, m.a.w. dat je hier niet bewust voor kiest maar dat het gewoon niet mogelijk is. Indien je in aanmerking komt voor een WHV, dan zou ik zeker van dat visum gebruik maken om toch samen te gaan wonen. Persoonlijk zou ik samen iets huren en zorgen dat je samen op de huurovereenkomst komt te staan. Maar dat is niet alles er zijn zo veel manieren om te bewijzen dat je een relatie hebt!

Wij kunnen ook niet samenwonen aangezien ik hier in Australie zit en mijn vriendin in Nederland. Helaas komt ze ook niet meer in aanmerking voor een WHV en toch gaan wij in Oktober een Partner visum aanvragen. Zelfs zonder samen te wonen denken wij dat we voldoende bewijs hebben om aan te tonen dat onze relatie "echt" is enz enz. Het makkelijkste zou zijn dat ze hier een same-sex relatie net zo zouden erkennen als een hetero relatie, helaas is dat nog niet helemaal zo....

Je kan vanuit Australie ook met je visum aanvraag beginnen, zou persoonlijk niet wachten totdat jullie echt 12 maanden samenwonen. Heb je specifieke vragen stuur me dan even een PM misschien heb ik nog wat tips. Inschrijven kennen ze hier niet! In Victoria kan je wel een partner registratie doen etc etc kortom er is voldoende mogelijk om je relatie te bewijzen!

Chantal

Heel erg bedankt voor jullie reacties. We zullen zo veel mogelijk bijhouden (we hebben gelukkig ook al veel bewaard) en daar zsm een gezamenlijke bankrekening openen en de post naar dat adres laten komen. Natuurlijk willen we samen een huisje zodat onze namen op de huurovereenkomst staan maar omdat we die pas kunnen zoeken als ik daar ben, zal ik toch eerst bij haar in moeten trekken. Vandaar mijn vraag :). Je verhaal komt me inderdaad bekent voor Chantal. Ik wens jullie ook veel geluk met het hele proces! Als ik vragen heb zal ik zeker even een berichtje sturen. Er moet nog veel geregeld worden, dus......

Back