Hieruit blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om een samengesteld pakket te nemen:
[quote author=robijntje link=topic=9163.msg124019#msg124019 date=1219070122]
Telstra (telefoon en internet heet dan Bigpond) en Foxtel (tv) werken samen dus je kunt een gecombineerd abonnement nemen met korting. Wij betalen totaal $150 per maand. Dat is kabel.
[/quote]
Hier een vraag van iemand op het forum hoeveel Skype nu eigenlijk verbruikt. Want met een Wireless account ben je nl. zo door je downloadlimiet heen als je skypt. Ik heb nu een week lang ADSL van TPG en betaal $99.95 per maand. Dan heb ik wel een limiet van 50 Gb. De snelheid is (theoretisch) 8192 kb/s down en (theoretisch) 384 kb/s upload.
Effectief komt dit neer op 8192/8 = 1024 kB/s (echter vaak mag je aannemen dat je het aantal KiloBytes/s mag delen door 10 om het aantal kilobits/s (1 kilobyte = 8 kilobits)
Dit lijkt allemaal wat verwarrend (en is het ook
) maar iedereen kent van vroeger nog wel de oude gewichtseenheden (2 pond = 1 kilo en 10 ons = 1 kilo en 5 ons = 1 pond) Van kilobytes naar kilobits is dus die factor 8.
[quote author=Ingriddh link=topic=9163.msg127531#msg127531 date=1225110448]
56Kb ? Lijkt me dat je ISDN bedoelt en geen ADSL of Kabel.
[/quote]
56 kb is dan ook geen geldige snelheid. Dat is hetzelfde als: De auto rijdt op dit moment: 80 kilometer. Eigenlijk moet het zijn: 80 kilometer per uur. Het is "zeikerig" I know
Maar wel nodig voor de duidelijkheid.
En daarnaast is het geen 56 kb/s maar 56 kB/s (hoofdletter B)
56 kB
/s komt dus overeen met 56 * 8 = 448 kb/s (kilobits/seconde). Dit zijn natuurlijk altijd theoretische snelheden, want er spelen veel factoren mee die van invloed kunnen zijn op de snelheid (zoals die geknapte kabel in Egypte) of een server waar je van download die zelf maar een beperkte uploadsnelheid heeft).
Maar zet je deze 448 kB/s dus af tegen de theoretische maximale waarde van ADSL (8192 kb/s) dan zie je dat
er of behoorlijk geknepen wordt in de snelheid of er spelen dusdanige andere factoren mee dat de snelheid zo ontzettend laag is.
Om dus terug te komen op Skype en video-calls:
Skype gebruikt overigens ongeveer 400 kb/s voor video-calls. (zie http://forum.skype.com/index.php?showtopic=106042)
Met een wireless abonnement van 3Gb/maand heb je dus binnen een aantal uren je downloadlimiet bereikt. En veel gemigreerde Nederlanders vinden het volgens mij wel fijn om toch contact met familie/vrienden in Nederland te kunnen houden. En met video/voice calls is dat leuker dan alleen maar typen, toch?
Voor mij was wireless dus absoluut geen optie, ook omdat voor mijn werk afhankelijk ben van deze internetverbinding. Bij TPG kan ik per dag zien hoeveel Gb's (Gigabytes) ik heb verbruikt. Ik heb toevallig gisteren nog even gekeken en heb nu 3.5 Gb (= 3500 Mb = 3500.000 kB wederom theoretisch omdat eigenlijk de factor 8 hier ook van toepassing is) verbruikt in 1 week. Daarbij hebben we dus al redelijk wat geskyped, updates gedraaid, sites bekeken, e-mails ontvangen, bestanden gedownload.
[quote author=loecky link=topic=9163.msg127601#msg127601 date=1225207295]
Dat is voor 5 GB. Ik als computer-nerd heb geen idee wat/hoelang ik daarvoor allemaal kan surfen op het WWW. Als ik een pagina bezoek, laten we zeggen realestate.com.au voor het zoeken van een woning, ben ik dan ook aan het downloaden of doe ik dat alleen als ik bv pdf-bestanden/mp3/film of zoiets aan het downloaden ben?
[/quote]
Hoe lang is niet bekend. Maar ALLES wat je vanaf het internet naar je eigen computer haalt, is downloaden. Alles wat je vanaf je computer naar het internet stuurt is uploaden. Dus het berichtje wat ik nu aan het typen ben is nadat ik het verstuurd heb geupload. De pagina die ik aan het bekijken was hier op Xpdite heb ik gedownload. Velen denken bij downloaden aan: bestanden (mp3, films, programma's) die je download. Een simpele webpagina wordt echter ook gedownload en wordt dus ook meegenomen bij het bepalen van je verbruik.
En als je op realestate.com.au een huis aan het bekijken bent en je zou alleen de tekst maar downloaden ben je veel minder kwijt dan dat je ook alle foto's gaat inladen.
(Het zal wel weer teveel computerpraat zijn geworden, maar ik hoop dat eea zo wat duidelijker is geworden). Want het nadeel is dat veel mensen maar afgaan op wat er door de verkoper aangeboden wordt, ik doe het zelf ook bij materie waar ik geen kaas van heb gegeten. Je zit hier vaak wel direct minimaal 2 jaar aan een abonnement vast en als je er eerder vanaf wilt betaal je veel geld om dit te kunnen doen. Het abonnement wat ik heb zit ik voor 6 maanden aan vast en daarna is het elk moment op te zeggen. Een halfjaar is me eigenlijk nog steeds 6 maanden te lang om ergens aan vast te zitten, maar veel keus heb je gewoon niet.