Internetverbinding vanuit Sydney

loecky

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Hoe is het gesteld met de internetverbindingen vanuit Sydney en haar voorsteden.

Is het mogelijk om tegen een niet al te duur tarief redelijk snel te kunnen internetten, althans snel genoeg om via skype te kunnen videochatten met het thuisfront en (probleemloos) te kunnen kijken naar uitzending-gemist.nl

1) Welke snelheid heb ik dan nodig
2) soort en kosten van een abonnement per maand (bij voorkeur ADSL of kabel)
3) zijn er ook aanbieders die een internetverbinding aanbieden tezamen met TV/telefoon

Ik beschik nu over kabelinternet via @home (heden Ziggo) met een snelheid van downloaden 800 kbit/s en uploaden met 128 kbit/s maar ik denk dat de internetsnelheid wel wat omhoog zal moeten.

Ik ben me aan het oriënteren voor de aanschaf van een nieuwe PC/laptop en wil eigenlijk gaan voor de nieuwe I-mac desktop maar dan moet ik wel redelijk snel kunnen internetten om deze PC optimaal te kunnen gebruiken.

Cheers,
Loek
 
Zolang je binnen de metro area blijft zit je goed (dus in de stad zelf of een suburb). Je hebt daar toegang tot bijna alle providers en hebt dus veel keus.

Qua snelheden lopen ze hier duidelijk achter op NL, dus voor een vergelijkbare snelheid zul je meer moeten betalen. Contact met NL kan soms alsnog traag verlopen omdat er te weinig lijnen vanuit AU naar het 'vaste land' lopen.

Maar nogmaals: beter dan in de grote steden zul je het niet krijgen

De beste (en volgens mij enige) site om je voor te bereiden is:
http://whirlpool.net.au/

Hier vind je ook antwoord op de rest van je vragen.

Succes!
 
Hoi! Wij wonen in Bangor, NSW, 30 km ten zuiden van Sydney centrum. Telstra (telefoon en internet heet dan Bigpond) en Foxtel (tv) werken samen dus je kunt een gecombineerd abbonnement nemen met korting. Wij betalen totaal $150 per maand. Dat is kabel.

De kosten zijn ook afhankelijk van het aantal zenders die je wilt ontvangen, wij hebben alle zenders die je kunt krijgen.

Snelheid internet is 56 kb
Download capaciteit 25 gb per maand (maximaal)

In de stad zelf is de snelheid 70 kb

Skype gaat hier prima en uitzending gemist (met af en toe een pauze) ook.

Je kunt alle info krijgen bij www.bigpond.com.au

Succes!!
 
@robijntje,

[quote author=robijntje link=topic=9163.msg124019#msg124019 date=1219070122]
Snelheid internet is 56 kb
In de stad zelf is de snelheid 70 kb
[/quote]

Is dat up-load of download snelheid?
gr,
Loek
 
Dankejewel Ruby,

da's wel erg laag toch? Kan je daar nog goed mee video-skypen?

Ik ben van plan om een nieuwe PC te gaan kopen. Laptop of desktop dat weet ik nog niet. Maar bij een laptop wil ik die ook meenenem op vakanties/week-end trips enzo (anders heb ik er niet echt iets aan). Maar dan ben je wel weer afhankelijk van de dichtheid van Wifi-netwerken vanwaar je dan evetueel kunt internetten/mailen/skypen.

Hoe is het gesteld met het aantal Wifi-punten in Australië en specifiek in Sydney en omgeving?

Gr,
Loek
 
[quote author=loecky link=topic=9163.msg127539#msg127539 date=1225117981]
Dankejewel Ruby,

da's wel erg laag toch? Kan je daar nog goed mee video-skypen?

Ik ben van plan om een nieuwe PC te gaan kopen. Laptop of desktop dat weet ik nog niet. Maar bij een laptop wil ik die ook meenenem op vakanties/week-end trips enzo (anders heb ik er niet echt iets aan). Maar dan ben je wel weer afhankelijk van de dichtheid van Wifi-netwerken vanwaar je dan evetueel kunt internetten/mailen/skypen.

Hoe is het gesteld met het aantal Wifi-punten in Australië en specifiek in Sydney en omgeving?

Gr,
Loek
[/quote]

Er zijn ook vele mobiele oplossingen, met of zonder contract. Je koopt een usb-modem en koopt pre-pay allowances.
 
[quote author=slatsr link=topic=9163.msg127552#msg127552 date=1225164563]
Er zijn ook vele mobiele oplossingen, met of zonder contract. Je koopt een usb-modem en koopt pre-pay allowances.
[/quote]

@Slatsr,

Dat klink erg goed, met name voor onze eerste paar weken in Sydney. Zou je me kunnen aangeven wat voor een soort PC's hiervoor geschikt zijn (met name welke snelheid ze moeten hebben e.d.) en wat de kosten zijn voor dergelijke pre-pay allowances?

Dat zou hartstikke mooi zijn.

Bedankt,
Loek
 
Hoi Loeky,

of een mobiel broadband abo van Vodafone voor 40 AUD$: http://www.vodafone.com.au/personal/mobilebroadband/mobile-broadband.htm
Let wel even op de dekking; http://www.vodafone.com.au/personal/mobilebroadband/mobile-broadband-coverage.htm

Gr,
Johan
 
Hoi!! Skypen gaat prima!! Wij hebben helemaal geen problemen hoor!!

Succes! :wink:
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9163.msg127583#msg127583 date=1225190797]
of een mobiel broadband abo van Vodafone voor 40 AUD$:
[/quote]

@Johan,

Dat is voor 5 GB. Ik als computer-nerd heb geen idee wat/hoelang ik daarvoor allemaal kan surfen op het WWW. Als ik een pagina bezoek, laten we zeggen realestate.com.au voor het zoeken van een woning, ben ik dan ook aan het downloaden of doe ik dat alleen als ik bv pdf-bestanden/mp3/film of zoiets aan het downloaden ben?

Enm wat zijn de snelheden up/down load

Bedankt voor je antwoorden,

loek
 
[quote author=loecky link=topic=9163.msg127580#msg127580 date=1225190474]
[quote author=slatsr link=topic=9163.msg127552#msg127552 date=1225164563]
Er zijn ook vele mobiele oplossingen, met of zonder contract. Je koopt een usb-modem en koopt pre-pay allowances.
[/quote]

@Slatsr,

Dat klink erg goed, met name voor onze eerste paar weken in Sydney. Zou je me kunnen aangeven wat voor een soort PC's hiervoor geschikt zijn (met name welke snelheid ze moeten hebben e.d.) en wat de kosten zijn voor dergelijke pre-pay allowances?

Dat zou hartstikke mooi zijn.

Bedankt,
Loek

[/quote]

Zoek gewoon even "pre-paid internet" op www.google.com.au
 
Whirlpool is de site met antwoord op al je vragen (http://www.whirlpool.net.au/)
En wat betreft snelheid in vergelijking met NL.
In mijn geval simpel in NL was broadband niet beschikbaar waar ik woonde maar in Australie wel hoewel ik hier veel verder achteraf woonde dan in NL. Dus zo slecht is het hier echt niet, downloadspeed up to 2MB/s alhoewel vaak ook wel een beetje variabel.
 
Internet in Australie is niet te vergelijken met Nederland: veel duurder en lagere snelheden. Alleen al vanwege het feit dat Nederland het dichtstbekalbelde land ter wereld is! Echte "triple-play" (Internet, telefoon en digitale TV in een pakket) kennen ze hier niet.

De goedkoopste opties zijn via ADSL, maar let erop dat je dan wel een vaste telefoonverbinding moet hebben die daarvoor geschikt is. Lees ook altijd goed de kleine lettertjes, met name bij de "fantastische" Wireless Broadband aanbiedingen!!! Volgens de Australische wetgeving is men verplicht om het minimale totaalbedrag te noemen van de contractperiode. De kleine lettertjes vertellen je ook vaak wat de minimale bandbreedte is (en dat is altijd bruto, dus daar gaat nog behoorlijk wat vanaf ivm protocollen, QOS, etc).

Met een 3MB/s verbinding kun je redelijk goed Skypen, maar je bent altijd afhankelijk van wat er op de rest van het Internet gebeurd... Toen eerder in het jaar in Egypte een kabel kapot ging, kon je goed merken hoe kwetsbaar Internet kan zijn!
Ik heb een Telstra 3G Wireless abonnement met 3Gb dataverkeer (7.5MB/s) en dat werkt redelijk goed. Je moet alleen even oppassen met zaken als YouTube, want dat genereerd veel dataverkeer. Niet goedkoop (AU$ 109.00 per maand), maar wel flexibel en betrouwbaar.

Greets, Leon.
 
Hieruit blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om een samengesteld pakket te nemen:

[quote author=robijntje link=topic=9163.msg124019#msg124019 date=1219070122]
Telstra (telefoon en internet heet dan Bigpond) en Foxtel (tv) werken samen dus je kunt een gecombineerd abonnement nemen met korting. Wij betalen totaal $150 per maand. Dat is kabel.
[/quote]

Hier een vraag van iemand op het forum hoeveel Skype nu eigenlijk verbruikt. Want met een Wireless account ben je nl. zo door je downloadlimiet heen als je skypt. Ik heb nu een week lang ADSL van TPG en betaal $99.95 per maand. Dan heb ik wel een limiet van 50 Gb. De snelheid is (theoretisch) 8192 kb/s down en (theoretisch) 384 kb/s upload.

Effectief komt dit neer op 8192/8 = 1024 kB/s (echter vaak mag je aannemen dat je het aantal KiloBytes/s mag delen door 10 om het aantal kilobits/s (1 kilobyte = 8 kilobits)

Dit lijkt allemaal wat verwarrend (en is het ook :) ) maar iedereen kent van vroeger nog wel de oude gewichtseenheden (2 pond = 1 kilo en 10 ons = 1 kilo en 5 ons = 1 pond) Van kilobytes naar kilobits is dus die factor 8.

[quote author=Ingriddh link=topic=9163.msg127531#msg127531 date=1225110448]
56Kb ? Lijkt me dat je ISDN bedoelt en geen ADSL of Kabel.  :p
[/quote]

56 kb is dan ook geen geldige snelheid. Dat is hetzelfde als: De auto rijdt op dit moment: 80 kilometer. Eigenlijk moet het zijn: 80 kilometer per uur. Het is "zeikerig" I know :) Maar wel nodig voor de duidelijkheid.
En daarnaast is het geen 56 kb/s maar 56 kB/s (hoofdletter B)

56 kB/s komt dus overeen met 56 * 8 = 448 kb/s (kilobits/seconde). Dit zijn natuurlijk altijd theoretische snelheden, want er spelen veel factoren mee die van invloed kunnen zijn op de snelheid (zoals die geknapte kabel in Egypte) of een server waar je van download die zelf maar een beperkte uploadsnelheid heeft).

Maar zet je deze 448 kB/s dus af tegen de theoretische maximale waarde van ADSL (8192 kb/s) dan zie je dat
er of behoorlijk geknepen wordt in de snelheid of er spelen dusdanige andere factoren mee dat de snelheid zo ontzettend laag is.

Om dus terug te komen op Skype en video-calls:
Skype gebruikt overigens ongeveer 400 kb/s voor video-calls. (zie http://forum.skype.com/index.php?showtopic=106042)

Met een wireless abonnement van 3Gb/maand heb je dus binnen een aantal uren je downloadlimiet bereikt. En veel gemigreerde Nederlanders vinden het volgens mij wel fijn om toch contact met familie/vrienden in Nederland te kunnen houden. En met video/voice calls is dat leuker dan alleen maar typen, toch?
Voor mij was wireless dus absoluut geen optie, ook omdat voor mijn werk afhankelijk ben van deze internetverbinding. Bij TPG kan ik per dag zien hoeveel Gb's (Gigabytes) ik heb verbruikt. Ik heb toevallig gisteren nog even gekeken en heb nu 3.5 Gb (= 3500 Mb = 3500.000 kB wederom theoretisch omdat eigenlijk de factor 8 hier ook van toepassing is) verbruikt in 1 week. Daarbij hebben we dus al redelijk wat geskyped, updates gedraaid, sites bekeken, e-mails ontvangen, bestanden gedownload.

[quote author=loecky link=topic=9163.msg127601#msg127601 date=1225207295]
Dat is voor 5 GB. Ik als computer-nerd heb geen idee wat/hoelang ik daarvoor allemaal kan surfen op het WWW. Als ik een pagina bezoek, laten we zeggen realestate.com.au voor het zoeken van een woning, ben ik dan ook aan het downloaden of doe ik dat alleen als ik bv pdf-bestanden/mp3/film of zoiets aan het downloaden ben?
[/quote]

Hoe lang is niet bekend. Maar ALLES wat je vanaf het internet naar je eigen computer haalt, is downloaden. Alles wat je vanaf je computer naar het internet stuurt is uploaden. Dus het berichtje wat ik nu aan het typen ben is nadat ik het verstuurd heb geupload. De pagina die ik aan het bekijken was hier op Xpdite heb ik gedownload. Velen denken bij downloaden aan: bestanden (mp3, films, programma's) die je download. Een simpele webpagina wordt echter ook gedownload en wordt dus ook meegenomen bij het bepalen van je verbruik.

En als je op realestate.com.au een huis aan het bekijken bent en je zou alleen de tekst maar downloaden ben je veel minder kwijt dan dat je ook alle foto's gaat inladen.

(Het zal wel weer teveel computerpraat zijn geworden, maar ik hoop dat eea zo wat duidelijker is geworden). Want het nadeel is dat veel mensen maar afgaan op wat er door de verkoper aangeboden wordt, ik doe het zelf ook bij materie waar ik geen kaas van heb gegeten. Je zit hier vaak wel direct minimaal 2 jaar aan een abonnement vast en als je er eerder vanaf wilt betaal je veel geld om dit te kunnen doen. Het abonnement wat ik heb zit ik voor 6 maanden aan vast en daarna is het elk moment op te zeggen. Een halfjaar is me eigenlijk nog steeds 6 maanden te lang om ergens aan vast te zitten, maar veel keus heb je gewoon niet.
 
Maluka en anderen bedankt voor jullie antwoorden. :up:

Ik zal eens op mijn gemak alle antwoorden gaan bestuderen :lol: en bekijken welke aanbieder we zullen kiezen.

Loek
 
Back
Top