is het voor ons echt zo makkelijk

sylvia en rob

XPdite Sponsor
hallo ik ben nieuw hier en weet ook nog bijna niets over emigratie. ik stel gewoon mijn eerste vraag.
ik ben in australie geboren en ben met 9 jaar in nederland gekomen samen met mijn ouders broers en zussen, die overigens nederlands zijn. ik heb een nederlands paspoort maar sta bij de burgelijke stand wel geregistreerd als burger van australie. dus ,ben ik sinds kort achter, kan ik een australisch paspoort aanvragen. heb ik dus vandaag gedaan of in ieder geval de aanvraag formulieren daarvan. volgens de australische ambassade is dit geen probleem, is dat ook zo? gaat dat zo makkelijk wanneer je daar bent geboren?
en als ik dat paspoort heb, moet ik dan ook een visum aanvragen en bepaalde testen doen, of laten ze je dan gewoon toe.  ik hoop dat jullie mij blij kunnen maken en zeggen dat,dat zo is. dan ben ik er natuurlijk nog niet, maar het zou een goed begin zijn.
groetjes sylvia
 
Hoi Sylvia,

Uit deze informatie kunnen wij niet achterhalen of je recht hebt op een Australisch paspoort. Het feit dat je in Nederland staat geregistreerd als Australisch burger lijkt me niet van belang bij het aanvragen van een Australisch paspoort. De vraag is of je aan de Australische regels voldoet. Tegenwoordig is het niet meer zo dat als je in Australie geboren bent je automatisch recht hebt op de Australische nationalitiet maar dit soort regels veranderen over de jaren.

Zoek informatie op de DIMIA / embassy website zodat je alle regels op papier hebt.
Zie ook:
http://www.australian-embassy.de/visa/faqs/faq_citizen.html
If you were born in Australia between 26 January 1949 and 19 August 1986 inclusive, you became an Australian citizen by birth, UNLESS:... (en dan komen een aantal criteria.) Als je na Augustus 1986 geboren bent is het moeilijker.

Als je een Australisch paspoort hebt kan je gewoon naar Australie toe en daar gaan wonen. Geen testen en zo.

Als je partner meegaat naar Australie (en/of je kinderen) moet je voor hun een visum aanvragen. Als jullie al langer dan een jaar samenwonen en jullie hebben daar bewijs van (huurcontract op beide namen, gezamelijke rekening, koopcontract op beide namen) is het aanvragen van zo'n visum geen probleem. Het is wel wat werk om alle formulieren in te vullen en docuemtn te verzamelen.
 
[quote author=sylvia en rob link=topic=4308.msg53720#msg53720 date=1143666887]
...als ik dat paspoort heb, moet ik dan ook een visum aanvragen en bepaalde testen doen...[/quote]Nee, met een Aussie paspoort mag je gelijk naar binnen.  :cool:
 
dat heb ik inderdaad gelezen, er staat dit 
unles your father was entitled to diplomatic privileges and immunities or was a consular officer of a foreign country and was not an Australian citizen or an Australian permanent resident; or

houdt dat in voor het consulaat werken, dat begrijp ik er uit.
ik ben in 1971 geboren, mijn ouders zijn daar in 1970 naartoe geemigreerd,met de bedoeling om daar voor altijd te blijven. helaas kreeg mijn moeder na 8 jaar heimwee. mijn vader werkte niet voor het consulaat of zo.
gewoon werk in de bouw.  zou dat dan betekenen dat ik inderdaad een paspoort zal krijgen.
vandaag of morgen komen de papieren binnen.

erg leuke site trouwens, ik krijg regelmatig kippevel bij het lezen van sommige verhaaltjes.

groetjes sylvia
 
als je de papieren voor je paspoort opstuurt, heb je binnen zeven werkdagen je paspoort in huis. Jij hoeft dan geen visum aan te vragen. Je partner wel.
 
voor mij geen probleem dan denk ik,  nu zit het zo wij zij 8 jaar getrouwd, hebben 4 kinderen, 15,14 12 en 4 jaar oud.  2 kids zijn van mij uit een vorig relatie, 1 kind is van hem uit een vorig relatie en de jongste is gewoon van ons beide. ze wonen gewoon allemaal bij ons,  ook dragen  "mijn" kinderen de achternaam van mijn man, en we hebben gewoon de gehele voogdij.  de kinderen willen dolgraag, na omstandig heden zien of spreken ze hun vader niet. dat is dus het probleem niet, voor ons in ieder geval. maar voor australie misschien wel, of niet?

groetjes sylvia.
 
je man krijgt heel eenvoudig zijn visum. Ik weet niet hoe het zit met kinderen uit vorige relaties. Ik kan me voorstellen dat ze daar kritischer naar kijken.
 
bedankt voor de reacties.
ik heb vandaag het aanvraagformulier voor een australisch paspoort gekregen.  de australische ambassade gebeld en zagen geen enkele reden waarom ik hem niet zou krijgen, en inderdaad dan zo naar australie kan. poeh, dat was wel even leuk om te horen. ik moet alleen een geboorte akte laten opsturen vanuit oz en natuurlijk een formulier invullen en bewijsstukken laten zien.

yes, stap één en wel een hele grote. nu de rest van het gezin.
groetjes sylvia
 
Hey Sylvia,

Kort vraagje, heb je voor het aanvraagformulier voor het paspoort gebeld of kun je die aanvragen via internet? ik zoek me rot maar kom er niet uit...

Alvast bedankt!

en ja, het is voor jullie dus echt zo makkelijk :)
zit in hetzelfde schuitje, mijn mannetje is daar ook geboren! :wink:

Grtz, Wendy
 
hoi,
ik heb gebeld voor het aanvraag formulier naar de australische ambasade in den haag. die krijg je dan.
dan heb je een uittreksel van het geboorte register nodig, die krijg je in de plaats waar je bent geboren. in mijn geval NSW. dat gemeente huis heb ik opgezocht op internet {adressen krijg je ook van de ambasade, maar wel even om vragen} ik heb ze ook voor je als je dat wilt. die uittreksel kan je zo krijgen wanneer je paspoort, ziekenfonds kaart en iets waar je huidige adres opstaat {kopietjes dan} laat zien, kan per mail.  ook het aanvraag formulier kan je op internet downloaden.  je betaald met visa of mastercard.  dan moet die uittreksel naar ministerie van buitenlandse zaken ook in die plaats, voor een appostille stempel,  dat zijn nederlandse regels, om aan te tonen dat het om een geldig document gaat.

dan krijg je het thuis,  met dat en een geldig paspoort, rijbewijs en ook weer iets waar je adres opstaat, 2 pasfoto,s waarvan 1 met getuigeschrift dat jij het bent van bv de huisarts en het aanmeldings formulier, ga je naar den haag en dan heb je over het algemeen met een paar weken je paspoort.

als je getrouwd bent en dus echt een naamswijziging hebt ondergaan,{ tegenwoordig,sinds 1996 is dat niet meer in nederland, je houdt je eigen naam, maar mag die van je man gebruiken} moet je dat ook regelen doormiddel van een naamswijziging in australie.  maar daar weet ik niets van. ik ben in 1998 getrouwd.  maar ook dat kan je vragen aan de ambasade.    als je nog wat wilt weten, hoor ik het wel.
cheerz sylvia
 
Hey bedankt voor het antwoord, door alle ambassades had ik totaal niet meer gedacht aan degene in Den Haag.... :lol:
Heb gebeld en het aanvraagformulier ontvangen!

thanks!

grtz wendy
 
Back
Top