Is het waar?

Maike

New Member
Hallo
Is het waar dat je voor het omzetten van je NL rijbewijs naar een QLD rijbewijs geen theorietest meer hoeft te doen? Ik heb net namelijk het hele boek uit mijn hoofd gestampt en dacht zelf volgende week de test te gaan doen, maar als dat niet meer hoeft!!!
Ik las het hier op het forum, en aussie vrienden vertelden mij dat, maar klopt het ook?
bedankt
Groetjes maike
 
Hai Maike,

volgens het onderzoek van verschillende geïmporteerden, is dat niet meer nodig nee. Maar, als je het mij vraagt; GOED dat je het boekje uit je kop hebt gestampt, want wij rijden potdorie aan de andere kant van de weg, om maar een detail te noemen. Ik heb 'm ook nog helemaal geleerd, uit het boekie, en kan dat kwaad? Nee man!

Als je het nou zeker wil weten, dan ga je naar de dichtsbijzijnde Queensland Transport, en doe je wat ze daar zeggen. Als jij geoefend hebt, zal het trouwens ook niet zo'n probleem zijn :)

Cheers,

Ireen
 
ookal moet je de test doen, kost $16.50 en een half uurtje om 20 vragen te beantwoorden of zoeits.
is helemaal niet moeilijk, en haal je het niet kom je de volgende dag weer gewoon terug.

de groeten en veel sucses.

Hein
 
Maar het is inderdaad niet meer nodig om de theorietest te doen. Ireen heeft groot gelijk, heel goed dat je het boekje in je hoofd hebt gestampt. Er zijn toch wel wat verschillen met NL.
 
Daar ben ik het mee eens. Er zijn hier een aantal regels ongeveer het tegenovergestelde van Nederland. Of onlogisch. Maar even dat boekje besturderen helpt je wel. Zo heb ik al meerdere mensen gehoord over een dikke boete als ze niet volledig gestopt waren voor een stop-streep. Natuurlijk heel logisch, maar je hebt ook gelijk 3 van de 12 demerit points te pakken  :|. Ook de snelheidsregels zijn iets om even goed op te letten. Nog zo'n rare is de u-turn. Die mag je alleen bij een verkeerslicht maken als er een speciaal "u-turn permitted" bordje bijstaat  :shock: je moet er maar opkomen!
 
En kijk: het boekje online! http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/learningtodrive_yourkeys

Ook kan je in een .pdf file zien hoeveel demerit points je kwijt raakt voor welk offence:
http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_demeritpoints (en klik op de .pdf file links of onderaan)

En hoe vinden jullie deze; voor de foreigner in Queensland:

What if my driver licence is not in the English language?
If your driver licence is in a language other than English you should carry a recognised English translation of it
when driving. If you are asked to show your licence to a police officer, you should show the translation as well.

We hadden dus alláng een vertaald rijbewijs bij ons moeten hebben. Ben ik er toch een paar keer goed vanaf gekomen! (Steve zei dat dat aan dat ene knoopje lag... maar echt niet hoor! De agent was te verward door m'n N'landse paspoort en m'n toen nog temp status) :)
 
Ik vind het ook raar dat de theorie test is geschrapt... ze doen hier redelijk wat aan verkeersveiligheid enzo en dit is toch een aspect daarvan.

Ben wel benieuwd naar de reden...

Dat van die vertaling bij je hebben wist ik maar je moet wel een enorme muggenziftende agent tegenkomen wil ie je daarop pakken...

Steve zei dat dat aan dat ene knoopje lag

:naughty2:  :grin: :grin:
 
:music:Beacuse enough is enough  :music:
:serenade: Ze zijn hier juist zo hard aan het vechten voor minder ongelukken. Maar ik weet niet hoe vaak een Nederlander een dodelijk ongeluk in Queensland heeft veroorzaakt.... wij  :drive: natuurlijk als een stel  :sunny:tjes!

En wat die vertaling betreft:lookatit:. Het "internationale rijbewijs" van de ANWB is ook wel eens verworpen als geldige vertaling. Ondanks dat Australie vrolijk in het rijtje van partners staat. Maar bij het aanvragen van een Australisch rijbewijs vroegen ze niet om een vertaling  :up:.

Rare jongens die Australiers... En ik geloof dat ik, voor het geval ik per ongeluk een overtreding bega, maar een doorschijnend gevalletje in de auto leg  :cool:.
 
Kan iemand me vertellen waar dat officieel staat, dat het niet meer nodig is ?? Er waren een paar hier die inderdaad geen test hoefden te doen in QLD maar die hadden volgens mij een ambtenaar die het ziet helemaal wist ??
 
Lees er het e.e.a. over op deze pagina:

www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1



Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=6062.0
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5719.0
 
[quote author=Rob Breumelhof link=topic=6309.msg78495#msg78495 date=1168344136]
Lees er het e.e.a. over op deze pagina:

www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1



Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
[/quote]

Het vreemde is dat hier nog steeds niet staat dat je geen theorie test meer hoeft te doen, terwijl de pagina inmiddels een update heeft gehad op 20 December 2006.
 
What you need to do.

Complete the application form (PDF, 93kb*). Then you must present this with the above documents.

You must pass a written test, which will cost you $A16.75. The test consists of 30 general questions for a motor vehicle licence. There will also be an additional five questions for a motorbike licence and a further ten questions for heavy vehicles such as trucks or buses (if you hold that class of licence). You do not need to book for the written test.
Before you take the written test, you can study from a book called "Your Keys to Driving in Queensland" which will cost $A10.35 from a Queensland Transport customer service centre. Some newsagencies also have them.

After you have passed this test, you may need to complete a practical driving test. Licence holders from the following countries are exempt from the practical test when applying for a car or motorbike licence only:
 
Ja precies, maar dat klopt dus niet! Wij weten dat, maar zij blijkbaar niet!  :grin:
 
Tja, Red quote het juiste stukkie Rob, want vraag één refereert naar 'interstate'.

Ik ben zo onderhand wel heueueueul benieuwd.

En in de tussentijd die knoopjes open houden hè. En ingewikkelde verhalen over visa ophangen... :-D
 
Back
Top