Jack Jumper Ant

slatsr

Well-Known Member
Nee, geen referentie naar Jack. Het is een mier en de steek kan dodelijk aflopen.

We zijn allemaal bewust van haaien, slangen en spinnen als mogelijk giftig/dodelijk. Maar we zijn ons wat minder bewust wat die kleine mieren teweeg kunnen brengen. Het zijn tenslotte van die kleine beestjes.

Nu was ik vandaag met mijn vrouw aan het bush-wandelen op de route van Galston Gorge naar Crosslands Reserve, nabij Hornsby NSW, en waren gafascineerd door van alles en nog wat aan planten en wildleven en maakten enthousiast vele fotos. We zagen natuurlijk ook allerlei soorten mieren. Nu zag mijn vrouw een nest met best grote mieren, ruim een cm lang. Na ze een beetje gestudeerd te hebben nam mijn vrouw een paar fotos (buigen, dichtbij nest om een goede close-up te krijgen. Plotseling roept ze het uit van de pijn. Iets stak haar in het achterwerk. Voor enige momenten doet het intens zeer. Zo zeer dat ze in paniek haar broek liet zakken om te zien of het insect er nog is. We zagen niets van wat het teweeg heeft gebracht en ik kon alleen maar concluderen dat het mogelijk een mier was geweest.

Thuis zoek ik een beetje op het internet. Ik zoek en vind de spinnen die we hebben gezien. Dan zoek ik de mier die we hebben gefotografeerd. Ik vind dat het de Jack Jumper Ant was. Ik zoek/lees een beetje meer en ben tegelijkertijd geschokt en opgelucht. Het blijkt dat deze mier waarschijnlijk de gevaarlijkste mier ter wereld is en in Tasmanie meer doden tot gevolg heeft gehad dan haaien, slangen en spinnen bij elkaar. Het gif kan een sterke alergische reaktie teweeg brengen die je binnen minuten kan doden. In Tasmanie zijn er 4000 mensen met een dergelijke alergie, in Australie zo'n 60.000 mensen. Gelukkig is mijn vrouw niet alergisch, anders was het vandaag tragisch afgelopen.

De reden voor deze post is om iedereen er van bewust te maken dat er een dergelijke gevaarlijke mier rondloopt in een groot deel van Australie. Zoek er zelf eens wat informatie over op internet. Nu weet je natuurlijk nooit van te voren of je alergisch bent, maar je bent in elk geval gewaarschuwd.
 
Thanks Slatsr,
Ook de kleintjes tellen mee ofter wel Welcome in the jungle........

index_clip_image002.jpg


Ze worden blijkbaar ook BULLDOG ANT genoemd, dat verklaart die verschrikkelijke pijn bij je vrouw.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_jumper_ant
Dit gelezen te hebben in wikipedia zijn het zeker geen kleintjes meer.

Zoals je al zei , "oppassen met deze ants je bent gewaarschuwd".

Jack :evil:
 
Wow, dan heeft je vrouw inderdaad wel erg veel geluk gehad! :shock:
Ik had nog niet gehoord van deze mier dus heel erg bedankt om het te posten. :up:
 
Wat hebben ze toch een stel klote beesies in Australie he. Ik zal zeker zo een zijn die allergisch reageert op die kleine duivel. Ben voor zo'n beetje alles allergisch... voordeel is dan wel dat ik altijd mijn adrenaline spuit bij heb en dus meteen kan terug prikken... :shock: :wink:
 
'We investigated ant sting related fatalities in Australia over the period 1980–1999. Data was obtained from the Australian Bureau of Statistics and state coronial authorities. Six ant sting-related fatalities were identified, five in Tasmania and one in New South Wales.'

1 dode in heel Australie per 3 jaar vanwege mieren (niet alleen Jumping jacks, maar ook van alle bull ants dus) ... dat tegenover de 2000 verkeersdoden per jaar, 250 verdrinkingen per jaar en de vele duizenden mensen met huidkanker per jaar... ... plaatst het wel in het juiste perspectief denk ik.

Cheers
 
'We investigated ant sting related fatalities in Australia over the period 1980–1999. Data was obtained from the Australian Bureau of Statistics and state coronial authorities. Six ant sting-related fatalities were identified, five in Tasmania and one in New South Wales.'

1 dode in heel Australie per 3 jaar vanwege mieren (niet alleen Jumping jacks, maar ook van alle bull ants dus) ... dat tegenover de 2000 verkeersdoden per jaar, 250 verdrinkingen per jaar en de vele duizenden mensen met huidkanker per jaar... ... plaatst het wel in het juiste perspectief denk ik.

Cheers

mmmmm <_<

M.a.w. niet de moeite om aandacht aan te besteden...bedoel je....


Jack :evil:
 
mmmmm <_<

M.a.w. niet de moeite om aandacht aan te besteden...bedoel je....
Dat was inderdaad ook mijn eerste reaktie. Op zichzelf heb je helemaal gelijk, r2d2, dat statistisch gezien dit in het niet valt tegenover die andere doodsoorzaken. Maar ik krijg de indruk dat je het daarmee omder het tapijt wilt vegen als kompleet onbelangrijk. Maar je zal maar net die ene persoon zijn, of je geliefde. En op basis van dergelijke statistieken kunnen we ook diverse ziektes/giftige fauna vergeten en het research geld aan andere zaken besteden, want kennelijk is het het niet waard. Ik hoop dat je het niet zo bedoeld had.

Ik denk overigens dat iedereen zich wel bewust is van de gevaren van het verkeer, huidkanker, longkanker etc. En een ieder maakt zijn eigen keuzes ten aanzien van zijn/haar levensstijl en accepteert de risicos. Het punt is dat ze gewaarschuwd zijn. In het geval van de mier zullen niet veel mensen er zich bewust van zijn. Dat bewustzijn wilde ik hier verhogen. Het hoeft niet te betekenen dat je niet meer de bush in gaat, maar je weet in elk geval welke mieren je mogelijk beter met rust kunt laten.
 
Wat hebben ze toch een stel klote beesies in Australie he. Ik zal zeker zo een zijn die allergisch reageert op die kleine duivel. Ben voor zo'n beetje alles allergisch... voordeel is dan wel dat ik altijd mijn adrenaline spuit bij heb en dus meteen kan terug prikken... :shock: :wink:
Goed dat je inderdaad die spuit bij je draagt. Ik heb op het internet gezien dat ze in Tasmanie in 2005 een test hebben gedaan voor een soort vaccin, dat de ontvanger daarna nooit meer een alergische reaktie zal hebben na een steek van deze mier. Ik weet niet niet of het al algemeen vekrijgbaar is...
 
Ze worden blijkbaar ook BULLDOG ANT genoemd, dat verklaart die verschrikkelijke pijn bij je vrouw.
Het is inderdaad een mier van de bulldog ant familie, maar het is de kleinste en tegelijkertijd meest agressieve.
 
mmmmm <_<

M.a.w. niet de moeite om aandacht aan te besteden...bedoel je....


Jack :evil:

Nou.. niet precies... er aandacht aan besteden is prima (wie ben ik om daarover iets te zeggen) maar het is natuurlijk een beetje gek dat er in Nederland vele male meer dodelijke slachtoffers vallen door wespensteken, dan in Australie door mieren, en daarover vervolgens geen melding te maken. De jumping jack heeft de potentie om te doden, maar de hond van de buren is daar vele malen meer toe in staat.

mmmmm <_<

M.a.w. niet de moeite om aandacht aan te besteden...bedoel je....
Dat was inderdaad ook mijn eerste reaktie. Op zichzelf heb je helemaal gelijk, r2d2, dat statistisch gezien dit in het niet valt tegenover die andere doodsoorzaken. Maar ik krijg de indruk dat je het daarmee omder het tapijt wilt vegen als kompleet onbelangrijk. Maar je zal maar net die ene persoon zijn, of je geliefde. En op basis van dergelijke statistieken kunnen we ook diverse ziektes/giftige fauna vergeten en het research geld aan andere zaken besteden, want kennelijk is het het niet waard. Ik hoop dat je het niet zo bedoeld had.

Ik denk overigens dat iedereen zich wel bewust is van de gevaren van het verkeer, huidkanker, longkanker etc. En een ieder maakt zijn eigen keuzes ten aanzien van zijn/haar levensstijl en accepteert de risicos. Het punt is dat ze gewaarschuwd zijn. In het geval van de mier zullen niet veel mensen er zich bewust van zijn. Dat bewustzijn wilde ik hier verhogen. Het hoeft niet te betekenen dat je niet meer de bush in gaat, maar je weet in elk geval welke mieren je mogelijk beter met rust kunt laten.

Tuurlijk hoop ik dat niemand zijn leven verliest aan de steek van een box jelly fish, jumping jack ant of funnelweb spider, maar ik vraag mij af of het realistisch is om hiermee rekening te houden vergeleken met de andere gevaren die mensen bewust / onbewust nemen gedurende de allerdaagse dag. Mensen krijgen op een dergelijke manier toch een verkeerd beeld van de bush als een 'unfriendly, dangerous place' terwijl dat, zoals je zelf ook zegt, totaal niet zo is. Het bewust maken van mensen juig ik toe, maar zoals je zelf leest in de reacties van forumleden is bijvoorbeeld de reactie 'je hebt geluk gehad' een beetje overtrokken als je het vergelijkt met het feitelijk aantal slachtoffers. (nogmaals ik ben blij dat je partner geen reactie vertoonde op de beet!) In principe heb ik meer geluk gehad als ik in 3 jaar niet betrokken ben bij een dodelijke aanrijding, dan dat ik word gebeten door een jumping jack en het overleef. Toch zegt niemand tegen mij: 'Goh heb jij mazzel dat je afgelopen 3 jaar het verkeer heb overleefd!' terwijl dat dus statistisch 6000 keer zo gevaarlijk is dan de junping jack ant.

Het is juist dat mensen zich niet bewust zijn van het gevaar van alledaagse dingen als het verkeer en veel meer van incidentele gevaren als rock climbing, slangen en parachute springen om maar een paar uitersten te noemen. Alledaagse zaken als met een T-shirtje rondlopen op een bewolkte dag, paardrijden en op een huishoudtrapje een lamp verwisselen worden door veel mensen niet meteen geassocieerd met gevaar, maar de kans op overlijden is met deze vele malen groter dan worden gebeten door een mier.

Het is juist om te veronderstellen dat er een afweging wordt gemaakt waar reseach geld aan wordt besteed. Sommige zaken hebben een prioriteit op basis van het aantal slachtoffers, kans op nevenontdekkingen gedurende het onderzoek, interesse van de medicijnfabrikant, enz. Je bent het toch met me eens dat zaken als MS, AIDS, Malaria, enz. hogere prioriteit zijn als, hoe treurig ook, het respectievelijk kleine aantal slachtoffers door mieren?
Ik veeg hiermee niets onder het tapijt, maar probeer het in perpectief te plaatsen. Ja, het kan gebeuren dat je slachtoffer wordt van een mier, de kans is echter zeer, zeer, zeer klein dat je er iets aan over houdt, in vergelijking met alledaagse zaken die vele malen gevaarlijker zijn.

(Ik zelf ben door 1 bull ant 9 keer gebeten, mijn vriending 2 keer door dezelfde Jumping Jack, hebben red back and white tail spiders rond/in het huis, heb gesnorkeld waar een een dag later een Great White gefotografeerd is, bij het speuren naar beestjes op een drooggevallen rif een blue ringed octopus onder een steen omgedraaid, heb op een brown snake over mijn schoen gehad en 2 keer een close encounter met een tiger snake gehad en gestoken door een onbekende jelly fish ... maar toch weet ik dat de Australische natuur vele malen minder gevaarlijk is dan het verkeer in het dorp waar ik in woon of op het huishoudtrapje sta als ik de dakgoten schoonmaak.)

Ze worden trouwens bull (dog) ants genoemd vanwege de grote kaken waarmee ze hun prooi kunnen doodbijten. Niet het aggresieve karakter of de manier waarop ze pijn veroorzaken. Ze steken echter met hun achterlijf, net als wespen, bijen en hommels.

Cheers
 
Die kleine beestjes kunnen een hoop ellende geven.
Als die Jack ant je bijt je bent allergies en je hebt enkele minuten om iets te ondernemen dan kun je aardig in de problemen komen....todat de hulp niet meer nodig is.

Hier ook zo'n klein agressief beestje.
millipede_682_687129a.jpg


Spirobolid-Millipede_2_big.jpg

Mijn vrouwtje was gepakt door de bruine millipede, en had geluk.
Je hebt ook de rode en groene.
De bruine kunnen je aardig in de problemen helpen en een gemene branderige beet geven. De rode en de groene zijn zeer giftig en je moet dan onmiddelijk naar medicare.
Ook weer zoals bij de ant kunnen kinderen of mensen met een allergy deze beet dodelijk zijn.


Goede vriend Steve was op bezoek bij zijn mate.
Deze bloke was aan zijn auto aan het sleutelen zonder t-shirt.
Hij lag op zijn rug onder de auto terwijl Steve een bruine millipede aan zag lopen richting zijn mate.
Deze millipede haalde uit en beet in zijn zij van zijn rug.
Hij stootte zijn hersens aan de auto en schreeuwde het uit.
Steve lag dubbel van het lachen.
Zijn maat vroeg of hij dat beestje niet gezien had.
Jawel maar ik zei niks want dit is veel leuker.


Dat noem ik echte vrienden................. :smile:



have a good weekend, :up:

Jack :evil:
 
Nou.. niet precies... er aandacht aan besteden is prima (wie ben ik om daarover iets te zeggen) maar het is natuurlijk een beetje gek dat er in Nederland vele male meer dodelijke slachtoffers vallen door wespensteken, dan in Australie door mieren, en daarover vervolgens geen melding te maken. De jumping jack heeft de potentie om te doden, maar de hond van de buren is daar vele malen meer toe in staat.
Daar wordt in Nederland zo nu en dan ook wel melding van gemaakt. Maar ik woon nu in Australie, deze site gaat over Australie, dus een beetje onbenullig om dan over wespensteken in Nederland te gaan kletsdozen, denk je niet?

Overigens zijn de mensen in Nederland die alergisch zijn voor wespen/bijensteken ook doodsbenauwd voor die beestjes. Ga je hun ook vertellen dat ze zich niet aan moeten stellen?

Beschermende ouders vertellen hun kinderen niet dicht bij de hond van de buren te komen. Moeten die dat nu ook niet doen en ze vertellen hoeveel meer gevaar ze lopen in het kinderzitje achterin bij papa in de auto?

Het is goed om ze zaken in perspectief te zien, maar er is altijd een tijd en plaats voor zulk perspectief. Ik vind dat het niet echt zijn plaats heeft in deze post. Ik denk dat het verhogen van het bewustzijn van de mens voor welk gevaar dan ook, hoe klein dan ook, altijd goed is. Of dat nu het verkeer, de keukentrap of de beestjes in je achtertuin betreft.

Ze worden trouwens bull (dog) ants genoemd vanwege de grote kaken waarmee ze hun prooi kunnen doodbijten. Niet het aggresieve karakter of de manier waarop ze pijn veroorzaken. Ze steken echter met hun achterlijf, net als wespen, bijen en hommels.
Ze doden hun prooi doormiddel van het gif van de steek. Die kaken gebruiken ze om van alles en nog wat te verplaatsen, zich vast te grijpen, te vechten en waarschijnlijk ook om hun prooi in stukken te bijten. Het is trouwens bull ant, niet bulldog ant. Ik denk eerder dat ze zo vernoemd zijn omdat die kaken op horens van een stier lijken...
 
Het is trouwens bull ant, niet bulldog ant. Ik denk eerder dat ze zo vernoemd zijn omdat die kaken op horens van een stier lijken...

Het zijn species van de bull dog ant not bull ant.....zie wikipeda in vorige replies.
En het is zo wat je zegt er zijn zoveel gevaren waarmee je rekening moet houden.
Zeker as je met een allergie van deze bijt een serieus probleem kan krijgen zelfs met dodelijke afloop.
Toch blijft/ was het zeker interessant om deze superstar the jumping Jack genoemd onder de loop te nemen :up:
En het voornaamste was het bleef bij een brandende bijt en geen verdere ernstige gevolgen voor je vrouwtje.


Have a good one,

Jack :evil:
 
Zolang er zaken worden gepost op dit forum die volgens mij niet helemaal de realiteit vertegenwoordigen, dan lijkt het mij goed dat daarop gereageerd wordt. Of ik nu gelijk heb of niet.... Daar is een forum toch ook voor? Uitwisselen van gedachten, informatie en meningen. Waarom perspectief plaatsing in dit topic niet thuishoort, moet je mij uitleggen. Helemal zaken aangaande de Australische natuur... daar zijn al zoveel misverstanden over, zoals:

- bulldog ants and bull ants zijn beide benamingen voor dezelfde mier.
- bull ants worden niet vanwege op horens lijkende kaken zo genoemd maar vanwege hun beet.

The name of bulldog ant was given to them because of their strong grip and savage bite. info

- giftige millipedes bestaan niet. De 'aggresieve' miljoenpoot die Jack laat zien is een onschuldige rottend blad-eter.

Ik vind mensen die allergisch voor wespen, mieren, enz. geen aanstellers... waar lees je dat eigenlijk?

Jack heeft helemaal gelijk dat het belangrijkste is dat je partner idd niets er aan heeft overgehouden! :up:

Cheers
 
- bulldog ants and bull ants zijn beide benamingen voor dezelfde mier.
- bull ants worden niet vanwege op horens lijkende kaken zo genoemd maar vanwege hun beet.
Je hebt gelijk, dat had ik inderdaad niet opgepikt van de paginas die ik had gelezen.

Ik vind mensen die allergisch voor wespen, mieren, enz. geen aanstellers... waar lees je dat eigenlijk?
Dat is het gevoel dat ik krijg van jouw reakties. Het is namelijk zo dat ik vind dat jouw reaktie over zaken in perspektef zetten de emoties van betrokkenen teniet doen. Het kan namelijk allemaal nog veel erger is de boodschap die je achterlaat. Het is een dooddoener voor bijdragen zoals deze, zoals al blijkt uit hoe off-topic we al zijn geraakt hier.

Jack heeft helemaal gelijk dat het belangrijkste is dat je partner idd niets er aan heeft overgehouden! :up:
Ik waardeer de erkenning van de emoties van mijn mijn vrouw en mijzelf omtrent dit onderwerp...
 
Goed dat je inderdaad die spuit bij je draagt. Ik heb op het internet gezien dat ze in Tasmanie in 2005 een test hebben gedaan voor een soort vaccin, dat de ontvanger daarna nooit meer een alergische reaktie zal hebben na een steek van deze mier. Ik weet niet niet of het al algemeen vekrijgbaar is...

Das dan ook weer vreemd dat ze een vaccin ervoor maken, terwijl je niet zo vaak de kans zal krijgen erdoor gebeten te worden, laat staan dat je het 2x of meer zult meemaken?
Maar van mij mogen flink door gaan met die techniek en onderzoeken, en dat er maar meer vaccins tegen allergieen gemaakt mogen worden.
Voor mij zijn er in Australie bijna net zoveel gevaren als hier in NL want ik krijg al een anafactische shock van een vis ( vooral dood en gebakken ) noten, sommige fruitsoorten en wat al niet meer...
Dus het verkeer, de zon of een slang of spin maakt me net iets minder bang :wink:
 
Een van mijn collega's is allergisch voor Jack Jumpers. Tot vorig jaar had hij nergens last van tot hij in de zomer tijdens het kamperen werd gebeten. Hij is momenteel in behandeling voor zijn allergie. Iedere week (gedurende een paar weken/maanden) gaat hij naar het ziekenhuis en daar spuiten ze een beetje Jack Jumper gif in z'n arm. Iedere week verhogen ze de hoeveelheid, totdat zijn lichaam voldoende aan het gif gewend is.
 
Ik word geloof ik niet blij van dit topic !
Ik dacht dat ik alleen tevrezen had voor haaien, krokodillen en slangen maar..... :-( :| :cry:
 
Back
Top