Kijk, hier kunnen o.a.
@Tim911 en
@Roels uitkomst brengen. Die hebben beiden de 309 gedaan.
V.w.b. vertalen: elke document waar Home Affairs om vraagt moet ofwel in het Engels worden aangeleverd, ofwel beedigd worden vertaald en gecertificeerd (origineel en vertaling samen naar een notaris brengen). Sommige documenten zijn al (deels) in het Engels, zoals de VOG. Maar als je vrouw geen beedigd vertaler is, mag ze dat niet zelf doen. Je hebt een professioneel vertaler nodig die stempels mag zetten. Ook bankafschriften moeten worden vertaald, maar ze zijn vaak al meertalig.
De documenten die je moet aanleveren vraagt HA zelf om, in je immiaccount staat een lijst. Dan weet je dus precies wat ze willen zien.
Ja hoor hier kan ik wel wat informatie over geven, aangezien ik dit traject ook zelf doorlopen heb.
Wat
@Red dust ook al zei: je hebt niet veel certificeringen of vertalingen nodig. Ik heb niks vertaald: geboorteaktes e.d. allemaal kopie van origineel gemaakt en niks geen certificering, zonde van je geld!! VOG bijvoorbeeld is inderdaad al deels in Engels, dus gewoon uploaden die handel, en je hebt dus GEEN professioneel vertaler nodig voor dit visum.
In ons geval waren onze whatsapp berichten en FB historie allemaal in het Engels dus ook hier was geen vertaling nodig, goede vraag of dit in het Nederlands wel zou moeten, maar ik denk eerlijk gezegd van niet want ze gaan echt niet je hele conversaties lezen, ze kijken alleen naar time and date stamps.
Het enige waar ze gecertificeerd om vragen zijn beiden jullie paspoorten, welke je dus door een NL notaris moet laten afstempelen, en evt Stat Decs van Australische familieleden die door een Australische Justice of Peace moeten worden afgestempeld. That's it! Bijvoorbeeld jullie eigen stat decs aangaande jullie relatie en historie etc kun je gewoon zelf ondertekenen met je eigen handtekening en datum en dat is voldoende. Voor de volledigheid: Bankafschriften en hypotheekdocumentatie hoef je dus ook niet te vertalen. Testament weet ik niet want heb ik zelf niet ingediend.
@Gijs (pron. Gidges) je bent al 6 jaar getrouwd, dan kun je meteen voor de 100 gaan (Permanent Resident) en hoef je dus niet eerst de Temporary 309 te hebben, je vraagt het aan via de 309 aanvraag en benadruk dat je langer dan XX jaar in een relatie zit/getrouwd bent en dien je bewijs in en hopelijk krijg je meteen de 100, want dit is echt vele malen minder stressvol dan een 309 kan ik je vertellen. Minimum hiervoor is 2 jaar in relatie waar jullie dus ruimschoots aan voldoen.
Verder vind je vraag mbt de health checks wel een interresante, je kunt het bij een arts (Dr Ritz) in Amsterdam doen, en kost je een uurtje en ik meen iets van 250 euro. Het is vrij basic, ze stellen wat vragen, prikken bloed, nemen je bloeddruk en maken een chest x ray dus stel je er ook niet teveel van voor.
Als je twijfelt kun je misschien zelf voor die tijd bij je eigen arts je bloedwaarden en bloeddruk laten nameten, en een chest x ray laten maken zodat je niet voor nare verassingen komt te staan nadat je visum betaald hebt. Als je al je documenten hebt geupload en hebt betaald krijg je na verloop van tijd een "request for more information" waarin ze om je health check en VOG vragen, dus geen reden om dit eerder te doen. Je health check wordt dan na een paar dagen automatisch in je account gekoppeld waar dan de resultaten voor jezelf inzichtelijk zijn.
Dit visum is overigens zeer makkelijk zelf te doen, als je gewoon de simpele stappen volgt. En als je er niet uit komt geef maar een brul dan helpt vast wel iemand je op weg.
Ik heb mij eigen table of content even toegevoegd met de opbouw en documentatie die ik gebruikt hebt, misschien heb je er iets aan als guideline?