Je kids Engels leren;op welke manier?

clair

New Member
Ik ben in een paar dagen echt heel veel wijzer geworden op dit forum!
Nu vroeg ik mij af hoe de andere ouders oefenen met Engels?

Onze dochter is 7 en ik vroeg me af of er misschien cd roms o.i.d te koop zijn om mee aan de slag te gaan?

Op dit moment oefen ik vooral woordjes met mijn dochter met dingen die we tegenkomen zoals spullen in huis.
Clair.

Die woordjes uitspreken en haar zo laten leren lijkt me een goed idee hoor! Mijn ouders hebben altijd Frans, Nederlands en Engels tegen ons gesproken (de een ouder sprak altijd Frans, de andere Engels en héél af en toe even Nederlands) en voor een kind is dat een hele goeie manier om andere talen te leren. Kinderen leren snel, zo hoor!  :up:

Sara

Je hebt ook bij diverse boekenwinkels (maar ook bij bijvoorbeeld de Albert Heijn) boekjes van Disney om engels te leren. Er zit een cd-rom in (heb hem nog niet geluisterd) en het boek (tijdschriftachtig) gaat altijd over een onderwerp:

bijvoorbeeld: animals, around town

Het heeft leuke plaatjes, (speelse) oefeningen, maar ook bijvoorbeeld een doolhof als spelletje.

groetjes Miranda  :)

En heb je niet zoiets als 'Muzzy', een reeks interactieve cd-roms van de BBC, waarbij je kind al spelend Engels leert? Schijnt erg goed te zijn...

Sara

Muzzy heb je dacht ik op VHS en DVD. Als je zo die reclames ziet lijkt het me ook heel leuk! Volgens mij vind je trouwens in elke goede boekwinkel wel iets op de kinder afdeling of bij de engelse sectie. Het is inderdaad een goed idee om woordjes te oefenen met de dingen die je in huis tegen komt! :)

Ik zou vooral zeggen: Véél exposure. Zeker ook om het een beetje accentloos op te kunnen pakken, dat zou misschien zelfs een reden zijn om zelf niet al te veel engels te spreken (of wil je je kind(eren) ééntalig, engels, opvoeden?). Maar hebben ze bijvoorbeeld geen Sesame Street op BBC? Helaas zijn Cartoon Network en andere kids channels inmiddels nagesynchroniseerd (vind ik er ook niks meer aan). Voor wat oudere kinderen zijn stripalbums in de originele taal leuk, ik heb bijvoorbeeld een stapel franstalige Astérix'en, blijkt nog erg leerzaam... Mijn volledige latijnse woordenschat (ahum) heb ik van Astérix  :)

Inderdaad, exposure is belangrijk! Ik dank het feit dat ik goed Engels en Frans kan vooral aan die jaren dat ik thuis niets anders sprak én het bekijken van Engelse/Franstalige programma's op tv.
Net zoals wij nu nog steeds films bekijken met Engelse of Franse ondertitelingen! Helpt echt je taal vooruit!  :up:

Sara

Hoi Clair,
Niks geen dvd's enzo!! joh veel te duur! gewoon engels praten tegen je kind! de hele dag en overal. Tegen die van mij praat ik sinds geboorte Engels en ze spreken vloeiend Engels nu.
Als ze ouder worden (groep 3 en leren lezen en schrijven) kun je eventueel met dvds beginnen maar daarvoor heb ik het nooit gedaan hoor!! Engelse boeken voorlezen is ook een goeie! tip: dr. Suess, vondt ie van mij helemaal te gek.
Succes
Marina

Een paar maanden voordat wij vorig jaar vertrokken naar Oz hebben wij de cd-roms van Muzzi (BBC) gekocht voor de kinderen. ze waren toen 7 en bijna 5. Ze vonden het erg leuk om naar te kijken en hebben er ook wel wat woordjes van geleerd. ik schat een stuk of 40 .
Maar vanaf het moment dat we hier woonden ging het heel snel.
Koen wilde na een paar weken naar school en vanaf dat moment gaat het in een sneltrein vaart. voordat je het weet spreken ze het vloeiend. Mijn dochter van toen 5 heeft de eerste paar maanden geweigerd om Engels te praten. pas toen het schooljaar begon is ze Engels gaan praten en ze klinkt nu na 1 jaar als een Ozzie. Ongelofelijk gewoon.
Wij hebben de tip gekregen van hun English second language teacher om thuis Nederlands te blijven praten als we het Nederlands bij willen houden. Die regel hebben we erin gehouden.
Thuis nederlands, buiten Engels. Tenzij we visite hebben natuurlijk.
Dit gaat prima, ze kunnen het onderscheid goed maken. 

In Nieuw Zeeland deden wij dat ook zo.Want we merkten dat visite er niet zo van was gediend als wij met mekaar Ned spraken.
Bedankt voor alle tips !Wij willen thuis gewoon Ned blijven praten maar af en toe vliegt er een woordje Maleis tussen dat spreekt mijn man nl vloeiend en ik ben er ook mee opgegroeid maar meer met woordjes.Clair.

Ik heb er nu net een 'lesje engels' opzitten met Jasper (11), Tom (9) en Seppe (7). Hoewel ik een boekje kocht in Standaard Boekhandel met cd-rom erbij, vinden zij het leuker om zelf het onderwerp te kiezen. Zo wilden ze vandaag de dieren leren. Eigenlijk kennen ze al veel woordjes, soms gewoon van de film (zoals toepasselijk voor vandaag :Chicken Run, Antz, Crocodile Dundee,...). Maar bovenal probeer ik het leuk te houden voor hen. Want ik heb er alle vertrouwen in dat eenmaal we daar zijn alles wel heel vlot zal gaan.

Ron en Gabrielle, ik vroeg me af: hebben ze met die video/ dvd van Muzzie alleen een aantal woorden geleerd of ook wat zinnetjes waarmee ze zich in t begin kunnen redden? Als je de reclames zien lijkt het of ze leren reageren op simpele vragen.
Groetjes,
Francine

Wij doen het ook zo: thuis Nederlands, buiten de deur Engels. Iris gaat nu 4 weken naar school en het gaat hard! Ze praat al best lekker engels. En daar hebben wij eerlijk gezegd helemaal niets voor gedaan.

Heeft iemand ervaring met andersom? Je kinderen Nederlands leren? En dan specifiek: kind hier geboren, een ouder Nederlands, de andere Australisch?

Wij verwachten onze eerste in juni en ik ben absoluut van plan hem/haar Nederlands te leren. Mijn man spreekt geen woord Nederlands.
En aangezien ik zelf al (te) weinig Nederlands spreek zie ik het een beetje somber in... ben bang dat ik gemakshalve zal terugschakelen naar Engels. En de tweede 'angst' is dat zodra ik weer aan het werk ga en de baby dus (naar het er nu op lijkt) dagelijks naar daycare gaat het Nederlands van mijn kant gewoon te weinig zal zijn. Paar uurtjes per dag en het weekend, is dat voldoende?

Heb de familie al gevraagd om Nederlandse voorleesboekjes and liedjes / CD's enzo. Maar ik vraag me af of ik daarnaast wat 'professionelere' technieken moet gebruiken?

Alle tips (zowel voor mezelf als voor de baby) zijn welkom!

dankjewel,
Trude

No Worries Trude!
Ik heb een zoon van een jaar en eentje van zeven en in NL was mijn vorige partner Schots. Wij spraken thuis altijd Engels en daarbuiten hoorden ze genoeg Nederlands. Als je zelf maar consequent de taal blijft spreken die je ze wilt leren pikken ze het zo op. Ik snap nooit goed waar mensen zich druk om maken. Kinderen pakken zo snel een taal op. Kijk maar naar de post hierboven van Lin. Mijn oudste sprak genoeg Engels om makkelijk hier in te stromen in Year 1 en hij kan goed meekomen.

Het is echt wat je zelf wilt dat ze spreken. Als je zelf thuis gewoon NL blijft spreken wordt het voor die kleine vanzelf een gewoonte. Ze weten dan niet beter.
Mijn jongste groeit nu natuurlijk hier op in Australië en zal waarschijnlijk niet zo goed NL gaan spreken als mijn oudste. Maar dat komt dan ook door mijzelf. Ik ben best lui geworden. Omdat we in NL al Engels spraken thuis is het hier een soort luiigheid geworden om dan nu juist NL te gaan spreken. Ik vondt dat in NL het een meer toegevoegde waarde had voor ze om Engels te kunnen dan dat ze hier NL leren. Ze gebruiken  hier niet echt NL, tenzij je hier natuurlijk genoeg NL vrienden hebt waardoor het eens in de zoveel tijd nog gesproken wordt.

Het zal waarschijnlijk ook bij je eigen gevoel liggen. Hoe je je voelt bij je achtergrond en wat je je kinderen mee wilt geven. Voor mij betekend dat als ze zich maar een beetje verstaanbaar kunnen maken in het NL dat is voor mij voldoende. Of als ze het kunnen verstaan vindt ik ook al prima. Verder hoeft het voor mij niet te gaan, tenzij ze het zelf willen....

[quote author=BlizzardofOz link=topic=2967.msg48877#msg48877 date=1140410504]
Heeft iemand ervaring met andersom? Je kinderen Nederlands leren? En dan specifiek: kind hier geboren, een ouder Nederlands, de andere Australisch?[/quote]Daar zit ik ook wel een beetje mee. Sally spreekt wel een redelijk woordje Nederlands, maar thuis praten we vrijwel altijd Engels en het zal wel effe wennen worden voor mij om consequent NLs te praten als we kinderen krijgen, maar ik ben het wel van plan. Sally zal gewoon Engels tegen ze praten, maar hoe praten we dan tegen elkaar, NLs of Engels? NLs zou beter zijn, maar in de praktijk...

Een collega van een ex-collega is een Ier wonend in Ierland met een NLse vrouw. Zij hebben hun kinderen tweetalig opgevoed in een Engelssprekend land, ondanks dat hij geen woord NLs sprak. Het kan dus wel, maar het gaf soms wel grappige situaties: de driejarige die per ongeluk NLs tegen papa sprak, waarop de vierjarige hem corrigeerde: "Nee, dat is papa, papa spreekt geen Nederlands, tegen papa moet je Engels praten..."

Het lijkt mij ook vrij moeilijk om consequent vol te houden met het Nederlands als je partner niet of nauwelijks Nederlands spreekt... Toch zou ik het ook proberen. Al was het alleen al om de kinderen niet teveel van hun Nederlandse opa en oma te laten vervreemden...

Onze oudste, dochter van 4 jaar, leert straks de taal nog beter dan ik kan. Ik ben dus nu al bezig om spullen te verzamelen zodat ik haar straks beter kan helpen. (ik denk dat dit eerder andersom is) Onze zoon van 1,5 groeit op met de engelse taal, die zullen we dus eerder de nederlandse taal bij moeten brengen. Alles van nederlandse kinderboeken die we hebben nemen we mee. Verder zien we wel hoe het loopt.

:fish:

Vanmorgen kwam de ESL Teacher van Iris op school (English Second Language). Zij gaat Iris helpen met de engelse taal. Zij gaf mij als tip om thuis absoluut Nederlands te blijven praten, ook tegen Amber die nu 2 jaar is. Dat is heel belangrijk en het engels pikken ze echt op daar hebben ze geen "hulp"' van thuis voor nodig. Die krijgen ze via school, vrienden enz. De Nederlandse taal raken ze anders kwijt en pikken ze niet zo snel meer op.

Wij vinden het persoonlijk wel heel belangrijk dat ze Nederlands blijven praten, natuurlijk heeft dat hier in Australie geen meerwaarde. En is het dan alleen voor opa & oma in Nederland? Misschien wel, maar het is toch haar native language. Iets om trots op te zijn. Ik wilde dat ik vanaf kleins af aan een 2e taal erbij had geleerd. Mooi meegenomen! :wink:

Groetjes
Lin

Back