Je kids Engels leren;op welke manier?

Hoi Trude

Wij maken er een zooitje van thuis :) we komen allebei oorspronkelijk uit Nederland, spreken met elkaar veel Nederlands (behalve als het bijv. over werk gaat dan gaat het automatisch over in het Engels) Onze kinderen zijn hier geboren .....en ik weet dat een hoop mensen het niet mee eens zijn maar zo liep/loopt het nou eenmaal...wij spreken overwegend Engels tegen de kinderen. Wel krijgen ze een flinke dosis lees, luister en kijkvoer aangeboden in het Nederlands (d.m.v. boeken, CD's & DVD's).  :up:

Ik heb gemerkt dat, ondanks wij er niet bewust veel mee bezig zijn, de kids over de jaren ontzettend veel hebben opgepikt. Als wij bezoek uit Nederland krijgen rollen er dan ook vaak binnen een paar dagen weer hele volzinnen (in het Nederlands :)) uit.

Consequent zijn is echt de key om het allemaal vloeiend te laten verlopen (bijvoorbeeld via het OPAL system, one parent one language) maar ook op eigen houtje kom je een heel eind. Gewoon doen waar je je goed bij voelt en wat "natuurlijk" voelt.

Groetjes
Syl

Bedankt allemaal!

Ik vind vooral dat ik het aan mijn ouders 'verplicht ben' hun kleinkind Nederlands te leren. Een kleinkind aan de andere kant van de wereld is al erg genoeg, maar als je er dan ook niet mee kunt communiceren... 
En zoals Lin ook zei, het is wel onderdeel van hun achtergrond en een tweede taal spreken is nooit weg.

Zie het nog steeds een beetje somber in, maar ga straks in juni met goede moed beginnen. We zullen over een jaar of twee wel zien hoe succesvol ik ben (of niet!).  :-D

Heb het met mijn zus (zoon van anderhalf en tweede onderweg) al over uitwisselingsprogramma's gehad: die van haar bij ons Engels leren en die van ons bij haar Nederlands.

Is er trouwens in Brisbane ook een Nederlands baby / peuterspeelgroepje?

Hier in Australie bij Harvey Normans kan je wel 20 verschillende CD-ROM's kopen die je helpen bij het engels leren. Je hebt goedkope van 10 dollar en duurdere van 30 dollar. Wij zelf gebruiken verschillende daarvan om onze kinderen (7 en 9) engels te leren op de laptop. Veel zijn in de form van spelletjes en de kinderen vinden het nog leuk ook.

Mocht je namen willen van verschillende CD's dan hoor ik het wel, wij hebben er 5 of 6 verschillende in gebruik en een paar die we nog niet gebruikt hebben. Ook het rekenen in het engels is leuk.

Groeten,

Rianne

Hoi Trude

Er is inderdaad een Nederlandse speelgroep, ben er zelf trouwens nooit geweest hoor dus kan je niets uit eigen ervaring vertellen. Ik krijg af en toe een emailtje via de Jongerenborrel (waar ik ook nog nooit geweest ben) over een playgroup die af en toe bijeenkomt.

Groetjes
Syl

[quote author=Lin link=topic=2967.msg49032#msg49032 date=1140486617]
Vanmorgen kwam de ESL Teacher van Iris op school (English Second Language). Zij gaat Iris helpen met de engelse taal.
[/quote]

Ik moest even lachen toen ik het bovenstaande stukje las. Ik krijg namelijk een keer in de twee weken les in Engelse les geven aan Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en wel van de ESL teacher die mijn dochter ook heeft :-D.

Mel

[quote author=Lin link=topic=2967.msg49032#msg49032 date=1140486617]
Wij vinden het persoonlijk wel heel belangrijk dat ze Nederlands blijven praten, natuurlijk heeft dat hier in Australie geen meerwaarde. [/quote]Ik denk dat er heel veel meerwaarde zit alleen al in het op jonge leeftijd goed leren beheersen van een tweede taal, ook al gebruik je die taal weinig of niet in het land waar je woont. Kinderen krijgen daardoor een veel beter gevoel voor taal, denk ik. En dat zal ze helpen niet alleen bij het leren van weer andere talen, maar ook bij het leren van Engelse spelling en grammatica.

Er was gisteren een artikel in de nederlandse krant dat je je kinderen niet te vroeg een tweede taal aan moet leren, maar daar pas meer te beginnen als ze ongeveer 4 jaar zijn. Dit zal waarschijnlijk wel te maken hebben dat ze eerst de moedertaal goed onder de knie hebben zodat dit beter blijft hangen. We zullen wel zien hoe het loopt. Onze dochter is nu 4 en onze zoon is 1,5. Wij zullen straks als het zover is de proef op de som nemen.

:fish:

Syl, vertel eens wat meer over dat speelgroepje? Is het iets voor mij en Amber?

Ik moet even graven in zowel mijn geheugen als emails :-D .....en dat valt niet mee. Het is een groepje opgericht als ik het goed heb door een dame Hanneke (?) ik had ooit haar telefoon nummer heb haar antwoord apparaat ingesproken en nooit meer iets vernomen. Maar voor de kerst kreeg ik nog wel een Email (via de JongerenBorrel people) dat er weer een kiddie bijeenkomst zou zijn in New Farm Park (is dus een beetje uit de slinger Lin, maar wel een heel leuk park!)

Ik ga even op zoektocht....

Syl

Ok thanks! Ben benieuwd!
Heb immers een geweldige bolide die me overal heen brengt  :-D

@Trude, maak je geen zorgen.  Ik ben Schots en mijn partner Nederlands,  ik spreek alleen Engels met ons dochterje and mijn partner alleen Nederlands, en dat zullen we blijven doen als we in Australie zijn zodat ze nog met Oma enz kan praten. 

Ze is nog maar 9 maanden maar ik weet dat het goed komt.  Ik heb hier buitenlandse vriendinnen die Nederlandse partners hebben.  Soms worden er twee talen (engels en Nederlands) thuis gesproken, soms alleen Engels maar die kinderen spreken allemaal perfect Nederlands.  Ik heb zelf een Amerikaanse vriendin die met een Fries getrouwd is.  Thuis spreken de ouders Engels met elkaar, haar vader spreekt Nederlands met haar, op school wordt veel Fries gesproken, dat kindje is nu op 7-jarig leeftijd al 3-talig.

[quote author=Syl link=topic=2967.msg49092#msg49092 date=1140517018]
Ik moet even graven in zowel mijn geheugen als emails :-D .....en dat valt niet mee. Het is een groepje opgericht als ik het goed heb door een dame Hanneke (?) [/quote]Hanneke van Hattem, email: hattem AT ion.com.au
(soms is het wel handig dat ik te lui ben om mijn emails op te ruimen...)

Hans! Dank! Soms is luiheid een goed iets! :-D
Zou ik haar nu gewoon een mailtje kunnen sturen?

Dankje Hans!!!! Hanneke van Hattem....ik kon het even niet meer vinden.

Groetjes
Syl

Hi Trude,

Meid, ik zou me geen zorgen maken. Praat lekker alles door elkaar joh! Gaat allemaal vanzelf en pikken ze allemaal op. Is toch mooi! Een bevriend koppel van ons is Schots (hij) en N'lands (zij). Hij spreekt engels, maar verstaat wel N'lands. Dus zij voedt de kinderen op in N'lands, hij in het Engels, en zo hebben ze dat altijd gedaan.

Is toch leuk joh! Als je regels maakt die gevolgd móeten worden, dan zou je nooit 'm'n kleine scheetje' kunnen zeggen, of 'my little cuddlywuddlywoopwoop'...

Nee joh, komt allemaal goed, als jij er maar niet bang voor bent. Playfulness Rules!  :) :)

Hi Ireen,

Dank! Lekkere nuchtere benadering is altijd goed :)
Maak me ook niet zozeer zorgen over of het allemaal wel volgens de regeltjes en consequent genoeg zal gaan (hou wel van een beetje rommelig), meer of ik het zelf wel zal volhouden om altijd Nederlands te spreken. Krijg nu al klachten van de familie dat ik teveel naar woorden zoek aan de telefoon! :-D En eerlijk gezegd spreek ik tegenwoordig zelf liever Engels....

Maar de verhalen van iedereen hier doen me goed en laten inderdaad zien dat het ook kan als je niet al te pietjeprecies bent.

Ben ook een beetje aan het surfen geweest en er zijn heel veel leuke sites met verhaaltjes en (leer)spelletjes in het Nederlands vanaf heel klein (zat ik daar gisteren zelf een eerste woordjes spel te doen op de bobo site  :roll: ). Kreeg er helemaal zin in!

Beetje :eek:fftopic: : zag onlangs een interessant programma op Discovery waarin de reactie van pasgeboren babies op verschillende taalklanken werd onderzocht. Dezelfde stem hield een monoloog in verschillende typen klanken (geen herkenbare woorden, maar de klanken waren wel duidelijk taal - of taalgroep gebonden).
Het onderzoek wees uit dat de babies het meest rustig / blij zijn als ze klanken hoorden vanuit dezelfde taalgroep als de taal die gesproken werd terwijl ze in de baarmoeder zaten.  En omgekeerd het meest onrustig werden van klanken uit een tegengestelde taalgroep. Het onderzoek keek niet naar tweetalige ouders trouwens...

Nou dan weet je het hè... Heb je nog wat anderstalige woordenboeken in de kast staan?  :-D :-D

Op een eerdere post; vanaf een jaar of 3 gaan kinderen de taal pas onderscheiden. Tot die leeftijd gooien ze alles door elkaar; gaan we nu naar home? of ik wil een drink... (deed mijn oudste) ze zeggen dus het eerste wat in hun opkomt, vanuit welke taal dan ook. nadat ze een jaar of 3, 4 zijn zullen ze de taal onderscheiden. Mijn oudste praatte bijvoorbeeld geen engels tegen iemand waarvan hij wist dat ie nederlands was. Daarom zullen ze het waarschijnlijk aanbevelen na het 4e jaar het te doen........ Ik vindt het allemaal zo ver gezocht.... gewoon twee talen praten en het komt helemaal goed.

@hans; ben dat helemaal met je eens hoor. In die zin heeft het wel een meerwaarde. Phil pakt elke taal goed op, ze krijgen hier trouwens ook nog eens indonesisch op school, dus dat wordt NL, Engels en Indo! Misschien leer ik wel weer indonesisch van hem!!! haha

Hai.

Die van ons pakte het al snel op het engels.Onze dochter nu 10,zoon 9  leren het op school.Ze hadden al snel door dat ze het toch echt moesten leren anders wisten ze echt niet waar het op school nu over ging.Onze jongste van bijna 3 jaar vertikt het om engels te praten maar ach dat komt allemaal wel.Hij gebruikt af en toe wat engels tussendoor en tegen die tijd dat hij naar school moet heeft hij al heel  wat geleerd van zn broer en zus.

Nee zou me dr vooral niet te druk om maken want de kids pakken het erg snel op.

Ze leren tegenwoordig  mij engelse woordjes.haha das makkelijk.Voelen zich ook erg trots dat ze mij dan wat kunnen leren.Ben hier ook maar met mn school engels maar ik red me aardig hoor.

Groetjes Sas

Back