Juf zijn in Australia

Frank100

New Member
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zouden heel graag in contact willen komen met iemand die PABO heeft gedaan in Nederland en nu werkzaam is als juf/ meester op een basisschool in Australie.

We willen graag weten hoe Australiers tegenover een non-native speaking juf staan. Je doet wel je IELTS e.d. maar native speaker wordt je natuurlijk nooit.

Verder nog een hoop andere vragen. Wellicht is het mogelijk even te e-mailen o.i.d.

Ik hoop iets te horen.

Gr Frank :up:
 
Hoi Frank, misschien kun je via de search functie met het woord juf al een heel eind komen. Ikzelf heb al heel wat verteld over mijn avonturen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Ben hier (nog) geen juf. Maar ken de procedures....
 
Ik heb de dubbele post in de rubriek "Qld" verwijderd. Een bericht is voldoende :wink:.
 
En ik vroeg me af of een onderwijsassistent ook erkent word in Aussie?! Of word dit gewoon als primary school teacher gezien?

Grtz Tanne  :cool:
 
Frank, ik heb in onze eigen "stand van zaken"  een nieuw stukje getypt over mijn ervaringen om juf te worden. Het is zowaar positief!

Tanne, volgens mij ben je hier dan assistent. Ik ga proberen om over een week (het is nu nog vakantie) bij een school langs te gaan om eens van binnen te kijken en wat dingen te vragen. Dan kan ik ook wel vragen hoe het zit met assistent. Je kunt ook eens googlelen...
 
Rebekka,

Bedankt voor je reactie. Heb even op me laten wachten maar beter laat dan nooit.
Waar ik met name naar geinteresseerd ben zijn eigenlijk de volgende zaken: Mijn vriendin doet momenteel Pabo zij-instroom en is daar bijna mee klaar. Nu bezig met haar scriptie. Ik hoef jouw waarschijnlijk niet uit te leggen dat zij-instroom, direct voor de klas betekent....dus direct werkervaring, echter het is wel werkervaring die ze opdoet tijdens haar studie. Ik kan me zo voorstellen dat Australiers daar niets van begrijpen, dus daarom hadden wij onszelf voorgenomen, dat ik hoofdsaanvrager ben en dat mijn vriendin met mij "meelift". M.a.w. wij gaan dus niet voor die extra 5 puntjes en redden het dan toch net......als het anders is hoor ik het graag van je!!!!

Stel nou dat het op die manier allemaal doorgaat -want we staan nog aan het begin- wat zijn de mogelijkheden dan voor mijn vriendin in Australie. Haar diploma is niet erkend (dat traject gaan we dus niet in) en verder ben ik ervan overtuigd dat zij haar IELTS met glans zal halen, dat ze zich prima verstaanbaar maken in het engels en ook veel meer dan dat, maar echt native is ze natuurlijk niet.

Verder kan ik me zo voorstellen dat er wat betreft het "aanleren van de engelse taal" bij kinderen ook weer hele andere methoden zijn e.d. en dat de ouders van die kinderen het wel aardig zouden vinden als hun kind niet engels gaat spreken met een Nederlands accent :-D.

Wat zijn jouw ervaringen daar nou mee? Ik geloof ergens te hebben gelezen, dat jij ook bent "meegelift" met je vriend/ man (dus ook niet voor de extra 5 punten bent gegaan). Hoe zit het met de erkenning van jouw papieren. Hoe staan scholen/ ouders tegenover een juf uit Nederland, en is er inderdaad een verschil in methoden en technieken.

Ik hoor graag van!!

Gr Frank :up:
   
 
Hoi Frank,
ik ben ook juf en ik heb als hoofdaanvrager het skilled independent visum gekregen. Omdat wij vanaf september eerst nog een tijd gaan reizen in Australie ben ik nog niet aan het zoeken naar een baan, maar ik heb me al wel wat verdiept in het basisonderwijs in Australie. Het belangrijkste verschil is eigenlijk de scheiding tussen public en private schools, en de leeftijden waarop kinderen naar de primary school gaan. Ze beginnen als ze vijf jaar oud zijn in grade 1. Dus de onderbouw die wij in Nl kennen valt daar wat anders uit. Ook is er daar veel nadruk op Early Learning, net zoals in GB. Dat gaat geloof ik al vanaf drie jaar.
Om jullie wat te helpen voeg ik wat sites toe.
http://www.teachers.on.net/
http://rite.ed.qut.edu.au/oz-teachernet/
https://www.det.nsw.edu.au/employment/teachnsw/index.htm
http://www.tracer.qld.edu.au/supplyteachernetwork.asp

succes!
 
Hoi Frank,
ik ben nog niet aan het werk hier als juf. Maar hard op weg om het te gaan doen. Ik kan dus niet op al je vragen antwoord geven. Ik kan je wel zeggen wat mij nu opvalt, van wat ik van het Australische onderwijs weet:

- het is veel meer een competitie dan Nederland. Het gaat erom wie de beste van de klas is. Niet echt mijn speerpunt. Maar ze worden er hier wel op afgerekend aan het einde van hun studie. De beste van de klas, kan naar de best opleiding. Ze hebben geen VMBO / HAVO / VWO maar alles gaat in dezelfde klas (geloof ik) en je eindscore is heel erg van belang. OP score heet dat, dacht ik (ik ben er ook helemaal nieuw in...) Heb je OP1 kun je dierenarts worden. Heb je OP 20 dan zijn er andere beroepen voor je weggelegd.
- de kinderen leren hier Duits (!) of Japans als tweede taal. En als je dus Duits op de middelbare school hebt gehad, zijn ze heel blij. Want ons accent is natuurlijk honderd maal natuurlijker dan van Australiers.
- ze zijn uberhaupt niet negatief tegenover een buitenlandse juf (de registratie board dan tenminste) ze zien het als leraren die andere extra kwaliteiten hebben. Wij weten meer over de europese geschiedenis enzo.
- ze krijgen meer hulp van ouders dan ik dacht. Dit is dan de school waar ik over heb gehoord. Er zijn elke dag ouders als hulp. Een bij de taalles en een bij de rekenles. -> hoe zit dit op andere scholen? Geen idee?
- er is een klein tekort bij het onderwijs. Maar dat laat zich met name zien in inval werk. Toch wel lekker lijkt me als je voor het eerst begint. Er is niet meer een heel groot tekort omdat ze hier geloof ik ook een soort van zij-instroom traject hebben gedaan. En nu hebben ze hetzelfde probleem als in NL. De zij instromers hebben de banen "weggekaapt" (<- niet een lief woord, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel) voor de neuzen van de reguliere studenten. Toch is er nog een soort van tekort, en daarom willen ze de OP hoogte verlagen. Het wordt wel een beetje een technisch verhaal zo. Maar het komt er botweg op neer. Dat "dommere"  studenten juf mogen worden. Peohee je moet ze eens horen. Dat kan natuurlijk niet!

Laatste wat ik nog wil zeggen is: zorg dat je vriendin een brief krijgt van haar huidige directeur (mits hij tevreden is natuurlijk!) en misschien ook van de pabo een brief (des noods vertaalt ze het zelf en laat ze het printen op schoolpapier) waarin staat van het zij instroom traject inhoudt. Het gaat erom dat ze weten dat ze helemaal top is om als leerkracht te hebben. Laat ze maar lekker overdrijven. Dat kun je hier wel hebben. Woorden als excellent enzo. Doen het altijd goed  :wink:.

Succes ermee, ik ga proberen deze week of volgende week eens bij een basisschool naar binnen te lopen. Ze hadden vorige week vakantie. Dus toen ging het een beetje lastig...

Rebekka
 
Nou je gelooft het niet maar waarschijnlijk hoef ik alleen nog maar een Engelse test te doen. En ik hoop dat die meevalt. Ik kreeg vandaag een brief van de BTR (board of teachers registration) dat mijn "qualifications meet the requirements for registration". Of te wel, ik hoef mijn Nederlandse PABO diploma niet eens te laten vertalen. Hoe vind je die. Mijn oude directeur heeft inmiddels mijn oude VOG gevonden en die gaat hij faxen naar de BTR. Dan staat alleen mijn niveau van Engels mij nog in de weg. En dat was een heel relaxed geheel volgens mij. Morgen ga ik bij een school kijken in Chapel Hill. De wijk waar we gaan wonen eind van deze maand. En een baan daar in de buurt zou wel lekker zijn. Ik vond de directeur heel aardig aan de telefoon. Hij zei dat hij regelmatig invalwerk heeft. Dat is precies wat ik in het begin wil doen. Ik wil nog niet gelijk een eigen klas. Maar ik ben heel erg benieuwd. Heb trouwens ook al vrijwilligers werk gedaan bij een kinderopvang. Kortom ik begin mij steeds beter bezig te houden.

Hoop dat je wat hebt aan deze informatie.  :up:
 
Ik ben op dit moment ook met de PABO bezig (net het eerste jaar erop zitten en m'n P gehaald, YES!!) en ga naast m'n major een minor "taal en cultuur Engels" volgen :). Ik dacht "dat is vast wel handig als je in Australië les wilt gaan geven" :-D. Hiervoor heb ik een toeristische opleiding (European Hostess-HBO) gevolgd en afgerond, waar natuurlijk ook Engels gegeven werd, maar ik dacht dat het misschien wel beter was om naast m'n huidige opleiding ook de minor erbij te doen. Kan nooit kwaad, toch? :) Zeker als toekomstig juf lijkt het me wel dat je de taal goed mag beheersen (tja, maar wat is "goed"?).
De minor wordt via de PABO zelf aangeboden en is op universitair niveau. Er komt aan het eind van de rit een aantekening op je diploma, maar je kan, als je wil, evt. ook een extern examen doen (van het Cambridge University). Ik vraag me af, aangezien je toch je IELTS moet doen, of dat wel van enig nut is, om extern examen te gaan doen :|
Maarja, dat zie ik dan wel weer. Eerst met goede moed maar aan het tweede jaar beginnen. :)
 
Back
Top