Kan dit zomaar?

Emulate

Well-Known Member
Velen van ons zullen het wel gezien hebben op de besloten Facebook-pagina 'De Facto Dutchies'. De pagina is voor Nederlanders en Belgen die een relatie hebben met een Australian citizen, en behandelt voornamelijk het ingewikkelde en dure traject van het aanvragen en krijgen van een partnervisum. Vooral technisch dus.

Vandaag postte een van de leden dat ze na 3 jaar en 23 maanden (ik vermoed dat daar een typo in zit) voor de derde keer is afgewezen voor het partnervisum. Dat is natuurlijk dramatisch, dus ongeveer iedere respondent vroeg waar het nou was foutgegaan. Niemand had ooit zoiets gehoord, er zijn wel veel enorme verschillen in wachttijden, maar een afwijzing was nieuw voor vrijwel iedereen, laat staan drie keer. De reden die ze opgaf was heel vaag, een 'allegation' over haar relatie van iemand die wraak zoekt, 'misschien een ex'. Blijkbaar had iemand Home Affairs gewaarschuwd. Als dat al de reden is. Het proces is niet beeindigd, ze mag de komende maand opnieuw aantonen/bewijzen dat haar 5-jarige relatie legit is. Kan nog goedkomen dus, maar het is natuurlijk afschuwelijk.

Ik zag dat @FritsC een vraag stelde bij dat bericht, ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die dat bericht hebben gelezen. Wat is hier precies aan de hand? Kunnen mensen van buitenaf Home Affairs benaderen en dit zomaar doen? En hoe dien je zo'n allegation in, heeft die persoon toegang tot haar immiaccount of zo? Is er een manier om je hiertegen te beschermen? Het zou toch te gek zijn als iemand van buitenaf je hele toekomst voorgoed kan vergallen, laat staan zonder bewijs?
 
ever heard of the dob in button? zegt genoeg lijkt me
deze is te vinden op de website....yep gewoon iemand een oor aannaaien....het is en blijft Oz, hier kan misschien niet alles maar wel heel veel.
Hoe dan ook, zonder de ins en outs van bovenstaand verhaal te kennen is het onmogelijk een zinnig antwoord te geven.
hopla ik kruip weer onder mijn Tasmaanse rots :)
 
Het is geen geheim dat de overheid gaarg hoort van mensen die kennis hebben van een relatie die niet echt is; die alleen bedoelt is om een visum te verkrijgen. Zoals met alles kan dat natuurlijk ook op een verkeerde manier worden gebruikt. Net zoals er mensen zijn die werkelijk het partnervisum misbruiken.
 
Gut ja, ik had me niet gerealiseerd dat het voorkomt dat relaties worden gefaket louter om een visum te krijgen. Bedankt allemaal.
 
Relaties kunnen inderdaad gefaked worden voor een visa, gebeurd helaas erg vaak. Ook met een uithuwelijking-component. Binnen mijn werk kom ik dat vaak tegen, dat een vrouw/meisje met een Nederlandse nationaliteit wordt gedwongen door familie om te trouwen met iemand met een andere nationaliteit om hem zo,het land in te krijgen. En vanuit mijn contacten metriek landen weet ik dat dot ook veel in Australie gebeurd.

De overheid staat erg open voor 'bezorgde' burgers om te melden
 
The plot is thickening. Ze heeft haar bericht inclusief alle reacties en commentaren integraal verwijderd o_O.
 
Prima als mensen worden gesnitched die misbruik van de situatie proberen te maken. Bizar als iemand je het leven zuur maakt dmv deze report knop als je zelf goede intenties hebt. Echter lijkt het mij dat er wel wat meer aan de hand is, waarom zou iemand sowieso iemand anders aangeven op deze manier, dat is echt te triest voor woorden, of je moet echt een bloedhekel aan iemand hebben.
 
Disclaimer: ik ben de absolute koningin van de off topic.

Het eerste waar ik aan dacht is domestic abuse en violence. En dat is wat me hieraan zo frustreert. Als deze vrouw probeert te ontsnappen uit een gewelddadige relatie, al dan niet genuine met een nieuwe Oz partner, dan verbaast het me niks als de ex radicaal wraak neemt door haar verdacht te maken bij home affairs. Ik ben van heel dichtbij en professioneel vertrouwd met relaties met emotioneel, verbaal en fysiek geweld en het feit dat ze haar post integraal heeft verwijderd is voor mij een alarmbel dat er iets mis is. Misschien wordt ze bedreigd, misschien is het allemaal niet waar en is er iets mis met haarzelf, misschien heeft ze de afwijzingen verkeerd begrepen en gewoon niet op tijd de juiste formulieren ingediend. Het frustreert me dat alle redenen zo vaag waren en ze nu verdwenen is. Het was een kreet om hulp, met heel veel huilende emoticons in haar post. En het is een feit dat partners van abusers in levensgevaar verkeren als ze hun abuser verlaten of met een ander verder gaan. Ik kan er volledig naast zitten. @FritsC , weet jij haar naam nog? Dan kan ik misschien een PM sturen.
 
Verder off-topic dan maar? Snitch knoppen en andersoortige crimestopper zaken klinken allemaal heel goed en logisch zolang alles zwart/wit is. Maar de wereld is vaak grijs en je voorbeeld @Emulate is een heel geldige. Domestic violence is een ENORM probleem hier waar iedereen maar over zwijgt. Er sterft in Australia wekelijks een vrouw aan de hand van hun (ex) partner. En maar kakelen over iemand met een shark bite. Dagen lang... netten worden weer uitgerold, baited lines, haaien vermoord, allemaal omdat iemand aangevallen is (en het vaak overleefd) Alles terwijl er tegelijkertijd weer een vrouw in elkaar geslagen wordt of vermoord. (En soms ook een man trouwens)

“...From 2012–13 to 2013–14, about 1 woman a week and 1 man a month were killed as a result of violence from a current or previous partner (Bryant & Bricknell 2017)...”

En deze statistiek is helaas nog steeds waar.
 
@afterbang dank voor deze reactie. Ik ben al sinds 2002 actief in verschillende DV-groepen en ben geschrokken van de statistieken in dit land. Dus off-topic, zeker, en zeker op deze plaats. Maar als het echt zo is dat deze persoon hulp nodig heeft (en ik kan er volledig naast zitten), dan kan reaching out haar leven redden. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand haar naam nog wist.
 
Ik heb genoeg Border Security in m'n leven gezien om te weten dat leugens rondom relaties dagelijkse kost zijn voor de immigratie diensten. Ik zeg het een beetje lacherig, maar ik heb in Nederland ook wel eens gesproken met iemand die voor de immigratie diensten werkt en die zei ook dat liegen op aanvragen enorm gangbaar is. Het gros van de mensen is eerlijk, maar er zijn absoluut uitzonderingen.

Een wraakzuchtige ex of iemand anders die kwaad wil kan je misschien aangeven, maar dan word je niet automatisch geweigerd. Ze kijken alleen wat more in depth naar je verhaal. Verreweg de meeste eerlijke mensen zullen meer dan genoeg bewijs hebben van een echte relatie. Ze vragen geen hele obscure dingen. Foto's die laten zien dat je een relatie hebt, vakanties samen, contracten en uitdraaien van persoonsregisters. Als je samenwoont en in redelijk normale relatie bent zouden dat geen moeilijke dingen moeten zijn.


Ik ken de situatie van de mensen die je noemt niet, maar ik heb de afgelopen paar jaar wel een paar keer gezien dat sommige mensen consequent denken dat het allemaal wel los loopt. Mensen die eigenlijk nooit echt hebben samen gewoond bijvoorbeeld, maar denken dat dat wel te liegen is. In hun geval is dat gelukt, maar ik denk dat het vaak genoeg wel wordt opgepikt. En probeer je het dan een jaar later weer, dan ligt je aanvraag waarschijnlijk op de "verhoogd risico" stapel en duurt de verwerking langer.
 


OFX
Back
Top