Kan je een TFN al in Nederland aanvragen???

Lenka

New Member
Hoi allemaal! :)

Enige tijd geleden heb ik mij in het TFN-gebeuren proberen te verdiepen maar heb het na enige tijd opgegeven.
Vandaar dat ik nu even in dit forum om hulp vraag.

Ik heb op de de website over de TFN gelezen dat je ook al vanuit het buitenland kan aanvragen, en dat je rekeningmoet houden met vertraging in de post.
Na wat langer doorgespit te hebben in de website begreep ik echter dat je het alleen vanuit Australie kan aanvragen.
Ik snapte het niet en gaf het op...

Klopt dit? Kan het echt niet al vanuit Nederland aangevraagd worden? Wie weet hier meer over?

Als je het vanuit Australie pas aanvraagd, dan duurt het nog een paar weken voor je het TNF krijgt en dan moet je ook nog eens een postadres hebben. Als ik al reizend wil werken, hoe moet ik dit oplossen?
Ik kan toch niet meerdere weken in één hostel zitten?  :cry:

Thanks!!!
Lenka

Hallo, even een toevoeging;

Op de website van http://www.ato.gov.au heb ik het formulier weer gevonden dat ik denk nodig te hebben.

Dat is:
Online tax file number registration system for permanent migrants and individuals visiting Australia - fact sheet

daar staat:
"You will be asked to enter …  a postal address in Australia where your TFN can be sent..."

Als ik het formulier gewoon uitprint (dat kan) en het naar het postadres van de ATO stuur. Zou ik het dan misschien wel vanuit NL kunnen aanvragen met een NL postadres?

(O ja, Ik ga met een WHV naar Australie)
Weet iemand hier iets meer van?

Groetjes van Lenka  :)

:eek:ops!: ... nog één toevoeging dan... ik heb het formulier (NAT 4157) uitgeprint en doorgelezen. Bij vraag 13:

"Your TNF will be sent to this address. Please make sure it is an Australian address."

Blijkbaar kan ik geen TFN vanuit Nederland aanvragen... Is er echt geen andere manier?

Maaaar...  hoe kom ik in hemelsnaam aan een Australisch postadres...? :dunno:

Snik - Lenka :cry:

Misschien weet je al waar je de eerste week in Australie zit, in welk hostel?? Dan kan je nu alvast dat formulier invullen met het adres van dat hostel.. zodra je aankomt vraag je of je de post in mag kijken en dan heb je meteen je TNF....

Of misschien is dit te makkelijk gedacht............... maar het lijkt mij wel makkelijke optie.

Janine

Hoi Janine, :)

hmmm, daar zeg je me wat. da's wel een idee. Maar toch... Ik weet niet. Lijkt me best riscant. Het is wel mijn tfn...
Maar tja, voorlopig weet ik toch nog niet waar ik ga overnachten - laat staan waar ik zal landen. Heb nog geen ticket.

Wel heb ik een bekende in Cairns dus misschien zou het naar dat adres kunnen. Maar eigenlijk wil ik in het westen van Australie beginnen dus dan is dat weer lastig. Dan moet ik eerst helemaal naar Cairns. (Veel zin heb ik daar niet in).

Groetjes
Lenka

Dan zou ik eerder voor een traveler contactpoint gaan.
Die heb ik ook gebruikt om bankpas en creditcard op te sturen vanauit NL toen ik op vakantie was in Australie.
Wist toen ook niet waar ik zou zijn als de passen zouden aankomen.
in alle grote steden zit er wel een volgens mij, ik vond dit saver dan een adres van een hostel.
Zie onderstaande link

http://www.travellers.com.au/default.asp?action=article&ID=99

(ps heb er toen niets voor betaald.)

Teuni

Laat het naar je bekende sturen (omdat je niet precies weet hoe lang het duurt). Zodra hij/zij hem ontvangen heeft kan hij/zij jou contacten (ergens in het westen b.v.) en dan sturen naar een adres waar je dan (voor een week) bent ..
Perthpete

Hoi Teuni :)
Dank je voor de link. ben meteen gaan kijken. Kosten per individu zijn nu echter 25 pond (ong. 35 Euro).
Het is trouwens een organistatie vanuit Engeland lijkt wel? Maar dat maakt misschien niets uit.
Groetjes van Lenka

Hoi Perthpete :)
Tja, dat kan misschien ook, dat zij het weer naar mij kan sturen.
Groetjes van Lenka

Toch heb ik nog een vraag:
Wat is het dat je precies ontvangt? Enkel een nummer? Of ook een formulier dat je ondertekend terug moet sturen? Een document? Want misschien kan mijn kennis het vanaf Cairns gewoon naar mij in Nederland sturen?
(als ik dan nog in NL ben.)

Groetjes van Lenka

Hey Lin  :)

WAUW! Wat betekend dus dat ik lekker makkelijk kan doen? Vragen of mijn kennis mij aan een postadres wil helpen en dan is ie? Zou super zijn!  :-D

Wel vraagt de ATO als voorwaarde dat je in Australie bent op moment van aanvraag. Maar misschien is dat enkel vanwege een postadres?

In ieder geval bedankt he!  :up:

Groetjes van
Lenka

Lenka,
Je kunt ervan uitgaan dat je vanaf het moment dat je een TFN nummer hebt, je bij de Ozzie belastingdienst in de boeken staat. En dus mogelijk al verzoeken om belastingaangifte o.i.d. te gaan doen.... (weet ik niet hoor, maar zou best kunnen). Terwijl je dan nog in NL woont.
Perthpete

Oei, toch schiet mij nog een andere vraag over het TFN binnen.  :roll:

Moet je bij een Australische werkgever het daadwerkelijke papiertje laten zien, of hoef je enkel het nummer te geven zodra je deze hebt? (Je hoeft het niet meer te "activeren" of zo bij een of andere instantie"?

Thanks!!!!

Lenka

Je hoeft niets meer te activeren, het is een nummer voor het leven. En je hoeft het inderdaad alleen maar door te geven aan je werkgever.

Wij hebben vrienden die in Maart het TFN hebben aangevraagd, nu pas het land zijn binnengekomen. En nog geen belastingaangifte o.i.d. gehad.

Groetjes Lin

Hey!
Bedankt voor de antwoorden  :up:

Euh... enne... sofienummer = toch TFN ? :blond:

Gr. Lenka

Nee TFN is niet exact een sofinummer, maar voor onze begrippen toch wel een beetje hetzelfde. :wink:

Groetjes Lin

Hey Lin!

maar ik hoef toch niet nog een sofienummer aan te vragen. Of wel?

(Op een info-bijeenkomst vertelde iemand mij dat ik dat moest aanvragen. Maar misschien bedoelde zij wel gewoon de TFN...).

Sorrie... ik ben nog steeds    :blond:

Gr
Lenka  :)

Sofi nummer kennen ze hier niet. Het enige wat je aan moet vragen als je gaat werken is het TFN nummer. Als je voor jezelf gaat werken is het natuurlijk een ander verhaal, maar dat is ook weer een ander draadje  :)

Groetjes Lin

Je hoeft hem echt nog niet aan te vragen hoor!
Als je al snel werk hebt, moet je binnen de zoveel tijd je TFN opgeven, dus je hebt effetjes de tijd. Als je hem direct aanvraagt als je er bent (via welk adres dan ook, zie later) duurt het naar ik meen ongeveer 3 of 4 weken.

Je kunt gewoon even naar ATO bellen vanaf waar je dan zit en dan geven ze over de telefoon je nummer! Ik had mijn nummer allang in gebruik terwijl de schriftelijke bevestiging pas later kwam.

Mocht je het adres van een vriendin in Cairns gebruiken, dan kan zij het nummer toch effe doorbellen? Je hoeft alleen het nummer maar te weten hoor, niet elke keer dat printje te laten zien.........

No worries.

henriette

Who can apply for a tax file number online?

You can apply for a tax file number (TFN) online only if you are a temporary visitor or permanent migrant currently in Australia and have a visa that allows you the right to work or stay permanently in Australia.

Only one TFN will ever be issued to you. Once you have a TFN , you don't need to re-apply for one if your circumstances change, for example, if you change your name, have investments or claim government benefits.

Naar mijn idee kon je alleen je TFN in Australie aanvragen....

Back