Kan je loon uit laten betalen als je al in Australie zit?

Monica

New Member
Doordat ik dit jaar 2 dagen i.p.v. 4 dagen werk en nog heel wat vakantiedagen had staan heb ik als ik alles opneem 4,5 maand vrij. Wij willen rond febr. richting Sydney vertrekken dus dacht ik eind januari te stoppen met werken en nog doorbetaald te krijgen als ik in Sydney zit. Ik zou dan zogenaamd een lange vakantie houden maar niet meer terugkomen. Nou gaf mijn werkgever aan dat dit niet mogelijk is omdat ik dan in Nederland ben uitgeschreven en dat belastingtechnisch niet kan. Ik vraag mij af of iemand hier mee te maken heeft gehad. Ik vind het zo zonder om al mijn vakantiedagen uit te laten betalen, er gaat 60% naar de belasting vandaar. Anders zit er niet anders op om volgende maand al te stoppen met werken, het liefst kies ik voor de eerste optie.

Ik hoor graag jullie ervaring hiermee.

Groetjes,

Monica
 
Waar haal je die 60% vandaan? Er is niet eens een 60% schijf in het NLse belastingstelsel. Vakantiedagen die worden uitgekeerd worden gewoon bij het belastbaar inkomen opgeteld. Als jij ze Jan laat uitbetalen, ben je weer net opnieuw begonnen met het belastingjaar en zul je dus waarschijnlijk niet meer dan de 37% van eerste schijf hoeven af te dragen (afhankelijk van hoe hoog je inkomen feitelijk is en hoe de belastingvrije voet wordt bepaald) en dat is hetzelfde als wanneer je ze laat doorbetalen.
 
Mhh ik denk dat jou werkgever gelijk heeft want je laat je immers uitschrijven, misschien dat je de datum van uitschrijving kunt uitstellen maar dan heb je uiteraard wel een post adres nodig??

sukses
 
Rare vraag misshien, maar je bent van plan om hier te blijven? Je visum is dat al rond?
Ah sorry, ik lees net dat je een visum hebt. Waarom rond je niet alles gewoon netjes af in NL?
Je wilt toch niet "gevonden"worden door de belastingdienst wel?
Gewoon even met een adviseur bellen is dat een optie?
 
Volgens mij kan het prima. Zelf ben ik verhuisd naar Melbourne. Per 1/7 uitgeschreven uit GBA. Bij mijn werkgever t/m begin augustus in dienst gebleven ivm vakantiedagen. Voor de werkgever maakt het niet uit waar je woont. Zij houden de belasting gewoon in. Waar je wel op moet letten is je zorgverzekering. Als je je uitschrijft uit het GBA/BRP dan vervalt je recht op zorgverzekering. Wat wel dan weer interessant is waarom je dan nog steeds via je werkgever zorgpremie moet betalen.

Ter info: Ik ga er allemaal vanuit dat dit wel kan. Mijn werkgever is een vrij groot accountantskantoor en zal ook het M-biljet voor mij gaan invullen in de toekomst. Het zou mij verbazen als zij mij hierover verkeerd hebben ingelicht.
 
Wat je werkgever zegt raakt kant noch wal, zolang jij je NL bankrekening aanhoudt heeft de betaling niets van doen met waar jij ingescheven staat, al is het Timboektoe. Met uitkeringen is het anders, dat heeft soms wel te maken met waar je ingeschreven staat.

Er gaat sowieso geen 60% naar de belastingdienst, hoogste schijf is 52%. Dan nog is het belastingtarief hetzelfde als voor je reguliere vakantiegeld, wat gebasseerd is op je inkomen van het jaar ervoor. Dat noemen ze het 'bijzonder tarief', wat dus o.a. wordt toegepast op je vakantiegeld.

Je werkgever moet gewoon betalen, kan niet is onzin, wellicht wil hij het niet op jou manier en zegt ie dat het niet kan?
 
Back
Top