Kinderen

jean

New Member
Heeft er iemand ervaring met emigratie met twee kleine kinderen?
Hoe zijn de scholen?
Is er niet een keer per jaar een emigratiebeurs in Utrecht?
Graag reacties


Groetjes uit Landgraaf
 
De Expat beurs is al geweest, ergens begin dit jaar, weet niet meer precies. Een aantal mensen van het forum zijn er ook naar toe geweest.
Wij zelf gaan ook naar Oz met 2 kleintjes, eentje van bijna 5 en anderhalf. Over scholen heb ik me nog niet zo'n "zorgen" gemaakt. Maar dat komt mede doordat de vrouw van mijn vader (zij wonen daar beide) in het onderwijs zit. Dus vertrouw ik een beetje op haar. Ze hebben in ieder geval gescheiden scholen; jongens en meisjes scholen  :? .

Heb je het al met de search button geprobeert?

Groetjes Linda
 
Ze hebben in ieder geval gescheiden scholen; jongens en meisjes scholen

Hoi Lin,

Ik zie toch genoeg scholen waar jongens en meisjes samen in een klas zitten. Verwijs je nu naar een speciale categorie onderwijs of zo???

Groetjes Miranda  :)
 
Zover ik weet is het basisonderwijs gescheiden, maar ik kan er natuurlijk naast zitten?
 
Weet iemand de wezenlijke verschillen tussen een state school en een private school, en wat is als emigrant met kinderen aan te raden of maakt het niet zoveel uit wat voor soort school.
 
Nee hoor, Lin en Sander er zijn (in Victoria tenminste!) voldoende basisscholen waar ook gemengd les wordt gegeven, het is zelfs zo dat het aantal gescheiden scholen sterk aan het dalen is!
Over de verschillen tussen state of private heb ik vanalles gehoord, behalve dat private natuurlijk een stuk duurder is is het niet altijd zo dat het dan ook beter is, hoewel het dat wel zou moeten zijn. Ook dit is weer sterk afhankelijk van je vestigingsplaats. Het beste kun je iemand vragen die z'n kinderen in jullie geval in Brisbane op school heeft zitten.

Gr Wilbert
 
Ja joh geen probleem ik vraag het aan de vrouw van mijn vader. Ze is zelf lerares dus ik heb geen betere leidraad denk ik.  :wink:
 
HI

Onze dochter (5) gaat ook naar een gewone "gemengde" school. De enige gescheiden klassen vind je volgens mij in het prive onderwijs (maar ook dat is regelmatig gemengd). Er zijn wel bijvoorbeeld Katholieke (prive) meisjes scholen. en daar blijven de pupillen dan ook intern, soort kost school achtig. Dat is met name handig als je geen thuis scholing wilt/kunt doen en je woont bijvoorbeeld in the outback.

Sander, wij hebben ook een tijdje getwijfeld over prive of state  en er is ook best het een en ander te vinden op XPdite m.b.t. dit onderwerp. Voor de lagere school lijkt me een goede stateschool prima! Het ligt er toch maar aan wat voor leraar er voor de klas staat en de 'peers' / vrienden waar je kids mee optrekken. En dat kan op zowel prive school of public school goed of slecht zijn.

Voor hoger onderwijs is er vaak wel wat te zeggen voor prive scholen omdat die vaak extra curriculum aanbieden.

p.s. Lin, ben beniewd wat de vrouw van je vader van Edens Landing State School vindt, daar gaat onze dochter namelijk naar toe en wij zijn (tot nu toe :)) heel tevreden. Dit is trouwens een state school

Groetjes
Syl
 
Syl, ik ga het vragen!!

Ben trouwens heel blij te horen dat de scholen gewoon gemengd zijn zoals hier, vond het maar helemaal niets!
Gaat het trouwens met een schoolbussysteem net als in Canada en de US? Ik hoorde wel van mijn vader dat de kindertjes lekker een hele dag naar school gaan, niet meer dat gedoe zoals hier in NL, om half 9 brengen, half 12 halen, 13 uur brengen en weer om 15 uur halen. Je kan niets doen thuis, niet even weg ofzo. Ja zoals ik al zeg: even.  :wink:
 
De school van onze dochter begint om ten to nine (10 minuten settlen en dan beginnen) en is afgelopen om 3 uur. Wij wonen om de hoek van de deur maar er is inderdaad ook een bus service. Mornig tea, lunch en afternoon tea geef je mee voor de hele dag. En er is natuurlijk ook Tuckshop voor snacks etc.

Van 9 tot 3 geeft je ook niet echt veel tijd trouwens maar het is net te doen, verder hebben ze een vrij goede regeling voor wat betreft Afterschool Care, de kids worden dan van de school opgehaald en naar afterschool gebracht waar ze tot uiterlijk 6 uur kunnen blijven. Daar krijgen ze dan ook wat te drinken en te snacken en worden ze bezig gehouden.

Groetjes
Syl

P.s. we zitten nog redelijk on-topic toch?? :)
 
Ja hoor hartstikke on-topic!  :wink:

Leuk om te lezen hoe het in zijn werk gaat in Oz. Ik kijk er naar uit om Iris daar naar school te doen, zij zelf trouwens ook. Nu maar hopen dat ze de taal "snel" machtig is en lekker mee kan draaien. Als we aankomen is ze trouwens 5 jaar. Werk jij Syl? Is wel lekker als je de schooltijden kan werken!
 
Onze dochter (oudste ) staat nu ingeschreven voor een private catholic high school wel gemengd hoor.
Hopelijk wordt ze aangenomen want deze school staat hoog aangeschreven in omgeving Lilydale(melbourn).Onze jongste gaat ook naar een private  school(primary ) en ook gemengd.Ik zelf denk dat het veel beter is om gemengde klassen te hebben, dus daarom hebben wij voor deze scholen gekozen.
Maar wij hebben makkelijk praten we hebben het daar gezien, er woont fam. die op de hoogte is , duss dat maakt het wel wat makkelijker om de keuze te maken.

Ik vindt het wel geweldig om te lezen hoe anderen dit allemaal ervaren en er mee omgaan.Zet jezelf wel weer aan het denken
groetjes Irma
 
Mijn ozzie nichtje ging ook naar een private school.

Ik had, als buitenstaander, het idee dat op een private school meer persoonlijke aandacht bestaat.
En ook dat het meer aanzien heeft als een normal school.

:|
 
Ik had, als buitenstaander, het idee dat op een private school meer persoonlijke aandacht bestaat.
En ook dat het meer aanzien heeft als een normal school.
Het heeft vaak wel een betere naam, maar soms is dat alleen maar uiterlijk vertoon. Wel is het zo dat het curriculum uitgebreider is en dat er dus meer mogelijkheden voor je kind zullen zijn. Wel moet je er bij stil staan dat je vaak een redelijk bedrag per jaar moet neertellen voor een private schools En je moet toch maar afwachten in wat voor klas je kind terecht komt...Ook op prive scholen hebben ze hordes met monstertjes  :evil:  en teachers waar je misschien net niet helemaal blij mee bent. Gewoon belangrijk om even langs te gaan bij diverse scholen om een "feel for the place" te krijgen. Scholen hebben een redelijke open door policy hier, je kunt dus een afspraak maken om te gaan kijken, etc. Een van de tips die ik ooit kreeg (heb het al eerder eens gepost ergens op dit forum geloof ik) is om even "rond te hangen" bij de school 's ochtends wanneer de school begint en 's middags als de school uitgaat. Dan krijg je een beetje een idee van het 'slag' mensen....nou klinkt dat misschien wat snobbig en zo is het zeker niet bedoelt :)......maar je voelt dan misschien of je je thuis voelt op de school. Uiteraard is dat niet de enige graadmeter maar dat spreekt voor zich. Ook heb ik van te voren wat ouders aangesproken over de pro's & con's of zowel prive als state schools. De scholen staan trouwens ook heel erg open voor ouder contributie in diverse vormen. Van leesmoeders tot ouder commissies (schrijf je dat zo???) etc.

Sommige state schools staan trouwens bijzonder goed aangeschreven en hebben prima leraren!


Hiya Lin.....ja, ik werk inderdaad. Normaliter werk ik voor Logan TAFE als educational & administrative support, maar momenteel werk ik voor mijn hubbie die vrij recent een catering lease heeft overgenomen at the Mount Ommaney Golf Club. Hij is Chef en heeft het Bistro/Restaurant gedeelte overgenomen. Ik werk nu dus grotendeels from home.

Groetjes
Syl
 
Goeie tips Syl, dat rondhangen wil ik ook zeker gaan doen. Verder heb ik al bedacht dat ik onze eerste jaar in Oz nog niet wil gaan werken maar thuis bij de meiden wil blijven om ze te helpen acclamitiseren. Ik wilde graag wat gaan doen op school als vrijwilliger. Lijkt me een goede manier om te integreren zonder aan het werk te gaan. Fijn om te lezen dat ze daar erg open voor staan.
Thuis werken is nu wel makkelijk voor je? Ben ju nu gestopt bij Logan of is het tijdelijk? Je verhuizing komt er ook aan natuurlijk.

Ik denk dat Iris ook naar een state school zal gaan, ben nogmaal erg blij te horen dat het toch gemengd onderwijs is!
 
Lin, ik denk dat het een goed idee is om wat te doen in de klas van Iris. Je leert de kinderen en hun ouders kennen (je kent het gezicht bij de naam  :)). Ook zie je de klas in actie. En voor je contacten is het ook  :up:. Wij zijn gelijk actief geworden. Hebben alle mogelijkehden om contacten te leggen aangegrepen. En dat helpt je na een maand of drie door de bekende (?) "drie maanden dip" heen. Bij mij dan in ieder geval. Ik denk dat het voor Iris ook heel fijn is als je af en toe op school bent (om wat voor een reden dan ook). Een beetje support is wel lekker. Mits het natuurlijk niet te dichtbij wordt... Snap je wat ik bedoel? Ik wil niet flauw klinken. Ik bedoel dat je niet elke dag de hele dag in de klas moet rondhangen (heb je ook geen tijd voor dnek ik  :roll:), maar elke... donderdag (ik zeg maar wat) in de tuckshop, en je bent zo ingeburgerd. Pff hoop dat ik het goed uitleg zo. Even vanuit het juffen oogpunt: kinderen wennen over het algemeen snel aan een nieuwe klas. Hangt van de leerkracht en kinderen af of ze er zich lekker gaan voelen. Sommige kinderen blijven hangen aan hun ouders. En dat heeft een minder lekker effect op het integreren. De school waar ik hiervoor heb gewerkt in Nederland was in een nieuwbouwwijk. Altijd nieuwe kinderen als er weer huizen werden opgeleverd. Daardoor is het heel normaal voor de kinderen om nieuwe kinderen in hun groep op te nemen. Ik denk dat kinderen hier het alleen maar interessant vinden een Hollands meisje. Anyway, wat ik prbeer te zeggen (en ik neem er wel weer mijn tijd voor  :-D):

Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Dit geldt voor het kiezen van een school. Maar ook over of en wanneer je in de klas wilt helpen enzovoorts. Vrouwelijke intuitie  :up:.
 
Lin, ik denk dat het een goed idee is om wat te doen in de klas van Iris. Je leert de kinderen en hun ouders kennen (je kent het gezicht bij de naam  ). Ook zie je de klas in actie. En voor je contacten is het ook 

Inderdaad! Het is DE manier om er achter te komen hoe het er nu eigenlijk aan toe gaat 'achter gesloten deuren' :) Je kunt zien met wie je kinderen omgaan, hoe ze zich gedragen in de klas etc. en niet te vergeten hoe de juf (of meester) is!

Enneh Lin, thuis werken is fantastisch....maar ik moet me er soms wel echt toe zetten om "actie" te onder nemen :-(. Officieel werk ik nog steeds voor Logan maar ik ben op extended leave (mag maximaal een jaar weg blijven voordat ik een definitieve beslissing maak). Die verhuizing is nog verre van zeker hoor, we zijn ons gewoon aan het orienteren.  :)  zo blijven we bezig :-D

Groetjes
Syl
 
He bedankt voor de positieve reakties! Hier krijg ik wel eens wat tegengas van mensen die vinden dat ik ook moet gaan werken om goed te kunnen integreren. Maar voorlopig heb ik toch voor de kindjes gekozen en mij lijkt het ook een goede en leuke manier! Fijn om dat bevestigd te zien  :) .

Syl, thuis werken is inderdaad lekker, maar kan me zeker voorstellen dat je je soms tot werken moet zetten. Wat super dat je extended leave van je werkgever hebt gekregen! Dat geeft een hoop rust lijkt mij mocht het niet slagen om wat voor reden! Dan blijf je ook verzekerd enzo?

Ik had trouwens net mijn vader nog even aan de telefoon, jullie hebben aardig wat regen gehad hé?
 
Ja.....regen, regen en nog eens regen!!!! Vier dagen non-stop! lang leven Sunny Queensland!  :-D

Groetjes
Syl
 
Back
Top