Kindje krijgen in Oz

Frank100

New Member
Hallo allemaal......Zoals sommigen van jullie misschien al weten heb ik een geweldig lief klein dochtertje (bijna) 3. We zijn van plan om 1 mei te vertrekken naar Oz (we hebben ons skilled independent visum al). Mijn vriendin (Marion) en ik zijn niet getrouwd, dus ik moest hier, toen mijn vriendin een paar maanden zwanger was de vrucht gaan erkennen.......

Stel nou dat wij er in Oz nog zo'n leuke kabouter bij willen knutselen, hoe gaat dat daar dan.....? Moet ik daar (of in NL) de vrucht ook erkennen? Moet ik nog om een of andere reden contact opnemen met een instantie in NL. Kan hij/zij, zonder rompslomp met ons mee terug naar NL en/ of Oz in en uit reizen? Krijgt hij/ zij een Oz paspoort of NL paspoort of allebei? Moet ik nog iets papiermatigs regelen voordat we op 1 mei in het vleigtuig stappen? Moet je nog iets doorgeven bij DIMA

Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.

Gr Frank
 
Hi Frank,

Goeie vraag! Precies de vraag waar wij ook mee zaten.. Wij hebben 2 wuppies (3,5 jaar en net 6 jaar) en wij vroegen ons hetzelfde af, nou ja, niet zozeer het zwanger gedeelte maar meer wat er zou gebeuren als er wat met een van ons zou gebeuren en in hoeverre Rudy dan "recht" op de kinderen heeft. Om dingen makkelijk te maken zijn we maar getrouwd...

Overigens, ook voor nederland geldt dat alleen erkennen van de vrucht niet genoeg is om het ouderlijk gezag te delen. Zie hieronder tekst:

Alle minderjarigen, dus iedereen jonger dan 18 jaar, staat onder het gezag van één of meer
volwassenen. Meestal zijn dit de ouders of één van hen. Als ouders getrouwd zijn op het
moment dat een kind geboren wordt, krijgen zij automatisch gezamenlijk het ouderlijk
gezag.
Ook ouders die niet met elkaar getrouwd zijn kunnen samen het ouderlijk gezag
uitoefenen. Dit kan door een aantekening te laten doen in het gezagsregister. Een
gezagsregister wordt bijgehouden bij de sector kanton van de rechtbank. Ouders die niet
met elkaar getrouwd zijn en ook nooit met elkaar getrouwd zijn geweest, kunnen samen
een verzoek indienen om gezamenlijk het gezag uit te oefenen bij de griffie van de sector
kanton van een rechtbank. Bij welke rechtbank u moet zijn leest u verderop.
Alleen ouders die niet getrouwd zijn en ook nooit getrouwd zijn geweest
Een verzoek tot gezamenlijke gezagsuitoefening over een kind kan alleen ingediend
worden door ouders die niet met elkaar getrouwd zijn en ook nooit met elkaar getrouwd
zijn geweest, samenlevenden bijvoorbeeld.
Ouders die getrouwd zijn op het moment dat het kind geboren wordt, hebben automatisch
het gezag. Voor ouders die getrouwd zijn geweest geldt dat het gezag over de kinderen
normaal gesproken wordt geregeld bij de scheiding.
Hoe kunt u een verzoek indienen
Voor het indienen van een verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een
minderjarige kunt u gebruik maken van het bijgaande formulier. Het ingevulde formulier
levert u in bij de sector kanton van de juiste rechtbank. De griffier beslist over
aantekening in het gezagsregister.
Aan welke voorwaarden moet u voldoen
De voorwaarden waaraan u moet voldoen, vindt u achterop het formulier. Let er op dat het
verzoek door u beiden wordt ondertekend, het moet immers om een gezamenlijk verzoek
gaan.
Vanaf welke moment heeft u beiden het gezag
Vanaf het moment van aantekening in het gezagsregister heeft u beiden het gezag over uw
kind. Het gezamenlijk gezag gaat dus direct in.
Welke stukken moet u meenemen
De griffier moet kunnen controleren of u aan alle voorwaarden voldoet. Zo moet hij
bijvoorbeeld kunnen controleren of u beiden meerderjarig bent. Daarom moet u een aantal
bewijsstukken meenemen. Dat zijn:
- een afschrift/uittreksel van de geboorteakte van het kind waar u gezamenlijk gezag
over wilt uitoefenen. Dit afschrift kunt u opvragen bij de burgerlijke stand van de
gemeente waar het kind geboren is;
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van beide ouders. De identiteitsbewijzen die
u hiervoor kunt gebruiken worden op de achterzijde van het formulier genoemd;
- een uittreksel uit de gemeentelijke basisadminstratie (GBA-gegevens) van beide
ouders. Dit uittreksel kunt u opvragen bij de afdeling bevolking van de gemeente waar
u woont;
478 - 16
Waar moet u uw verzoek indienen
Het verzoek moet u indienen bij de sector kanton van de rechtbank waar het kind geboren
is. Elke rechtbank heeft een sector kanton. Onderdelen van de sector kanton zijn op
verschillende locaties gevestigd (zie hieronder). U moet zijn bij de locatie waaronder de
geboorteplaats van het kind behoort. Weet u niet zeker bij welke sector kanton van de
rechtbank u moet zijn, neem dan even contact op met de griffie van de rechtbank bij u in
de buurt, zij kunnen u precies vertellen waar u moet zijn.
Als het kind niet in Nederland geboren is of de geboorteplaats van het kind is onbekend
dan moet u het verzoek indienen bij de griffie van de sector kanton van de rechtbank in
Amsterdam.


zie ook: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Hoe_krijgen_ongehuwde_ouders_of_ouders_zonder_geregistreerd_partnerschap_ouderlijk_gezag_/vid/5CF43514-C295-519D-110AF3EDC9F1C90D/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44/objectid/4A10FD26-C09F-296A-61732E5AC5B28BA4/displaymethod/displaydefaultintro

Oh, het schiet me net te binnen dat Annemiek (Amoz) volgens mij getrouwd is in Australie omdat er anders ook iets was met het gezag over hun (nog ongeboren) kind... Zie dit draadje: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5983.15

Nou sorry voor de overload, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Lela
 
Wat ik (van Annemiek) heb begrepen heb is dat als je niet bent getrouwd, dat je dan met z'n allen (inclusief kind) naar de NL'se ambasade moet togen om de voogdij te regelen. Daarnaast moet je ook nog eens het smak geld betalen om dat te regelen + nog eens de tickets naar Canberra. Al met al goedkoper om te trouwen. (Correct me if I'm wrong Annemiek).

Hier wat info van het ministerie van justitie
 
Als het kindje er nog niet is, wordt het natuurlijk een beetje moeilijk om met zijn allen bij de ambassade te verschijnen ... of ... is het dan nog makkelijker???? :grin:

Hieronder mijn correspondentie met de NLse ambassade in Sydney:

Hallo,
Mijn partner en ik verwachten ons eerste kindje in februari 2007. We zijn allebei Nederlands, we wonen sinds 2002 in Brisbane op tijdelijke verblijfsvisa en we zijn niet getrouwd maar leven 'de facto' samen. Nu vragen we ons een aantal zaken af. Gezien het feit dat we niet getrouwd zijn, moet ik als ik het goed heb als moeder nog voor de geboorte van mijn kindje mijn partner als vader erkennen. Zou u ons kunnen uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat? En we vragen ons ook af hoe het zit met nationaliteit van ons kindje. Ik neem aan dat het automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt, maar krijgt het daarnaast ook de Australische nationaliteit gezien het hier geboren wordt? En zou u mij  kunnen uitleggen of wij ons kindje zullen moeten aangeven bij het NLs consulaat in Brisbane of bij een Australische instantie of allebei? We hopen dat u antwoord kunt geven op bovenstaande vragen. Uw reactie zou enorm op prijs gesteld worden!
Hartelijk dank alvast,
Annemiek



Geachte mevrouw Beverdam,
vriendelijk dank voor uw email inzake de nationaliteit van uw eerste kind. Op grond van de huidige Nederlandse nationaliteitswetgeving zal uw kind de Nederlandse nationaliteit bij geboorte door u verkrijgen. De vader is volgens de Nederlandse wetgeving niet de juridische vader als de ouders niet gehuwd zijn ten tijde van de geboorte van het kind. De vader kan voor de geboorte van het kind een akte van erkenning ondertekenen waarmee de vader volgens de Nederlandse nationaliteitswetgeving als de juridische vader wordt gezien.

Een akte van erkenning kan alleen worden gedaan bij het Consulaat-Generaal te Sydney of bij de Ambassade te Canberra. De volgende documentatie dient te worden overlegd.
-          volledige naam, geboortedatum en plaats van vader en moeder;
-          adres van vader en moeder (bijv. kopie officiële rekening);
-          bewijs van burgelijke staat van vader en moeder: indien niet gehuwd een "certificate of single status" van de Registrar of Births, Deaths and Marriages), moet zijn gelegaliseerd met Apostille-stamp;
-          paspoortgegevens van vader en moeder (paspoortnummer, afgiftedatum en waar afgegeven)
-          beroepen van vader en moeder
-          achternaam van het kind.

Zodra wij deze gegevens hebben ontvangen kan er een akte van erkenning worden opgemaakt. U kunt een afspraak maken om dit in bijzijn van de Consul of Consul-Generaal te tekenen. U als moeder hoeft niet zelf in persoon te verschijnen. Indien u niet meekomt dient u een schriftelijke verklaring te geven waarin u toestemming geeft tot de erkenning van uw kind.
De kosten voor deze akte zijn de tegenwaarde in Australische dollars van EURO 265.00, op dit moment AU$ 439.40.

Meer informatie over nationaliteitswetgeving kunt u nalezen op onze website www.netherlands.org.au of op de website van de IND www.ind.nl.
Op onze website kunt u tevens informatie vinden over het aanvragen van een paspoort voor uw kind.

Over het verkrijgen van de Australische nationaliteit van uw kind moet ik u verwijzen naar de Department of Immigration and Multicultural Affairs, telefoon 131881 of via website www.immi.gov.au.

Verder kan ik u berichten dat wij geen registratie bijhouden van Nederlanders in Australië. Daarom hoeft u ons niet te berichten wanneer uw kind is geboren. Ook de Australische autoriteiten hebben geen registratieplicht. Meer informatie hierover dient u bij de Australische autoriteiten na te vragen.

Indien u de geboorte van uw kind wilt registreren in Nederland, kunt u dat regelen via de gemeente Den Haag. Meer informatie is beschikbaar op hun website www.denhaag.nl (inschrijven buitenlandse akten).

Ik hoop u hierbij voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Kirsten de Vos
Consulaire Zaken
--------------------------------------------
Nederlands Consulaat-Generaal te Sydney
23e Verdieping, Toren 2
101 Grafton Street (hoek Grosvenor St)
(Postadres: PO Box 261, Bondi Junction NSW 1355)
Tel: + 61 2 9387 66 44 (ma-vr tussen 10-13 uur)
Fax: + 61 2 9387 3962
Email: syd-ca@minbuza.nl
www.netherlands.org.au
Openingstijden voor het publiek: ma-vr tussen 10-13 uur
--------------------------------------------


Hallo,
Kort geleden heeft u mij informatie verschaft over hoe we mijn 'de facto' partner officieel kunnen erkennen als vader van mijn ongeboren kind. Dit bleek een vrij ingewikkelde procedure te zijn. Daarom vroegen we ons af of in het geval dat wij zouden trouwen in Brisbane voordat ons kindje geboen wordt, mijn partner dan nog steeds volgens de NLse wet officieel erkend zou moeten worden als vader van ons kindje? Of moeten we in dit geval ons huwelijk eerst officieel registereren bij de NLse ambassade voordat dit zo is? Alvast bedankt voor uw antwoord,
Annemiek



Geachte mevrouw Beverdam,

Vriendelijk dank voor uw email. In antwoord op uw vraag kunnen wij u berichten dat door middel van een huwelijk voltrokken in zowel Nederland als Australië, automatisch erkenning van de vader voor uw ongeboren kind, oplevert. Indien het huwelijk wordt voltrokken in Brisbane, Australië, is het niet noodzakelijk om dit huwelijk officieel te registreren, om erkenning door vader te garanderen.

Met vriendelijke groet,

Ilse Keijzer
Assistant Consular Affairs
--------------------------------------------
Consulate-General of the Netherlands
Consular Affairs
Level 23, Tower 2
101 Grafton Street (cnr. Grosvernor Street)
BONDI JUNCTION NSW 2022
Postal address: P.O. Box 261
BONDI JUNCTION NSW 1355
Ph. 02-93876644 (10am-1pm)
Fax. 02-93873962
www.netherlands.org.au

En toen zijn we maar getrouwd :)
 
Onze dochter Chloe is 14 jaar geleden geboren in Southport, Queensland. Ik was toen ( en ben nog steeds) niet getrouwd. Wat ik me ervan kan herinneren is dat er helemaal geen problemen waren. Chloe kreeg vanaf de geboorte, zonder vragen mijn achternaam ( ze had ook mijn partners achternaam kunnen krijgen, ons beider achternaam of.... een geheel andere achternaam). Op het Australische geboortebewijs sta ik dus ook als vader. Ze heeft een Australisch paspoort en een Nederlands paspoort. Terug in Nederland zijn er nooit vragen geweest van welke instantie dan ook mbt haar achternaam en dat ik de (juridische)vader was. Mijn zoontje is in Nederland geboren, nog steeds niet getrouwd en heeft ook mijn achternaam en ik sta op de geboorte akte als de vader. Niks geen moeilijkheden, niks geen problemen. ik heb nog nooit een "vrucht" erkent. Mijn kinderen en wijzelf hebben nooit hinder ondervonden dat we niet getrouwd zijn. Lenie en ik zijn al 25 jaar samen, maar aangezien we niks in dat "boterbriefje" zien zullen we nooit trouwen.

Willem
 
Alle kinderen die in Australie geboren waren voor 20 August 1986 kregen automatisch Australisch staatsburgerschap. Na die datum  kregen ze het alleen als een  van beide ouders Australier was. Anders kregen ze de nationaliteit van de ouders, b.v. Nederlands etc. Dus kinderen geboren van Hollandse ouders in Australie krijgen nu geen Australisch passport meer. Maar , als ze tien jaar in Australie verblijven dan krijgen ze op hun tiende jaar het Australische Staatsburgerschap.
Zie http://www.citizenship.gov.au/

Groetjes,

Zencat
 
[quote author=zencat link=topic=6431.msg121933#msg121933 date=1216550864]


Alle kinderen die in Australie geboren waren voor 20 August 1986 kregen automatisch Australisch staatsburgerschap. Na die datum  kregen ze het alleen als een  van beide ouders Australier was. Anders kregen ze de nationaliteit van de ouders, b.v. Nederlands etc. Dus kinderen geboren van Hollandse ouders in Australie krijgen nu geen Australisch passport meer. Maar , als ze tien jaar in Australie verblijven dan krijgen ze op hun tiende jaar het Australische Staatsburgerschap.
Zie http://www.citizenship.gov.au/

Groetjes,

Zencat

[/quote]

Mijn dochter is 30 januari hier geboren en heeft automatisch Australische nationaliteit gekregen. Wij, de ouders, hebben beiden de Nederlandse nationaliteit en hebben een permanent residency. Inmiddels hebben we voor onze dochter ook een Nederlands paspoort.
Ons is verteld dat de nationaliteit van je kind afhankelijk is van het type visum dat je hebt op het moment dat je kind in Australie geboren wordt.


[/quote]
 
Back
Top