Klopt dit wel?

Ems81

XPdite Sponsor
Ik ga dus 24 januari naar Oz. Eerst op een tweede WHV, en daarna wil ik een spouse visum aanvragen.

Nu wil ik me uitschrijven bij de gemeente, en mijn huidige zorgverzekering bij CZ opzeggen per 1 februari 2012.

Ik zit dus wat rond te kijken naar reizigers verzekeringen, en het valt me op dat die zo veel goedkoper zijn dan de zorgverzekering + doorlopende reisverzekering die ik nu heb! Bijvoorbeeld:

Globetrotter Reisverzekering Mondial Assistance
http://www.johoinsurance.nl/verzekeringen/mondial-assistance/globetrotter-reisverzekering
487 euro per jaar (incl volledige medische verzekering, geen NLse zorgverzekering nodig).

Joho Special Isis
http://www.johoinsurances.nl/verzekeringen/isis/special-isis?a=wereldwijdverzekerd.nl
Wereld Basis € 30,25 (€ 1,90) € 41,75 (€ 2,65) Wereld Extra € 37,00 (€ 2,35) € 50,50 (€ 3,25) Wereld All-in € 42,75 (€ 2,70) € 58,00 (€ 3,70)Eerste bedrag is standaard dekking, tweede bedrag is super dekking. Nog steeds veel goedkoper dan de 110 euro per maand die ik nu betaal. + aanvullende doorlopende reisverzekering die ik heb.


Maar klopt dit wel? Het lijkt zo goedkoop.... Iemand ervaring met deze (of andere) verzekeringen?

Omdat ik in de eerste instantie op een WHV ga, wil ik een verzekering voor een jaar afsluiten, en daarna eventueel verlengen. Maar het kan ook zijn dat ik over een jaar al gebruik mag maken van Medicare.
 
En hier nog eentje:

Lang op Reis Verzekering Europeesche
http://www.europeesc...eisverzekering/

402 euro per jaar.

Voor al deze 3 heb je geen zorgverzekering in NL nodig. Alle informatie via de Joho.nl site.

En zie hier voor een vergelijking tussen de drie:

http://www.verzekeri.../verzeker/werk/

Ergens halverwege staat een link naar een PDF.

Mijn vraag is dus niet zozeer of 'het wel klopt', maar dus of dit goeie verzekeringen zijn... en ik heb online CZ opgezegd per 1 februari, maar op de site stond dat het alleen in uitzonderlijke gevallen opgezegd kan worden. Hopeljik is naar het buitenland gaan een uitzonderlijk geval :)
 
Ik weet dat er meerdere topics over verzekeringen zijn ,maar die zijn al een paar jaar oud. Vandaar dit topic. Nog een vraag:

Om mijn zorgverzekering op te kunnen zeggen moet ik mij uitschrijven bij de gemeente als bewijs dat ik naar het buitenland verhuis, MAAR als ik me uitschrijf bij de gemeente kan ik geen reizigersverzekering aanvragen???

Bv. de Globetrotter verzekering: "De Maatschappij verzekert alleen personen die tijdens de geldigheidsduur van de afgesloten verzekering(en) ingeschreven staan in een Nederlands bevolkingsregister, en daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn."
 
Ik heb toentertijd me uitgeschreven en me via de reisverzekering verzekerd zonder issues. Zorgverzekering heb ik toen ook opgezegd, maar achteraf wel ruzie gehad om aan te tonen dat ik voor 1 jaar gemigreerd was. Als het tegenwoordig niet meer kan, hebben ze de regels veranderd.
 
Een aantal dingen:
- kijk goed naar de kleine lettertjes (het gaat hierbij om de periode die je aaneengesloten in het buitenland mag verblijven), maar aan de bedragen te zien 400/500 euro, zal dat wel kloppen.

- ik had zelf ook een globetrotter verzekering (ik dacht van Elvia, maar ben niet zeker). Ik heb: a. niet in het ziekenhuis gelegen, maar ben wel 2x bij een dokter geweest. Aangezien ik nog wel in NL verzekert was heb ik het in een geval volledig vergoed gekregen (door medicare) en de andere keer een bepaald x aantal procenten. Het hangt er maar net vanaf of de dokters praktijk bij iets is aangesloten of niet. De verzekering heb ik niet geprobeerd... dit had er simpelweg mee te maken dat ik 2x een claim heb ingediend en ze in beide gevallen wel weer redenen hadden om niet uit te keren, terwijl in het laatste geval er duidelijk was aangetoond dat het om compleet iets anders ging dan wat zij beweerden.

- ik ben wel het gehele jaar in NL verzekerd gebleven aangezien het toen al lastig was. UItschrijven en niet betalen is nog niet je grootste probleem. De problemen beginnen bij de meeste mensen wanneer ze weer in NL zijn en weer verzekerd willen worden... ik zou gewoon eens even gaan googlen. Als je je wel uit laat schrijven, zorg dan dat je alle afspraken met je zorgverzekeraar zwart op wit heb (en zelfs dat is niet altijd voldoende...).

Succes!
 
ik had me dit ook afgevraagd. En als je niet voor een jaar maar voor definitief verhuist? Als je in oz woont dan ga je over op medicare. Maar wanneer zeg je dan je nederlandse ziektekostenverzekering op? Hangt die af van of je wel of niet ergens in Nederland in een gemeente of op een adres ingeschreven staat? Als dat zo is, hoe ben je dan verzekerd op je reis? Of kun je je verzekeringen door laten lopen tot je in Oz een andere hebt afgesloten?
Idem voor verzekeringen als je reisverzekering en je WA verzekering. Hoe hebben anderen dat gedaan?
 
@AlieNL: Wat voor afspraken moet ik dan met m'n zorgverzekeraar maken? en zwart op wit hebben? Ik heb wel gebeld maar toen kreeg ik zo'n helpdesk medewerker aan de telefoon van een jaar of 20. Die zei dat ik alleen een bewijs van uitschrijving van de gemeente moest opsturen.

Ik heb al wat rondgekeken op internet, en in het algemeen geldt volgens mij:

- bij langer dan 8 maanden verblijf in buitenland moet je je uitschrijven bij de gemeente
- als je niet ingeschreven bent bij de gemeente heb je geen recht op zorgverzekering
- bij langere perioden in het buitenland (1 jaar of langer) heb je geen recht op zorgverzekering
- als je 3 maanden of langer in het buitenland werkt heb je geen recht op zorgverzekering

Ik ben dus wel van plan om te werken in Oz, EN ik ben van plan om langer dan 1 jaar te blijven. Maar eerst dus 1 jaar op een WHV, en dan wil ik zo'n tijdelijke verzekering. Al mag ik officieel niet langdurig op 1 plaats verblijven/wonen wat ik dus wel ga doen (zoiets heb ik in de voorwaarden gelezen). Ze raden een andere verzekering aan als ik echt in het buitenland ga WONEN.. hopelijk geeft een backpackersvisum zoals een WHV voldoende aan dat ik wel een reiziger ben, en ik weet niet hoe/of ze dat gaan controleren.

Voor de elvia globetrotters verzekering (heet nu Mondial) moet je ingezetene zijn van NL en volgens mij dus ingeschreven zijn bij de gemeente. Beetje vreemd want deze verzekering kun je tot 2 jaar lang afsluiten, en bij 8 maanden buitenland moet je je al uitschrijven bij de gemeente...

Maar bij Special ISIS hoef je niet ingeschreven te zijn bij de gemeente, en ik denk dat dat nu mijn eerste keuze is..

Maar ja mocht ik onverhoopt toch terug moeten keren naar NL, wil ik natuurlijk geen boete. Elke verzekering heeft dan wel acceptatieplicht, maar kan ik met payslips e.d. bewijzen dat ik echt in het buitenland gewoond heb? Is dat genoeg?


@Zwerver; wat voor 'bewijs' heb je toen laten zien om aan te tonen dat je 1 jaar in het buitenland zat?
 
@Zwerver; wat voor 'bewijs' heb je toen laten zien om aan te tonen dat je 1 jaar in het buitenland zat?

Voor mij was het simpel: bewijs van uitschrijving, blog en ticket. Voor mijn vriendin was het lastiger, wel uitgeschreven maar wel een woning onderverhuurd. Uiteindelijk gaf het blog de doorslag: wel weg voor +8maand.Overigens special Isis hier....
 
Back
Top