Knoop doorhakken lukt niet?

10jaar geleden lag het 'buiten' Melbourne en kwamen we er via een dirtroad. Elke dag kwamen de kangaroes op visite. Helaas wordt er van alles om ons heen gebouwd en is het nu meer een wijk aan het worden, maar nog steeds heerlijk en rustig. We hebben 2 1/2 acres en zitten dus in het groen. Castlemaine and Daylesford staan bekend als 'welness centre area' lijkt me heerlijk om daar te wonen. Heb 10 jaar in een dorp in SA gewoond en loved it! Ik zit hier inmiddel alweer 20 jaar en heb totaal geen spijt. Het is zo heerlijk gemoedelijk om te wonen. Hou nog steeds van Nederland met haar mooie landschap en gebouwen maar vind het wonen hier heerlijk.

Wij wonen in een 'dorp'. Ik ben stay-at-home-mum en heb het prima naar mijn zin, kwijn helemaal niet weg!! Contact met sommige in Nederland verwatert snel. Contact met familie is er niet heel hevig of frequent, leuk om elkaar af en toe via Skype te zien. In mijn geval vind ik de afstand ook wel even prettig, too close maakt dat ik ze meer mis. Nu is mijn vriendinnetje op bezoek uit Nederland en het voelt alsof ik haar gisteren nog gezien heb. De echte vrienden blijven wel. Ik maak hier ook veel nieuwe contacten, echte vrienden nog niet. Kom veel mensen die ik al een beetje 'ken' tegen in het dorp en zorg zelf ervoor dat ik actief meedoe. We hebben het hier meer dan prima naar de zin en geen moment spijt gehad van onze move.

Met hoflijk bedoel ik dat mensen hier nog op hun beurt wachten, elkaar groeten en elkaar de ruimte geven en gunnen. In zijn algemeen is het hier, mede daardoor, vriendelijker. Maar dit is niet de grote stad. Ook daar vind ik de sfeer vriendelijker maar in z'n geheel ook anoniemer.

10jaar geleden lag het 'buiten' Melbourne en kwamen we er via een dirtroad. Elke dag kwamen de kangaroes op visite. Helaas wordt er van alles om ons heen gebouwd en is het nu meer een wijk aan het worden, maar nog steeds heerlijk en rustig. We hebben 2 1/2 acres en zitten dus in het groen. Castlemaine and Daylesford staan bekend als 'welness centre area' lijkt me heerlijk om daar te wonen. Heb 10 jaar in een dorp in SA gewoond en loved it! Ik zit hier inmiddel alweer 20 jaar en heb totaal geen spijt. Het is zo heerlijk gemoedelijk om te wonen. Hou nog steeds van Nederland met haar mooie landschap en gebouwen maar vind het wonen hier heerlijk.

Ik heb alleen geen idee wat voor mensen er in een dorp wonen, zitten er ook jonge mensen tussen, of vooral ouderen. (ben zelf 37 en vind mezelf nog best jong haha ;-)) En jouw 'wijk' ligt wel tegen Melbourne aan, dus als je wilt ben je er ook zo toch? Castlemaine ligt alweer een stuk verder en afgelegener.

Wij wonen in een 'dorp'. Ik ben stay-at-home-mum en heb het prima naar mijn zin, kwijn helemaal niet weg!! Contact met sommige in Nederland verwatert snel. Contact met familie is er niet heel hevig of frequent, leuk om elkaar af en toe via Skype te zien. In mijn geval vind ik de afstand ook wel even prettig, too close maakt dat ik ze meer mis. Nu is mijn vriendinnetje op bezoek uit Nederland en het voelt alsof ik haar gisteren nog gezien heb. De echte vrienden blijven wel. Ik maak hier ook veel nieuwe contacten, echte vrienden nog niet. Kom veel mensen die ik al een beetje 'ken' tegen in het dorp en zorg zelf ervoor dat ik actief meedoe. We hebben het hier meer dan prima naar de zin en geen moment spijt gehad van onze move.

Met hoflijk bedoel ik dat mensen hier nog op hun beurt wachten, elkaar groeten en elkaar de ruimte geven en gunnen. In zijn algemeen is het hier, mede daardoor, vriendelijker. Maar dit is niet de grote stad. Ook daar vind ik de sfeer vriendelijker maar in z'n geheel ook anoniemer.

Hoe groot is jullie dorp? En ligt t tegen een stad aan? Volgens mij ben jij er toch nog maar net? Kan me voorstellen dat alles dan nog nieuw is en dat t echte gemis na n jaar ofzo komt omdat je de eerste tijd zo druk bent met vanalles regelen. Is jouw intentie om stay-at-home mum te blijven? Want ben benieuwd hoe je aan je contacten komt, via de school van je kinderen wellicht? En waar doe je actief aan mee? Ik zou ook stay-at-home mum worden, hopelijk in combinatie met freelance fotograaf, maar dat zal in het begin ook lastig worden en veel tijd nodig hebben om daar een netwerk op te bouwen en klanten te vinden. En of dat in een dorp kan heb ik ook geen idee van, minder grote kans lijkt me.

Ons 'durp' bestaat uit zo'n 6000 inwoners. We liggen een km of 15 van Wollongong (190000 inwoners) af en 70 km van Sydney (groot!). Er wonen veel commuters die naar Sydney reizen. Werkgelegenheid zit vooral in kleine winkeltjes, het onderwijs en ik geloof een klein beetje gezondheidszorg. Dat hier veel mensen uit de stad wonen, maakt misschien verschil, maar ja, ik weet niet beter... Ik heb wel het meeste contact met ex-sydney mensen, maar dat ligt misschien aan het feit dat zij ook 'nieuw' zijn. Wij zitten hier nu zo'n 4 maanden. Het regelwerk is allang uitgedoofd, dat was de eerste maand. Ik heb contact met ouders van kinderen waar mijn dochter bij in de klas zit en het meeste contact met mensen uit mijn geloofsgemeenschap. Ik moet daarbij wel zeggen dat de nieuwigheid van ons af is en dat we nu meer zelf initiatief moeten nemen. Als we de schouders eronder zetten, dan levert dat wel leuke en gezellige activiteiten op.
Het gemis steekt de kop vooral op als ik contact heb met thuis. Ik heb nu een kater (die een paar dagen gaat duren, weet ik uit ervaring) omdat ik gisteren afscheid heb genomen van ons bezoek. De rest hou ik bewust een beetje op afstand. Ik probeer hier druk te zijn en niet met 'daar'.
Ik doe actief mee aan de activiteiten op school, ben vrijwilliger in de kantine, hand en spandiensten. Ik help een gezin die hier naar toe aan het verhuizen is (ik vang af en toe hun dochter op), de play dates die onze dochter organiseert honoreer ik eigenlijk altijd en zo ontmoet ik weer de ophalers die toch altijd even komen kletsen. Ook vanuit mijn geloof zijn er wekelijks en eigenlijk dagelijks activiteiten, daar ga ik ook regelmatig naar toe. De sleutel is wat mij betreft eigen intiatief. De gemiddelde Australier is makkelijk in contact. Maar wel erg relaxed, als je er geen energie in stopt, komt er ook niks uit... maar dat is in Holland toch eigenlijk ook zo??
Netwerken kan best taai zijn. Mijn lief doet een stuk aquisitie voor zijn werk en merkt dat het eerste contact makkelijk is, maar dat het vervolg veel meer energie vergt, er wordt snel afgehaakt. De tendens in deze regio is om vreselijk veel geld te vragen voor, tja... eigenlijk alles. Ik denk dat als je de juiste prijs weet te hanteren en goed bent, je wel kans maakt. Op zich zijn Australiers wel gewend dat ze hun radius wat groter moeten maken (bv via internet), een dorp lijkt me niet echt een beperking. Je zult misschien wat meer km rijden om reclame voor jezelf te maken.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Ons 'durp' bestaat uit zo'n 6000 inwoners... etc

Bedankt voor je enorm uitgebreidde antwoord! En wat ben jij goed bezig met je te settelen, dat gaat bij jou zeker goedkomen! En ja wat je zegt, als je je actief inzet dan kom je ergens, bereik je dingen, en ja je hebt gelijk dat is hier niet anders. Inspirerend jouw positieve reactie te lezen! En wonen in een dorp als n grotere stad zo dichtbij
is, is ook weer makkelijker lijkt, dan heb je toch de stadse dingen binnen handbereik. Ik vind het lastig voor te stellen wat een dorp van die omvang heeft (zwembad, winkels, restaurantje, bieb etc, heb echt geen idee). En de dorpen waar mn vriend zou willen wonen zijn van diezelfde grootte alleen is er dan niet op 15 min afstand n grotere stad. En dan lijkt me zo'n dorp weer zo weinig bieden. Maar dat zeg ik puur vanuit mijn onwetendheid!

Wij hebben een nieuwe bieb, heleboel restaurantjes/koffietoestanden, paar boutiekjes, 2(!) tuincentrummetjes (als je het zo kunt noemen, schreeuwend duur, maar ziet er wel leuk uit), zwembad (maar we zijn een kustplaats, bijna alle kustplaatsen hebben hier een gemeenschappelijk (gratis) zwembad), 2 kleine supermarkets, groentenboer, deli, 2 bakkers, pie-shop (ze verkopen hier ook pies, moet er nog altijd om lachen, errug flauw), slagerij, postkantoor, treinstation, tweedehandswinkeltjes, antiekwinkel, er is van alles wat. Het is echt een leuk plaatsje. Maar ik heb geen idee of dit representatief is voor alle dorpen. De dorpjes waar ik ben geweest, hebben toch allemaal wel een redelijk gevoel van 'community', zie regelmatig poster met aankondiging van allerlei 'dorpse' activiteiten (denk aan country fair, rommelmarkt, enz). Wat verder van de stad zal best invloed hebben op het karakter van een dorp. Heb je een idee of er wat meer 'import' zit? We hebben trouwens geluk gehad dat we een leuk dorp hebben getroffen, het blijft toch altijd een gok. Misschien helpt het om je te realiseren dat je ook binnen Aus weer kunt verhuizen als het je niet bevalt ;) Jouw kindjes zijn nog jong en gaan nog niet naar school, dat maakt het toch flexibeler...
Graag gedaan trouwens, het gaat om delen op dit forum, toch?! Heb er zelf ook gretig gebruik van gemaakt :)

Ja dat is me altijd wel opgevallen, geen dorp zo klein of afgelegen, of er zit wel een bottle shop....

Wij hebben een nieuwe bieb, heleboel restaurantjes/koffietoestanden, paar boutiekjes, 2(!) tuincentrummetjes (als je het zo kunt noemen, schreeuwend duur, maar ziet er wel leuk uit), zwembad (maar we zijn een kustplaats, bijna alle kustplaatsen hebben hier een gemeenschappelijk (gratis) zwembad), 2 kleine supermarkets, groentenboer, deli, 2 bakkers, pie-shop (ze verkopen hier ook pies, moet er nog altijd om lachen, errug flauw), slagerij, postkantoor, treinstation, tweedehandswinkeltjes, antiekwinkel, er is van alles wat. Het is echt een leuk plaatsje. Maar ik heb geen idee of dit representatief is voor alle dorpen. De dorpjes waar ik ben geweest, hebben toch allemaal wel een redelijk gevoel van 'community', zie regelmatig poster met aankondiging van allerlei 'dorpse' activiteiten (denk aan country fair, rommelmarkt, enz). Wat verder van de stad zal best invloed hebben op het karakter van een dorp. Heb je een idee of er wat meer 'import' zit? We hebben trouwens geluk gehad dat we een leuk dorp hebben getroffen, het blijft toch altijd een gok. Misschien helpt het om je te realiseren dat je ook binnen Aus weer kunt verhuizen als het je niet bevalt ;) Jouw kindjes zijn nog jong en gaan nog niet naar school, dat maakt het toch flexibeler...
Graag gedaan trouwens, het gaat om delen op dit forum, toch?! Heb er zelf ook gretig gebruik van gemaakt :)

Dat klinkt echt als het ideale dorp! Als mijn vriend niet aan Vic gebonden was kwam ik er ook wonen! :) Heerlijk aan het strand en alles wat je beschrijft! En wat is er veel, had dat zeker niet verwacht hoor! Mijn schoonmoeder komt eind mei weer op bezoek dus dan kan ik haar de oren van het hoofd vragen. Maar vind het niet fair als we niet gaan want dan worden ze weer teleurgesteld dus wil mn vriends fam er nog niet te veel mee lastig vallen, want vorig jaar dacht ik ook dat ik het kon doen, zijn we daar bij een huis gaan kijken maar eenmaal terug in NL kon ik het toch niet. maar dat was ook niet vreemd mn baby was toen prematuur en nog geen 3 mnden oud en mn andere 1,5 jr en ik zat constant met beiden in t ziekenhuis, had wel iets anders aan mn hoofd dan ook nog die stap te nemen. Mijn kindjes zijn nu bijna 4 en net 2, dus tegen de tijd dat we daar zijn zit de oudste toch wel op school, en hier ook bijna en wil niet te vaak van school wisselen. Maar ja als t niet anders kan, wat je zegt het kan wel, en dat had ik eigenlijk uitgesloten.
Fijn om te lezen dat de meesten van ons over dezelfde dingen piekeren :) en helemaal fijn om te lezen dat over het algemeen goed komt! :-D
Hebben jullie meteen een huis gekocht? Of huren jullie eerst? Lijkt me fijn om meteen op de goede plek te komen en niet 2x te hoeven verhuizen maar dat s natuurlijk wishful thinking aangezien we niet met een enorme zak geld komen (ons huis zal zeer waarschijnlijk met verlies verkocht worden)

Back