Kosten bij verbreken huurcontract

kat

Active Member
Wij wonen nu 2 jaar in ons huurhuis, telkens contract van 1 jaar. Nu willen we weer verlengen, maar het immokantoor stelt weer een contract van 1 jaar voor, met vaste einddatum dus.
Omdat we toch wel de bedoeling hebben om binnen het komende jaar te verhuizen, heb ik er eens de huurregeling op nagekeken.
Blijkbaar als je een contract hebt met vaste einddatum, en je wil weg voor die datum, moet je 'onderhandelen' met de landlord en draai je op hoogst waarschijnlijk op voor alle kosten voor de herverhuring (advertenties, kosten immokantoor, etc.) wat vrees ik nogal duur kan uitvallen??
Als je echter een doorlopend contract heb, dus zonder vaste einddatum, dan moet je gewoon 3 weken voor je weg wil een brief sturen, en klaar, geen kosten, niks.
Dat is toch een groot verschil tussen 2 soorten contracten. Iemand enig idee of we kunnen eisen van zo een contract te krijgen? Of kunnen ze zo eeuwig voortdoen en steeds met 1 jaar verlengen? En iemand ervaring met de eigenlijke kosten van verbreken contract?
 
In NL mag dat sowieso niet, moet het maandelijks opzegbaar zijn. Hoe het in AUS zit weet ik niet :(. Kun je niet alvast onderhandelen over dat je mogelijk tussentijds wel wilt en kunt gaat? Dat je een soort extra clausule op laat nemen ofzo als dit hun standaard werkwijze is?
 
Lees goed je contract door, wij zitten in de mes op tafel fase. Wij willen maar 2 weken eerder weg ivm met klachten betreffende vochtproblemen. Dat is al een hele strijd....succes
 
Wij verbraken halverwege een jaarcontract. Heeft ons uiteindelijk ongeveer 800 AUD gekost en bevatte o.a. adverteerkosten en boete.
Let wel (!!) voor ons huis was een nieuwe huurder gevonden VOORDAT wij eruit gingen. Als dat niet het geval is, moet jij de huur betalen tot dat er een nieuwe huurder is gevonden. Dit kan het meeste oplopen.

edit: De 2de keer met het huis hadden we vier keuzes:
* Contract niet door laten lopen
* Contract verlengen met 6 maanden
* Contract verlengen met 12 maanden
* Contract door laten lopen met opzegtermijn van 1 maand.

Die laatste optie geldt voor beide kanten (!). Dus ook jij kan eruit gegooid worden en dan heb je 1 maand om iets anders te zoeken. Dat was voor ons niet echt een geruststelling.
 
je hebt precies je vinger op de zere plek denk ik. Wij zaten daar ook mee. Het voordeel van een jaarcontract is dat ze je er niet zomaar uit mogen gooien tussendoor, of in elk geval niet makkelijk. Het nadeel is dat je zelf een financieel risico loopt als je niet snel een andere huurder vindt. Toch gebeurt het wel veel, breaking lease, zoek maar op. In ons geval hebben we het verhuizen gepland rondom de einddatum van het contract. Uiteindelijk hadden we een maand langer nodig, en toen hebben we voor de verloopdatum van het contract die datum voorgesteld. Dat was even spannend want als ze daar niet mee akkoord waren gegaan, dan hadden we twee keer moeten verhuizen en iets moeten zien te vinden voor die tussenmaand. Maar in dit geval waren ze akkoord.
Als je ervan uit gaat dat je niet nog een jaar wilt blijven, heb je dan een idee over hoe lang? Is dat een maand, drie maanden, half jaar, meer dan een half jaar? Ongeveer? Dan zou je kunnen kijken of je wat in die buurt kunt gaan zitten en kunnen vragen om een halfjaar contract ofzo. Als je dat vlak voor de einddatum van je contract doet, gaan ze waarschijnlijk wel akkoord, want anders moeten ze op korte termijn nieuwe huurders zoeken, en als jullie eenhalf jaar blijven hebben ze dat alvast binnen.
Verlengen kan soms nog wel, verkorten meestal niet kosteloos.
 
grof allemaal! Hadden ze die huurders-uitzuigerij in Belgie eindelijk afgeschaft, nu zitten we er hier weer mee! >:D

Probleem is dat we geen idee hebben wanneer we weg gaan... Als we eindelijk eens vast werk vinden, asap dus, maar wanneer??:confused:

Ik ga toch eens proberen of we geen doorlopend contract kunnen krijgen. En anders is misschien 6 maanden best, dan zijn de kosten (op basis van formules Karoline) toch alvast ietsje minder
 
Ik heb destijds in Adelaide mijn jaar-contract na een half jaar moeten beeindigen, vanwege m'n baan in Whyalla. De Agent vertelde mij dus ook, dat ik voor advertentiekosten moest betalen en inderdaad, de huur totdat er een andere huurder gevonden was.

Mijn verhaal verloopt vervolgens wat anders...

Ik verliet de unit op een maandag. Diezelfde avond (ik wachtte op de Agent ivm eind-inspectie) was er een 2e bezichtiging. De Agent was laat. Dusdanig, dat toen hij er was, het 'te donker was' om een goede inspectie te doen... Hij klaagde wel over wat dingen en ik heb hem toen gezegd, dat ik foto's had van hoe de unit eruit zag toen ik erin kwam. Toen waren die klachten ineens weg...

Lang verhaal kort: het heeft bij mij wel 4 (!) maanden geduurd, voordat ik mijn borg e.d. terug had en dat was nadat ik de Tenancies Branch had ingeschakeld. Meneer had het heeeeel druk gehad (dus blijkbaar geen tijd om zijn voicemails te beluisteren of terug te bellen en geen tijd om emails te beantwoorden) e.d. en tja, ik zat 400km verderop. Hoe kon ik weten of de unit wel of niet verhuurd was?
Maar ik had bij een bezoek aan vrienden in Adelaide gevraagd of we even bij de unit langs konden gaan. En vervolgens gegevens uitgewisseld met de nieuwe huurders die er 2 dagen na mijn vertrek in waren getrokken...

Overigens heb ik geen advertentiekosten hoeven te betalen, heb ik mijn borg uiteraard teruggekregen en teveel betaalde huur ook. Financieel zat het voor mij uiteindelijk dus goed, maar er waren wel veel irritaties ivm de tijd die het in beslag nam om mijn geld terug te krijgen.

Hier in Whyalla kon in mijn huurcontract wel met een half ipv heel jaar verlengen en daarna (ivm aankoop maisonette) nog een keer met een maand ofzo.
 
Na een jaar huren kregen wij ook weer een jaarcontract voor onze neus. We hebben gewoon geweigerd om te tekenen, met de gedachte dat het voor de owners ook weer kosten met zich meebrengt als er weer nieuwe huurders gezocht moeten worden. En wij zijn goede huurders die de boel schoon en netjes houden dus ik ging er eigenlijk ook wel van uit dat ze ons wel wilden houden. En zo geschiedde, als je niet tekent gaat het contract gewoon over in een month-to-month lease.
Huurders hebben niet een al te beste naam in Australië, er zitten veel beroerde huurders tussen die geen moeite doen om de property netjes en schoon te houden, dus ze zijn erg blij met goede huurders.
Volgens mij heb ik ook in de Tenancies Act gelezen dat wij een opzegtermijn hebben van 1 maand, en de owners van 3 maanden, ook bij ons huidige contract, maar dat zou je online nog even uit kunnen zoeken.
Het nadeel is nu wel dat ze elk half jaar de huur omhoog kunnen gooien ipv elk jaar bij een jaarcontract.
 
Het nadeel is nu wel dat ze elk half jaar de huur omhoog kunnen gooien ipv elk jaar bij een jaarcontract.

Pas op! Dat is NIET waar! Ook bij een jaarcontract kunnen ze de huur halverwege het contract omhoog gooien!!
Lees het huurcontract er maar op na! Het is mij hier in SA overkomen. Bij mij werd de huur verhoogd, na hoognodige reparaties en ik had geen poot om op te staan, want volgens het contract (en de Tenancies Branch), mag de verhuurder dit doen, 6 maanden na ingang van het contract en met - ik dacht - 60 dagen 'notice'.

Dus ondanks dat je een jaarcontract hebt, houdt dat niet automatisch in, dat je huur voor een jaar gelijk blijft!
 
Er is een groot verschil tussen huren in OZ en huren in NL. bij het laatste zijn het vooral woningcorporaties die huizen verhuren, slechts een paar procent worden zijn het eigenaren welke via een makelaar een woning verhuurd.
In OZ is het precies andersom, in feite weinig of geheel geen corporaties. De meeste woningen worden verhuurd door individuele eigenaars die willen investeren, vaak via hun superannuation account want dan zijn de inkomsten van huur belastingvrij. Deze eigenaars verhuren via een makelaar, deze ontvangt 5 percent van de maandelijkse huur als ze als tussenpersoon deze oplossing met de verhuurder zijn overeen gekomen, vandaar dat jij vaak de eigenlijke eigenaar niet eens kent.
Het gebeurt erg weinig dat de verhuurder (eigenaar) zelf direct met huurders een contract op stellen.
Vervolgens moet je de termijn van huur respecteren, 1 jaar is dus 1 jaar en mocht je er eerder uitwillen dan dien je via de makelaar te regelen en als hij een ander kan vinden dan moet je toch betalen tot het contract met de nieuwe persoon aanvangt.
Mocht je niet slagen een andere huurder te vinden, dan betaal je dus tot het einde van de overeenkomst, of je er nou wel of niet inwoont en krijg je de borg terug na afloop van de termijn en de laatste inspectie.
Als ik als investeerder , dus huiseigenaar in dit geval, een woning wil verhuren, dan wil ik zekerheid en afspraak is afspraak.
Dit geldt aan beide kanten, jij kunt er niet uitgezet worden en jij moet er wel uit op de eind datum, een eventuele verlenging kun je regelen via de makelaar en bij normale zaken kun je veelal een tijdelijke nieuwe overeenkomst afslluiten. Echter als de eigenaar zelf de huurwoning terug wil hebben, dan heb je geen keus. Helaas.
Je moet deze zaak van twee kanten bekijken.
Cheers
Jan
P.s. Zonder in details te treden, ja ik heb veel met deze zaken te doen gehad.....
 
afspraak is afspraak inderdaad, daarom wil ik niet zomaar een nieuwe 'afspraak' van een jaarcontract aangaan.
En ik heb er de huurwet es op nagekeken...
Een jaarcontract gaat na afloop, als je geen nieuw tekent, automatisch over in periodic lease, dat de huurder met maand notice kan opzeggen, de verhuurder kan dit met 60 of 90 dagen notice opzeggen. En huurdersorganisaties raden aan om geen nieuw jaarcontract te tekenen, maar voor periodic lease te gaan.
 
Ja, het gaat in principe over van maand tot maand als er geen nieuw jaar of half jaar kontrakt wordt getekend.
Echter, als de verhuurder de woning terug wil hebben op de afgesproken datum en hij maakt dat kenbaar 1 maand voor de afhandeling, dan moet je er echt uit.
Vervolgens verschillen bepaalde voorwaarden per Staat en het is altijd het beste om de makelaar hierop aan te spreken voordat je het kontrakt tekent.

Ik heb eens een gebouw verhuurd (vrij groot) aan een gouvernements instelling, die vergaten na 5 jaar kontrakt om 3 maanden ervoor een nieuwe termijn voor te stellen.
Waren ze helemaal vergeten en 1 jaar in de automatische vernieuwde 5 jaar periode wilden ze er van af.
Mooi niet, ze hadden nog 4 jaar te gaan. Evenwel hadden ze een eigen gebouw elders laten bouwen, maar konden uiteraard niet van deze 4 jaar af, dus hebben ze die hele periode gewoon de huur doorbetaald of eigenlijk in 1 bedrag minus een kleine korting uitbetaald.
En zo wordt er met belasting centen omgegaan. "FF vergeten, met zoveel burokraten , maar ja die moeten ook allemaal om half vier 'smiddags weer naar huis.
Ik had binnen enkele maanden nieuwe huurders, dus een dubbel inkomen over de volgende 4 jaar.
Dus nogmaals. let goed op, lees de voorwaarden of laat je anders begeleiden door een deskundige, kost een paar dollars, maar goed......
cheers
Jan
 
Zoals ik het begrijp, als je een periodic contract hebt ben je als huurder het beste af, dan ga je er uit als je wil, zonder het gevaar dat je nog voor hoge/dubbele kosten moet opdraaien, zoals die gov instelling moest doen in jouw voorbeeld.
En dat de verhuurder er ons dan makkelijker uit kan gooien? Nou... Ik denk dat hij héééél blij is met zulke goeie huurders als wij, alles proper onderhouden, op tijd betalen enz., dus dat zal ie zou gauw niet doen... :D
 
Zo,n periodic contract geldt zowel voor huurder als verhuurder. Het is niet zo dat de huurder er maar kan blijven zitten totdat hij zelf aangeeft wanneer hij er uit wilt.

Stel dit is jouw huis en je verhuurd deze aan Jan en Betty, tijdelijk natuurlijk want jij bent op een wereld cruise en na 12 maanden wil je weer terug in je huis.
Let op: geen woning corporaties, je bent een individueel die TIJDELIJK je huis verhuurd (via een makelaar uiteraard).

Zou mooi zijn als de huurder bepaalt wat hij wil.
Dus....het is geen Nederland waar een huurbaas van een corporatie jou er niet uit kan gooien (zolang je je huur betaald), nee hier heb je een overeenkomst van 12 mnd en daarna moet je weg wezen. Heel duidelijk en daar ben ik het mee eens. Je tekent er toch voor: 1 jaar is 1 jaar.....en 1 maand voordat de huur afloopt dan kun je gaan onderhandelen VAN BEIDE KANTEN!!!
De verhuurder heeft hierbij een voordeel. Hij kan zelf de huurprijs verdubbelen vanaf einde kontrakt basis, maar als je dat niet kunt of wilt betalen is het over en uit.

In mijn eerder genoemd geval had ik b.v. als clausule, elk jaar huurverhoging (tijdens dit 5 jarig kontrakt) van CPI of 5 percent, welke dan ook het hoogste is.
Dus als de inflatie op 3 percent zit , dan betalen ze een verhoging van 5 percent. Heel simpel want het staat er toch? En daar wordt ook uiteraard aan voldaan.
Alles draait om het kontrakt zoals het is opgesteld, heel eenvoudig en recht door zee.
cheers
Jan
 


OFX
Back
Top