Kosten emigratie?

Heleen1985

Active Member
Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik zijn al jaren aan het dromen om naar Australië te emigreren. We hebben onlangs besloten dat we het eigenlijk gewoon zo graag willen en het dus gaan proberen. Nu ben ik in eerste instantie heel erg benieuwd hoeveel de totale emigratie ons ongeveer gaat kosten, hoeveel we moeten gaan sparen voordat we kunnen gaan. We willen het uiteindelijk via Move 2 Australia laten doen, we willen een paar meubels en paar dozen meeverhuizen, maar er komen ook nog allemaal kosten bij zoals het vertalen van je documenten en weet ik veel wat nog meer allemaal. Daarnaast heb ik ergens gelezen dat je de voor je eerste twee jaar geld mee moet nemen voor je gehele levensonderhoud, klopt dat? Ik heb het nergens anders terug kunnen lezen... Wel dat je de eerste twee jaar geen gebruik mag maken van het sociale vanget, maar verder...?

Ik ben heel benieuwd op wat voor bedrag we ongeveer moeten rekenen vanaf nu, totdat we er daadwerkelijk zitten.

Bedankt alvast!!
Groetjes Heleen

Hi Heleen,

Welkom op het forum.

De kosten van het visumtraject zijn erg afhankelijk van het soort visum waar je voor gaat. Hebben jullie al enig idee voor welk visum jullie in aanmerking komen? (Staan jullie beroepen of een van de twee op de SOL-lijst?)

Wij hebben begin dit jaar ons Skilled - Nominated visum gekregen. Het hele traject heeft ons denk ik in totaal zo'n €9000 gekost (inclusief de kosten voor migratiebureau). De kosten voor de visumaanvragen zijn trouwens weer verhoogd dit jaar, dus het zal alleen maar meer worden.

Het verschepen van spullen is ook kostbaar. Omdat wij gekozen hebben alleen spullen in het vliegtuig mee te nemen kan ik geen precieze bedragen noemen. Maar er zijn posts op het forum die hier meer over zeggen.

Wij hebben niet zoveel geld op de bank staan dat we er twee jaar van kunnen leven. Het zal zeker helpen als je het wel hebt maar het is dus geen harde eis.

Ik kan je geen bedrag noemen wat je nodig hebt, ik weet alleen dat ik geen idee had van de kosten van het visumtraject op zich voor ik me er in ging verdiepen.

Succes met uitzoeken, sparen en hopelijk het vervullen van jullie droom.

Groeten!

Dank je voor je reactie! Ik heb zojuist al jullie Blog gelezen, super spannend allemaal, enne 2 november gaan jullie dus gewoon?! Whieee leukkk! Heb ik het goed gelezen dat je eigenlijk maar voor één van de twee een visum hoeft aan te vragen en dan kan de ander mee?

Yep 2 november gaan we, dat is nog 89 nachtjes slapen!!!

In ons geval kon alleen Rikki een Skilled Visum aanvragen omdat hij een beroep heeft dat op de SOL-lijst staat (de lijst met beroepen waar ze 'een tekort' aan hebben). In de visumaanvraag zelf (die blog moet ik nog schrijven :p) kom ik om de hoek kijken als zijn de-facto partner. Je moet daarvoor je relatie aan kunnen tonen (als je niet getrouwd bent).

Heb je al enig idee voor welk visum jullie in aanmerking komen?

Hi Heleen

Welkom op Xpdite.

Op wat voor visum willlen jullie hier komen?
Je hoefd geen 2 jaar levends onderhoud geld mee te nemen, tenminste dat is geen vereiste iig.
Je onkosten te voor spellen is moeilijk, omdat veel af hangt van het soort visa waar voor je gaat, hoeveel inboedel je mee gaat nemen, je medische keuringen en nog veel meer:confused:
Veel kosten kun je al besparen door al het papier werk zelf te doen ipv een emigratie bureau in de armen te nemen, en het is te doen:) Wij hebben een vrij complexe situatie/visum aanvraag ook zelf gedaan en het is echt wel te doen, en nogmaals het scheelt je een hoop geld.:up:

Cheers:)

Hallo Heleen,

Goed dat jullie je droom achterna gaan! Zeker doen!

Wij misten ook een overzicht van de 'normale' kosten tijdens onze voorbereiding. We zijn afgelopen juni samen met onze 2 kinderen naar Melbourne verhuisd en hebben nu een aardig idee van wat zaken kosten. We houden ook een blog bij en zijn van plan om deze ook nog te gaan vullen met de praktische zaken. O.a. dus ook met een post over de praktische kosten van onze emigratie. Die volgt binnenkort.

Over visumkosten kan ik je weinig vertellen, want dat is via het werk van mijn man geregeld.

Wat is de overweging om een aantal meubelen mee te nemen? Wij hebben er lang over gewikt en gewogen of we nu wel of niet spullen zouden verschepen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om niets te verschepen, maar ons aan de bagagelimiet van de airlines te houden. Onze spullen uit Nederland hebben we opgeslagen, omdat we weer terug willen gaan. We hebben hier ter plaatse alles via Gumtree gekocht, een hele nieuwe inrichting die past bij je woning tegen vrij lage kosten. Als je een hele of halve container mee wilt nemen dan loont het zich om te verschepen. Wil je maar een paar M3 verschepen dan betaal je in verhouding hoge kosten (voor de check bij de douane en de vaste documenten kosten) en is het snel voordeliger om het hier 'nieuw' aan te schaffen. Je hebt veel minder echt nodig dan je denkt.

Met de bagagelimiet kun je overigens best creatief omgaan. Wij hebben voor een airline gekozen met 30kg bagage, 7 kg handbagage en daarnaast een laptoptas. Die laatste was niet aan gewicht gebonden. Daar zaten dus onze zwaarste kleine spullen in (die we na het instappen in andere tassen hebben gedaan, want praktisch was dat niet. Verder wordt ook de inhoud van je zakken niet meegeteld. Die waren dus ook wat zwaarder en voller dan praktisch was.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Groetjes,
Willemijn

---------------------------------------------------
Ons blog: europe2australia.com

Thnx voor jullie reacties, Willemijn, ik ga jullie blog zeker volgen! :D
Op wat voor visum we zouden moeten gaan weet ik eigenlijk niet zo goed. Wij hebben beiden geen baan van de SOL lijst helaas, maar mijn vriend heeft wel ervaring met duurzaamheid, en daar stond wel iets over bij. We hebben er geen familie wonen, en of een sponsor gevonden gaat worden weet ik niet (denk van niet). Dus gewoon the hard way en goed sparen voor de punten die we moeten halen ;) We hebben onze leeftijd nog mee, beiden hoog opgeleid en werkervaring, ons Engels is vrij goed, dus dat moet toch wel lukken!
Ik ben niet heel materialistisch en hoef dus niet veel mee te nemen, maar de eettafel die wij hebben ben ik wel een beetje aan gehecht. Hebben we destijds lang naar moeten zoeken, hij was duur en is nog steeds in supergoede staat, en hij is zooo mooi *zucht*. Maar als het uiteindelijk duizenden euro's scheelt om hem niet mee te nemen, zullen we hem wel verkopen hoor! Ik heb gewoon echt geen idee wat zo'n container kost. En ik dacht, als je nou onder de tafel nog een verhuisdoos of 3 a 4 kwijt kunt neemt het weinig ruimte in beslag toch? Daarnaast hebben we een televisie die vrij duur was, ik weet niet of het loont om hem mee te nemen of juist daar opnieuw te kopen... Ben wel benieuwd wat iedereen heeft gedaan met al hun dierbare spullen! Wat neem je wel en niet mee? Opslaan in NL zou voor ons niet echt de optie zijn, want we weten niet of we er de rest van ons leven zullen blijven of na een paar jaar toch weer willen terugkeren.

Hoe bedoel je dat? De hard way?
Je zult een beroep moeten hebben waar vraag naar is om voor een Skilled Independent visum te kunnen gaan. Een sponsorship kan ook, maar ook daarvoor zul je iets moeten brengen wat ze hier niet hebben/kunnen vinden.
Heb je de visa wizard al eens doorlopen? Voor een permanent visum zul je het juiste beroep, de vereiste jaren ervaring en de nodige referenties moeten overleggen; samen met je leeftijd en je engelse test zul je dan aan het vereiste aantal punten moeten komen. Daarna ga je praten over wat het kost, of je het zelf of via een bureau aan gaat vragen en wat er dan allemaal achteraan komt; vertalingen, medische keuring, VOG etcetera.
www.border.gov.au Het is helaas geen kwestie van koffers pakken en gaan ;)

Geloof me Heleen, voor het geld dat je kwijt bent voor een container en daar door je hele huis raad in kwijt kan, is goed koper dan om alles weer opnieuw aan te schaffen. Bovendien heb je het voordeel dat je echt alles mee kan nemen. Wij hadden geen keuze toen(financieel gezien) en och wat heb ik een spijt. Zoveel spullen weg gegeven of verkocht en nu terug kijkend en denken had ik die spullen nog maar:( Voornamelijk spullen waar je emotionele waarden aan hecht.
Maar goed dat is mijn ervaring:)

Maar goed los van dit alles, zul je wel op een bepaald visa binnen moeten zien te komen. Of op een skilled of op een sponsor visa. Het is niet makkelijk om hier te komen en ik hoop echt dat jullie een ingang vinden naar dit prachtige land:)

Ik snap m niet..
Het is toch makkelijker om met een beroep van de SOL lijst binnen te komen? Als je daar niet bij staat is het moeilijker je punten bij elkaar zien te sprokkelen, of heb ik het mis? Ik ben nog niet zo lang aan het uitzoeken, en ik vind het vrij ingewikkeld allemaal, dus misschien klopt het niet wat ik zeg?

Hoi Heleen! Nog welkom op dit forum. Nee, het klopt niet helemaal zoals jij het je voorstelt. Het is zoals @Katja hierboven al zegt, afhankelijk van voor welk visum je kan gaan heb je het aantal punten nodig. Het is niet gemakkelijker, maar vaak de enige mogelijkheid om een visum te kunnen krijgen als je beroep op de SOL staat. Ingewikkeld is het wel, zeker als je net begint met uitzoeken. Gelukkig wordt er op dit forum met je meegedacht. Maar ga de visumwizard maar eens doen. Ik denk dat dat een hoop duidelijkheid schept.

Hoi Heleen,

Janneke zegt het goed.
Volgens mij (xpditers correct me if i'm wrong) moet je beroep op de SOL-lijst staan om überhaupt een skilled visum aan te kunnen vragen (waarvoor je dus punten nodig hebt). Je kan ook een Sponsored visum krijgen, maar dan moet de sponsor aantonen dat die specifieke functie niet door een Australiër kan worden gedaan. Uit de verhalen op dit forum blijkt dat het niet makkelijk is om aan een Sponsored visum te komen.

Er is ook een consolidated SOL-lijst. Hier staan net wat meer beroepen op. Welk visum je hier mee kan krijgen weet ik eerlijk gezegd niet.

Dan zijn er ook nog visa die niet werk-gebonden zijn. Dit zijn visa als je familie daar hebt, een partner met een Aussie paspoort hebt, heel veel geld hebt etc.

Wat je kan doen is contact opnemen met een migratiebureau en vragen of ze een kansberekening doen. Hier moet je soms voor betalen maar dan heb je meer inzicht in je mogelijkheden (of onmogelijkheden). Zij kunnen je dan een advies geven voor welk visum je in aanmerking komt.

Succes met uitzoeken en hopelijk zit er een geschikt visum voor jullie tussen!

Hi Heleen,

Ik denk dat die 9000 die door Mayke en Rikki is genoemd, aardig klopt. Wij waren een krappe 20.000 kwijt, maar dat was inclusief een volle container met meubels (5.000 euro) en het hele dierenartstraject/vliegreis/quarantaine voor 2 grote honden (nog eens 5.000). Alles nieuw kopen is heel duur, een container verschepen kan dan al snel uit, maar het ligt er uiteraard aan wat je nu aan meubels en spullen hebt. Het is zeker aan te raden om wat spaargeld achter de hand te hebben, zodat je in ieder geval een paar maanden kunt overbruggen zonder werk. Niet iedereen heeft direct een baan, maar je moet bijvoorbeeld voor een huurhuis al gauw een aantal weken borg betalen. Het maakt het leven in het begin een stuk relaxter als je wat gespaard hebt. Veel succes met al het uitzoekwerk!

Als je beroep op de Skilled occupation List (SOL) staat (wat zal moeten) zijn dit de punten die je kan verdienen en voor een Skilled aanvraag kan gaan.
Voor een Recognised Trade Qualification krijg je 10 Punten, Bachelor degree or higher 15 punten en voor een PhD (Doctorate) 20 punten.
Hier een test die berekent hoeveel punten je kan halen wanneer je zou applying voor een Skilled visa, dan zie je ook meteen hoe cruciaal die punten zijn voor je trade qualification. Point Test For Skilled Migration

Het is toch makkelijker om met een beroep van de SOL lijst binnen te komen? Als je daar niet bij staat is het moeilijker je punten bij elkaar zien te sprokkelen, of heb ik het mis? Ik ben nog niet zo lang aan het uitzoeken, en ik vind het vrij ingewikkeld allemaal, dus misschien klopt het niet wat ik zeg?
Nee dit klopt inderdaad niet. Zoals de anderen hierboven ook al uitgelegd hebben: Als je beroep niet op de SOL (of CSOL) staat dan maakt het niet uit hoeveel punten je bij elkaar kunt sprokkelen, een visum zul je niet krijgen. Een Skilled Visum heb ik het dan over he.

Dank voor jullie reacties! Hebben we iig een beetje een idee hoever we moeten sparen ;)

Dank voor je link M5! Mijn beroep staat niet op de lijst (ik ben primary school teacher), dus ik neem aan dat ik deze lijst dan ook niet moet gebruiken? Wel jammer, want ik scoor hem nu 70 punten... als het wel een SOL beroep zou zijn!

We hebben toch maar besloten inderdaad bij M2A een kansbeoordeling te laten doen. Dan maar wat bijbetalen. Als we nu al zeker weten dat we er niet doorkomen zullen we wat anders moeten verzinnen. Zou nog vervelender zijn als we alles al geregeld en gepland hebben en we horen dan dat we voor geen enkel visum in aanmerking komen! Pfff straks kunnen we helemaal niet!! :eek:

Last edited:
Lijkt mij een verstandige stap Heleen. En als er uit komt dat jullie huidige beroepen geen visa kansen geeft, dan kan het een optie zijn om jezelf om te scholen. Er zijn anderen op het forum die hier nu druk mee bezig zijn.

Succes!

Zijn jullie al wel eens in Australië op vakantie geweest?

Mijn beroep komt overigens gelukkig in aanmerking voor een skilled independent visum. We zijn nu met het traject bezig. We hebben een visumburo in de arm genomen.

Back