krokodillen en haaien !

Nora

Member
:lol:
OK dit is misschien een beetje kinderachtig maar ...... :|

weet iemand of er rond de sunshine coast veel krokodillen of haaien zijn in b.v. Baroon lake (geen haaien I know)en de zee?? :-(

Ik heb er mega veel zin in maar aan deze beesten moet ik nog even niet denken...ik heb in Florida een keer oog in oog  :shock: met een grote kroko gestaan (n het wild) en moet er sindsdien weinig van hebben.

Groetjes Annemiek
 
Hoi Nora,
Aan de sunshine coast vind je alleen krokodillen in winkels voor strandspullen (die opblaasdingen)
normaal gesproken vind je ze ten noorden van Rockhampton (maar er kan wel eens een dwaalgast zijn die iets zuidelijker komt.

Haaien vindt je rond heel Australie dus ook aan de sunshine coast. Je vindt ze niet in meertjes. Haaien zwemmen liever in zout water.

Je zou eens een keertje met ze gaan moeten duiken (haaien) om er achter te komen dat de meeste haaiensoorten gewoon ongevaarlijk zijn. De automobilisten zijn hier nl veel gevaarlijker dan die haaien :) 
 
Animal Planet houdt deze maand een shark month die dus bijna is afgelopen maar je kan elke dag een documentaire bekijken over haaien. Ik ben ook als de doods als ik ze zou tegenkomen maar na het bekijken van een handjevol documentaires is mijn beeld flink veranderd en ben ik minder bang geworden en is de waardering voor deze prachtige dieren gestegen.  :up:
 
Ach zolang je niet bij Port Licoln in het water springt, valt 't volgens mij wel mee  :evil: :evil:

Nee, even zonder gekheid.. krokodillen komen niet zo zuidelijk (ik heb een jaar in Townswille gewoond en heb daar in zee in ieder geval nooit crocs gezien - wel kunnen ze in sommige creeks e.d. zitten). Sharks komen heel af en toe wel voor, maar meestal niet in lakes. Ik heb echter wel ooit een docu gezien waarbij ze wat 'afgedwaald' waren (was dat niet bij Brissie in de buurt?) vanwege de verplaatsing van een fabriek ofzo.. en dus wel in een meertje zaten (en mensen aanvielen..) maar dat waren niet de great whites maar een tiger shark ofzo.
 
:lol: :lol: :lol:

wouw, dank je voor jullie opbeurende woorden !

Het stelt me wel gerust te weten dat daar over het algemeen geen kroks zitten !!
En ik zal inderdaad eens naar zo'n docu over sharks kijken maar....er mee zwemmen ???? :shock: no way !
alhoewel ik me toch in het duiken wil gaan verdiepen aangezien mijn man graag duikt dus dan kom je er misschien wel een tegen (en zwem ik heel snel weg) maar ja als je dan toch aan s'werelds mooiste rif woont moet je er natuurlijk wel van genieten toch ???

Thanks !
Annemiek
 
[quote author=alieNL link=topic=10356.msg145762#msg145762 date=1251586745]
Ach zolang je niet bij Port Licoln in het water springt, valt 't volgens mij wel mee  :evil: :evil:
[/quote]

Alie, kom je een keertje langs om in de Brisbane river te gaan zwemmen?
Zwemmen zo rond de 3000 bull sharks in die rivier :)

Wat ik jammer vind is dat hier bijv. door de media een negatief beeld wordt geschept van haaien. Surfen is hier natuurlijk erg populair en als er dan een aanval plaatsvindt op een surfer, dan is de haai de grote boosdoener, terwijl de surfer zich in het leefgebied van de haai begaf en de haai de surfplank met zwemmer aanzag voor een zeehond/zeeleeuw.

Het komt maar zelden voor dat een haai een hapje van een duiker neemt. Schijnt in 2005/2006 voor het laatst gebeurt te zijn, hier in de buurt, bij Point Lookout op North Stradbroke Island. En laten we daar 2 weken geleden net gedoken hebben tussen Grey Nurse Sharks (vriendelijke, maar helaas endangered, soort overigens, tenzij die wordt uitgedaagd)
 
Wij woonden een tijd geleden aan een 'canal' in Birkdale (Brisbane regio) en daar ging toch echt niemand in zwemmen. Een in het water zwemmende hond was daar spontaan verdwenen. Nee, iedereen blijft op de kade of op de boot wanneer de verbinding met de zee open is. Better safe than sorry :)
 
[quote author=alieNL link=topic=10356.msg145762#msg145762 date=1251586745]
.. en dus wel in een meertje zaten (en mensen aanvielen..) maar dat waren niet de great whites maar een tiger shark ofzo.
[/quote]

Holy Moly! Tiger sharks vallen meer mensen aan dan de Great whites!
In de Fitzroy River, zoet water, zitten Bull sharks, niet zo heel groot maar erg agressief.

Ben blij dat er mensen zijn die van docu's kijken meer haaivriendelijk worden, bij mij werkt het helaas niet.
Leer hier dat haaien op hartslag reageren, zo dus ook op prooien jagen. Met gezond verstand weet je dus dat al die mensen die hier (Broome) zwemmen echt wel opgemerkt worden door haaien (plenty tiger sharks) maar niet gegeten. Zelfs dat stelt mij niet gerust. Ongevraagd advies: nooit een kind van zeven Jaws laten kijken, het heeft mij iig voor het leven getekend.

Groet, Fae
 
[quote author=Fae link=topic=10356.msg145788#msg145788 date=1251627651]
Ongevraagd advies: nooit een kind van zeven Jaws laten kijken, het heeft mij iig voor het leven getekend.
[/quote]

Dat kan ik me helemaal voorstellen! Wil die film nu nog niet eens kijken  :grin:
 
Sunshine Coast,

Te warm voor Great Whites
Te ondiep voor Tiger Sharks
Etc
(anderen kunnen dit vast verder aanvullen)

Je loopt meer risico te verongelukken op weg naar het strand dan door een haai gebeten te worden.

And now for something completely different ......
De alligators in Florida zijn schoothondjes vergeleken met de Salties in Far North Queensland, echter wees gerust, aan de Sunshine Coast moet je naar Australia Zoo om ze te zien.
 
[quote author=Nora link=topic=10356.msg145795#msg145795 date=1251631015]
hmm :-(
ehhh :|
Toch maar een huis met pool :up: :lol:
[/quote]
 
[quote author=Fae link=topic=10356.msg145788#msg145788 date=1251627651]
Ongevraagd advies: nooit een kind van zeven Jaws laten kijken, het heeft mij iig voor het leven getekend.

Groet, Fae[/quote]

second ongevraagd advies, nooit een kind van 4 meenemen naar "jumping crocodiles", savonds wil er eentje niet in zijn eigen bedje slapen.

Jack :evil:
 
Weet er alles van! Jaws heeft mij ook ernstig beschadigd!!! Als ik niet door het water heen kan kijken tijdens het zwemmen ga ik er niet in. Snorkelen tussen de vissen is dan weer een minder groot "probleem". Het is dus wanneer ik ze niet kan zien, maar wel kan voelen. :blink:
 
Maar als je dan CSI, NCIS en dergelijke programma's kijkt....maakt dat je dan niet paranoïde met al die weirdo's op deze aardkloot die andere mensen wat aandoen?

Of horror-films, zodat je het in de broek doet als een fruit-bat komt overvliegen?

Een film moet natuurlijk wel spannend(er) gemaakt worden (dan het in werkelijkheid is) anders zappen mensen weg of trekken ze niet die kijkcijfers (lees geld) dat ze graag zouden willen hebben.
 
Kijk regelmatig NCIS en alle versies van CSI, maar men nog altijd niet bang van mensen. Zelf al weet ik dat enkele verhalen uit deze series op werkelijke gebeurtenissen gebaseerd zijn. Maar ook ik heb ooit de fout gemaakt om Jaws te kijken en nog veel dommer... Arachnaphobia. Durf sindsdien niet meer in zee te zwemmen (doet het soms wel, maar altijd met pijn in de buik...)  en heb er de enorme tik aan over gehouden om altijd even onder het toilet te kijken voor ik ga zitten  :oops:

Waarschijnlijk omdat het films zijn die ik heb gekeken toen ik er te jong/te beinvloedbaar voor was en ik beiden diersoorten toch al geen hoge aaibaarheidsfactor vond hebben. Ben daarom ook maar zo wijs geweest om daarna noooooit meer van dat soort films te kijken.....Rottweiler, die film over die krokodillen, films met andere happende honden.....jakkie
 
Hahaha....

Moet je "Wolf Creek" eens gaan kijken......dan krijg je ook een ander idee over mensen (mannen)....blergh....das echt 1 keer kijken, daarna nooit meer (tenminste, ik dan) :)
 
Okee. Even persoonlijk.
Ik ben echt bang voor haaien, onredelijk bang. Heb van alles geprobeerd om meer te leren en daardoor over die angst heen te komen. Lukt niet. Inderdaad, geen helder water, ik er niet in. Als kind stoof ik soms uit een zwembad, want iedere schaduw deed me vluchten. Nu stel ik me mogelijke aanvallen zo levendig voor dat ik bang ben een self fulfulling profecy te creëren.

Zullen we in plaats van allemaal de angst te delen serieus proberen of we ervan kunnen komen? Ik WIL NIET de rest van mijn leven in Broome bang zijn als ik zwem. Vroeger dreef ik hier best lang rond (1996) en was ik niet meer bang. En ik GENOOT, want het is zo mooi hier die zee. Nu ben ik zelfs banger lijkt het, vraag me niet waarom ik nu angstiger ben, ws het moeder zijn met alle kwetsbaarheden die daarbij horen.
Dus, aan iedereen die ervan wil of ervan gekomen is, delen svp.
Ik ga nu Deepak Chopra lezen over angst en zal het delen als ik iets tegenkom waarvan ik geloof, hee dat zou kunnen helpen.
Ik ga niet in een kooi haaien aaien, laat ik dat alvast uitsluiten.
Zover heeft hij al genoemd dat de angst van het idee al hele lichamelijke processen in gang zet. Waar! Ik herken het. Maar gezond is het niet, dat is wanneer angst onredelijk is. Als die haai er nou echt aan komt, dan ja, hartkloppingen, misselijk, zweet. Maar niet al afwassend, toch? Dit besef alleen al maakt dat ik nu makkelijker uit gedachten over bijtende haaien stap; ik ben me bewuster dat de reactie/gedachte niet op zijn plaats is. Wie doet mee?

Groet, Fae
 
Zou heel graag van beide angsten afkomen. Ik weet dat het tussen mijn oren zit. De kans dat je door een haai gepakt wordt is minimaal en datzelfde geld voor de kans dat ik een spin tegen kom die bijt met dodelijk afloop. Ik ken de statistieken, maar die zitten blijkbaar in een ander deel van mijn hoofd opgeborgen dan mijn angst voor het bijna onmogelijke....
Tips als in zo'n kooi gaan zitten zullen niet helpen. Heb regelmatig tijd in diverse aquaria doorgebracht om haaien te bekijken en ben dan gefascineerd door deze dieren, maar de angst werd en niet minder van.
 
Back
Top