krokodillen en haaien !

Hoi Fae en Sacha,

Ik deed de afgelopen posts natuurlijk wel soort van quasi nonchalant over, want persoonlijk ben ik niet snel ergens bang voor. Tuurlijk mijn gezond verstand zegt dat ik me niet in een kooi met een leeuw of tijger ga begeven, maar verder......

Is het niet zo dat, om van een angst af te komen, je er goed mee geconfronteerd moet worden (hoe erg het ook is?)

Voor jullie is een haai ook een haai....voor mij is niet elke haai agressief. Een blacktip of whitetip zijn, in mijn ogen, zeer schattige haaitjes. Klein ook. Een whaleshark is feitelijk ook een haai, maar die eet alleen plankton. Tja, ik zou jullie best willen helpen om van je angsten af te komen, maar heb geen idee hoe je dat zou kunnen doen.

Heb ooit eens een keer gehoord dat vanaf je geboorte geen enkel persoon bang is voor iets, maar je bang wordt gemaakt voor dingen, die je ouders/broers,zussen eng vinden en je willen behoeden voor iets ernstigs. Natuurlijk laat je je kind niet in met kokend heet water, of messen, maar als je panisch gaat reageren op heet water in de buurt van een kind of een mes, dan zal je er denk ik voor zorgen dat dat kind een angst voor (heet) water of messen gaat ontwikkelen. Ik ben zelf nog (lang) niet toe aan kinderen en mocht het er ooit van komen, dan weet ik niet hoe het dan zal zijn, maar ik hoop niet dat ik door mijn gedrag, mijn kind(eren) een fobie aanpraat, want je kunt daar flink last van hebben volgens mij....

Succes met het overwinnen van je angst :)
 
Misschien helpt het om eens wat documentaires over haaien te bekijken en dan niet die waar ze afgebeeld worden als monsters maar waar ze een wat realistischer beeld geven.

De haaien die ik ben tegengekomen met duiken waren stuk voor stuk erg schuw en zwemmen van je weg zodra ze je zien. Okee, het waren geen great whites, maar wel een meter 2 groot.

Een troost is misschien dat de shark finning industrie er in hoog tempo voor zorgt dat je er straks nooit meer bang voor hoeft te zijn...
 
[quote author=Sjoem link=topic=10356.msg145915#msg145915 date=1251801692]
Een troost is misschien dat de shark finning industrie er in hoog tempo voor zorgt dat je er straks nooit meer bang voor hoeft te zijn...
[/quote]

Ja, zo waren wij vandaag bij de Woolies boodschappen doen en daar zagen we stukken BlackTip shark liggen....  :x :x
 
Heb zelf een heel goed boekje over het overwinnen van angst. Het heet 'Move closer, stay longer' by docter Stephanie Burns een australische dame. Hierin staat een strategie beschreven die voor mij heel goed heeft gewerkt en nog werkt.

Ik ben zelf iemand die niet kan accepteren dat ik ergens bang van ben of ergen in beperkt word. Heb hoogtevrees maar ondanks dat klim ik op een steiger of ladder. Heb aan wandklimmen gedaan tot 18 mtr hoogte. Heb abgeseild en een death ride gedaan van 32m hoogte. Ik weet dat naarmate ik het vaker doe of achter elkaar herhaal ik er steeds minder problemen mee heb. Maar heb ik een poos bijv niet op de ladder gedaan dan moet ik de ladder opnieuw een paar keer op en af gaan iedere keer steeds hoger gaand. Weet dus dat ik gewoon dat donkere water in moet gaan en daar een poos verblijven dan zakt die angst vanzelf wel....

Heb inderdaad Jaws op een te jonge leeftijd gezien. Kijk nu nog steeds niet naar zware horror films... hou ik gewoon niet van. SciFi weer wel. Ben nog steeds fan van Battle Star Galactica en Buck Roggers (en z'n kleine blikken vriendje 'Bidie.. bidie.. bidie'  :grin:) Alleen Aliëns boeit me dan weer niet... :dizzy:

Ben gelukkig niet bang van spinnen, slangen of andere creepy crawlies
 
[quote author=Sjoem link=topic=10356.msg145915#msg145915 date=1251801692]
Misschien helpt het om eens wat documentaires over haaien te bekijken en dan niet die waar ze afgebeeld worden als monsters maar waar ze een wat realistischer beeld geven.
[/quote]

Ik denk dat ik bijna elke keer aan de buis gekluisterd heb gezeten tijdens de Shark Weeks van Discovery, maar dat helpt dus helemaal niets. Ik weet dat een haai niet doelbewust om mij zal komen jagen en dat de meeste haaien zelfs helemaal niet zullen bijten, maar de angst blijft sterker dan de rede... helaas
 
Had je dan niet je handen voor je ogen tijdens het kijken? :grin:
Nee ik snap dat het erg lastig is om van je angst af te komen als het er eenmaal inzit.
Ik heb het zelf niet zo op spinnen van 5cm of groter, maar een haai vind ik dan weer geen probleem.
't is maar net waarvan je je angst heb opgelopen waarschijnlijk. Ik denk dat ik 't van m'n moeder heb die altijd begon te gillen bij 't kleinste spinnetje.

Ik ga maar 's een groot spinnenboek kopen denk ik...
 
Ik heb mijn angst voor Haaien en krokodillen en brrr slangen
Als ik het nagaat in mijn hoofd inderdaad van films, als ik aan een haai of slang denk denk ik altijd aan die enge stukjes dat die acteurs aan flarden werden gescheurd of aan het stukje van de film dat je zo'n mega slang zag met de vorm van een mens in zijn lijf brrrrr.
Kan het niet helpen maar ben dan vooral bang voor mijn twee kinderen dan zie ik ze in gedachten al gegrepen worden brrrrr
o.k. ik doe mee hoe kom ik er van af ? want ik laat me door zo'n angst ook echt niet tegen houden !
Annemiek
 
Laat mij ook zeker niet tegen houden door de angst. Ben gewoon hier komen wonen en moet heel eerlijk zeggen dat wij nog geen grote/gevaarlijke spinnen hebben gezien en hoop dat nog een tijdje zo te houden. Ondanks dat aan het einde van de straat bij ons het puur nature pushland begint... om misschien daarom juist wel... blijven die kriebels lekker daar zitten :)
En dat zwemmen in de zee... heb 2 kleine kinderen, kom toch niet toe aan zwemmen, want dan kan ik niet meer goed op de meiden passen die nog geen zwemdiploma hebben. Moet nl. bekennen dat ik de stroming hier gevaarlijker voor ze vind dan de haaien!
 
Maar dit is wel een heel schattig spinnetje;
spider-squirrel.jpg


Kreeg ik net van de Hummertjes doorgemaild

Bart
 
Oke, ik ben genezen! Zie ik ooit een vin op mij afkomen, dan stel ik me de goudvis eronder voor en lig helemaal in een deuk.
Ga ik toch nog lachend...

Ben vandaag in zee geweest, het was kraakhelder water, weinig golven, heel mooi. Heb echt een paar minuutjes rondgedreven zonder bang te zijn, als ik onrustig werd vertelde ik mezelf 'ik ben veilig'. Wel natuurlijk af en toe heel even opstaan en scannen. En wat zag ik toen? Breeching whales!!! Woewie, geweldig gezicht!
Woensdag had ik ook moed verzameld maar toen lag het strand vol met blue bottles. Beetje dom om dan het water in te gaan leek me. Maar het was een goede aanloop voor vandaag.

Vanavond maar weer es lezen...
Groet, Fae
 
Ik zag in de documentaires de duikers de haaien wegduwen met hun handen. Als ze met meer komen en maar nieuwsgieriger worden (lees: agressiever) om bij jou in de buurt te komen dan zwemmen ze rustig naar de boot want het is moeilijk om ze allemaal in de gaten te houden. Maar wegduwen is wel makkelijker gezegd dan gedaan naar mijn mening... :p
 
ik ben in hervey bay naar het museum van vic hislop geweest. hij heeft een wat afwijkend mening dan de meeste 'kenners'. in het museum heeft hij een volledige wand met allemaal nieuwsberichten van mensen die verdwenen zijn in zee (echt honderden berichten). men weet niet hoe ze zijn verdwenen en tellen ze als verdinking.

volgens vic hislop is het overgrote gedeelte van deze verdwijningen echter wel toe te schrijven aan haaien! dat zou de huidige statistieken behoorlijk veranderen, een grote toename in het aantal doden door haaien. ik kan mij wel vinden in zijn theorie, wij mensen zijn in het water een heel makkelijke prooi... en als er een grote hongerige haai aan komt zwemmen dan zal die echt niet schromen om een mens op te eten (al denk ik niet dat magere mensjes met al hun botten hun favoriete hapje zijn, zo'n vette zeehond zal de voorkeur genieten).

overigens zijn haaien in noordelijk australie (inclusief broome) niet het grootste probleem, ook buiten het seizoen zwemt daar nog wel eens een stinger. de kans om door een stinger gepakt te worden schijnt een stuk groter te zijn. om nog maar te zwijgen van scorpion fish, stone fish en blue ringed octopussen...

al die machtig interessante beestjes houden mij iig niet tegen het water daar in te gaan. kan dat helderblauwe verkoelende water en die grote surfgolven echt niet weerstaan!

sambo
 
[quote author=Tekkel link=topic=10356.msg146090#msg146090 date=1251986783]
Maar dit is wel een heel schattig spinnetje;
[/quote]

Zou dat het zijn.... niet dat ze veel te veel poten hebben, maar gewoon een lelijke rot kop??? Want als ik naar dit plaatje kijk, krijg ik de enorme behoefte om te aaien..... :-(
 
Ik heb dat museum van Vic Hislop ook bezocht toen we op rondreis waren in Oz.
Hij heeft krantenknipseles met erg expliciete foto's en een great white in een koeler (brrrrrrrrr....)

Niet zo'n goed idee trouwens om erheen te gaan als je de dag erna gaat snorkelen in het Great Barrier reef...
Ik begon te hyperventileren door mijn snorkel en hoorde de hele tijd het muziekje van Jaws in mijn hoofd :blond:

Echt belachelijk hoor

Heb mezelf gelukkig terug kunnen herpakken en er toch van genoten... en natuurlijk geen haaien gezien...
 
Gisteren gedoken om Julian Rock in Byron Bay. Lag nog maar net in het water toen we al een Grey Nurse Shark voorbij zagen zwemmen van een meter of 3 à 4. En toen opeens gaf Andy (we doken met 4 personen) mij een signaal dat ik onder me moest kijken. Ong. een halve meter onder mij zwom toen nog een grey nurse shark onder mij door. Deze haaien zijn in principe ongevaarlijk, tenzij "provoked". Maar hij/zij zwom gewoon heel rustig onder mij door. Geen enkele vorm van agressie. Perfect gewoon... ohwja..daarna nog een aantal schildpadden gezien, Eagle Ray, Pufferfish. Perfecte duik. Annemiek heeft zelfs nog een walvis gehoord onder water.....
 
Wow Maluka, klinkt alsof jullie een superdagje gehad hebben !!! Leuk!  :smile:
 
Maluka, dat klinkt echt als een geweldige duik. En Annemiek een walvis gehoord, dat lijkt me wel een kippevel moment  :up:
 
8.gif
Grinnik, iedereen is wel bang van iets, voor mij is duiken relaxen onder water dus zo:
2.gif
maar kan me best voorstellen dat sommige mensen denken aan zo:
5.gif
of zo
10.gif
. Maar over 1 ding zijn we het denk ik eens, dat van die walvis is echt gaaf.
 
Back
Top