LAFHA aka living away from home allowance

jeroenk

New Member
Hi all,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn werk mij sponsort. Part of the deal was dat ik een LAFHA zou krijgen (vergelijkbaar met de NLse 35% regeling die geldt voor buitenlanders die in NL werken). Toen ik echter mijn werkgever informeerde dat ik mijn huis toch maar ga verkopen (verhuren is toch lastig en je loopt best veel risico's) vertelden ze mij dat dit mijn LAFHA in gevaar zou kunnen brengen. Is er iemand die hier meer vanaf weet. Wat ik van vrienden in Sydney heb gehoord is dat er plenty buitenlanders daar zitten die een LAFHA krijgen en geen eigen huis hebben. Best logisch als je bedenkt dat de situatie na verkoop van mijn huis niet anders is dan wanneer ik nu in NL een huis zou huren en deze huur bij emigratie op zou zeggen.

Lang verhaal maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft.
 
Als je nog op dit forum zit, zou je me wat meer info kunnen geven ? Ik heb exact dezelfde situatie.

Redmer
 
Ook ik ben gesponsored door mijn huidige werkgever en krijg de LAFHA.
Dit krijg je (volgens mijn contract) zolang je de intentie hebt om terug te gaan naar je moederland.
Maw, zolang je een temporary visa hebt, krijg je de LAFHA.
Tevens betalen ze mijn huur dat dus pre Tax eraf gaat. Dus betaal ik minder huur.

Echter krijg ik mijn permanente visa, dan is het feest over. Dan wordt de LAFHA bij mijn loon opgeteld en wordt er belasting over geheven.

Het heeft dus niets te maken met eventuele verkoop van je huis. En trouwens, wat heeft je werkgever daar mee te maken. Dat zijn jouw zaken toch?
 
Ik meen dat je een 'woonadres' in NL moet hebben (weet niet hoe dat precies gedefinieerd is) en dat je business sponsored-visa verleend moet zijn in NL en niet in Australie. Maar weet er het fijne niet van. Jan Katers zal vast wel een reactie plaatsen als ie terugkomt uit Perth. Hij is een van de gelukkigen met LAHFA en weet het veeeeeeeeeel beter dan ik.
 
Back from our great (but too short...) WA trip...

Ik weet alleen dat ik een 457 visum heb (verkregen hier in Oz; in NL heb ik niets aan visum- of enig andere voorbereiding gedaan voordat ik hierheen kwam) en dat ik geen woonadres in NL hoef te hebben. Ik heb dit specifiek gevraagd aan de club die mijn salary/LAFHA regelt omdat ik het  niet zo prettig zou vinden als ik m'n LAFHA terug zou moeten betalen.


Cheers,
Jan
 
Gekke vraag misschien maar kun je ook voor zoiets in aanmerking komen als je geen werkgever als sponsor hebt.
Maar bv hier in Nederland zelfstandig ondernemer bent?

Mariette
 
[quote author=amoz link=topic=1194.msg73237#msg73237 date=1161154569]
Ik meen dat je een 'woonadres' in NL moet hebben (weet niet hoe dat precies gedefinieerd is) en dat je business sponsored-visa verleend moet zijn in NL en niet in Australie.[/quote]

Voor zover ik weet niet Amoz.
Ik heb mijn woonadres in Perth en mijn werkgever dus sponsor is in Perth. Mijn visa is dus in Australie verleend.
Dus alles wat je meent, heb ik in de praktijk precies het tegenovergestelde.

Groeten, Wilco
 
Leuk om te horen van de LAFHA. Wij zijn nu een 457 aan het aanvragen maar niemand (bij mijn werkgever) heeft ooit over LAFHA gesproken. Heb ik er dan ocht recht op? En zo ja hoe vraag je dat aan/regel je dat?

Groet
Meine & Esther
 
Back
Top