Lastavaza Catlovers

Catlover

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb ons zojuist al even voorgesteld in het voorstel topic.
Omdat we al een aantal stappen hebben gezet hierbij ook onze lastavaza!

Wie zijn wij: man 39 en vrouw 34. We zijn 2 maal in Australie geweest, veel gezien en gedaan in verschillende staten en erg onder de indruk van het mooie land en de mogelijkheden. We gaan dus proberen een visum aan te vragen!

Ivm de leeftijd van mijn man (volgend jaar 40) hebben we besloten om het traject samen met Visa4you te doorlopen om zo hopelijk geen tijd te verliezen.
In september hebben we het contract getekend bij Visa4you waarna we gestart zijn met het verzamelen van alle benodigde documenten.
Het visum zal aangevraagd worden op het beroep van mijn man (werkzaam als Accountant/external Auditor) en alle papieren moeten we indienen bij de CPA.

Ondertussen zijn we ook aan de slag gegaan met het voorbereiden van de Engelse test. We hebben gekozen voor de PTE omdat we lazen dat dit wellicht toch wat 'makkelijker' zou zijn dan IELTS. Ontzettend spannend vonden we dit en we zagen er best tegen op.
Ivm eventuele partner punten voor Engels (vanaf 16 nov) heb ik mij ook ingeschreven voor de PTE.
In november hebben we de PTE gedaan en zijn we beide geslaagd met een gemiddelde van 7! Super blij mee!

We hebben vervolgens alles ingediend bij CPA en binnen 2weken kregen we de goedkeuring!

Per 16 november staat External auditor alleen nog op de lijst van NT. We hebben de commitment letter geschreven voor de NT en wilden hem indienen....beroep van de NT lijst. Blijkbaar waren er zoveel aanvragen gekomen dat ze binnen 5 dagen het beroep van de NT lijst hebben verwijderd en wij hadden op dag 7 alles klaar om in te dienen.
Ontzettend balen temeer ook omdat dit de enige staat is waar we konden indienen.

Wat nu... in overleg met Visa4you besloten te doen alsof onze neus bloed en toch de boel in te dienen en dan maar heeeeel hard te duimen dat ze niet op 48u kijken en onze aanvraag alsnog in behandeling nemen.
De doorloop tijd schijnt 4 tot 6 maand te zijn bij NT dus op korte termijn verwachten we geen reactie.

We zijn nu aan het kijken naar andere/extra opties aangezien de kans dat NT hem afwijst obv te laat indienen natuurlijk aanwezig is. Daarnaast zitten we ook met leeftijd van mijn man en punten aftrek vanaf eind volgend jaar.

Volgens Visa4you is er nog 1 mogelijkheid die we nu aan het onderzoeken zijn namelijk een aanvraag indienen op een ander beroep: Organisation and Methods Analyst.
Dit zal via Vetasses gaan. Het beroep komt niet helemaal overeen met Auditor dus we zullen wat 'creatief' moeten gaan schrijven.

We vroegen ons af of er mensen op dit forum zijn met ervaring met dit beroep (@HardCore geloof ik?) en/of het toeschrijven naar een beroep wat niet helemaal overeen komt met je huidige functie. Hoe pak je dit aan?

We zijn erg benieuwd of er mensen zijn met tips!
 
Je moet aantonen dat je opleiding en je werk relevant zijn. Als je ANZSCO224712 opzoekt, kun je zo zien wat de vereisten zijn. Bij mij is de opleiding zondermeer goedgekeurd, maar de werkervaring afgekeurd. Je doet er dus goed aan om in de aanvraag aan te geven hoe je voldoet aan de criteria.

Je kunt die aanvraag parallel laten lopen. Het kost je natuurlijk wel de assessment fee. Als je daar mee kunt leven, zou ik ervoor gaan en dan ook meteen priority processing aanvragen. Kost je wat meer, maar dan heb je wel met twee weken uitslag. Bij mij wilden ze aanvullende informatie en omdat het aanleveren daarvan niet direct gebeurde, kwam de priority te vervallen (kreeg netjes geld terug).

Verder ben ik natuurlijk niet de beste raadgever, want ik ben er (nog) niet doorheen.
Succes & keep us posted
 
@HardCore dank voor je tip, erg fijn, wegaan het meenemen in de aanvraag! As we speak zijn we bezig met het opstellen van de aanvraag en dan hopen we dat hij aankomende week de deur uit kan. We gaan inderdaad voor de priority processing. Dan weten we, hopelijk op korte termijn, ook waar we aan toe zijn.

Ik heb je draadje gelezen. Ongeloofelijk wat een doorzettingsvermogen hebben jullie. Petje af!

@Thijsvr dankjewel voor je reactie. We willen inderdaad naar Darwin toe. Zijn er nu 2 keer geweest en bevalt ons goed. Ook qua omgeving en niet onbelangrijk qua werkaanbod lijkt Darwin ons meer te bieden dan bijv Alice.
 
Hi Catlover, goed bezig! Darwin en omgeving zijn prachtig en daar een tijdje wonen lijkt mij ook geen straf! Gelet op jouw alias, neem je poezen mee? Start Dan op tijd met de aanvraag want het hele traject duurt 6-7 maanden voordat ze kunnen vliegen! Maar eerst een visum!
 
Wauw, en dan is het ineens alweer 4 jaar verder...jeetje tijd vliegt. Tijd voor een update vanuit onze kant :)

Nadat wij onze aanvraag voor NT (2 dagen te laat) hadden ingediend zijn we naarstig op zoek gegaan naar alternatieven...en uiteindelijk 1 gevonden! Namelijk het Global Talent Program. Niet geschoten altijd mis dachten wij.
Heel lang verhaal kort: deze aanvraag hebben wij, tijdens de Covid periode ingediend en..... toegekend!! We zijn dus nu in het blije bezit van een 124 visum (permanent) wat dus inhoudt dat we in alle staten mogen wonen/werken. Super blij mee dat deze is toegekend!!

Onze planning is nu om deze zomer (ergens in juni tm augustus) op vakantie te gaan naar Australie en het visum te activeren. Uiterlijk volgend jaar zullen wij dan definitief vertrekken.
De oostkust hebben wij beide nog nooit gezien dus grote kans dat we deze zomer die richting op gaan.

Momenteel zijn we vooral bezig met zaken verkopen, opruimen, uitzoeken, afhandelen etc
Genoeg te doen dus :)

IK had al even via de zoekfunctie gezocht op oa een bankrekening openen etc maar kon met name wat oudere draadjes vinden dus wellicht is hier iemand die mij hierin een tip kan geven: als we zometeen op vakantie gaan naar Australie, zijn er dan al zaken die wij op voorhand zouden kunnen regelen, voor de echte emigratie, omdat we dan toch al in Australie zijn? Bijv bankrekening openen, medicare etc? Of is het verstandiger dit te doen zodra we daar daadwerkelijk wonen?

Dank jullie wel alvast en ik ga eens bijlezen :)!
 
Gefeliciteerd! Dat is een mooie vangst!

Wij hebben indertijd op onze 'activatie trip' vooral rond gekeken naar mogelijke wijken waar we wilden wonen (ons visum was beperkt tot Canberra only voor de eerste 2 jaar, dus in die zin iets makkelijker kiezen waar we wilden wonen)

Medicare, rijbewijs en dergelijke hebben we pas gedaan nadat we hier echt geland zijn. We konden zo gelijk het juiste adres er in op laten nemen (we hadden een huis geregeld vanuit NL) Ik weet het niet zeker, maar denk dat je die zaken ook niet kunt regelen zonder vaste woon en verblijfplaats in AU? Anyway, Medicare was een uur werk, rijbewijs niet eens. Kan allemaal vlot geregeld zijn bij aankomst hier.

Bank hebben we vanuit NL opgezet als ik me herinner, indertijd was NAB één van de weinigen die dat toestond. Nu zijn er meer volgens mij. We bankieren nu met Bank Australia en hebben ons pensioen (super annuation) bij Australian Ethical. Beide zijn ethische/groene instellingen.

Wij wonen een stukje buiten Noosa, QLD, kom gerust langs als je zin hebt! Helpen je graag verder op weg met tips, trucs en ervaringen!
 
Sluit me aan bij @afterbang's antwoord hierboven. Je kunt praktisch al het bovengenoemde al vooraf regelen, maar in sommige gevallen heb je een vast adres nodig. Dat mag best een tijdelijk adres zijn zoals een hotel, B&B, huis van vrienden, mits het maar een echt woonadres is en niet een postbus, kantooradres of een winkel.

Medicare weet ik zo even niet op afstand, volgens mij moet je je bij een Centrelink office persoonlijk komen legitimeren met paspoort, visum, VAST adres en heel belangrijk, je NL ziektekostenverzekeringspasje.

Er is een aantal kantoorloze online banken zoals ING Direct en ME Bank (deze laatste is een collective) waar je al in NL voor kunt inschrijven. Je moet je daarvoor op afstand wel kunnen legitimeren (gewaarmerkte kopie van paspoort en/of visum). Voordeel van kantoorloze DIY-banken is dat je geen maandelijkse bankkosten betaalt.

Van harte aan te bevelen is het nu in NL al openen van een geldwisselrekening zoals Wise (voorheen TransferWise), Revolut of OFX. Absoluut onmisbaar voor valutawisselingen, inkomsten en geldtransacties tussen NL en AU. Je kunt zelf de koersmomenten van transacties bepalen en de dienstverlening is, i.t.t. die van een bank, meestal spotgoedkoop of gratis.
 
Welkom terug en gefeliciteerd met het visum! En altijd welkom voor een bakkie als je in de buurt bent (wij wonen een uurtje ten westen van Sydney). Ook wij hebben de bank vanuit NL geopend en de rest hier gedaan zodra we aankwamen. Je kunt dan alvast geld overmaken als de wisselkoers gunstig is, maar verder kun je die rekening nog niet gebruiken zolang je je niet hebt geidentificeerd by een plaatselijke bank.
 
Bank is ook enige wat wij vooraf geregeld hebben omdat dat (bij Commonwealth toen) makkelijk op afstand kon. Zo konden we ook alvast wat geld overmaken. Maar je moet inderdaad wel je persoonlijk gaan aanmelden bij de plaatselijk bank zelf voor je kaarten en dergelijke.
Het is ook een goede start voor de geweldige 100 punten identificatie procedure die je bij vele instellingen (telefoonkaart, Medicare, real estate agency voor huren, omzetten rijbewijs,…) moet doorlopen. Elk soort document (paspoort, visum, bankkaart, Medicare kaart, Australisch Rijbewijs, contract werkgever ,…) behoort tot een bepaald type en krijgt bepaald aantal punten. Om je te identificeren moet je bij vele instellingen dan bepaalde types docs met een totaal van 100 punten kunnen voorleggen.
In het begin is het soms een catch22: je rijbewijs is hier vaak je basis identificatie bewijs maar om dat te krijgen heb je een adres nodig. Om te kunnen huren moet je dan weer aan die 100 punten komen waarbij rijbewijs dan helpt.
Wij hadden als Belg geluk dat er tussen Australië en België een automatische overeenkomst is zodat we recht hebben op medicare. Daar zat toen een vriendelijk iemand die ons beetje onofficieel door de 100 punten heeft geleid. Dat is ook zoiets wat ik hier typisch vind: als het nu bij medewerker X niet lukt, probeer dan wat later eens bij medewerker Y.
 
als het nu bij medewerker X niet lukt, probeer dan wat later eens bij medewerker Y.
Of naar een ander kantoor. Voor rijbewijs en zo, kun je vaak op meerdere kantoren terecht. Lukt het niet bij 1, dan een ander. Maar bij ons ging alles vanzelf.

Het enige wat ik nog gekocht had op de activatie trip was een pre-paid SIM kaart met een lange looptijd. Die gebruikte ik op de trip maar hield hem levend en gebruikte het nummer op LinkedIn en Seek. Als Recruiters een AU telefoon nummer zien val je iig niet gelijk af voor searches (een buitenlands nummer is een no-go) Ik ben een paar keer gebeld door recruiters indertijd. Maar dat is voor een ieder iets wat je zelf even af moet wegen of het zin heeft of niet.
 
Wat fijn dat jullie een PR hebben weten te bemachtigen! Zover ik weet heb je 1 jaar de tijd om je visum te activeren. Vergeet niet dat tussen juni-augustus het hartje winter is in het grootste deel van de oostkust. Ook koude nachten als je gaat kamperen.

Wat @Emulate ook al aangeeft kun je bijvoorbeeld Wise openen. Ik heb deze ook naast mijn Commonwealth bank account. Wise heeft een veel betere koers en veel lagere kosten. Ook handig als je van Australië naar Nieuw-Zeeland, Indonesië, Singapore of andere landen gaat. Dan kun je betalen als een 'local' en dus veel geld besparen. Mocht je willen kan ik je een link sturen dan is het eerste x bedrag zonder fees.
 
In mijn tijd en ons visum, was het 1 jaar om te activeren en 5 jaar om te settelen. Maar de data staan op je visa grant 👍

Qua kamperen, nacht temperaturen in SEQ aan de kust gaan niet onder 10 graden. Dus niet super warm. Ook niet debiel koud. Hoe dichter je bij de zee kampeert hoe warmer. Verder omhoog wordt het warmer natuurlijk. Verder naar het zuiden is het dan uiteraard koeler
 
Wat fijn al jullie snelle reacties en ervaringen, dank jullie wel!

@afterbang dank voor je uitnodiging! Mocht het inderdaad de oostkust worden dan maken we daar heel graag gebruik van.
Idem voor @Red dust zijn uitnodiging ! Dank!

Medicare: helder, gaan we regelen zodra we er definitief naar toe gaan. @Emulate je geeft aan het ziektekostenpasje mee nemen uit NL. Zodra we ons uitschrijven uit NL hebben wij geen zorgverzekering meer toch maar bijv een tijdelijke via OOM? Of heb ik dit verkeerd begrepen? Moet ik dan het oude zorgverzekeringspasje meenemen?

Bank: we gaan ons verdiepen in de verschillende banken. Ik las hier Wise als tip, deze hebben we inderdaad sinds kort! Erg handig.

De tip van de prepaid kaart is ook een goede, dank @afterbang. We gaan het in ons achterhoofd houden mocht dit noodzakelijk zijn.

@SteveSW die 100 punten identificatie procedure had ik nog nooit van gehoord. Is dat zoiets als wat ze in Amerika hebben met de creditcard 'schuld' etc of iets heel anders? Heb jij enig idee waar ik hier meer over kan lezen? Ik ga er een zoekopdracht aan wagen :)

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie antwoorden!
 
Wat fijn dat jullie een PR hebben weten te bemachtigen! Zover ik weet heb je 1 jaar de tijd om je visum te activeren. Vergeet niet dat tussen juni-augustus het hartje winter is in het grootste deel van de oostkust. Ook koude nachten als je gaat kamperen.

Wat @Emulate ook al aangeeft kun je bijvoorbeeld Wise openen. Ik heb deze ook naast mijn Commonwealth bank account. Wise heeft een veel betere koers en veel lagere kosten. Ook handig als je van Australië naar Nieuw-Zeeland, Indonesië, Singapore of andere landen gaat. Dan kun je betalen als een 'local' en dus veel geld besparen. Mocht je willen kan ik je een link sturen dan is het eerste x bedrag zonder fees.
Dank Yanus voor je reactie, Wise hebben wij inderdaad super handig!
Ivm Corona is er destijds een versoepeling/uitzondering op het activeren van het visum gekomen. Tenminste, wij hebben destijds een mail hierover gehad (en onlangs ook nog van Visa4you bevestigd gekregen). Dus ik ga er vanuit dat we de douane door komen :)

We zijn de vorige keer in de NL zomer oa in WA geweest, toen ook best koude nachten gehad. Is dat een beetje te vergelijken denk je?
 
Online kun je meestal wel het één en ander vinden over de gemiddelde temperaturen.

Wat voorbeelden:

Bij @SteveSW in de omgeving:

1714597682122.png


Bij ons in de omgeving:
1714597410551.png


Hoog in de Blue Mountains (een stukje hoger nog dan @Red dust ) Meer een land klimaat/berg klimaat
1714597534553.png

Diep zuid NSW (aan de kust, in het binnenland sneeuwt het af en toe wel eens boven de 800 meter of zo)

1714597899531.png

En dan Perth:

1714597800863.png

 
Medicare: helder, gaan we regelen zodra we er definitief naar toe gaan. @Emulate je geeft aan het ziektekostenpasje mee nemen uit NL. Zodra we ons uitschrijven uit NL hebben wij geen zorgverzekering meer toch maar bijv een tijdelijke via OOM? Of heb ik dit verkeerd begrepen? Moet ik dan het oude zorgverzekeringspasje meenemen?
Ik kwam in 2017 in Melbourne aan op een 12-maands subclass 600 Visitor visa. In principe had ik dan geen recht op Medicare, ANDERS DAN op basis van het reciprocal health insurance agreement tussen Oz en NL. Wat feitelijk zegt dat als je ziek wordt in Oz, dan claimt Oz dat bij je NL verzekeraar, en andersom. Het was voor mij toen de enige manier om te enrollen in Medicare, en daarvoor heb je dus een bewijs nodig dat je in NL verzekerd bent (met je ziektekostenpasje of OOM-bewijs). Het is waarschijnlijk de makkelijkste manier om te enrollen, gewoon in de wachtrij bij het Centrelink office om de hoek, daar het formulier invullen en dan ben je meteen diezelfde minuut verzekerd voor Medicare, MET papieren bewijs. Maar omdat jullie PR hebben aangevraagd (dat had ik toen nog niet), kan het ook anders (zowel vanuit NL als in Oz):


@SteveSW die 100 punten identificatie procedure had ik nog nooit van gehoord. Is dat zoiets als wat ze in Amerika hebben met de creditcard 'schuld' etc of iets heel anders? Heb jij enig idee waar ik hier meer over kan lezen? Ik ga er een zoekopdracht aan wagen :)

Dit is het 100-punten ID waarderingssysteem:

 
Ik kwam in 2017 in Melbourne aan op een 12-maands subclass 600 Visitor visa. In principe had ik dan geen recht op Medicare, ANDERS DAN op basis van het reciprocal health insurance agreement tussen Oz en NL. Wat feitelijk zegt dat als je ziek wordt in Oz, dan claimt Oz dat bij je NL verzekeraar, en andersom. Het was voor mij toen de enige manier om te enrollen in Medicare, en daarvoor heb je dus een bewijs nodig dat je in NL verzekerd bent (met je ziektekostenpasje of OOM-bewijs). Het is waarschijnlijk de makkelijkste manier om te enrollen, gewoon in de wachtrij bij het Centrelink office om de hoek, daar het formulier invullen en dan ben je meteen diezelfde minuut verzekerd voor Medicare, MET papieren bewijs. Maar omdat jullie PR hebben aangevraagd (dat had ik toen nog niet), kan het ook anders (zowel vanuit NL als in Oz):




Dit is het 100-punten ID waarderingssysteem:

Ik kwam in 2017 in Melbourne aan op een 12-maands subclass 600 Visitor visa. In principe had ik dan geen recht op Medicare, ANDERS DAN op basis van het reciprocal health insurance agreement tussen Oz en NL. Wat feitelijk zegt dat als je ziek wordt in Oz, dan claimt Oz dat bij je NL verzekeraar, en andersom. Het was voor mij toen de enige manier om te enrollen in Medicare, en daarvoor heb je dus een bewijs nodig dat je in NL verzekerd bent (met je ziektekostenpasje of OOM-bewijs). Het is waarschijnlijk de makkelijkste manier om te enrollen, gewoon in de wachtrij bij het Centrelink office om de hoek, daar het formulier invullen en dan ben je meteen diezelfde minuut verzekerd voor Medicare, MET papieren bewijs. Maar omdat jullie PR hebben aangevraagd (dat had ik toen nog niet), kan het ook anders (zowel vanuit NL als in Oz):




Dit is het 100-punten ID waarderingssysteem:

Ahh helemaal duidelijk wat betreft Medicare, dank!! En fijn ook je link.

Het 100punten systeem heb ik doorgelezen. Klinkt logisch eigenlijk en niet zoals in Amerika dus (wat ik dacht hahha)
 
Als je overweegt om te kamperen in de winter zorg dan dat je op plaatsen overnacht waar je een kampvuurtje kunt maken. Ook een kruik voor warme voeten (of hond op bed) en een muts maken een enorm verschil. Of huur/koop een camper ofzo met heating. Afgelopen kampeerweekend hadden we al vorst aan de grond maar om 9 uur kon je al in een trui in de zon zitten. Overdag zijn temperaturen vaak prima (als je niet te zuidelijk/westelijk gaat vanaf oostkust).
 
Back
Top