LaStaVaZa Jagermeester & Roels

Hey Roel, goed om weer even wat te horen! Vervelend en goed nieuws, zoals het leven is. Afstand maakt het dan soms wel even lastiger. Hoop dat het appartement dit jaar dan toch af komt!
 
Ik kan alles wat ik wil doen ook met een PR, het enige nadeel zou zijn het moeten aanvragen van een RRV. Niet kunnen stemmen vind ik zelf niet zo heel belangrijk.
Dat is natuurlijk helemaal waar maar gevoelsmatig zou ik het fijn vinden om Austrlier te worden. Voelt alsof het toch wat meer zekerheid geeft en je echt hier thuishoort. Rationeel kan ik daar niet enorm veel van maken behalve dat het handig zou zijn als we langere tijd hier niet meer wonen en dan later weer terug zouden willen. En ergens lijkt het me heel interessant om een keer jury duty te moeten doen.
 
Dat is natuurlijk helemaal waar maar gevoelsmatig zou ik het fijn vinden om Austrlier te worden. Voelt alsof het toch wat meer zekerheid geeft en je echt hier thuishoort. Rationeel kan ik daar niet enorm veel van maken behalve dat het handig zou zijn als we langere tijd hier niet meer wonen en dan later weer terug zouden willen. En ergens lijkt het me heel interessant om een keer jury duty te moeten doen.
Dat herken ik wel. Puur rationeel gezien voegt het niet heel veel toe. Maar de de wetenschap dat je hier altijd kunt blijven/weer terug kunt komen is me wel wat waard. Maar verder is het wellicht meer gevoel dan puur ratio. En ieder moet voor zichzelf besluiten wat men het prettigst vindt 👍
 
Dat is natuurlijk helemaal waar maar gevoelsmatig zou ik het fijn vinden om Austrlier te worden. Voelt alsof het toch wat meer zekerheid geeft en je echt hier thuishoort. Rationeel kan ik daar niet enorm veel van maken behalve dat het handig zou zijn als we langere tijd hier niet meer wonen en dan later weer terug zouden willen. En ergens lijkt het me heel interessant om een keer jury duty te moeten doen.

Ja ik snap het zeker, maar voor mij voelt het toch (nog) niet helemaal zo. Ik ben geen Australier want ik ben hier niet geboren of opgegroeid, of heb geen ouders die Australier zijn. Ik draag bij aan de Australische economie en betaal netjes mijn belasting, en ik doe dit vanuit een Permanent Residency, wat eigenlijk heel goed bij mijn gevoel past en mij tegelijkertijd genoeg zekerheden biedt.

Maar inderdaad, iedereen moet doen waar hij zichzelf prettig bij voelt. Het is altijd wel interresant om de beweegredenen van andere mensen te lezen.
 
Dat is nogal schrikken Roels. Gelukkig gaat het allemaal wat beter met je vader nu.

Voor ons is het een vergelijkbaar verhaal qua Nederlanderschap. Ik ben hier op een tijdelijk NZ partner visum en dat is zo'n permanently temporary visum omdat er geen manieren zijn om PR te worden. Ik krijg dus geen Medicare en ook bijvoorbeeld een hypotheek aanvragen is moeilijk.
Nu hebben ze vorige week de regels aangepast voor mensen uit NZ, die kunnen nu direct citizen worden. Dat klinkt allemaal super, tot dat je dus inderdaad realiseert dat je dan je NL paspoort op moet geven.

Het wringt extra omdat ze origineel een PR kon krijgen, maar terwijl onze aanvraag bezig was zijn toen de regels veranderd. Nu hebben ze het weer veranderd en zegt alle documentatie dat je als iemand met een NZ paspoort eigenlijk hetzelfde bent als iemand met een PR behalve als het aankomt op het sponsoren van een partner.

Iets met wal en schip. En zoals je zelf ook aangeeft, je betaalt hier belasting, je hebt hier een leven opgebouwd, maar je hebt voor je gevoel nooit echt zekerheid.

Wij nemen het overigens net zoveel Nederland kwalijk als Australië. Waarom mag ik m'n Nederlandse paspoort nou weer niet houden. Dom gedoe.
 
Dat is nogal schrikken Roels. Gelukkig gaat het allemaal wat beter met je vader nu.

Voor ons is het een vergelijkbaar verhaal qua Nederlanderschap. Ik ben hier op een tijdelijk NZ partner visum en dat is zo'n permanently temporary visum omdat er geen manieren zijn om PR te worden. Ik krijg dus geen Medicare en ook bijvoorbeeld een hypotheek aanvragen is moeilijk.
Nu hebben ze vorige week de regels aangepast voor mensen uit NZ, die kunnen nu direct citizen worden. Dat klinkt allemaal super, tot dat je dus inderdaad realiseert dat je dan je NL paspoort op moet geven.

Het wringt extra omdat ze origineel een PR kon krijgen, maar terwijl onze aanvraag bezig was zijn toen de regels veranderd. Nu hebben ze het weer veranderd en zegt alle documentatie dat je als iemand met een NZ paspoort eigenlijk hetzelfde bent als iemand met een PR behalve als het aankomt op het sponsoren van een partner.

Iets met wal en schip. En zoals je zelf ook aangeeft, je betaalt hier belasting, je hebt hier een leven opgebouwd, maar je hebt voor je gevoel nooit echt zekerheid.

Wij nemen het overigens net zoveel Nederland kwalijk als Australië. Waarom mag ik m'n Nederlandse paspoort nou weer niet houden. Dom gedoe.
Small addition: Jij mag je paspoort wel houden. A niet.
 
A is Kiwi/NL. Wordt AU. Verliest NL, behoudt Kiwi
T trouwt met A. Vraagt AU citizenship aan. Behoudt NL en krijgt AU

A kan dan niet direct NL aanvragen, het is geen dubbele loophole. Maar kan indien nodig wel met wat effort weer NL citizen worden als ze terug zou willen naar NL. Ze lift mee op T zijn NL en vraagt een NL partner visum aan. (En kan dan in Nederland werken aan het terug krijgen NL citizenship) https://www.nederlandwereldwijd.nl/nederlandse-nationaliteit/nederlander-worden-naturalisatie

Als ik jullie was zou ik er voor gaan. Er zijn meerdere vangnetten mocht je in een gek geval weer naar NL willen en tot die tijd geniet je hier van vastigheid, Medicare enz.
 
Last edited:
Twee grote stappen gezet onlangs. Om met de grootste maar te beginnen: een paar weken geleden hebben @Jagermeester en ik elkaar het ja woord gegeven. Het was een geweldige dag. Zowaar was het prachtig weer met 24 graden en vollop zon. Dat maakte het allemaal nog een stukje mooier. Omdat het in Nederland was, was het tegelijkertijd ook een reis daarnaartoe en een groot weerzien van familie en vrienden. Al met al erg mooi en emotioneel, maar ook stressvol (vooral de week voorafgaand aan de bruiloft). Het was af en toe overweldigend hoeveel dingen er samen kwam in een korte tijd, maar we hebben geprobeerd er zoveel mogelijk van te genieten. En dat lukte voor het grootste deel ook wel.

Nu weer terug in Sydney en weer redelijk gesetteld in het normale leven. Na alle hectiek is het wel weer fijn in het bekende ritme te vallen. En ook direct de tweede grote stap gezet: ik heb vandaag mijn aanvraag voor citizenship ingediend! Meteen maar gebruik maken van het feit dat sinds we getrouwd zijn ik mijn Nederlanderschap kan behouden (ik kwam in aanmerking voor citizenship de dag voor de bruiloft). Vergeleken met de visumaanvraag destijds toch een stuk makkelijker. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Merk dat ik het wel een emotioneel moment vind. Is toch een apart concept om opeens een andere nationaliteit aan te nemen.

Al met al is het een hele mooie, goede en emotionele tijd geweest!
 
Twee grote stappen gezet onlangs. Om met de grootste maar te beginnen: een paar weken geleden hebben @Jagermeester en ik elkaar het ja woord gegeven. Het was een geweldige dag. Zowaar was het prachtig weer met 24 graden en vollop zon. Dat maakte het allemaal nog een stukje mooier. Omdat het in Nederland was, was het tegelijkertijd ook een reis daarnaartoe en een groot weerzien van familie en vrienden. Al met al erg mooi en emotioneel, maar ook stressvol (vooral de week voorafgaand aan de bruiloft). Het was af en toe overweldigend hoeveel dingen er samen kwam in een korte tijd, maar we hebben geprobeerd er zoveel mogelijk van te genieten. En dat lukte voor het grootste deel ook wel.

Nu weer terug in Sydney en weer redelijk gesetteld in het normale leven. Na alle hectiek is het wel weer fijn in het bekende ritme te vallen. En ook direct de tweede grote stap gezet: ik heb vandaag mijn aanvraag voor citizenship ingediend! Meteen maar gebruik maken van het feit dat sinds we getrouwd zijn ik mijn Nederlanderschap kan behouden (ik kwam in aanmerking voor citizenship de dag voor de bruiloft). Vergeleken met de visumaanvraag destijds toch een stuk makkelijker. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Merk dat ik het wel een emotioneel moment vind. Is toch een apart concept om opeens een andere nationaliteit aan te nemen.

Al met al is het een hele mooie, goede en emotionele tijd geweest!
Altijd weer fijn, een update! En twee grote 'veranderingen'! Eigenlijk blijft alles hetzelfde (jij blijft dezelfde persoon) Maar ja, toch gek ;)

Ik heb nu een paar maanden citizenship en ben er blij mee, maar het is ook weer niet zo dat alles opeens anders is ;) Eigenlijk blijft alles hetzelfde (jij blijft dezelfde persoon) Maar ja, toch anders!
 
Twee grote stappen gezet onlangs. Om met de grootste maar te beginnen: een paar weken geleden hebben @Jagermeester en ik elkaar het ja woord gegeven. Het was een geweldige dag. Zowaar was het prachtig weer met 24 graden en vollop zon. Dat maakte het allemaal nog een stukje mooier. Omdat het in Nederland was, was het tegelijkertijd ook een reis daarnaartoe en een groot weerzien van familie en vrienden. Al met al erg mooi en emotioneel, maar ook stressvol (vooral de week voorafgaand aan de bruiloft). Het was af en toe overweldigend hoeveel dingen er samen kwam in een korte tijd, maar we hebben geprobeerd er zoveel mogelijk van te genieten. En dat lukte voor het grootste deel ook wel.

Nu weer terug in Sydney en weer redelijk gesetteld in het normale leven. Na alle hectiek is het wel weer fijn in het bekende ritme te vallen. En ook direct de tweede grote stap gezet: ik heb vandaag mijn aanvraag voor citizenship ingediend! Meteen maar gebruik maken van het feit dat sinds we getrouwd zijn ik mijn Nederlanderschap kan behouden (ik kwam in aanmerking voor citizenship de dag voor de bruiloft). Vergeleken met de visumaanvraag destijds toch een stuk makkelijker. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Merk dat ik het wel een emotioneel moment vind. Is toch een apart concept om opeens een andere nationaliteit aan te nemen.

Al met al is het een hele mooie, goede en emotionele tijd geweest!
Gefeliciteerd Mannen!! Geniet ervan samen!
Maar dat gaat ongetwijfeld lukken.

En alvast succes met de voorbereidingen voor de volgende stap!
 
@Roels voor je timeline:

Ik heb op
17 september 2021 citizenship aangevraagd (ik was toen 16 maanden PR en ruim 4 jaar onafgebroken in Oz)
26 oktober 2021 citizenship approved gekregen (dus 6 weken na aanvraag, maar dan ben je dus nog geen citizen)
12 april 2022 beedigd als Australian citizen (dus net binnen 6 maanden na approval, langer mag ook niet volgens de wet)

Volgens mij ben jij dus rond april/mei 2024 citizen.

Welcome to the club!
 


OFX
Back
Top