LaStaVaZa Jagermeester & Roels

Tijd voor een feestje! Daarnet kreeg ik een email dat het tweede deel van mijn partnervisum is goedgekeurd (de subclass 100). Dus vanaf vandaag ben ik officieel permanent resident. πŸ₯³

Volledige tijdslijn voor de geinteresseerden:
25/11/2018 - Visumaanvraag 309/100 ingediend
25/12/2018 - VOG ingediend
01/02/2019 - Medische keuring ingediend
11/04/2019 - Visum 309 gekregen
07/12/2020 - Extra informatie voor 100 ingediend
25/11/2021 - PR binnen

De police check voor deze aanvraag was afgegeven op 22 november, dus was bang dat die opnieuw zou moeten, maar kennelijk was dat dus geen probleem.

Ben er erg blij mee uiteraard. Hoewel mijn provisional partnervisum al veel zekerheid gaf, voelt het op emotioneel vlak wel echt anders. Voelt nu toch wat permanenter en vollediger.

Vanavond doen we rustig aan, maar morgenavond is het zeker tijd voor een feestje!
Woehoe gefeliciteerd!! Dat is nog eens heerlijk goed nieuws! Geniet van je feestje j
 
We zijn net terug van een korte vakantie in de VS. Een goede vriendin van mij ging trouwen in Florida en nu de grenzen open zijn, toch maar de keuze gemaakte om tickets te kopen en hopen dat er geen verandering in de regels plaatsvinden. Ik heb nog wat vrienden in Orlando wonen, waardoor het altijd als een soort van thuiskomen voelt.

En ik ben blij dat het allemaal gelukt is! Het was een hele ervaring om zo ver weer te kunnen reizen, maar ook erg leuk. Ook interessant om te zien hoe er met COVID omgegaan wordt in Florida, wat eigenlijk heel laks is. Het dragen van een masker is meer een advies, dan een beleid, het was overal erg druk en veel afstand werd er niet gehouden. Dat voelde wel wat onwennig en we probeerde dan ook zoveel mogelijk onze eigen regels te blijven volgen. Mensen praten over COVID alsof het ze niet interesseert en het wel meevalt, terwijl de cijfers in de VS om te huilen zijn.
Wel nog even een COVID scare gehad, toen we allebei niet lekker werden, maar na eerst een negatieve zelftest en daarna een negatieve PCR test (nodig om naar huis te vliegen) waren we gerustgesteld. Gisteren bij aankomst in Sydney ook weer een test gedaan en dan nog eentje op dag 6, dus voorlopig zijn we nog wel eventjes ermee bezig. Kleine moeite voor nieuwe ervaringen en herinneringen opdoen :)

Woensdag komen @Roels zijn ouders aan in Sydney, waar we ook erg naar uitkijken. Zo proberen we toch het leven weer wat normaler te maken ;)
 
Gister tickets geboekt voor een reis naar Nederland! Zal onze eerste keer terug zijn sinds we hier twee en een half jaar geleden zijn komen wonen. In 2020 hadden we ook tickets om te gaan, maar iets kwam in de weg. Weet niet zo goed meer waarom het toen niet door kon gaan... :D

Ben heel benieuwd hoe we het gaan vinden. Heel veel zin om iedereen weer te zien, de plekken te ervaren waar we zo fijn hebben gewoond en de prachtige Nederlandse keuken te ervaren (alle gefrituurde lekkernijen zullen gretig geconsumeerd worden). Ook wel een beetje nerveus ervoor. We hebben maar beperkte tijd en hoe deel je het zo in dat je alles kan doen wat je wil / zien wie je wil zien zonder het zo druk te maken dat je helemaal uitgeput terugkomt? Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag!

Daarnaast moeten we ook nog een belangrijke taak vervullen: namelijk mogelijke trouwlocaties bezoeken, want volgend jaar willen we in Nederland gaan trouwen. Ergens zou het leuk zijn om in Sydney te trouwen, maar een groot deel van de mensen die we erbij willen woont in Nederland (een aantal met meerdere kleine kinderen), met ook nog redelijk wat mensen die in andere landen wonen die veel dichterbij Nederland liggen dan Australie. Daarnaast hebben we natuurlijk ook lang met veel plezier daar gewoond, dus vinden het daar ook leuk.

We houden onszelf dus goed bezig!
 
Oewh, frikandellenbroodjes van de AH <3 Ik heb me helemaal rond gevroten aan die dingen toen ik daar was. Enjoy, haha.

Mijn adviezen qua mensen zien:

1. Wees duidelijk met iedereen dat je niet zo lang hebt. Het is heel verleidelijk om te blijven hangen, maar als je gewoon duidelijk van tevoren zegt dat je x tijd hebt, dan weet iedereen waar die aan toe is en zijn er ook geen teleurstellingen.

2. Divide and conquer. Annelies en ik hebben gezamelijke vrienden, maar ook onze eigen vrienden. Terwijl zij bij haar vrienden zat, zat ik bij de mijne. Niet het meest gezellig maar wel het meest efficiΓ«nt.

3. Groepen. In plaats van bij 5 vrienden langs te gaan, maak er een groepsdingetje van en streep alle 5 in dezelfde tijd van de lijst. Uiteindelijk ben je toch elke keer soort van hetzelfde verhaaltje herhalen.

Het klinkt misschien wat zakelijk, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het ondanks bovenstaande aanpak nog steeds knap vermoeiend kan zijn.

Enjoy!
 
Mijn eerste trip terug naar NL was voor werk (elke trip was voor werk bedenk ik me nu) Dan elke avond en elk weekend nog mensen zien was leuk, maar ook vreselijk vermoeiend. Iedereen wil een stukje van je omdat je die vriend bent die helemaal naar de andere kant van de wereld is vertrokken.

Dus de keren daarna ben ik voor kwaliteit gegaan en niet kwantiteit. Gewoon minder, vaak meldde ik het ook alleen aan mensen waar ik zin in had ;) En zie ook @Thijsvr zijn tips!
 
Ik ben nooit terug naar NL geweest in 5 jaar (and I am not planning to :) ) maar van het afscheid kan ik me herinneren dat ik gewoon iedereen op 1 grote hoop heb gegooid en een fikse tafel in een restaurant heb geregeld. Alles in 1 lange, vermoeiende en behoorlijk teute avond gepropt. Vanwege de kosten er een Amerikaanse fuif van gemaakt: alle drank voor mijn rekening, al het eten delen en iedereen betaalt eenzelfde bedrag. Ikzelf ben de hele avond lang van stoel gewisseld tussen steeds andere mensen in, en ik denk dat iedereen voldoende tijd met me heeft gehad.
 
Mijn eerste trip terug naar NL was voor werk (elke trip was voor werk bedenk ik me nu) Dan elke avond en elk weekend nog mensen zien was leuk, maar ook vreselijk vermoeiend. Iedereen wil een stukje van je omdat je die vriend bent die helemaal naar de andere kant van de wereld is vertrokken.

Dus de keren daarna ben ik voor kwaliteit gegaan en niet kwantiteit. Gewoon minder, vaak meldde ik het ook alleen aan mensen waar ik zin in had ;) En zie ook @Thijsvr zijn tips!

Dat is ook een goeie tip inderdaad. Gewoon niet broadcasten dat je terug bent.
Misschien niet achteraf op social media plaatsen dat je er was en hoe leuk je het vond iedereen weer te zien ;)

Onze tactiek de volgende keer is om gewoon op vakantie te gaan naar zuid Europa en mensen bij ons uit te nodigen. No pressure. Leuk als je kunt komen, maar ook prima if you can't. We zorgen in ieder geval dat er een logeerbed klaar staat.
Onze verwachting is niet dat er buiten wat familie om veel mensen langskomen en dat is helemaal prima.
 
Gister tickets geboekt voor een reis naar Nederland! Zal onze eerste keer terug zijn sinds we hier twee en een half jaar geleden zijn komen wonen. In 2020 hadden we ook tickets om te gaan, maar iets kwam in de weg. Weet niet zo goed meer waarom het toen niet door kon gaan... :D

Ben heel benieuwd hoe we het gaan vinden. Heel veel zin om iedereen weer te zien, de plekken te ervaren waar we zo fijn hebben gewoond en de prachtige Nederlandse keuken te ervaren (alle gefrituurde lekkernijen zullen gretig geconsumeerd worden). Ook wel een beetje nerveus ervoor. We hebben maar beperkte tijd en hoe deel je het zo in dat je alles kan doen wat je wil / zien wie je wil zien zonder het zo druk te maken dat je helemaal uitgeput terugkomt? Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag!

Daarnaast moeten we ook nog een belangrijke taak vervullen: namelijk mogelijke trouwlocaties bezoeken, want volgend jaar willen we in Nederland gaan trouwen. Ergens zou het leuk zijn om in Sydney te trouwen, maar een groot deel van de mensen die we erbij willen woont in Nederland (een aantal met meerdere kleine kinderen), met ook nog redelijk wat mensen die in andere landen wonen die veel dichterbij Nederland liggen dan Australie. Daarnaast hebben we natuurlijk ook lang met veel plezier daar gewoond, dus vinden het daar ook leuk.

We houden onszelf dus goed bezig!
Mijn tip; zie tripje naar NL vooral niet als een vakantie! Als je erg veel mensen wilt zien is dat leuk maar ook erg vermoeiend. Dus als het lukt, plan dan ook een paar dagen iets leuk voor jezelf voordat je terugvliegt. En gefeliciteerd met jullie trouwplannen!
 
Gister tickets geboekt voor een reis naar Nederland! Zal onze eerste keer terug zijn sinds we hier twee en een half jaar geleden zijn komen wonen. In 2020 hadden we ook tickets om te gaan, maar iets kwam in de weg. Weet niet zo goed meer waarom het toen niet door kon gaan... :D

Ben heel benieuwd hoe we het gaan vinden. Heel veel zin om iedereen weer te zien, de plekken te ervaren waar we zo fijn hebben gewoond en de prachtige Nederlandse keuken te ervaren (alle gefrituurde lekkernijen zullen gretig geconsumeerd worden). Ook wel een beetje nerveus ervoor. We hebben maar beperkte tijd en hoe deel je het zo in dat je alles kan doen wat je wil / zien wie je wil zien zonder het zo druk te maken dat je helemaal uitgeput terugkomt? Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag!

Daarnaast moeten we ook nog een belangrijke taak vervullen: namelijk mogelijke trouwlocaties bezoeken, want volgend jaar willen we in Nederland gaan trouwen. Ergens zou het leuk zijn om in Sydney te trouwen, maar een groot deel van de mensen die we erbij willen woont in Nederland (een aantal met meerdere kleine kinderen), met ook nog redelijk wat mensen die in andere landen wonen die veel dichterbij Nederland liggen dan Australie. Daarnaast hebben we natuurlijk ook lang met veel plezier daar gewoond, dus vinden het daar ook leuk.

We houden onszelf dus goed bezig!

Gefeliciteerd!!!!

En vergeet niet dat je als Australische inwoner ook de BTW terug kan vragen als je het land verlaat. Geldt zowel voor PR als Citizen.
 
Oewh, frikandellenbroodjes van de AH <3 Ik heb me helemaal rond gevroten aan die dingen toen ik daar was. Enjoy, haha.
Frikandellenbroodjes van de AH, die was ik al helemaal vergeten. Heerlijke tip! 😍

Dank jullie wel voor de nuttige tips. Ik denk dat we inderdaad er vooral geen sport van moeten maken om elke minuut van de dag iemand te zien en ook aan ons zelf denken en rust nemen. We hadden al gedacht om misschien 3 dagen ergens in Europa heen te gaan met z'n tweeΓ«n, even adempauze van de reΓΌnies.
 
Tijdens mijn eerste keer terug rende ik van hot naar her om met iedereen af te spreken e.d.
Sindsdien pak ik het anders aan: ik heb een (korte) must-meet lijstje en met die mensen spreek ik dus ook bewust af. De rest is meer: als ik ze zie, mooi, als ik ze niet zie, ook goed. Werkt een stuk beter.
 
Ik had de 'mazzel' dat NL in lockdown zat toen ik daar was eind december en januari. Daardoor kon ik me verschuilen achter COVID.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb:

- Direct familie (6 in NL, 5 in Portugal) voor meerdere dagen.
- Vaste vriendengroep (één op één, dus dat koste me zes avonden) allemaal voor een dag/avond en 1x gezamenlijk.

Omdat ik er al met al toch een maand was, viel dat allemaal nog mee. Maar het lastige is wel dat men een houding heeft van "jij bent weg gegaan, dus jij komt maar naar ons", wat betekend dat wij naar Portugal gevlogen zijn voor een week en door Nederland gescheurd hebben voor meerdere dagen.

Nu gaat Q nog naar de UK ergens dit jaar voor haar familie en vrienden. Dat zijn er 'iets' meer, doordat de classificatie "directe familie' anders ligt :)
 
Wij hadden 3 weken lang, vaak 3 programma's per dag. Ochtendprogramma tot de lunch, lunch, middagprogramma tot avondeten en dan avondeten tot begin van de nacht.

We hadden daar wel prioriteit wie we het meeste zagen. We hadden een kalender en die zat gewoon vol, als mensen dan toch vroegen of we konden afspreken was het een helaas.

Sommige vrienden spraken we individueel eenmalig. De rest in groep. Als we in een groep afspraken en iemand kon niet, helaas, jouw probleem. Een zus van mijn vrouw die 'moest' werken de avond dat we met hun hele familie gingen eten bijvoorbeeld. Ik vond die volle planning prima, mijn vrouw vond het wat minder.


Mijn tip?
zonder het zo druk te maken dat je helemaal uitgeput terugkomt? Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag!

Je verwachting aanpassen dat je niet uitgeput terugkomt ;-) Wil je uitrusten? Dan pak je de camper en reis je in eigen rond land ;)
 
Ik heb het forum weer gevonden! Even tijdje afstand genomen van het forum en veel andere dingen, want ja soms is het leven wat veel.

Om maar even aan te haken bij de laastste berichten hierboven: in juni 2022 stond een reis naar Nederland op de planning. We zijn gegaan, maar het is allemaal wat anders gelopen dan we gepland hadden. In mei 2022 kreeg mijn vader een beroerte en belandde half verlamd in het ziekenhuis. Halsoverkop ben ik toen naar Nederland vertrokken. Een paar weken daar, toen weer terug naar Sydney, en twee weken later weer terug, samen deze keer, voor de geplande reis. Dat klinkt misschien wat veel heen en weer (en dat was het ook!), en ik had geprobeerd om vluchten om te boeken, maar dat bleek duurder dan een extra reis te boeken. Dus het moest maar zo.

Hoewel hij een enorme klap heeft gehad is mijn vader goed hersteld. Hij loopt inmiddels weer (met wandelstok) en is ook cognitief en mentaal goed hersteld. Het heeft wel een lang geduurd en hij is niet volledig de oude, en zal dat waarschijnlijk ook niet meer zijn. Die situatie alleen al was erg heftig. Maar daarbij vond ik het zowiezo spannend / eng / stressvol om het voor het eerst weer terug te zijn in Nederland en mensen te zien die ik al drie jaar niet had gezien. En tijdens onze gezamenlijke reis moesten we uiteraard ook dingen regelen voor de bruiloft, zoals een locatie vinden.

Al met al was dat een enorm heftige periode die veel impact op mij heeft gehad. Gelukkig gaat het goed met m'n ouders, hebben we inmiddels alles geregeld voor de bruiloft en zijn we klaar om over drie maanden weer af te reizen naar Nederland om dan ook daadwerkelijk te trouwen.

Verder leven wij ons leven op deze heerlijke plek. Het weer blijft fantastisch (zoveel zon deze maanden!), mooie omgeving, prachtige stranden, fijne mensen. Het appartement dat we off the plan hebben gekocht wachten we al ruim twee jaar op en wordt telkens uitgesteld (eind september echt zeggen ze, als ze uberhaupt reageren op ons). Maar we kunnen zien dat het goed vordert, en daar kijken we erg naar uit. Werk is niet ideaal, maar dat is een heel apart onderwerp. Wij zitten hier in ieder geval nog goed op onze plek.

Over een paar maanden kom ik aanmerking voor Australisch staatsburgerschap, en aangezien we dan getrouwd zijn kan ik mijn Nederlanderschap behouden. In principe. Dit is wel een onderwerp waar nog wat gedachtes heen en weer zijn gegaan. In @Jagermeester's familie zijn meerdere mensen met dubbele nationaliteit, en die hebben onlangs grote problemen gehad daarmee, waardoor in ieder geval een het Nederlanderschap kwijt is geraakt. Ik denk niet dat dat me gaat stoppen van het aanvragen, maar geeft wel weer even goed aan hoe belangrijk het is om alles goed in de gaten te houden.
 
Heftig verhaal @Roels! Dat gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten zeg.

Gelukkig zitten jullie nu in iets rustiger vaarwater.

Het stukje over de dubbele nationaliteit herken ik heel erg, ook ik ben er nog niet aan begonnen om mijn Australische nationaliteit aan te vragen, mijn partner en ik zijn intussen in een geregistreerd partnerschap dus in theorie zou ik mijn NL nationaliteit moeten behouden. Ik ben inmiddels al bijna een jaar eligble voor een Aussie paspoort maar ik ben veel te bang om mijn NL schap te verliezen, en ja mijn NL schap (EU staatsburger) is mij veel meer waard dan een AUS paspoort eerlijk gezegd. Ik zou de AUS als leuke bonus zien, maar eerlijk gezegd ook niet meer dan dat. Het helpt ook niet mee als je horrorverhalen leest links en rechts van mensen die het alsnog verliezen. Ik durf de gok (nog) niet te nemen, en misschien doe ik het wel nooit.

Ik kan alles wat ik wil doen ook met een PR, het enige nadeel zou zijn het moeten aanvragen van een RRV. Niet kunnen stemmen vind ik zelf niet zo heel belangrijk.
 


OFX
Back
Top