Hmm dit is een lastige. Op zich is het geen groot probleem als je in Australie zit als de 309 wordt goedgekeurd. Je krijgt dan een berichtje van 'he we willen je visum goedkeuren, dus ga even het land uit'. Volgens mij is dit wat versoepeld tijdens corona. Als je dan even een tripje doet naar bijvoorbeeld NZ (dat kan vast wel tegen die tijd), is dat zo gedaan. Als het langer duurt dan 9 maanden wordt het inderdaad wel moeilijker.
Mijn voorkeur zit bij de 309 omdat dit (vanuit NL) een heel stuk sneller gaat dat de 820 (in het verleden in ieder geval, dingen kunnen natuurlijk veranderen). Bij mij was het 4.5 maand, bij @Tim911 was het volgens mij nog sneller. Daarentegen moest @Emulate een heel stuk langer wachten op haar onshore visum. Maar ik snap dat dit lastig is.
Gelukkig zijn Nederlanders goed in Engels en ik heb destijds niets hoeven laten vertalen. Alle benodigde informatie kon ik gewoon in het Engels aanleveren. Als je laat vertalen moet je je inderdaad aan deze strenge regels houden.
Het is inderdaad op het moment geen enkel probleem als je in Australie zit wanneer de 309 wordt toegekend. Dat blijft zo, als je tijdens een bepaalde periode (waar geen einddatum aan is gegeven nog) je 309 aanvraagt. Dus dan zouden we kunnen blijven.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat voor verwerkingstijd stond er op de HA website vermeld Roels? Nu staat er namelijk 75% in 18 maanden. Was dat bij jou ook al zo lang, of was het toen jij je aanvraag deed bijvoorbeeld 7 maanden?
Ik snap dat er geen rechten aan te ontlenen zijn maar deze verwerkingstijden gelden natuurlijk wereldwijd en wellicht is het in Berlijn altijd veel korter.
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat visum aanvraag waarschijnlijk 6-9 maanden duurt. Als je nu je visum aanvraagt (er vanuitgaande dat je alles klaar hebt), heb je nog bijna 12 maanden de tijd tot de RRV verloopt. Het risico dat je dus niet met z'n allen samen kunt vliegen is dus erg klein. Misschien het overwegen waard? In het slechtste geval moet Peet vooruit vliegen. Kan hij alvast 'kwartier maken' terwijl de kids nog even in NL op school blijven. Het is maar een suggestie...
Er is natuurlijk een kans dat het binnen 6-9 maanden toegekend wordt, wat fantastisch zou zijn. Dat verdient zeker de voorkeur. Maar wellicht duurt het wel 18 maanden en dan mogen de kinderen al die tijd niet naar school (tenzij we nog weer andere visa gaan aanvragen, maar dan wordt het nog ingewikkelder).
Op zich zou apart vertrekken natuurlijk geen probleem zijn, maar we kunnen financieel gewoon niet een huis hier aanhouden en een huis daar. We hebben echt de opbrengst van ons huidige huis nodig voor de grote verhuizing en het vestigen in Australie. Dat maakt het lastiger.
Als we hier ons visum aanvragen, tickets boeken en de hond verkassen dan loopt de spaarrekening wel snel leeg. Wat op zich geen probleem is natuurlijk, maar dan kunnen we niet nog 2 huizen aanhouden gedurende een onbekende termijn.