LaStaVaZa Rodney en Jasmine

Rodney

New Member
Hoi Hoi beste forum leden.

Zelf post ik niet veel op dit forum, maar lezen doe ik bijna iedere dag.
Nu word het toch eens tijd op zelf een draaide te beginnen over de vooruitgang van het emigreren. Ik en men vrouw zijn nog altijd niet 100% zeker van de stap. Ik zie het meer zitten dan men vrouw, maar ik ben dan ook meer een dromer.
Dus daarom gaan we met de meest voor de hand liggende stap beginnen en een reis maken naar Australië (zoals beschreven in mijn "even voorstellen" zijn wij nog nooit in Australië geweest 🙈)
Ik heb al heel wat gelezen en WA blijft me altijd het meeste aanspreken. niet dat ik de rest minder goed vind maar je kiest toch altijd iets naar je gevoel. Dus daarom beginnen we stilaan wat te plannen wat we willen doen. voor hoe lang we willen gaan en welke periode we gaan. Door de corona situaties lijkt 2022 de beste optie. als jullie tips hebben welke periode/ welke plaatsen en hoe lang de reis best is hoor ik het graag. in tussentijd ben ik thuisles aan het volgen voor Engels professional voor als ik de IELTS of PTE test ga doen. mijn vrouw heeft de professional cursus al voltooid en is nu bezig met zakelijk Engels en nog een paar andere cursussen (online marketing, social media marketing) zo kunnen we onze EOI invullen voor 189 of 190 visa.
helpt het als ik 2 EOI's ingeef? Eén op mijn naam één op mijn vrouw? of is dit vrij nutteloos? mijn vrouw haar werk ik wat een vraagstuk of dit op de skill list staan. ze is onthaalouder maar dat is iets typisch Belgisch heb ik de indruk. Het is hetzelfde als childcare worker. maar ook als childcare manager. het ene staat op de skill lijst maar het andere niet dus dat moet ik nog eens uitzoeken. mijn werk staat wel op de medium-long term skill list (schrijnwerk, meubelmaker, houtbewerking Cnc operator) en als ik de punten calculator voor de 189 invul kom ik op 75 punten als ik professional English heb (maar dat word nog wel even goed studeren).

Ik hoor graag van jullie wat jullie mening is.
 
Hi! Leuk je verhaal te gaan volgen! Ik zit samen met mijn partner ook midden in het proces van aanvragen :)

Over het eerste gedeelte kan ik denk ik alleen maar zeggen dat dat persoonlijk is en je dat zelf moet gaan uitvinden. Er zijn namelijk zoveel leuke en mooie plekken in Australie! Je voornemen om een reis te boeken is in elk geval een goede stap. Ik heb gereis tussen Sydney, naar Melbourne, naar Adelaide, helemaal die kant langs, langs Perth omhoog tot aan Broome. Dus best veel van WA gezien! Het is heel erg mooi maar mijn hart ligt in omgeving Melbourne. Maar goed, ik vond het overal in Australie leuk en heb me overal goed vermaakt.

Wat betreft de huishoudelijke dingen: goed dat je op tijd begint met oefenen van je engels. Ik zou wel even een kleine rekensom maken voor wat betreft de geldigheid van de PTE/IELTS score. Deze blijft 3 jaar na ontvangst uitslag geldig, als ik het goed heb. Dus stel je zou bij wijze van spreken volgende week de toets maken, maar pas bijvoorbeeld eind 2022 (na je reis) een aanvraag doen, dan is de test nog iets minder dan een jaar geldig. En dan kan het wellicht wat krap worden met het aanvragen. Maar goed, dat is wat nu in mij opkomt en waar een visumagent je echt wel beter in kan adviseren.
Voor jullie de EOI invullen moet je volgens mij verplicht voor alle visa, een skills assessment ondergaan. D.w.z. dat een bepaalde organisatie jouw diploma's, banen, functies, kortom --> skills beoordeelt. Ik dacht dat er per beroep een bepaalde organisatie aan gekoppeld is, zo was dat bij mij Vetassess. Ook hier geldt een geldigheid van 3 jaar op voor zover ik weet. Ze nemen deze beoordeling af om te kijken of het niveau gelijk ligt aan dat in Australie. Voor mijn beroep (grafisch ontwerper) ligt dat dicht bij elkaar maar ik lees nogal eens dat medische beroepen wat lastiger zijn soms.

Nogmaals, ben geen agent maar volgens mij is deze stap wel echt noodzakelijk voor elke aanvraag in een skilled migrant categorie. Je documenten moeten vertaald worden door een erkend vertaler, dus ook hier zou ik even goed op nakijken. Wij hebben via onze visumagent een vertaler gehad en dat was gelukkig snel geregeld.

Of meerdere EOI's indienen nut heeft, weet ik niet. Ik geloof wel dat je voor 2 aanvragen voor 2 verschillende staten naast elkaar kan hebben lopen, maar in mijn ervaring is dat dus met 1 hoofdaanvrager. Ik heb geen idee hoe dat werkt voor 2 hoofdaanvragers en dan zien wie er 'wint'. Daarvoor zo u ik wel een agent raadplegen. Dit zijn het soort dingen die je volgens mij als leek moeilijk kunt weten, en visumagenten hebben daar wellicht wel ervaring mee en weten wat 'mag' en 'niet mag' maar ook vooral wat 'handig' is. Daar zit dan wel eens een verschil in.

De hoogte van je punten voor een 189 zegt nog niet zoveel. Het is voldoende om je te kwalificeren en een EOI in te dienen, ik geloof wel dat de competitie voor dit type visum er hoog is, en waar ik dan lees wanneer mensen hierover praten (ik volg wat facebook groepen en wat fora), dan gaat het altijd wel over hoge puntenaantallen. Je zou voor sommige beroepen al 95 punten minimaal moeten hebben wil je in aanmerking komen. Maar nogmaals, het fijne weet ik daar niet van, ik ben niet met deze 189 bezig namelijk.

Misschien kun je op deze site wat vinden aan vergelijkingsmateriaal; ik hou deze nog weleens in de gaten:


Succes!
 
een agent inschakelen lijkt me inderdaad noodzakelijk als ik het proces zie. ik heb jou draadje ook al in detail doorgelezen en dat is ook al een hele boterham. Ook door tijdgebrek met mijn eigen zaak ga ik ook gewoon de tijd niet hebben om alles zelf te regelen. dus ik zal allesinds al eens opzoeken naar een goede agent en al eens contact opnemen.

Hoe lang zijn jullie op reis geweest? Ik weet dat het allemaal wat persoonlijk ligt als het op plannen aankomt maar er zijn zo veel mooie dingen die tevoorschijn komen, ik zou meteen een reis van 10 jaar willen maken 😅 Persoonlijk wil ik Perth en omgeving goed verkennen. het is ook wel de bedoeling van het gevoel in kaart te krijgen hoe het is om daar te wonen. iets wat moeilijk is als je een reis doet vind ik. Men vrouw wil dan zoooo graag naar Palm Beach omdat ze mega fan is van Home and away 😅 dus het idee van met aan camper rond te reizen is daarom al iets minder interessant. dus dat word nog even plannen maar in deze vreemde tijden kunnen we voorlopig alleen nog maar dromen en plannen.
 
Hooi!

Qua leeftijd wordt het een beetje krap voor jullie, maar als je wat meer het gevoel van 'leven in Australia' dan 'vakantie in Australia' wil krijgen, zou je een Working Holdiay Visa kunnen benutten. Ik kan me voorstellen dat dat niet samengaat met jullie huidige banen, maar je hoeft niet per se een volledig jaar te gaan. Maar nogmaals, de WHV-deur gaat dicht voordat je 31 wordt en de grenzen zijn nog gesloten. Is maar een overweging. ETA, dependants mogen niet mee op een WHV, dus je moet dat creatief organiseren, bijvoorbeeld 1 van jullie met de kids op een Tourist Visa.

Alternatief zou zijn om ergens vrijwilligerswerk te gaan doen op je reis. Kan van alles zijn, zolang het maar onbetaald blijft (want je mag niet werken op een Tourist Visa, dit wordt streng gecontroleerd). Denk aan house- en pet sitting voor een maandje, of onbetaalde babysit/nanny, ook staat het bushfire/flood season weer op beginnen en dan hebben ze vele vrijwillige handen nodig in het opruimen en dieren opvangen. Dan moet je een beetje op dezelfde locatie blijven en krijg je wat kijk op het leven in Oz, met verplichtingen, werken, buren, boodschappen doen, dagelijkse ritmes en discipline. Misschien minder lekker dan luieren met je voeten in de oceaan, maar wel realistischer voor jullie plannen.

Mogelijk kunnen jullie ook een korte cursus/opleiding (bijvoorbeeld stoomcursus academic English) volgen op een vaste locatie met een Student Visa. Daar mag je beperkt bij werken. Dan zit je ook lekker in het dagelijkse ritme. Volgens mij mag je wel dependants meenemen op een Student Visa, maar dat kun je beter even natrekken want misschien is dat veranderd.

Ik kan niet adviseren in het visatraject want ik heb een compleet ander traject gedaan. Maar @BobtheCactus is wel een voorbeeld van hoe je de zaken grondig en effectief aanpakt.

Veel plezier met de voorbereidingen!
 
Last edited:
Ja een agent inschakelen is mij goed bevallen, bevalt nog steeds erg goed. Je kunt zelf veel vinden maar er zijn altijd dingen die je bijna nergens kunt vinden. Het is wel duur maar het is ons het waard om niet steeds ermee bezig te zijn. Aan de ene kant veranderen de regels namelijk de hele tijd en op niet-aangekondigde momenten, dat moet je dan maar net weten of tegenkomen. Het op de hoogte zijn en blijven zou mij echt een dagtaak kunnen worden. Aan de andere kant is het voor ons mentaal een stukje rust. Ik zou er persoonlijk veel te erg in getrokken worden als ik het allemaal zelf zou moeten doen. Het ontzorgt ons dus praktisch maar mentaal. En je wil straks niet een afwijzing hebben omdat je misschien 1 detail verkeerd aangeleverd of ingevuld hebt (ik heb dit soort dingen gelezen, het kan gebeuren), en straks je geld en je inspanning weg zijn.

Maar goed, er zijn een heleboel mensen die het wel allemaal zelf doen! Het is zeker mogelijk hoor.

Ik ben zelf 1 jaar op reis geweest op een Working Holiday Visum, mijn vriend heeft iets van 3 jaar op een sponsorship daar gezeten destijds. Ik heb hem daar leren kennen. Ik heb zelf trouwens niks gepland van te voren. Zelfs mijn vliegticket boeken ging heel random naar Melbourne omdat dat het goedkoopst was haha. Maar goed ook anders had ik mr. Cactus nooit ontmoet denk ik. Maar het is ook fijn om veel voor te kunnen bereiden. Ik vond Perth en omgeving erg aangenaam. Heb een tijdje 2 uur boven Perth gewerkt en gewoond, in Cervantes. Erg klein maar leuk om eens mee te maken. Daarna een hele tijd in Broome gewoond en gewerkt, ook leuk en erg mooi, maar erg warm, te warm voor mij denk ik. Een beetje zoals de temperaturen hier nu zijn geweest de afgelopen week. Wil het toeval dat onze aanvraag loopt voor Northern Territory, maar dat is niet geheel een vrije keuze; het was op dat moment de enige staat waarvoor ik in (realistische) aanmerking kwam. We zullen het zien, het is inderdaad een flinke boterham wat mijn toch al weinige geduld flink op de proef stelt hahaha. Wachten, wachten, wachten is ons thema. Maar ik blijf positief hoor!


🌵🤙
 
Je bent goed op weg! Ik bedoel, als je WA als eerste keuze hebt, dan ben je uberhaupt al goed bezig. Uiteraard is het logisch dat je dan ook Perth (en omgeving) wilt zien. De enige uitdaging is dat als je de rest van AU wilt zien, dat het een eind weg is. Je zal dan binnenlands moeten vliegen. Op zich helemaal geen probleem natuurlijk, genoeg vluchten (behalve nu...).

Wat wil je van WA zien? Het is MEGA groot. Wil je uiteindelijk in Perth belanden om je te settelen? Dan zou ik in ieder geval een tijdje in Perth verblijven. Genoeg te zien van Mandurah in het zuiden tot Yanchep in het Noorden, de Hills/Swan Valley voor een dagje uit in de wijngaarden-chocolat factory-etc, het centrum (Perth CBD) is de moeite waard, er zijn overal stranden, het bruisende Fremantle(FREO) of Northbridge. Joondalup het tweede "centrum" van Perth. Aussie diertjes zien en skippies aaien in Caversham wildlife park. Je kan naar het bijzondere Margaret river (4u van Perth) gaan met hele grote surf, diverse wijngaarden, grotten en natuur. Je kan naar Esperance (8 uur van Perth) gaan voor het witste strand van Australië (zou ik wel in de zomer doen - kouuddddd) hoewel die titel volgens mij ook wel eens naar andere stranden aan de oostkust gaat. Ik heb weinig ervaring met het Noorden, maar kijk eens naar Shark Bay (10u van Perth?) & Ningaloo reef (14u van Perth) en wellicht zelfs Broom kijken. Die laatste kosten alleen wel aardig wat tijd.

Ik zou in ieder geval een camper in Perth nemen (of een 4WD huurauto + airbnb), dat een aantal weken doen (2-4) en dan naar de oostkust vliegen en daar een camper nemen en dan kiezen welk gedeelte tussen Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane je afgaat.
 
Je bent goed op weg! Ik bedoel, als je WA als eerste keuze hebt, dan ben je uberhaupt al goed bezig. Uiteraard is het logisch dat je dan ook Perth (en omgeving) wilt zien. De enige uitdaging is dat als je de rest van AU wilt zien, dat het een eind weg is. Je zal dan binnenlands moeten vliegen. Op zich helemaal geen probleem natuurlijk, genoeg vluchten (behalve nu...).

Wat wil je van WA zien? Het is MEGA groot. Wil je uiteindelijk in Perth belanden om je te settelen? Dan zou ik in ieder geval een tijdje in Perth verblijven. Genoeg te zien van Mandurah in het zuiden tot Yanchep in het Noorden, de Hills/Swan Valley voor een dagje uit in de wijngaarden-chocolat factory-etc, het centrum (Perth CBD) is de moeite waard, er zijn overal stranden, het bruisende Fremantle(FREO) of Northbridge. Joondalup het tweede "centrum" van Perth. Aussie diertjes zien en skippies aaien in Caversham wildlife park. Je kan naar het bijzondere Margaret river (4u van Perth) gaan met hele grote surf, diverse wijngaarden, grotten en natuur. Je kan naar Esperance (8 uur van Perth) gaan voor het witste strand van Australië (zou ik wel in de zomer doen - kouuddddd) hoewel die titel volgens mij ook wel eens naar andere stranden aan de oostkust gaat. Ik heb weinig ervaring met het Noorden, maar kijk eens naar Shark Bay (10u van Perth?) & Ningaloo reef (14u van Perth) en wellicht zelfs Broom kijken. Die laatste kosten alleen wel aardig wat tijd.

Ik zou in ieder geval een camper in Perth nemen (of een 4WD huurauto + airbnb), dat een aantal weken doen (2-4) en dan naar de oostkust vliegen en daar een camper nemen en dan kiezen welk gedeelte tussen Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane je afgaat.

kijk daarmee kan ik al wat opzoeken 👍 mijn "droom scenario" zou zijn net buiten de stad waar er nog veel ruimte is maar niet te ver van het strand en nutsvoorzieningen. ik woon hier nu in België op het platteland. dat bevalt me wel. ik ben zo opgegroeid en hou wel van de rust en ruimte. grote tuin, niet veel geluid. op dat gebied hou ik wel van de eenzaamheid. Maar in België zijn nutsvoorzieningen nooit ver weg. op een halve dag rij je van de ene kant naar de andere kant van het land. Dat zijn dingen waar je in Australië wel rekening mee moet houden.
een camper lijkt me inderdaad het leukste daar. Onze kids zijn het ook wel gewoon om op reis te gaan met de caravan.
Even al wat opzoeken nu :) bedankt
 
Ik heb een paar keer een tijdje in Shark Bay gezeten, glorious (dolfijnen, pelikanen, turtles, zwemmen en varen in een geweldig klimaat).

Ook niet te missen vond ik de quokka's (behoren tot de meest zeldzame marsupials in de wereld) op Rottnest Island. In korte tijd te bereiken met de ferry vanuit Fremantle. Je kinderen willen daar nooit meer weg 😍.

1597385073753.png
 
rottnest island ziet er wel een prachtig stukje uit 😍 mijn zoontje is al helemaal weg van die foto. dit komt zeker op onze lijst 👌
 
Denk dat @FOL een aardige samenvatting heeft gegeven. Wij hebben de Noord kant wat meer bereisd maar ook de zuidkant 2x.

Margaret River regio is zeker de moeite waard. Verder naar het zuid (oosten) is de road trip naar Esperance, via Walpole/Denmark/Albany. Het Zuiden is heel anders dan ten Noorden van Perth. Zuid is veel bosrijker voor hele stukken. Het Noorden is vaak meer uitgestrekte vlaktes met struikjes.

Maar dat is dan ook weer de aantrekkingskracht kracht van Noordwaarts van Pert. De ENORME afstanden. Kalbarri NP, Karijini NP zijn oases onderweg. Shark Bay/Hamelin Pool/Francois Perron (de laatste alleen met goede 4x4 want zeer zanderig) Dan weer een stukje verder Exmouth/Ningaloo. Ningaloo beaches zijn zeker de moeite waard. Snorkelen vanaf het strand en dan allerlei sub-tropische vissen zien is een mooi avontuur.

Broome met zijn super contrastrijke kleuren, wit zand, blauwe lucht, aquamarijn water en knalrode rotsen. En als je dan toch zover bent, waarom dan niet Dampier Peninsula naar Kooljaman/Cape Leveque? ;) En dan is de Kimberley ook onder handbereik. Alles na Broome wordt wel 4x4 territory...

Als je tzt reis vragen hebt, vraag maar raak, we hebben redelijk wat kilometers gemaakt in WA (ongeveer 3 maanden rond gereden)
 
Back
Top