LaStVaZa Vipkop/Gold Coast

vipkop

Member
Zo het gaat nu toch echt serieus worden, de visumaanvraag ligt zo goed als klaar. We hebben toch besloten omdat de regels in Juli 2013 verandert zijn voor kinderen. Onze kinderen de Australische nationaliteit aan te vragen en niet zoals mijn plan was op mijn visum mee te doen.
Ze hebben een Australische papa en dus kan dat. Ik wilde ze graag nog even nederlands houden....
We weten nog niet hoe het allemaal gaat lopen maar het plan is het hier aan te vragen en dan op een werkvisum naar de Gold Coast te gaan. Manlief wil het liefst in Januari..... Of dat gaat lukken...
Dat was even een kleine update....
Ik ben erg blij met dit forum!
Groetjes vip

Hoi vip, je hebt het vast zelf allemaal goed uitgezocht, maar ik vroeg me af of je kinderen dan geen dual citizenship kunnen krijgen? Volgens mij las ik daar laatst iets over in een topic over een stel waarvan de een graag in Aus wil blijven en de man graag terug zou willen (naar Belgie als ik me niet vergis..)

Hoi vip,
mijn kinderen hebben beide nationaliteiten en mogen allebei nationaliteiten houden. Ik hem laten registreren bij de geboorte als Australiërs en wegens de papa zijn ze ook Nederlanders. Als je een Australische paspoort heb.. or citizenship by descent hoef je niet van de Australische regering te kiezen welke nationaliteit je wil hebben, je mag er twee hebben. In Nederland light dat nu anders geloof ik en je mag alleen een paspoort hebben. Ik heb ook een Belgische paspoort omdat ik zo lang aan de grens heeft gewoond, zo dat is ook een optie voor de kids .Wij gebruiken de Nederlands paspoorten in Europa, als wij het land uit gaat en de Australische paspoorten als wij hier komen...best handig ! Maar ik geloof als mijn man Australier wil worden dan mag hij geen Nederlander meer zijn,,,weet niet als dit klopt...klinkt wel een beetje gek!? Weet iemand hier een antwoord op??
Groetjes Christy

Wij hebben er 3 ..... ik hollands dus de kinderen hebben de hollandse nationaliteit. En hebben een nl paspoort. De Duitse nationaliteit omdat ze hier in duitsland geboren zijn. Geen paspoort aangevraagd omdat we een hollandse hadden. En nu zijn we bezig met de formulieren voor australische nationaliteit en daarna paspoort zodat het partner visum wat makkelijker wordt.
Ik denk dat ze alledrie kunnen hebben totdat ze 18 zijn geloof ik. Helemaal zeker ben ik er niet van. Maar nu gaat het nog wel gelukkig. Ik wil graag het kleine beetje nederlands (nog)niet verliezen...

Maar ik geloof als mijn man Australier wil worden dan mag hij geen Nederlander meer zijn,,,weet niet als dit klopt...klinkt wel een beetje gek!? Weet iemand hier een antwoord op??
Aangezien jij de Australische nationaliteit hebt mag je man de Australische nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen. Dat is een van de drie uitzonderingsregels :up:

Aangezien jij de Australische nationaliteit hebt mag je man de Australische nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen. Dat is een van de drie uitzonderingsregels :up:

Is dit nog steeds zo?? of ook veranderd sinds April 2013??

Volgens mij zijn de uitzonderingen (dus ook dat je Nederland mag blijven als je met een buitenlander getrouwd bent en die nationaliteit aan wilt nemen) nog steeds van kracht... Mag het hopen, want ik wil volgend jaar ook voor m'n Aussie citizenship gaan. Kijk bv. op http://nederlanderblijven.com/

1 April 2013 is de wet veranderd/van toepassing geworden die betrekking heeft op het Nederlandschap/dubbele nationaliteiten.
Even opgezocht... Per 1 April 2013 verliezen houders van dubbele nationaliteit, die 10 jaar onafgebroken buiten de EU hebben gewoond en in die 10 jaar geen Nederlands passpoort hebben aangevraagd of verlengd, de Nederlandse nationaliteit. Maar die wet is al in 2003 van toepassing geworden. De meer recente voorstellen van het PVV-gedoogde kabinet betreffende beperking van dubbele nationaliteit dat al door de 2e kamer was aangenomen zijn nooit door de 1e kamer gekomen omdat bij die tijd het kabinet gevallen was. Het huidige kabinet heeft die wetgeving ingetrokken. Maar de uitzonderingen waar we het hier over hebben waren zowiezo al door een D66 motie teruggebracht in dat voorstel.

Er is geen wachttijd. Maar je moet wel getrouwd zijn op het moment dat je de andere nationaliteit aanneemt.

Deze link geeft veel detail info: http://www.rsonac.org/dutch-nationality/dual-nationality
dankje!

zit ook even te kijken naar de andere kant, stel dat je je nl nationaliteit kwijt bent geraakt omdat je australisch citizen bent geworden. Wat zijn dan je mogelijkheden om terug nederlander te worden als je dat zou willen? Kwam ik dit tegen:

Under certain circumstances it is possible to acquire Dutch nationality by making a declaration that you wish to become a Dutch citizen. This procedure is open to certain groups of people living in the Netherlands. Abroad, only certain former Dutch nationals and foreign minors who were acknowledged by a male Dutch citizen between 1 April 2003 and 28 February 2009 may make use of the procedure.
Waat?? Alleen minors die acknowledged zijn door een male? Hoe ouderwets is dat?

Last edited:
dankje!

zit ook even te kijken naar de andere kant, stel dat je je nl nationaliteit kwijt bent geraakt omdat je australisch citizen bent geworden. Wat zijn dan je mogelijkheden om terug nederlander te worden als je dat zou willen? Kwam ik dit tegen:

Waat?? Alleen minors die acknowledged zijn door een male? Hoe ouderwets is dat?
Dat is omdat nederlandse moeders automatisch als de ouder worden gezien. Dat schijnt iets biologisch te zijn geweest, vooral gedurende die periode. Zo ouderwets...

nee want kinderen van een nederlandse vrouw hebben al recht op een nederlands paspoort? Of snap ik iets niet?
Wat ik bedoel is dat een nederlandse vrouw blijkbaar geen kinderen van een partner kan 'acknowledgen'? Het komt genoeg voor dat er kinderen in een gezin zijn die niet biologisch van de vrouw zijn, bv met kinderen van exen of lesbische stellen etc? Maar goed, het telt ook maar tot 2009, dus waar maak ik me druk om.

Last edited:
nee want kinderen van een nederlandse vrouw hebben al recht op een nederlands paspoort? Of snap ik iets niet?
Wat ik bedoel is dat een nederlandse vrouw blijkbaar geen kinderen van een partner kan 'acknowledgen'? Het komt genoeg voor dat er kinderen in een gezin zijn die niet biologisch van de vrouw zijn, bv met kinderen van exen of lesbische stellen etc? Maar goed, het telt ook maar tot 2009, dus waar maak ik me druk om.
Klopt, dat valt onder adoptie. De overheid is wel bezig met wetgeving voor erkenning door lesbische 'meemoeders'.(http://www.ouders.nl/artikelen/lesbisch-of-homo-ouderschap-hoe-regel-je-dat)

Back