LaStVaZa Vipkop/Gold Coast

Van harte! Het begin van je droom is al uitgekomen. Succes met alle opstartdingen in Oz. En we horen graag hoe het jullie de eerste weken vergaat!

De eerste 2 maanden zijn voorbij en eerlijk gezegd was het nooit mijn droom maar meer de heimwee van mijn man. We hebben een huurwoning gevonden en 1,5 dag werk. Onze container komt nu binnen een week bij ons. Iets langer dan dat ik thuis gedacht had. Het weer is heerlijk en ook de kinderen hebben het erg goed naar hun zin op school. Ik vind het erg moeilijk om contacten te maken die verder gaan dan "hi , how are you". Terwijl ik thuis een heleboel vrienden had en ik nooit om gezelligheid verlegen zat. Wel ben ik meteen ook in de medicare opgenomen omdat ik simpelweg getrouwd en met een australier. Ondanks dat ik mijn partnervisum nog niet heb. Vandaag 2 enorme kakkerlakken in onze kleine woning gezien en gedood en ik weet niet of ik daar aan kan wennen. Ben de hele dag van slag. Er zijn goede dagen en slechte dagen maar mijn draai heb ik nog niet gevonden hier. Dat zal nog wel even duren. Misschien helpt het als ik mijn eigen spullen weer heb. Vanaf vandaag in ieder geval weer internet :)) sorry dat was een berichtje met allea door elkaar maar ik heb het gewoon maar opgeschreven.
Groetjes en tot de volgende update
Vip

He vipkop, kop op! Je hebt al een huis voor je gezin gevonden en binnenkort komen al je eigen spulletjes en voel je je vast wat minder ontheemd. En die contacten die komen vast wel. Ik denk dat het wel voor de hand ligt om als alle regeldingen en drukte van de eerste tijd achter de rug zijn, je thuis zit en dan het af en toe niet alles even vrolijk bekijkt. Emigreren is natuurlijk ook een huge step! Wat heb je voor werk gevonden en bevalt dat? Misschien heb je zin om op school vrijwilligerswerk te doen, dan kom je er misschien een beetje tussen? zo maar een idee. Hou je taai!

Hi Vip,

Jammer om te horen dat het niet gelijk allemaal geweldig is, wat het niet makkelijker maakt is wellicht dat jij niet de drijvende kracht hier achter was. Maar probeer dat wel los te laten hoor, je bent er nu en niemand wordt er beter van (vooral jij niet) als je je laat leiden door ideeen die nu 'onomkeerbaar' zijn.

Als je op een nieuwe baan begint voelt het eerst ook eng en heb je nog geen 'maatjes' maar na een maand of 6 voel je je meestal in je nieuwe baan ook weer thuis. Het voordeel is dat je dan natuurlijk buiten je werk je vangnet hebt.

Nu heb je een nieuwe 'baan' (ik bedoel dus een nieuw leven) en duurt het hier ook wel een maand of 6 voor je wat maatjes begint te krijgen. Maar hang in there, het wordt beter!

hoi, ff een reactie op je kakkerlakken: wij hadden ook wat ongedierte toen we hier in trokken. Misschien hoort dat erbij als het even leeg gestaan heeft. Inclusief spinnen en kakkerlakken. Maar ik vertrouwde het niet meer, en liet het licht aan 's nachts. Uiteindelijk hebben we een keer van die mortein spuitbussen neergezet. Daarna vrijwel niks meer gezien... ik weet het, gif is niet ok, maar je niet op je gemak voelen in je eigen huis is ook niet ok. Zeker in het begin.

Ik sluit me bij de anderen aan. Ik woon hier nu vijf jaar (jee....) en kan je zeggen, dat het wennen tijd kost. Er gaat gewoon tijd in zitten om je draai te vinden en een nieuwe vriendenkring op te bouwen. Ik ervaar de contacten met mijn Aussie vrienden nog steeds heel anders dan die met m'n Nederlandse vrienden, ondanks dat ik uit ervaring weet, dat ik hier echt heel erg goede vrienden heb opgedaan.

Voor wat betreft de ongewenste huisdieren. Ik heb die 'gifbommen' niet gebruikt, maar ik heb standaard een paar spuitbussen in huis. Ik wil ook weer om het huis spuiten, maar nog niet aan toegekomen. Ik weet dat het raar klinkt, maar je went er min of meer aan. Ik raak de beesten overigens niet aan: ik spray en stofzuig.

Andere beesten die ik niet spray, bijv. de veldmuis die besloot m'n wasmand te verkennen, is met wasmand en al naar buiten gegooid. Muis rennen en ik springen! En ja, stond ook even te trillen! En te denken: dat was er een.... zijn er nog meer??? (Antwoord: nee).
En heb in totaal 3 kikkers in een woning gehad. Een keer in de keuken en 2 keer in de badkuip. En vrienden maar zeggen: en je bent nog steeds vrijgezel! (ja, was niet op het idee gekomen om een van die kikkers te kussen in de hoop op een prins!).

:)

Ik weet dat het in het begin heel zwaar kan zijn, zeker als je je niet volledig in het emigratiegebeuren kan vinden. Maar geef het tijd en probeer de humor te zien in bep. situaties :)

En voor afreageren kun je hier terecht. Genoeg luisterende oren en vituele schouders om even op uit te huilen.

En laat je niet kisten!

Dankjulliewel!! Ja gaat alweer beter. Ik heb echt hele slechte dagen maar ok dagen die echt wel ok zijn en ik het gelukkig allemaal positief kan bekijken.
Gelukkig dat het weer hier altijd mee zit ;-)
En inderdaad ik moet het gewoon tijd geven en ik denk dat als ik mijn eigen spullen eindelijk mag uitpakken gaat het ook weer beter. Heb genoeg op de grond gezeten.
Ik houd me vast aan het idee dat we die kakkerlakken die we gezien hebben nu meegebracht hebben met een kistje paprika die we van de markt gekocht hadden...... misschien is dat wel niet zo maar met die gedachte gaan het me beter.
Fijn dat er een forum is!
Groetjes Vip

Hee Vip,

Het kan even duren voor je je draai vindt, Australie is dan wel een westers land maar blijkbaar kan dat net zo goed voor een cultuurshock zorgen! Voor mij waren het nou juist de kleine dingen waar ik erg aan moest wennen. Van die simpele dingen als welke dag zet je de kliko buiten (stom I know) en wie bel je als dit of dat gebeurt. Het heeft mij echt wel een jaar gekost om me hier thuis te voelen - maar schrik niet, dat hoeft voor jou natuurlijk helemaal niet zo te zijn!

En die kakkerlakken, ja getsie, daar heb ik ook zo'n hekel aan... Als je in een huurhuis zit moet eigenlijk de pest control wel up to date zijn, vraag anders de agent/eigenaar eens wanneer het voor het laatst gedaan is. En hou altijd een spuitbus in het keukenkastje voor als er eens een naar binnen glipt. Volgens mijn Australische schoonmoeder zijn het niet de grote kakkerklakken waar je bezorgd om moet zijn, maar meer de kleintjes want dan zit er ergens een nest ofzo (maken die beesten uberhaupt nesten? Geen idee). Gewoon spuiten op die hap en opzuigen of met veger en blik opvegen en door de plee spoelen. Ik gooi ze nooit buiten, ik weet niet of vogels ze eten maar ik heb liever niet dat een vogel een vergiftigde kakkerlak oppeuzelt.

Vip: HET KOMT ALLEMAAL GOED :)

Wij zitten in Bethania dus als je eens noordwaarts bent en een bakkie wilt komen doen - wees welkom!

Hey vipkop. Ik vind het ook wel moeilijk om contacten te maken hier hoor. Ik ben naar Australie verhuisd om bij mijn Australische partner te zijn. Wat dat betreft herken ik je gevoel misschien wel een beetje? Hier gekomen vanwege mijn verloofde, en niet per se vanwege het land. Ik mis mijn Nederlandse vrienden ook en ik weet dat niemand ze kan vervangen. Mind you, ik ken ze stuk voor stuk al jaren! Maar ik hoef ook geen vervangers voor ze te vinden, ze zullen ook altijd mijn vrienden blijven. En langzamerhand wordt ik ook steeds closer met mijn Australische vrienden :) En hoe cliche ook... dat kost tijd, blijkbaar.. :)
Ik merk dat mensen hier best snel telefoonnummers uitwisselen en aanbieden om een keer wat af te spreken als je je een keer verveeld ofzo. Mijn advies is om daar lekker op in te gaan en het niet te laten versloffen. En uiteindelijk heb je zelf in de hand met wie je wel contact wilt houden en met wie het niet klikt.

En die kakkerlakken, tjaa hier ook hoor! Heb een spuitbus in het keukenkastje staan, maar vind het zo zielig, vooral voor de groten haha ;)

Zo,even een update over de laatste 3 maanden.
Woning om te huren gevonden in Hollywell queensland. Kids doen het goed en vinden het erg leuk op school!!
Het werk van mijn man kan nog iets meer zijn maar daar moeten we nu maar eens goed naar gaan zoeken.
Ik heb nu een emailtje gekregen dat ik het land uit moet binnen 49 dagen om mijn partnervisum goed/of af te keuren.....
Iemand een tip/idee waarheen...moet 4 werkdagen het land verlaten.
Is er ooit iemand met een parnervisum afgewezen??? en waarom... neem ik mijn man en kinderen mee?? of ga ik snel alleen?
Ging dus met mijn visum wel snel.
Ik geniet vooral van het goede weer hier.
Groetjes Vip

Hey, ik snap wat je bedoelt, er staat niet heel concreet in de mail dat je visum is goedgekeurd of wel? Ik twijfelde ook een, maar mijne was gewoon goedgekeurd, Staat dit ook in jouw email: "The Migration Regulations stipulate that when an application is lodged outside Australia you need to be outside of Australia at the time that the decision is made to approve your application." Hieruit maak ik min of meer op dat het dus approved is, maar heel concreet is het niet.
Ik ben zelf een dikke twee weken naar Nederland gegaan, had hier verder toch geen verplichtingen (lees: werkloos ;) )
Maar misschien kun je wel een leuke aanbieding vinden voor een paar dagen? NZ of Fiji ofzo?

Ja dat is de regel toch? Buiten Australië aangevraagd, ook buiten Australië zijn als het wordt toegekend. Paar daagjes Bali misschien? Of Nieuw Zeeland?
Ook erg mooi. Veel plezier alvast! Positief blijven, alles komt goed.

Jup dat wisten we ook vantevoren. Het wordt een tripje New Zealand! En dan maar hopen dat alles goedgekeurd wordt ;-)
anders zitten mijn kids hier in ik in new zeeland....

voor die die graag willen weten hoe lang het heeft geduurd in Berlijn.
aangevraagd 13 oktober 2013, goedgekeurd 26 mei 2014

Gefeliciteerd vipkop! Voelen jullie je inmiddels een beetje gese

Ja steeds meer alhoewel ik het echt nog steeds met vlagen erg wennen vind. Vooral de mentaliteit. Ik was hier natuurlijk al vaker op vakantie geweest met ook een langere periode van 3 maanden maar dat was toch anders dan dat je er woont.
Ik geniet vooral van het weer hier!!.
Heb inmiddels hoe moeilijk het ook was een paar leuke nieuwe vriendinnen gemaakt die allemaal in soort van dezelfde situatie zitten en dat helpt veel. Nu kan ik beginnen met werk zoeken wat ik eerst nog niet mocht.
Er zijn goede en slechte dagen en die zullen nog wel even aanhouden denk ik.
Het zou perfect zijn om 2 werelden met elkaar de kunnen verbinden maar dat kan nou eenmaal niet.

Back