LCU vertragingen

4np

Member
Ik heb eind augustus even met de LCU gemailed en ik wilde jullie de reactie (van 28 september) eigenlijk niet onthouden:

LCU have yet to assess your medicals as we are currently experiencing
delays in processing.  At present, we are processing medicals received on
30/7/2007.  Your medical results will be forwarded to your allocated case
officer upon finalisation.

Zo te zien liggen ze dus ca 2 maanden achter. Aangezien mijn medicals op 21 aug naar de LCU zijn verzonden verwacht ik eigenlijk dat ze zo rond eind oktober klaar zijn met mijn medicals en dan zal mijn grant letter (hopelijk) snel volgen....

Ik had juist weinig vakantie opgenomen op mijn werk zodat ik die mooi aan het einde van het jaar op kon nemen om hier de laatste dingen te regelen. Nu heb ik nog 22,5 dagen (dus ruim een maand) aan vakantiedagen staan. Maar nu die LCU zo langzaam is loopt mijn planning in de soep en krijg ik nu berichten op mijn werk van 'ja je moet je vakantiedagen opmaken want je mag er maar 10 meenemen naar volgend jaar' etc. Grrrr Als ze niet opschieten lijkt het er op dat ik half december vrij moet gaan nemen. Als ik kan zeggen dat ik weg ga valt er vast wel te regelen dat ik die vakantiedagen begin volgend jaar opneem... maar dan moet ik wel die grant letter hebben :S

Ik vraag me trouwens of dat zomaar mag; vakantiedagen 'weggooien'. Misschien toch maar even langs HR lopen om te vragen hoe dat precies zit...
 
Wat een toeval, ik heb het net uitgezocht voor een collega van me (ik zit in de or)
Nee, dat mag dus niet.

U mag vakantiedagen opsparen tot vijf jaar na het einde van het kalenderjaar waarin u de vakantiedagen hebt opgebouwd. Vakantiedagen verjaren namelijk pas na vijf jaar. Vakantiedagen opgebouwd in januari 2006 verjaren dus pas op 31 december 2011.

en

Vakantiedagen vervallen volgens de wet vijf jaar nadat de aanspraak op de vakantiedag is ontstaan (zie ook ‘opbouw vakantie'). Wie nog vakantiedagen van een vorig jaar ‘over' heeft, neemt deze dus gewoon mee naar het volgende jaar. De eerstvolgende vakantiedag die je in dat jaar opneemt wordt geacht een oude vakantiedag te zijn. Vervolgens moet uit de verlofregistratie duidelijk blijken welke vakantiedagen wanneer zijn ontstaan, om te kunnen bepalen welke dagen vervallen.

Een HRM afdeling zal er op aansturen om de dagen op te maken (eigen belang he van de werkgever), maar wettelijk gezien kan en mag dat niet, ookal staat het anders in het handboek, of personeelsregeling of hoe jullie het ook noemen.

Succes!
 
Hmm ik weet het niet hoor....bij mijn werkgever worden ook vakantie dagen afgenomen. Ik mag er maximaal 15 meenemen en ATV (compensatie voor een 36 urige werkweek) moet zowiezo op zijn.

Persoonlijk heb ik geen moeite om af en toe wat vrije dagen in te plannen en niet alles tot het laatst te bewaren. Op deze manier kan ik nog wat meer leuke dingen ondernemen met vrienden/familie. Maar ja ik ben dan ook een ambtenaar en als ik alles bij elkaar op tel heb ik jaarlijks 10 weken vakantie. Dus er blijt voldoende over om aan het einde op te nemen  :wink:
 
Er is een verschil tussen wat de baas graag wilt en wat de wet er over zegt.... Natuurlijk legt de baas vast dat het er maar een x aantal mogen zijn. Proberen kan, maar wettelijk gezien kunnen ze je de dagen absoluut niet afnemen, tenzij het dagen van meer dan 5 jaar geleden zijn. Dat ze bij jouw dagen afnemen Tweety kan echt wettelijk gezien echt niet, maar als nooit iemand er tegen in gaat doen ze het gewoon. Voor veel mensen is het ook geen probleem om ze op te maken  :smile:

Als er behoefte is aan de wettekst, geeft het dan even aan (of Google zelf eventjes).  :up:
 
Nee hoor geen behoefte aan. Ik moet zeggen dat ik het niet meer dan reeel vindt dat ik een beperkt aantal dag en mag meenemen. Het is natuurlijk anders als je geen gelegenheid van je werkgever krijgt om ze op te maken maar daar heb ik gelukkig geen last van. Nou nog even een paar uurtjes werken en ik heb weer een weekje vrij voor de boeg  :wink:

Groetjes Chantal
 
Dit was de vraag, vandaar het antwoord:
[quote author=4np link=topic=7729.msg100494#msg100494 date=1191567006]
Ik vraag me trouwens of dat zomaar mag; vakantiedagen 'weggooien'. Misschien toch maar even langs HR lopen om te vragen hoe dat precies zit...
[/quote]

Hoe een ieder er verder mee om wilt gaan is hun keuze. Succes 4np!
 
Back
Top