leerkracht basisonderwijs Peth

Frank100

Member
Al tijden surft mijn vriend rond op het forum, en nu kom ik ook eens rondkijken, so far, so good!

Ik vroeg me af of er in Perth en omgeving mensen wonen die werken in het basisonderwijs. Ik heb zelf pabo gedaan en ben benieuwd hoe het er in onderwijsland aan toe gaat in western australia. Ik zou graag met mensen in contact komen die hier ervaring mee hebben of mensen kennen die werken op een school. Ik hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie!

Marion

Hoi Marion,
ik woon sinds vorig jaar in het zuid westen van WA, ongeveer 300 km vanaf Perth. Ik ben ook leerkracht BAO en sinds een paar maanden ben ik aan het proberen mijn licence hier in WA te halen. Dat is absoluut niet makkelijk, het hele proces van het voorbereiden van de aanvraag tot het actually krijgen ervan duurt maanden. De procedure gaat zo:
Je meldt je aan bij de Western Australian College of Teaching (WACOT), met al je papieren en officiele vertalingen. Je moet hiervoor ook nog een Engelse test doen (IELTS) als je laatste test ouder is dan een jaar (geloof ik).
Dan moet je een paar weken/maanden wachten tot je registratie erdoor is. Met deze registratie kun je lesgeven op private schools, dus nog geen public schools. Daarvoor moet je je ook nog aanmelden bij de Department of Education. Ook weer met police check, engelse test en al je papieren. Daar ben ik nu mee bezig dus ik weet nog niet hoe dat verder gaat.
Het aanmeldingsproces viel mij heel erg tegen, vooral omdat de werkgelegenheid niet zo best is. Ze hebben heel veel relief teachers nodig en mensen die op contractbasis werken. Maar een vaste baan krijg je pas na een paar jaar invallen, of je moet in een klein outback dorpje gaan werken voor minimaal een jaar. Dan krijg je volgens mij extra punten, dus eerder vast werk. Heel anders dan in Nederland, ze verwachten echt dat je je leven inricht om te kunnen teachen, niet andersom.
Heel veel succes, laat maar even weten of je nog vragen hebt.
Groetjes van Sonja

Ik werk aan de Universiteit, maar niet als leerkracht. In dezelfde gang werken wat mensen van Education (opleiding tot leerkracht). Misschien werkt het bij werk vinden in het basisonderwijs net als bij de rest in WA: who you know. Misschien kan ik es voor jullie rondvragen? Laat maar horen als je geinteresseerd bent.

Cheers,
Inacar

Wel "grappig" om te lezen dat het in WA dus hetzelfde is als hier in brisbane. Ook eerst bij de teachers bond aanmelden en dan nog eens glashard hetzelfde geintje bij education... (staat invullen). Relief work was er ook alleen voor mij toen ik bij een school bekend was. Daarvoor was ik een keer gebeld in een heel jaar, en net die ene keer had ik al ander werk die dag... Wat kan helpen is om bij scholen langs te gaan (als je eenmaal een blue card hebt) en eventueel vrijwilligerswerk aan te bieden. Dan in die periode een super indruk achter laten. En hopen dat als ze echt iemand nodig hebben, ze aan jou denken en niet aan die 5 andere vaste invallers daar...

Succes ermee! Het valt niet mee. Wat Sonja zegt is waar. Je leeft om les te geven, en dat is je enige doel in het leven wat hun betreft ;). Maar gelukkig zijn de kinderen net zo leuk als in Nederland en kun je met de collega's net zo goed lachen (alleen om andere dingen  :up:).

Back