legaliseren diplomas noodzakelijk??

rob en jeanine

XPdite Sponsor
wie kan mij vertellen of het absoluut noodzakelijk is om je vakdiploma's te legaliseren, de IBG heeft mij namelijk telefonisch al verteld dat het nog wel eens lastig kan worden (scholen bestaan niet meer)  :| . in theorie zal ik aan mijn werkervaring al genoeg hebben, ik wil echter toch mijn diplomas meesturen.

[quote author=rob & jeanine link=topic=1764.msg16067#msg16067 date=1117032283]
wie kan mij vertellen of het absoluut noodzakelijk is om je vakdiploma's te legaliseren, de IBG heeft mij namelijk telefonisch al verteld dat het nog wel eens lastig kan worden (scholen bestaan niet meer)  :| . in theorie zal ik aan mijn werkervaring al genoeg hebben, ik wil echter toch mijn diplomas meesturen.
[/quote]

Wat voor vakdiploma's wil je legaliseren dan?

[quote author=rob & jeanine link=topic=1764.msg16069#msg16069 date=1117032510]
eigenlijk zijn het een lts-diploma, mts-diploma en aannemers-diploma.
[/quote]

Maar wat bedoel je dan precies met legaliseren?
Waarschijnlijk loop ik achter hoor, maar ik hoor het graag...

"veel landen vragen bij erkenningsverzoeken om gelegaliseerde documenten, ned. opleidingsdocumenten kunnen worden gelegaliseerd bij de informatie beheer groep. www.ib-groep.nl
ik vraag me af hoe noodzakelijk dit is voor een skills assesment?

legalisatie is de vaststelling dat een document is afgegeven ddor een daartoe bevoegd persoon en dat de handtekening op het diploma bij die persoon hoort. door legalisatie weten buitenl. autoriteiten dat het document rechtsgeldig is.
daarna moet nog een apostille-stempel worden gehaald bij de rechtbank.
Australie heeft dit apostille verdrag ondertekend (anders moest je nog twee stempels halen bij buitenlandse zaken en de ambassade van het land waar je heen gaat.

[quote author=rob & jeanine link=topic=1764.msg16072#msg16072 date=1117032790]
"veel landen vragen bij erkenningsverzoeken om gelegaliseerde documenten, ned. opleidingsdocumenten kunnen worden gelegaliseerd bij de informatie beheer groep. www.ib-groep.nl
ik vraag me af hoe noodzakelijk dit is voor een skills assesment?
[/quote]

Ik denk dat het een beetje afhangt van de skills assessment authority.
Waarschijnlijk zijn hier wel meer mensen die met dezelfde skills te maken hebben.

Kun je het niet gewoon laten vertalen?

Ik denk dan weer heel simpel:
Als je een flink bedrag betaalt voor een assessment dan mogen zij daar ook wel wat werk voor verrichten, zoals uitzoeken of jouw NL diploma's gelijk staan aan ozzie diploma's.

ik heb ze al laten vertalen, maar ik denk dat de TRA een beetje een ander idee heeft wat betreft het uitzoeken of e.e.a rechtsgeldig is.  :-D

Note:
een beschrijving van NUFFIC bijvoorbeeld geeft aan wat de gelijkwaardigheid van je nederlandse diploma in het buitenland is, bijv. of een bachelor afgegeven in NL gelijk staat met de bachelornivo van australie.

Legaliseren van je diploma bij de IBG geeft aan dat de officiele instantie daadwerkelijk bij je opleiding heeft gecheckt of jij daar afgestudeerd bent en het diploma dus rechtsgeldig is en rechtmatig verkregen op jouw naam. Dat is dus iets heel anders, en bij mijn weten is dit verplicht voor zowel je skill assessment alsmede voor de aanvraag van je visum.....

Gr. sab

Hoi,

Bij NOOSR (onderwijs-dienst) is legaliseren na intensief email-contact wel nodig geacht.

Groeten Sander

[quote author=AJ link=topic=1764.msg16074#msg16074 date=1117033094]

Ik denk dan weer heel simpel:
Als je een flink bedrag betaalt voor een assessment dan mogen zij daar ook wel wat werk voor verrichten, zoals uitzoeken of jouw NL diploma's gelijk staan aan ozzie diploma's.

[/quote]

Daar zou ik niet vanuit gaan! Kans is groot dat ze je assesment kunnen afwijzen, op dat eene punt, en dan kan je naar je centen fluiten.

Groeten Sander

Hoi,

Ik denk dat de skill-assesment organisatie veel uitmaakt.

bij welke heb jij dat laten doen?

Groeten Sander

[quote author=Jeroen link=topic=1764.msg16081#msg16081 date=1117038712]
Dit is allemaal nieuw voor me, wij hebben onze diploma's laten vertalen en dat was het.
[/quote]

Inderdaad, ik weet ook niet beter dan dat ik mijn docuementen moet laten vertalen en dat ik ze tevens gecertificeerd moet laten kopiëren door een notaris of iets dergelijks.

En dan hoef je volgens mij dus ook je diploma's alleen maar door een notaris te laten certificeren.

Misschien dat de forumleden met een reeds toegekend visum hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
Als ik er gruwelijk naast zit dan hoor ik het heel graag.

:|

Zal het wel merken als ik alles aanbiedt bij de skill assessing authority....

Maar om het zekere voor het onzekere te nemen en geen onnodige tijd te verliezen laat ik mijn diploma voor 15 euro en een apostille voor 6 euro maar gewoon regelen bij de IBG....beter te veel dan te weinig is in dit geval mijn motto....en de kosten voor legalisatie zijn tenslotte niet dramatisch hoog...... :roll:

Gr. SAb

[quote author=AJ]
En dan hoef je volgens mij dus ook je diploma's alleen maar door een notaris te laten certificeren.
[/quote]

de notaris certificeert alleen de kopie, dwz hij verklaart dat de kopie een juiste afdruk is van het origineel maar hij controleert niet of het origineel echt is. in theorie kun je dus vervalste diplomas door de notaris laten certificeren.

Lost: Quote aangepast.

Ik heb de documenten die ik opgestuurd heb naar de ACS niet laten legaliseren. Gewoon door de notaris een kopie laten maken en door een beëdigd vertaalster laten vertalen.

[quote author=r2d2 link=topic=1764.msg16078#msg16078 date=1117036878]
Bij NOOSR (onderwijs-dienst) is legaliseren na intensief email-contact wel nodig geacht.
[/quote]

Raar. Ik heb voor de NOOSR niets hoeven laten legaliseren bij het Nuffic of de IB-Groep.

wij hebben 3 x kopie van elke document, deze laten certificeren en daarna ook door een beëdigd vertaalster laten vertalen (TRA).

Back