Lessons learned

Er zijn nogal wat reacties gekomen zeg :) Het is ook wel een onderwerp dat de emoties los maakt.

Terugglezend wil ik eigenlijk mijn eerste reactie (dat ik het toch wat extreem vond) bijstellen. Ik had het nieuwsbericht niet helemaal goed gelezen. Bij nader inzien vind ik het ook wel terecht dat hem de toegang is geweigerd; hij is tenslotte naast zijn strafblad zojuist weer veroordeeld:

Deze maand kreeg de 35-jarige rapper een voorwaardelijke celstraf van drie jaar en een taakstraf van 800 uur wegens verboden bezit van wapens en marihuana. In de jaren negentig is hij veroordeeld voor onder meer cocaïne- en wapenbezit.

Daarnaast vind ik het een goede zaak dat iedereen langs dezelfde lat wordt gezet; dat ook zo'n artiest aan dezelfde regels moet voldoen als elke andere persoon die Australie wil bezoeken.

Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat de grote hoeveelheid R&B clips (lees: schuddende billen en het verheerlijken van pimps, ho's en gangsta's) niet echt een heel positieve invloed kan hebben op de jeugd. Maar ik denk wel dat veel van deze artiesten een toneelstukje opvoeren; daar moet je wel een beetje doorheen kunnen kijken. De vraag is alleen of de jeugd dat ook doet... Maar wat mij betreft schoppen ze sowieso alle R&B rommel van de tv en programmeren ze voortaan alleen nog maar rock, indie, singer songwriter en de betere underground (en wat country voor Rene-L ;)) in. :) Iedereen blij :p

Ik denk wel dat dingen als het wegbliepen van woorden op radio en tv juist een averechtse werking heeft. Als elke keer het woord 'shit' wordt weggebliept wordt het juist spannend voor jongeren om juist wel 'shit' te zeggen. Hetzelfde geld m.i. bijvoorbeeld voor het gebruik van wiet. Toevallig stond er gisteren nog een artikel in de NRC Next; dat premier Verhofstad van Belgie een open brief aan Balkenende had geschreven met het verzoek het softdrugsbeleid aan te pakken. In hetzelfde artikel werd ook genoemd dat het softdrugs gebruik in Nederland juist lager ligt dan in Belgie en andere Europese landen.

ps. Snoop Dog is overigens niet alleen in Australie geweigerd, maar ook in Engeland. Omdat hij er daar niet in mocht is hij extra lang in Nederland gebleven en heeft hij hier een extra concert gegeven.

Grappig, ik luister naar 4BC en daar hoeft nooit iets weggebliept te worden. Ik ben ook blij dat ik niet in elke zin 'effing' hoef te horen. Ik zie totaal het nut niet van grof taalgebruik.

Maar Australië preuts of conventional?? Ik val van m'n geloof. Er wordt inmiddels erkend dat er een probleem is met alcohol; het wordt als cool en acceptabel gezien om flink aan de fles te hangen, en echt niet alleen door pubers. En binge-drinking is ook een steeds groter probleem.

Een ander voorbeeld dat ik laatst op TV zag, was een moeder die aandacht vroeg voor de idiote mode voor kleine meisjes. BH's voor 4-jarigen! Glitteronderbroekjes, volwassen texten op t-shirts. Man, ik word al onpasselijk als ik een tiener zie lopen met een broek die nét boven haar schaambeen hangt, want het is nou eenmaal mode. En onlangs verschenen in de schoenenwinkels de meest hoerige knalrode lak pumps - geen flauw idee trouwens waar dat idee zomaar vandaan kwam.

Maar goed, dat Snoop een idool is zegt mij genoeg over de stupiditeit van de fans. Een man die zich met drugs en wapens bezighoudt, krijgt níet mijn waardering. Zo iemand vind ik een zielige droplul waar we niemand aan hoeven bloot te stellen.
Iedereen moet bij elke vlucht op het vliegtuig op de immigration card invullen of 'ie ooit veroordeeld is voor a criminal offence, en als immigratie jouw misdaden niet aanstaat, dan kan je zó teruggestuurd worden. Dus Snoop Dog ook.

Fair enough! Het feit dat hij fans heeft, ja, so what? Ik vind het meer dan prima dat deze regel op de letter gevolgd wordt; hij geldt voor ons, hij geldt voor hem. En toevallig is het mooi meegenomen dat door hem toegang te weigeren, die fans (tieners!) zien dat het dus níet oké is om met drugs te kloten en wapens te bezitten.

My two cents.

Cheers,

Irene

P.S. Bear, ik zie je niet als een drugs verslaafde vieze asociaal ofzo, hoor :) Soms slaat bij Nederlanders gewoon snel de vlam in de pan, maar dat zegt niets over jóu :)

Hiya All

Hey Ireen...
My two cents.
How about 50Cent?  :grin: :grin: :grin:  is ook heel melodieus......

Maar goed, what's good for the goose is good for the gander......er kan toch niet met twee maten gemeten worden??  HipHop/Pop/Rock of wat voor Idool dan ook. Jullie weten zelf allemaal dat het behoorlijk wat uithoudings vermogen vergt om dit land binnen te "mogen" komen EN te mogen blijven.

Helaas dus voor Snoop...........maar in mijn ogen wel terecht.

Groetjes
Syl

[quote author=Eerainuh link=topic=6942.msg88564#msg88564 date=1177811471]
Grappig, ik luister naar 4BC en daar hoeft nooit iets weggebliept te worden. Ik ben ook blij dat ik niet in elke zin 'effing' hoef te horen. Ik zie totaal het nut niet van grof taalgebruik.
[/quote]

Ooit wel eens gehoord van Gordon Ramsey? De Engelse kok die mensen met restaurant problemen helpt? Hij is in NL te zien met zijn programma "Gordon Ramsey; Oorlog in de keuken". Daar wordt het F woord om de paar zinnen gebruikt!! Dat is zijn handelsmerk. En dat zonder bleepjes.
Maar met het motor programma "American Chopper" van OCC wordt zelfs "shit" weggepiept.
Maar in Nederland is het ook tamelijk gewoon om het F woord te pas en te onpas gebruikt.

Ook leuk; uit Wikipedia
Zowel "f*ck" als "f*ck off" zijn opgenomen in het woordenboek "Van Dale Hedendaags Nederlands".
Hoezo tolerant?
Het is maar goed dat je niet je visa geweigerd krijgt nav je taal gebruik!!! :grin:

Rene

Enne, 4np; bedankt!! :up:
[quote author=4np link=topic=6942.msg88527#msg88527 date=1177762562]
(en wat country voor Rene-L ;)) [/quote]

Het valt mij op dat veel nederlanders veel gemakkelijker engelse "vloeken" gebruiken dan nederlandse. "Fuck" en "shit" (ik gebruik geen sterretjes or blieps) lijken wel minder vulgair - en soms meer "cool" -  dan vergelijkbare woorden als "verneuken" en "ik heb er schijt aan" .....

In het nederlands klinkt dat toch een beetje vulgair en dat heeft zelfs het meest afgestompte individu nog steeds in te gaten, maar zodra je het in het engels zegt klinkt het ineens minder onbeschaafd.

Voor mensen die in een engelstalige omgeving wonen - en daar een beetje zijn ingeburgerd - klinkt "shit" en "fuck" net zo ordinair als de nederlandse vertaling voor beschaafde nederlanders.  Ik raad nieuwkomers in Australie aan daar rekening mee te houden.

In dat verband is het ook niet zo moeilijk te begrijpen dat onbeschaafde (zacht gezegd - wie vindt dat zo iemand iets toevoegd aan onze cultuur wil ik nog wel eens een avondje mee discussieren)  rappers zoals die Snoop gabber (overigens - gelukkig - nooit eerder van gehoord....) in Australie minder welkom zijn dan in het toch enigszins in niveau afgegleden, zogenaamd tolerante Nederland.

Ikzelf heb vanaf het begin dat ik hier was me opzettelijk verre gehouden van scheldwoorden en grof taalgebruik. Dit omdat het zo makkelijk kan zijn het in een vreemde taal te zeggen, maar het kan in het oor van de native speaker wel 's anders overkomen dan je denkt. Niet dat ik altijd als een engeltje praat, maar ik vloekte liever in het N'lands dan hier iemand tegen het hoofd te stoten omdat ik de lading van bepaalde woorden niet goed kende. Nu ken ik ze misschien wel, maar ik heb geen behoefte om ze te gebruiken, op de ludieke na, zoals 'Anus Breath!' :)

Overigens heb ik er geen probleem mee als iemand 'SHIT' roept als er een echte aanleiding is, je moet je frustratie dan kwijt, maar dat is anders.

Welterusten, en nu lekker een weekje vakantie in NZ! (volgens het weerbericht wordt het boeken lezen :wink: )

Doei,

Irene :)

Hoi allemaal,

Bij het Australische beleid mbt drugs en alcohol zet ik mijn nodige vraagtekens. Veel alcoholgebruik onder jeugd. Toename van gebruik synthetische drugs ect. Alleen keihard verbieden werkt gewoonweg niet. het beleid in Nederland is beslist niet alleen maar slecht.
In Australië is men al bezig op aparte eerstehulpposten bij een ziekenhuis te plaatsen, speciaal voor verslaafden, dit mede mbt de overlast die zij veroorzaken bij reguliere patienten.
Dus veel meer en betere voorlichtingscampagnes. Goede voorbeelden voor de jeugd.
Dus inderdaad geen rappende zanger die niet aan de eisen van een visum voldoet. Maar ook geen Stallone die met verboden middelen wordt betrapt of Footy/rugbysterren die zich misdragen.

groeten Wim

Wil niet bot zijn ofzo. Maar hier in Australië zijn ze helemaal naar de verkeerde
kant doorgeslagen als je het hebt over de jeugd in het verkeer. In België had je
ook wel op bepaalde industrie terreinen dat ze aan het sprinten waren, maar
's avands laat op deze terreinen geen kinderen en geen mensen die er normaal
nog zo laat moeten zijn. Maar hier rijdt de jeugd zelfs donuts overdag en in
wijken waar wel de dagelijkse dingen gedaan worden. Zal blij zijn als ze de wet
doorduwen dat ze pas vanaf 21 mogen rijden. Onverantwoord, onbekwaam
en levensgevaarlijk. Maar laat ons niet vergeten dat ieder land zijn pro's en contra's
heeft. Ik hou van Europa maar hier is het weer super. Probeer er zelf iets van
te maken dan kom je er wel, waar ook ter wereld.

And lesson number 2

http://australianit.news.com.au/articles/0,7204,21704366%5E16123%5E%5Enbv%5E,00.html

@ SV#1
Ongelofelijk!! En dat voor een cipier!!

Rene

Ps. Snoop Dogg wordt toegelaten op het North Sea Festival hier in Nederland!!! Hoezo Nederland tolerant? Schijnt dat het hier helemaal niet erg is als je een criminele achtergrond hebt!!
Ridiculous!!

Back