licencie nodig als je TRA Electrician (General) 4311-11 wilt werken in WA?

hummer

Member
HOi

weet er iemand of je als je als Electricien wilt gaan werken in Australie WA nog een extra test/licencie etc. moet hebben als de TRA je heeft beoordeeld Electrician (General) 4311-11
we hebben ons visum inmiddels binnen maar nu begint het toch wel spannend te worden en raak ik het overzicht een beetje kwijt...
Hopelijk kan iemand mij bevestigen dat er geen extra testen of zo gedaan moeten worden of weet iemand welke dit zijn en hoe we dat moeten gaan regelen.

bvd

HUmmer
 
Hoi
Electricien ben je hier niet zomaar.
Wij zitten dan wel in Qld en weet niet of dat veel uitmaakt.
Maar wat ik hoor is dat je je papieren opnieuw moet halen.
Zoek even kontakt met jolanda b die woont hier (in Qld ) samen met een electricien.
Hij zit nu op school voor het halen van zijn license.
Ik heb 21 jaar een loodgieters bedrijf gehad, maar ook ik moet bijscholing doen.
Ze denken hier echt dat ze alles beter doen en accepteren je werkervaring en je diploma's niet zomaar.
Wel heb ik een voorlopig license gekregen maar moet dus ook nog even naar school.

Veel succes

Kees
 
Hoi Hummer,

Als ik me niet vergis is Liam (van Marieke/Mariekske hier op het forum) electricien (of was dat in ieder geval in Ierland voor hij hierheen kwam). Zij zitten ook in WA. Nu denk ik al een tijdje niets van hun gezien te hebben hier op het forum, maar kijk eens of het klopt (zoek hun verhaal op :) en stuur ze misschien een PMmetje.
Ik denk me te herinneren dat alhoewel hij volledig electricien was voorheen, dat hij hier toch in eerste instantie als leerling-electricien aan de slag moest ..

EDIT: Mariekske is haar forumnaam. Zie: http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,5734.0.html
 
Perthpete, je hebt gelijk, maar Liam is een Ier en daar gelden andere regels voor dan iemand uit Nederland.
Hummer, ik al eens vragen of Mark uitgebreid wil noteren wat hij gedaan heeft en nog moet doen. Het is een kluif kan ik je zeggen. En dan hebben alle staten verschillende regels.

Groetjes Jolanda.
 
[quote author=jolanda b link=topic=9130.msg123177#msg123177 date=1217845433]
Perthpete, je hebt gelijk, maar Liam is een Ier en daar gelden andere regels voor dan iemand uit Nederland.
Hummer, ik al eens vragen of Mark uitgebreid wil noteren wat hij gedaan heeft en nog moet doen. Het is een kluif kan ik je zeggen. En dan hebben alle staten verschillende regels.

Groetjes Jolanda.

[/quote]
Netjes Jolanda dat je even gereageerd hebt, elkaar helpen daar is dit forum voor.
 
[quote author=jolanda b link=topic=9130.msg123177#msg123177 date=1217845433]
Perthpete, je hebt gelijk, maar Liam is een Ier en daar gelden andere regels voor dan iemand uit Nederland.
[/quote]

Goh, is dat echt zo? Ik snap wel dat er 'andere' regels kunnen zijn voor Ieren op het gebied van visum krijgen en zo. Maar welke regels je aan moet voldoen om een volwaardig electricien te zijn (een licensed one) zullen toch voor een ider wel hetzelfde zijn lijkt me ...
Neemt niet weg dat het natuurlijk het best is om zowel met Liam als met een andere (Nederlandse) electricien in contact zien te komen .. :)
 
Hey Perthpete, de regels voor Ierland, Engeland, New zeeland en Australie zijn bijna hetzelfde. hier moet je veel meer leren  (weten) als electricien. dan in nederland. De regels van Europa zijn anders.
Ik ben blij dat ik in Nederland assistent technicus en daarna technicus gestudeerd heb dat komt hier ook goed van pas.
Als Electricien hier moet je het benodigde vermogen van een gebouw kunnen berekenen de kortsluitstromen, netimpedancie, spanningsverliezen en kabelberekeningen ed.
Dat hoef je in Nederland niet
Als je de test hiervoor niet haald krijg je geen license.

groetjes mark. :up:
 
[quote author=hummer link=topic=9130.msg123131#msg123131 date=1217784692]
HOi

weet er iemand of je als je als Electricien wilt gaan werken in Australie WA nog een extra test/licencie etc. moet hebben als de TRA je heeft beoordeeld Electrician (General) 4311-11
we hebben ons visum inmiddels binnen maar nu begint het toch wel spannend te worden en raak ik het overzicht een beetje kwijt...
Hopelijk kan iemand mij bevestigen dat er geen extra testen of zo gedaan moeten worden of weet iemand welke dit zijn en hoe we dat moeten gaan regelen.

bvd

HUmmer
[/quote]

Als je in Australie bent moet je je ARTC (Australian Recognised Trade Certificaat) aanvragen dit is een certifikaat dat je nodig hebt om een (WA) license
aan te vragen. Dit kan je het beste doen door naar TAFE te gaan (dit is een opleidingscentrum).
Tevens moet je een voorlopige werkvergunning (Electrical Work Training License) aanvragen anders mag je niet werken als (ass) electricien.
Als laatste moet je een test doen. Ik ga hiervoor een paar weken naar school omdat de australische AS3000 (nen norm) anders zijn dan in Nederland.

groeten Mark
 
Back
Top