Lokaal alternatief voor medicare naast bupa en tips voor WA & Inboedel verzekering?

JanWillem

Member
Hi Allen,

Wij hebben mogelijk geen recht op medicare omdat we al een tijdje niet meer in NL wonen. Wat is een goed lokaal alternatief naast de bupa verzekering? Ook zoek ik een goede en betaalbare WA en inboedelverzekering - wie heeft daar een tip voor?

Bedankt!
Grt Jan Willem
 
Ik vond Allianz wel een acceptabel alternatief, vooral omdat die ook pre-existing conditions dekt (voor een deel althans). Het hangt er maar vanaf wat je gedekt moet/wil hebben en wat je daarvoor over hebt. Tandarts is altijd een issue hier, ook al is het gedekt, betaal je je nog blauw. Ik gebruik smile.com, dat is geen verzekering maar een standaard korting (tot 40 %) waarvoor je iets van $ 25 per jaar betaalt. Is wel gebonden aan aangesloten tandartsen maar die groep groeit en het scheelt een bom geld als je een dure tandartsklant bent.

Losse WA heb ik hier niet kunnen vinden. Er is alleen een liability ding voor bedrijven. WA zit wel in de autoverzekering.

Anderen weten vast meer met zo veel jaren ervaring.
 
Een private healthcover is een hoofdpijn. Er zijn zoveel pakketten om van te kiezen, en uiteindelijk wordt nooit alles gedekt wat je zou willen.
Wellicht dat er een collectieve korting bestaat voor je werkgever. De keuze is afhankelijk van hoeveel je gedekt wilt hebben.
 
Private health is een lastige ja. Calculeer een paar avondjes zoeken in. Lastig advies geven omdat wat je er in wilt hebben heel persoonlijk is. En ook of je het financiële risico zelf kunt nemen als je dat specifieke stuk nodig hebt of niet.

WA hebben we niet (naast wel voor de auto en motor, daar is het verplicht) Volgens mij is WA hier niet zo normaal.
 
Last edited:
Hoezo geen recht op Medicare? Tijdelijk visum geeft je een groene pas (beperkte) medicare en PR geeft je een gele pas. Medicare dekt basis, health care dekt extras, maar niet alles.
 
Hoezo geen recht op Medicare? Tijdelijk visum geeft je een groene pas (beperkte) medicare en PR geeft je een gele pas. Medicare dekt basis, health care dekt extras, maar niet alles.

Ik heb een groene pas (met PR) dus weet niet of de kleurtjes iets zeggen?
 
Ik heb een interim card omdat ik nog geen resident ben. Deze is groen blauw.
 
What are the Medicare card types?
Australian resident card (green card)
The cards are issued to Australian citizens and permanent Australian residents.

Reciprocal health care agreement – RHCA (yellow card)
RHCA cards are issued to residents of the countries that the Australian Government has agreement with. Visitors are covered for the duration of their approved visit to Australia.

Interim card (blue card)
An interim card is issued to people eligible for Medicare benefits based on their application for permanent residency or covered under a Ministerial Order.

The eligibility for Medicare benefits is not limited; however, coverage is limited to a specified period of time. Eligibility is valid until the date shown in the bottom right corner of the card.

From: https://www.cbhs.com.au/popup-pages/what-are-the-medicare-card-types-
 
Hoezo geen recht op Medicare? Tijdelijk visum geeft je een groene pas (beperkte) medicare en PR geeft je een gele pas. Medicare dekt basis, health care dekt extras, maar niet alles.

Let wel dat voor zowel Medicare als aanvullende verzekering meestal geldt dat je toch nog wel wat moet bij betalen. De fameuze gap payment.
 
Voor ons is het ook een hele klus om het uit te zoeken wat je nou precies nodig hebt en vooral wat er precies gedekt wordt.

We hebben natuurlijk allebei Medicare maar we willen ook private health insurance. We hebben allebei andere wensen, ik wil vooral mijn dental gedekt hebben. Ik vind het maar lastig.
 
Wij hebben een private health insurance waar we konden kiezen om alleen voor enkele extra's te betalen en niet voor de hospital cover. Wij zitten zelf bij HCF (slechte ervaring met BUPA) en heb nog tot 2020 de optie om wel of niet voor hospital cover te kiezen zonder age loading. Het is allemaal vrij complex hoe het in elkaar steekt, dus om nu precies onze situatie van age loading uit te leggen gaat wat ver om dat hier te doen.....(het kan hoor, maar zou een lang stuk tekst zijn, die ik iedereen probeer te besparen :p)

Dental is een van de extra's die we in het pakket hebben zitten. Geen idee wat de andere extra's zijn want ik claim nooit .....
 
Hoezo geen recht op Medicare? Tijdelijk visum geeft je een groene pas (beperkte) medicare en PR geeft je een gele pas. Medicare dekt basis, health care dekt extras, maar niet alles.
Nou, er werd mij verteld bij het aanvragen dat als je geen pasje van een NL verekeraar kunt aantonen, je geen recht hebt op Medicare. Aangezien we al een poosje niet meer in NL wonen een potentieel issue. Dankzij mn Caribische verzekeringspasjes hebben we toch medicare - althans, het (licht) gele pasje. Inmiddels mn Bupa polis aangepast tot hoofdpijn hoogte en dan kunnen we weer even vooruit :)
 


OFX
Back
Top