M-biljet 2007

Hansie

New Member
Zijn er al mensen die het M-biljet 2007 automatisch toegestuurd hebben gekregen? Ik twijfel of het nou handiger is om het zelf aan te vragen of te wachten tot de belastingdienst iets opstuurt.
 
[quote author=Hansie link=topic=8960.msg119625#msg119625 date=1213841496]
Zijn er al mensen die het M-biljet 2007 automatisch toegestuurd hebben gekregen? Ik twijfel of het nou handiger is om het zelf aan te vragen of te wachten tot de belastingdienst iets opstuurt.
[/quote]

Make my day...
Nog geen m-biljet ontvangen en ik twijfel of ik zal bellen of zal afwachten.

Keep us posted!

:cool:
 
Ja wij hebben er allebei 1 gekregen half april dit jaar. Heb sinds van de week eindelijk bericht van "mijn belastingvrouw" in Nl dat ze me gaat helpen ermee :up: Ik was zelf al begonnen maar kwam er niet meer uit.

Wij hebben hem automatisch gekregen.
 
Joepie!! Nog een topic om over fiscus frustraties te kunnen praten ....

Seriously:
Na in de afgelopen maanden (nou ja, ik denk al meer dan een half jaar) tot 3 keer toe het M-biljet (over 2006!) aan te vragen (de laatste keer alweer een maand of 3 geleden) lagen er tot onze grote verbazing gisteren zomaar ineens twee M-biljetten in de brievenbus ... Niet te geloven zeg ...

Nog wel iets overgebleven om te zeuren: de laatste keer hadden we óók een C-biljet aangevraagd over 2007 (i.v.m. verkopen nog wat opties die we van onze werkgever hadden) en die waren toegzegd ook aangevraagd te zijn ... Die zijn nog niet binnen ... Nu zou het natuurlijk kunnen dat de M-biljetten het resultaat zijn van onze eerste aanvraag (ergens vorig jaar), en dan zou het logisch kunnen zijn dat de C-biljetten er nog niet bij zitten ... hmmmmm, maar even niet verder over nadenken ...
 
Wij hebben ze automatisch ontvangen, paar maanden stof laten happen, en deze week opgestuurd. 2007. En we krijgen een hoop terug, het is alleen afwachten hoeveel jaar het gaat duren voordat het daadwerkelijk op de rekening staat.
 
Ik heb het M-biljet aangevraagd en redelijk op tijd binnen gekregen, echter veel te laat gestart met invullen, natuurlijk.
Maar ik had het afgelopen vrijdag op de post kunnen doen .. als BELASTINGDIENST BUITENLAND in staat was geweest om een simpele vraag meteen te beantwoorden. In plaats daarvan belden ze twee dagen later terug met een vaag antwoord dat alleen maar meer vragen opwierp. Dus heb ik afgelopen vrijdag via een Express brief uitstel aangevraagd tot 1 september.

Ik leg graag mijn vraag en  het antwoord van de BB aan jullie voor, misschien kan iemand er wat licht op laten schijnen.

Jan (hubby) is nog geregistreerd in NL en ik ben uitgeschreven sinds 17/02/07. We hebben geen onroerend goed meer in NL, alleen een  gezamenlijke spaarrekening. Jan is dus Binnenlands Belastingplichtig. Ik heb eigenlijk geen reden om zijn fiscale partner te worden want als buitenlands belastingplichtige zonder vakantie woning wordt mijn spaarrekening niet belast.

Mijn vraag aan BB was dan ook: als ik ervoor kies om buitenlands BP te worden voor welk deel van de gezamenlijk spaarrekening wordt mijn man dan belast. Voor 100% ?
Antwoord BB: nee, uw man wordt alleen belast voor dat deel dat hij zich TOEEIGENT
Dus het is niet automatisch fifty-fifty?
Antwoord BB: nee, stel dat uw man zich 30% toeeigent, dan betaald hij daar belasting over en 70% is van u en daar betaald u geen belasting over  :?

Nou, dan is het gemakkelijk, Jan eigent zich 1% toe en ik neem de rest.
Wat is hier op de langere termijn het addertje onder het gras??????? Iemand die het weet?????

groet

Annelies
 
In een gezamenlijke aangifte mag je altijd zelf bepalen hoe je  de verdeling doet. Dat mag in je eigen voordeel.  Ik vond dat atijd het leukste van de aangifte; aan het einde gaan schuiven tot je zo voordelig mogelijk uit was.

wat betreft het M biljet; die van Art is aangekomen, die van mij is halverwege kwijtgeraakt, en nog een opsturen is voor de belastingdienst veeeeeeeeeeeeeeel te moeilijk.

Wij kunnen dus geen aangifte doen..
 
Bedankt voor je antwoord, maar wij doen dus geen gezamenlijke aangifte. Als ik ervoor kies om BB te worden ben ik Jan's fiscale partner niet meer. Mocht ik mijzelf 99% van ons kapitaal toe-eigenen dan breng ik dat deel dus in feite buiten het bereik van de belastingdienst NL.
Prima op zich, maar ik kan me niet voorstellen dat de NL fiscus daar blij mee is.
Dus blijft mij nog steeds de vraag wat de gevolgen hiervan kunnen zijn als bv. Jan geregistreerd blijft in NL of als ik mij opnieuw laat registreren in NL.

groet

Annelies
 
daar kan ik je niet helemaal antwoord op geven, maar ik zou het in principe doortrekken; als je samen aangifte doet, mag je de verdeling zelf aangeven, dus als je samen bezit hebt en je geeft het beiden op, al is dat in andere landen, zou je dat in principe ook mogen doen. Maar goed- zeker weten doe ik het niet.

Iets anders is het her-registreren in NL. Mij is verschillende keren gewaarschuwd, dat als je terug keerd naar Nederland (fysiek of fiscaal) de belasting dienst 10 jaar (mag) terugkijkt.  Nu kunnen zniet kijken in je bezittingen/ aangifte omdat er geen belastingsverdrag is tussen oz en NL. zou je dus binnen tien jaar na vertrek opnieuw registreren, mogen ze dat ineens wel doen, over de afgelopen 10 jaar.  Na een langere periode is dat anders. Blijkbaar....
 
[quote author=Annelies link=topic=8960.msg119884#msg119884 date=1214148367]
Bedankt voor je antwoord, maar wij doen dus geen gezamenlijke aangifte. Als ik ervoor kies om BB te worden ben ik Jan's fiscale partner niet meer. Mocht ik mijzelf 99% van ons kapitaal toe-eigenen dan breng ik dat deel dus in feite buiten het bereik van de belastingdienst NL.
Prima op zich, maar ik kan me niet voorstellen dat de NL fiscus daar blij mee is.
Dus blijft mij nog steeds de vraag wat de gevolgen hiervan kunnen zijn als bv. Jan geregistreerd blijft in NL of als ik mij opnieuw laat registreren in NL.

groet

Annelies
[/quote]

hoi annelies,

ik heb er niet zoveel verstand van , maar toevallig een paar weken geleden contact gehad met de belastingdienst over dit onderwerp...

het is niet zo simpel dat jij zogenaamd 99% van het vermogen jezelf kan toe rekenen,  dan gaat de BD toch vragen stellen hoe je aan dat plotselinge vermogen komt....
als jij dan zou zeggen dat je het gekregen heb, dan trappen ze daar niet in want dan krijg jij of jan met het "schenkingsrecht" te maken.

en dat je nu buitenland belastingplichtig bent, daar zal de belastingdienst in nederland vast wel wat op gevonden hebben !

voor de rest weet ik er niks van , maar dit is wat ze mij verteld hebben, lieg ik het, dan lieg ik in permissie,

je zou verder kunnen kijken op de site van de belastingdienst ,

groet, ben.
 
hoi annelies,

ik zag dit nog ff op de site van de belastingdienst...



Woont de schenker in Nederland?

U betaalt alleen schenkingsrecht als de schenker op het moment van de schenking in Nederland woont.

Let op!

Voor het schenkingsrecht woont de schenker ook in Nederland als hij:

een Nederlander is die nog geen 10 jaar buiten Nederland woont;

een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen vol jaar uit Nederland weg is.

In bijzondere gevallen kan ook belasting worden geheven als de schenker op het moment van de schenking buiten Nederland woonde. Dit is bijvoorbeeld het geval als hij een in Nederland gelegen onroerende zaak schenkt. Over de waarde daarvan wordt, ongeacht waar de verkrijger woont, een belasting geheven die vergelijkbaar is met het schenkingsrecht, het zogenoemde recht van overgang. Het tarief hiervoor is gelijk aan dat van het schenkingsrecht, maar er gelden voor de verkrijgers in het geheel geen vrijstellingen.

Als de schenker in het buitenland woont, kan de verkrijger in bepaalde gevallen kiezen voor heffing op grond van het recht van schenking in plaats van het recht van overgang. De notaris en Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland in Heerlen kunnen u informeren over de voorwaarden en de voordelen van deze keuze.

Als de schenker en/of de verkrijger in het buitenland wonen, is het belangrijk contact op te nemen met een notaris of met bovengenoemd Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland in Heerlen. Het kan namelijk zijn dat u ook in het buitenland schenkingsrecht moet betalen. De Belastingdienst of de notaris kan u vertellen of er mogelijkheden zijn om het betalen van ‘dubbele’ belasting te voorkomen.

gr,ben
 
Er is WEL een belastingverdrag tussen NL en Oz. Volgens dat verdrag wordt al het inkomen van buitenands belastingsplichtigen die in Oz wonen en daar "resident for tax purposes" zijn in Oz belat, met uitzondering van inkomen uit onroerend goed en overheids pensioen (en nog een paar zeer uitzonderlijke dingen).
Dus haal je spaargeld naar Oz en dan ben je van alle gedonder met NL belastingdienst af.
WAO, AOW en andere uitkeringen uit NL zijn in NL niet belast (je moet wel een vrijstelling voor inhouding LB vragen).

Schenkingen en successie blijven inderdaad tot 10 jaar na vertrek uit NL volgens de Nederlandse normen belast in Nederland. Australie kent geen successierecht.
 
JA oeps, je hebt gelijk- er is wel een verdrag! anders moet je in allebei de landen aangifte doen...
sorry!
auk
 
Okay, dank voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp kan ik mij wel 99% van ons gezamenlijke spaargeld toe-eigenen maar dan kan de belastingdienst NL ? of is het de Australische TAX Office daar vragen over gaan stellen en het als een schenking behandelen?
En op basis van het belastingverdrag moet ik in OZ belasting gaan betalen over de (zeer lage rente) van geld dat in NL staat?

Correct me if I am wrong, please.

Annelies
 
Hallo luitjes,

Ik lees net dit topic over het M-biljet. Wat moet je hier allemaal voor hebben qua formulieren. Ik heb namelijk vanmiddag de papierendoos op de zolder een uitgemest en daar lag me een troep in. Allerlei belastingaanslagen tot 1997. Heb je deze ook allemaal nodig. Volgens mij kan ik een heleboel rotzooi weggooien. Ik heb de helft van die doos versnipperd.

Ik wil ik ook weer niet te veel meesjouwen niet echt nodig is. Ook wil ik mijn ouders er niet mee belasten.
Als ik al ga zijn ze er niet blij mee dus zullen ze zeggen dat ik het maar moet bekijken met de zooi. Dat is wat ik verwacht.

Groetjes Heidi
 
@Annelies: Je hoort inderdaad de rente op Nederlandse tegoeden in je Australische aangifte mee te nemen.
 
[quote author=Annelies link=topic=8960.msg120006#msg120006 date=1214321067]
of is het de Australische TAX Office daar vragen over gaan stellen en het als een schenking behandelen?

Correct me if I am wrong, please.

Annelies

[/quote]

Als de schenker en/of de verkrijger in het buitenland wonen, is het belangrijk contact op te nemen met een notaris of met bovengenoemd Belastingdienst/Limburg/kantoor Buitenland in Heerlen. Het kan namelijk zijn dat u ook in het buitenland schenkingsrecht moet betalen. De Belastingdienst of de notaris kan u vertellen of er mogelijkheden zijn om het betalen van ‘dubbele’ belasting te voorkomen.

gr,ben
 
Twee maanden na de formulieren opgestuurd te hebben staat het op onze rekeningen. Alleen jammer dat ze per persoon zo'n E1100 minder hebben overgemaakt dan verwacht. Dus we wachten nu met spanning op de berekeningen van de Belastingdienst. Er vanuitgaande dat er binnenkort post uit Nederland op de deurmat valt natuurlijk.
 
Back
Top