M biljet Heffingskortingen en zo

tum

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Wij zijn inmiddels zo'n 8 maanden in Cairns en hebben het goed naar ons zin. Totdat........ik het M biljet ontving. Ik weet dat er al links en rechts over geschreven is en ik heb de search gebruikt, maar wil toch mijn eigen topic even starten. Misschien kan iemand me er iets meer over vertellen (Henk+ of bits misschien?).

Ik ben nu bezig met mijn M-biljet en hoop ?? dat iemand misschien antwoordt weet op mijn vragen. De aardige dame in Limburg van de belastingdienst die ik net belde had er denk ik niet zo'n zin in, want al haar antwoorden begonnen met...zucht..jaaaaa...neee...zoooo dus, jammer maar ja wat doe je er aan.In NL deed ik altijd zelf mijn aangifte, maar dan had je ook zo'n makkelijke diskette en nu dus niet.

We zijn niet getrouwd, maar al jaaaaren fiscaal partner en dat kan nu dus niet op het M biljet. Want wij zijn op 12 juni vorig jaar vertrokken en dan ben je blijkbaar te kort in NL geweest daarvoor (moest 6 maanden zijn volgens vraag 2a en 2b). Op mijn vraag of je wel recht hebt op heffingskortingen over de periode dat je in NL woonde antwoordde ze: ja maar alleen het premiedeel en niet het belastingdeel??? Pardon, zit daar verschil in dan en betekent dat dan dat je nog best veel krijgt of helemaal niks, of naar rato van het aantal maanden dat je in NL hebt gewoond? Mag je dan nog wel gebruik maken van de combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting of ook niet?

Ik hoop dat het niet allemaal onzin is wat ik uitkraam, is dat wel zo, ook goed, ik ben niks zonder mijn belasting download programmaatje zie ik wel.

Alvast bedankt.

groetjes Miran (TUM)

Wij hebben 8 dagen doorgebracht in Nederland (zijn 8 jan vertrokken naar AU).
Moeten we dan ook nog een M-biljet invullen ?

Ik had had die tijd geen baan meer, dus ook geen inkomsten.

Alvast bedankt !
Johan

[quote author=tum link=topic=9783.msg133077#msg133077 date=1235512492]
Ik hoop dat het niet allemaal onzin is wat ik uitkraam, is dat wel zo, ook goed, ik ben niks zonder mijn belasting download programmaatje zie ik wel.
[/quote]

Hahahha.....zelfs MET het belastingprogramma ben ik nog steeds een NUL op het gebied van belastingen....
Ik heb nog niets gehoord over een M-biljet. Wij zijn ook vorig jaar vertrokken....alleen dan in Februari...

Ook wij zijn vorig vertrokken (mei) maar hebben nog geen M-biljet ontvangen. Zou er mee te maken kunnen hebben dat de belastingdienst niet weet waar we wonen.  :grin:

Tenminste, wij hebben het ze (nog) niet verteld. Moet ik misschien maar 's gaan doen.

Nou ik dacht  net: de stoute schoenen aan en dat M-biljet bestellen. Kon niet, helaas systeemstoring, belt u morgen maar terug. Een sofinummer opschrijven om later de aanvraag in te voeren ging ook echt niet.
Goed begin, half werk?
Ik heb me ingelezen op de Belastingdienst site en snap nog steeds niet of het nou voordelig of onvoordelig is om van mijn keuzerecht gebruik te maken. Belastingadvies of het biljet laten invullen kost al gauw 100 euro en weet je dan zeker dat het voor jou gunstig is? Getverdegetver, ik zie er tegenop.
Als iemand een betrouwbare bron ontdekt heeft, wordt ik graag doorverwezen...

Groet, Fae

[quote author=Fae link=topic=9783.msg134654#msg134654 date=1237296122]

Ik heb me ingelezen op de Belastingdienst site en snap nog steeds niet of het nou voordelig of onvoordelig is om van mijn keuzerecht gebruik te maken. Belastingadvies of het biljet laten invullen kost al gauw 100 euro en weet je dan zeker dat het voor jou gunstig is? Getverdegetver, ik zie er tegenop.
Als iemand een betrouwbare bron ontdekt heeft, wordt ik graag doorverwezen...

Groet, Fae
[/quote]

De enige betrouwbare bron ben jezelf. Welke keuzes het handigste zijn hangt van je/jullie persoonlijke situatie af. Je kunt beredeneren wat het beste is als je een beetje thuis bent in belastingen. Als je het echt zeker wilt weten kun je of een adviseur om advies vragen of het formulier voor alle mogelijke (voor jou relevante) situaties (laten) invullen en kijken in welk geval je het meeste terug krijgt. Ik heb het laatste gedaan, was niet veel werk ondanks dat alles op papier moet.

[quote author=tum link=topic=9783.msg133077#msg133077 date=1235512492]

[/quote]

Op al je vragen krijg je vanzelf anwoord als je het formulier invult. Is wat werk omdat het niet electronisch is, maar afhankelijk van je situatie kun je het overgrote deel van de vragen overslaan. Wat je kunt doen is in Excel de vragen voor meerdere scenario's beantwoorden en een handjevol formules er op loslaten.

Schiet lekker op miran, de antwoorden op je vragen zijn vragen.
Blijkt maar weer hoe ingewikkeld het is.
Maar de slogan luidt "leuker kunnen we het niet maken wel makelijker" (met makelijker zijn ze nog bezig denk ik)

Kees

Tja, ik ben bang dat ik ondanks eerdere goede ervaringen met de Belastingdienst nu toch echt moet aansluiten bij andere emigranten. Net kon ik wel het formulier bestellen, maar het gaat naar het adres van mijn zus. In NL. Zij heeft 1x eerder post van de BD ontvangen, alle overige post komt gewoon naar Oz. Maar dit kan echt niet naar Oz verstuurd worden.
Verder hoef ik eigenlijk geen aangifte te doen. Dat ik een half jaar van 2008 inkomen in NL heb gehad en allerlei toeslagen ontving, ook als ik dit niet meer wilde of er recht op had, doet niet terzake. Ik ben al afgeschreven. Gisteren las ik nog dat het M-biljet de definitieve afsluiting van aangifte plicht zou zijn.
Begrijpen we het nog?

En vragend naar een formulier bezwaar definitieve KOV-toeslag, wordt mij verteld dat dit alleen per brief kan; er bestaat geen formulier. Terwijl ik mij geduld probeerde te bewaren en beleefd te blijven surf ik ondertussen op de site van de BD en vind een formulier! Ahem.

Enfin, het kan 4-6 weken duren, want de BD moet mij nu eerst gaan invoeren als nieuwe klant  :grin: :grin: :grin: Jullie begrijpen het al, het gaat ws zeer lang duren met mijn aangifte. En als dat klaar is: nooit meer terug naar NL, al is het om de BD te kunnen vermijden. Heb ik eindelijk een echt schopexcuus voor NIET meer in NL.

Ben boos, dat is duidelijk. Morgen lach ik er echt om en hou ik gewoon weer van NL met al die schattige alwetende belastingdiensmedewerkers met die poeperige zachte g op de koop toe. En als ik ooit remigreer (ha!) dan ga ik solliciteren bij... je raadt het al.

:wink: Fae

[quote author=krokkie link=topic=9783.msg134696#msg134696 date=1237359728]
Schiet lekker op miran, de antwoorden op je vragen zijn vragen.
Blijkt maar weer hoe ingewikkeld het is.
Maar de slogan luidt "leuker kunnen we het niet maken wel makelijker" (met makelijker zijn ze nog bezig denk ik)

Kees
[/quote]

Hahaha Kees, 'precies mijn gedacht' maar ja, we komen er wel. Nu bij de pensioenen de waarde opgevraagd van het
moment van emigratie en dat nog invullen en dan op hoop van zegen opsturen. Wat GeofB zei is wel leuk als je excel hebt en weet
hoe je al die formules kan maken, lief dat je dacht dat ik dat wel kon trouwens, maar helaas...en reken maar dat veel mensen dat niet weten! Hé Fae, dat M-biljet is bij ons gewoon  opgestuurd naar Australië hoor, wel even zelf schriftelijk aangevraagd, want dat kon dus niet per telefoon.

Nou mensen van xpdite, de groetjes weer en tot de volgende post.

Miran

Hoi Lizzyhas,

Dat M biljet krijg je automatisch toegestuurd als je je bij de gemeente uitschrijft. het nieuwe adres wat je doorgeeft wordt doorgesluisd naar de belastingdienst en vandaar uit krijg je het M biljet toegestuurd in het volgende jaar, na de emigratie. Je hoeft dus zelf niks aan te vragen.
Ze weten je heus wel te vinden van de belastingdienst  :wink:

groetjes heidi

[quote author=heidi76 link=topic=9783.msg134781#msg134781 date=1237481829]
het nieuwe adres wat je doorgeeft wordt doorgesluisd naar de belastingdienst [/quote]

Hmm, dat zei de gemeente ook tegen ons toen we ons uitschreven. Later gesproken met de belastingdienst en die beweerden bij hoog en laag dat dat absoluut niet het geval was. Kan meestal ook niet want op het moment dat je je uitschrijft weet je je nieuwe adres sowieso nog niet. Alleen het land ... ;-)

Mij vertelde ze ook dat je niet perse belastingaangifte plichtig bent na emigratie. Wat ons betreft hadden ze besloten dat we het M-biljet niet hoeven in te vullen en ik moest het dus echt zelf aanvragen. Zou dat in ons voordeel kunnen zijn, denk ik dan, want als ik de BD nog iets schuldig zou zijn geweest had ik het biljet ongetwijfeld al ontvangen  :evil:

Fae

[quote author=Fae link=topic=9783.msg134794#msg134794 date=1237519000]
Mij vertelde ze ook dat je niet perse belastingaangifte plichtig bent na emigratie. Wat ons betreft hadden ze besloten dat we het M-biljet niet hoeven in te vullen en ik moest het dus echt zelf aanvragen. Zou dat in ons voordeel kunnen zijn, denk ik dan, want als ik de BD nog iets schuldig zou zijn geweest had ik het biljet ongetwijfeld al ontvangen  :evil:

Fae
[/quote]

Hoi Fae,

Maar als je nog bijv. pensioenen hebt uitstaan in NL of bijv. lijfrentepolissen dan moet je wel aangifte doen al is het alleen maar voor je conserverende aanslag. Greetz Miran

en als je in maart bv vertrekt schijn je ook e.a terug te krijgen, ik ben een leek zelf, maar hoorde dat je dan wat loonbelasting terugkrijgt.

correct me if I am wrong :shock:

[quote author=Fae link=topic=9783.msg134794#msg134794 date=1237519000]

Fae
[/quote]

Het zou natuurlijk zomaar zo kunnen zijn dat je nog geld terug krijgt... Zoals in mijn geval, en dat van anderen. Wij kregen het biljet automatisch opgestuurd. Ik denk dat het al dan niet vanzelf opgestuurd krijgen van het formulier afhangt van hoe groot de puinhoop bij de BD is en het al dan niet doorgegeven hebben van adreswijzigingen.

Wij hebben overigens altijd de BD adreswijzigingen gestuurd want de laatste NLse gemeente waar we hebben gewoond weet alleen het allereerste adres van ons, en daar hebben we maar 3 weken gezeten. Ik heb niet zoveel zin in gelazer als ik ooit nog eens op Schiphol land...

[quote author=lizzyhas link=topic=9783.msg134802#msg134802 date=1237530762]
en als je in maart bv vertrekt schijn je ook e.a terug te krijgen, ik ben een leek zelf, maar hoorde dat je dan wat loonbelasting terugkrijgt.
correct me if I am wrong :shock:
[/quote]

Hoi Lizzy, even onder het voorbehoud dat ieders situatie natuurlijk anders is:
Wanneer je een eenvoudige belasting situatie hebt, en je hebt nog een paar maanden gewerkt (vanaf Januari) tot je vertrekt, dan zou je normaliter inderdaad nog geld terug moeten krijgen. Je loon zou normaal gesproken namelijk belast zijn geweest alsof je een heel jaar zou werken. En dus met belast met een meestal hogere belasting schijf als hoogste (afhankleijk van inkomen, hoe meer je inkomen was hoe meer je terug zou kunnen verwachten). Heb je slechts een paar maanden in NL gewerkt dan is je jaarinkomen voor dat jaar dus een heel stuk lager dan verwacht en de hoogste belasting schijf voor jou zou dan te hoog zijn en zou je dus te veel belasting betaald hebben. Ook speelt mee dat de belasting vrije voet (heet anders tegen woordig trouwens) volgens mij volledig van toepassing is (en dus niet alleen naar rato).

Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ga het toch echt invullen. Ik heb weliswaar een half jaar inkomen gehad, dus wat meer dan een paar maanden, maar dat je dan over het algemeen wat terugkrijgt wist ik nog van mijn jaar hier. Toen vulde ik een T-biljet in geloof ik.

Wat betreft alle toeslagen die al dan niet na verzoek zijn stopgezet; die weet de BD allemaal keurig terug te halen. Rekening stromen binnen, gelukkig had ik alles laten staan op de rekening in NL.

Nu is er nog iets wat mogelijk aantrekkelijk is rond het M-biljet. Maar eerst even een zijstraatje: Hier in Oz lijkt de regering echt op Sinterklaas wat betreft geld. Eerst een smak rond kerst ivm de crisis. Nu nog een smak ivm de zgn crisis, waar ik met parttime inkomen echt heel weinig van merk. Dan weer geld extra terug van de BD hier als je een aangifte over vorig jaar hebt ingevuld (ikke! want ik heb wel 6 weken in dat belastingjaar gewerkt) en dan nog een smak geld als je kind naar school gaat. Jawel, Joy gaat twee dagen per week van 8-14 uur naar kindy. (Per smak noem ik eenmaal het bedrag van A$ 900.00) Het houdt niet op! En dan hoor ik dat je in NL ook een extra bedrag krijgt als je aangifte doet over het afgelopen jaar ivm de crisis. Ik word nog rijk zeg, bijna slapend. Ik heb het al eerder gezegd: voor alleenstaande ouders wordt hier heel goed gezorgd.
Als je citizen bent en alleenstaande moeder, dan kun je zeven jaar studeren als je een kind hebt, krijg je nog meer kortingen, betaal je zowat niets voor opvang en/of school en lach je je echt dood als je moeders met drie kinderen full time ziet werken. Dat zijn nl de mensen die een hypotheek hebben. En of hun huis nou beter is dan dat van de low income mums, I don't know.
Daarbij, alle rotverhalen over Centrelink of de Family Assistance Office daargelaten: alles is zonder enige vraag gewoon op mijn rekening gestort. Wat weken later volgt er dan een briefje. Ik ben bij de kantoren van bovenstaande instanties een paar keer geweest na aankomst en daarna niet meer. Bewijs wordt nauwelijks gevraagd (bv over alimentatie ontvangst of niet) en alle wijzigingen worden direct verwerkt en doorberekent. Niks geen ingewikkelde herberekeningen een jaar na dato. Sommige dingen zijn hier op orde.
Dit is allemaal erg fijn natuurlijk, omdat ik had verwacht het behoorlijk moeilijk te zullen hebben de eerste jaren, financieel dan. En dat is het niet. Maar reken maar dat ik dankbaar ben. Bovendien kunnen tijden veranderen en kan het er heel anders uitzien over een poosje. Dankbaar dus.

Dus de lengte van het M-biljet neem ik maar op de koop toe. Behalve de toeslagen van Kinderopvang en heffingskortingen voor een-ouder is mijn aangifte heel simpel. Heb geen grote bedragen, onroerend goed of meer van dat ingewikkelds. Los van eventueel geld terug ben ik gewoon blij als echt alles is afgerond. Ook ik heb net even te vaak het Welkom op Schiphol, komt u even mee? verhaal gehoord. Geen zin in.

Groet,
Fae

Back