Maluka en ik hebben weinig verstand van belastingen en daarom hebben we mijn schoonvader gemachtigd voor ons. Die man heeft meer dan 40 jaar als boekhouder gewerkt en weet precies wat en hoe je je balstingformulieren in moet vullen om zoveel mogelijk terug te krijgen of zo weinig mogelijk te betalen. Nu waren wij van mening dat we, om inkomstenbealsting over 2008 terug te krijgen, gewoon het T biljet in moesten vullen. Ik had geen idee dat je als emigrant daarvoor het M biljet in moest vullen. Ik dacht dat het een formulier was waarmee je aangeeft of je vanaf je emigratie in het binnen- of buitenland belastingplichtig wilt zijn.
De T biljetten waren ingevuld en verstuurd. Nu weten we ook dat, als je geld terug krijgt, je dat voor 1 juli op je bankrekening zou moeten hebben.
We hebben allebei regelmatig gekeken, omdat het voor ons beiden toch op een paar duizend dollar uitkomt wat we terug krijgen. Er kwam maar niets en er kwam maar niets.
Nu vandaag, de laatste dag van juni, was er nog steeds geen geld binnen, dus we hebben Maluka's vader gebeld om eens polshoogte te gaan nemen bij de belastingdienst.
Hij belde ons een half uurtje later ongeveer terug dat ze nog niets hadden uitgekeerd, omdat we het verkeerde biljet in hadden gevuld. We hadden het M biljet in moeten vullen. Wij hebben er geen gekregen bij uitschrijving van de gemeente en ook van de belastingdienst hadden we niets vernomen of gekregen. Waarom vertellen ze ons dat niet als ze al maanden geleden onze T biljetten digitaal hadden ontvangen? Zo moeilijk is het toch niet om ons te laten weten dat we de verkeerde biljetten in hadden gevuld en op die manier dus ons geld niet terug kunnen krijgen? Zodra de Belastingdienst geld van je krijgt zijn ze er als de kippen bij, maar als jij geld van hun krijgt dan moet je het zo ongeveer uit hun handen slaan voordat er iets gebeurt...
Nou goed. Nu wordt alles in gang gezet om de M biljetten bij m'n schoonvader te krijgen. Die gaat ze invullen, stuurt ze dan naar ons toe voor onze handtekening. Dan sturen wij ze weer terug en kunnen we alsnog ons geld terug krijgen... Dat gaat natuurlijk weer een paar maanden duren.
Leuker kunnen we het niet maken... Wel makkelijker?? euhh.....