M biljet Heffingskortingen en zo

nou dat klinkt beter dan voor mij, ik moet straks 10.000 dollar gaan betalen omdat ik schoolgaande kinderen heb met een 457 visum.

en ik heb nu gezien hoe dat werkt met lafha, nou dat valt vies tegen vind ik ,dat covered in de verste verte niet wat school kost.

Ik heb uitgerekend dat met een perm visa je netto hoger uit komt met je salaris,

omdat je dan dat schoolgeld niet hoeft te betalen, dus ik ben helemaal niet blij blij blij.

Maluka en ik hebben weinig verstand van belastingen en daarom hebben we mijn schoonvader gemachtigd voor ons. Die man heeft meer dan 40 jaar als boekhouder gewerkt en weet precies wat en hoe je je balstingformulieren in moet vullen om zoveel mogelijk terug te krijgen of zo weinig mogelijk te betalen. Nu waren wij van mening dat we, om inkomstenbealsting over 2008 terug te krijgen, gewoon het T biljet in moesten vullen. Ik had geen idee dat je als emigrant daarvoor het M biljet in moest vullen. Ik dacht dat het een formulier was waarmee je aangeeft of je vanaf je emigratie in het binnen- of buitenland belastingplichtig wilt zijn.

De T biljetten waren ingevuld en verstuurd. Nu weten we ook dat, als je geld terug krijgt, je dat voor 1 juli op je bankrekening zou moeten hebben.
We hebben allebei regelmatig gekeken, omdat het voor ons beiden toch op een paar duizend dollar uitkomt wat we terug krijgen. Er kwam maar niets en er kwam maar niets.
Nu vandaag, de laatste dag van juni, was er nog steeds geen geld binnen, dus we hebben Maluka's vader gebeld om eens polshoogte te gaan nemen bij de belastingdienst.

Hij belde ons een half uurtje later ongeveer terug dat ze nog niets hadden uitgekeerd, omdat we het verkeerde biljet in hadden gevuld. We hadden het M biljet in moeten vullen. Wij hebben er geen gekregen bij uitschrijving van de gemeente en ook van de belastingdienst hadden we niets vernomen of gekregen. Waarom vertellen ze ons dat niet als ze al maanden geleden onze T biljetten digitaal hadden ontvangen? Zo moeilijk is het toch niet om ons te laten weten dat we de verkeerde biljetten in hadden gevuld en op die manier dus ons geld niet terug kunnen krijgen? Zodra de Belastingdienst geld van je krijgt zijn ze er als de kippen bij, maar als jij geld van hun krijgt dan moet je het zo ongeveer uit hun handen slaan voordat er iets gebeurt...

Nou goed. Nu wordt alles in gang gezet om de M biljetten bij m'n schoonvader te krijgen. Die gaat ze invullen, stuurt ze dan naar ons toe voor onze handtekening. Dan sturen wij ze weer terug en kunnen we alsnog ons geld terug krijgen... Dat gaat natuurlijk weer een paar maanden duren.

Leuker kunnen we het niet maken... Wel makkelijker?? euhh.....

Lieve schat YOU'VE MADE MY DAY!!!!
dat van 1 juli wist ik niet.....effe gecheckt...jjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Money money
money.

Sorry Annemiek, balen voor jou en ik hoop dat het snel in orde komt, maar yes yes yes
the money is in the pocket. Ok, ik weet het, dit zal vast een voorlopige teruggaaf zijn en
er komt nog een definitieve, dus het kan nog veranderen, maar......yes yes yes...... :grin:,
nogmaals sorry Annemiek  :up: maar joe snap mie wel eeeh!

groetjes Miran

Nu heeft mijn schoonvader vandaag laten weten dat het M biljet voor Mark binnen is, maar die van mij niet... Ik was in Nederland niet belastingplichtig, dus dat formulier voor mij moet worden aangemaakt en dat duurt 6 tot 8 weken! Ik vroeg dus of ze op mijn formulier dan bloemetjes of zeilbootjes als achtergrond erop zetten ofzo ;) 6 tot 8 weken dus om mij in hun systeem te zetten! Het kan natuurlijk zo zijn dat ze elke dag 1 letter invoeren omdat ze het niet leuker, maar wel makkelijker kunnen maken :lol:

Na goed... Dan krijgen wij geen leuk zomercadeautje van de belastingdienst, maar een leuk kerstcadeautje denk ik :cry:

Hey tummetje, lekker geslapen? ;)

Dank je Annemiek ik heb heeeeerlijk geslapen. Hey maar we bekijken het positief hè!
Zo wordt het toch ook leuk, eerst Mark zijn teruggaaf (party, party) en dan met
kerst zo'n beetje jouw teruggaaf (party 2, party 2). Maareuh, bloemetjes?
zeilbootjes? waarom geen duikertjes met gouden tankjes? Je zou er vast wel wat
over gezegd hebben, maar heb je al wat gehoord van Bunnings?

Nog even om 'on topic' te blijven  :smile:
Nu nog eens kijken wanneer de papieren van de belastingdienst binnenkomen en hoe
zo'n conserverende aanslag eruit ziet...geen idee...maar bij ons zal er in ieder geval
iets opstaan van pensioen denk ik dan. Geeft niks, we laten die zaken toch
zitten waar ze zitten, en hier bouwen we wel weer wat nieuws op in Super, dan wordt
het later een fijne combi van pensioen uit NL (wat op dit moment een deel belastingvrij
of minder belast is als ik het me goed herinner van de posts van Jan H.), ons opgebouwde
deel van de AOW (als dat nog bestaat dan) en Super + wat je zelf nog hebt opgebouwd in
andere polissen en/of huis/huizen. Kom goe eeeh!

groetjes Miran

Even gauw dan tum: Gisteren even gebeld, omdat ik nog steeds niets gehoord heb en ze had toen net m'n referenties gebeld. De eerste kon ze wel bereiken, maar de tweede niet. Dat zou ze vandaag nog eens proberen en anders zouden ze verder kijken wat er moest gebeuren. Ik vraag me wel af of ze zouden zeggen dat ik die baan niet krijg als ze m'n tweede referentie niet kunnen bereiken :(
Je mocht geen vrienden of familie opgeven, dus heb ik de enige twee Australiërs opgegeven waar ik ooit mee te maken heb gehad in een werksituatie: teamleider en recruiter... Weet namelijk niet of collega's ook mogen.

Sorry... Nu weer on topic :)

Ja... Dan krijgen we in ieder geval twee keer geld terug. Ik weet bijvoorbeeld ook dat, wanneer je je geld pas na 1 juli krijgt, je dan ook de rente erbij krijgt die is opgebouwd door jouw geld. Dat zal nu wel niet het geval zijn voor ons jammer genoeg. zou wel leuk zijn, want dat van ons zal waarschijnlijk vee later binnenkomen dan 1 juli...

[quote author=Annemiek link=topic=9783.msg142159#msg142159 date=1246590147]
Ja... Dan krijgen we in ieder geval twee keer geld terug. Ik weet bijvoorbeeld ook dat, wanneer je je geld pas na 1 juli krijgt, je dan ook de rente erbij krijgt die is opgebouwd door jouw geld. Dat zal nu wel niet het geval zijn voor ons jammer genoeg. zou wel leuk zijn, want dat van ons zal waarschijnlijk vee later binnenkomen dan 1 juli...
[/quote]
jawel hoor.. ook jij krijgt gewoon de rente erbij als je geld te laat is ... (ok, wij kregen hem er ook bij toen we respectievelijk in maart en juni dit jaar eindelijk ons belastinggeld over 2006 terugkregen. Was uiteindelijk toch bijna 10% extra op die manier).

Annemiek vergat er bij te vermelden dat we wellicht de rente niet krijgen (puur speculatie van ons) omdat wij eigenlijk niet het juiste formulier hebben ingevuld. Wij hebben een T-biljet ingevuld en dit had dus een M-formulier moeten zijn. Daarmee is het als het ware "onze schuld" dat we het niet op tijd terug hebben. Als het door een fout van de belastingdienst later dan 1 juli binnen zou komen zouden we het wel logisch vinden dat we de rente er dan  bijkrijgen....

Maar wie weet.....

Het voorblad van het M-biljet is overigens voor mij al onderweg naar Oz. Mijn pa heeft 4 uur zitten stoeien om het formulier ingevuld te krijgen. (maar goed dat hij geen factuur stuurt :p)

[quote author=lizzyhas link=topic=9783.msg134802#msg134802 date=1237530762]
en als je in maart bv vertrekt schijn je ook e.a terug te krijgen, ik ben een leek zelf, maar hoorde dat je dan wat loonbelasting terugkrijgt.
correct me if I am wrong :shock:

Hoi Lizzy, even onder het voorbehoud dat ieders situatie natuurlijk anders is:
Wanneer je een eenvoudige belasting situatie hebt, en je hebt nog een paar maanden gewerkt (vanaf Januari) tot je vertrekt, dan zou je normaliter inderdaad nog geld terug moeten krijgen. Je loon zou normaal gesproken namelijk belast zijn geweest alsof je een heel jaar zou werken. En dus met belast met een meestal hogere belasting schijf als hoogste (afhankleijk van inkomen, hoe meer je inkomen was hoe meer je terug zou kunnen verwachten). Heb je slechts een paar maanden in NL gewerkt dan is je jaarinkomen voor dat jaar dus een heel stuk lager dan verwacht en de hoogste belasting schijf voor jou zou dan te hoog zijn en zou je dus te veel belasting betaald hebben. Ook speelt mee dat de belasting vrije voet (heet anders tegen woordig trouwens) volgens mij volledig van toepassing is (en dus niet alleen naar rato).
[/quote]

Ondertussen ben ik dus al een half jaar met de fijne mensen vd belasting bezig en wordt er fout op fout gemaakt en komen er brieven achterste voren in Australie aan en moet ik belasting betalen!!
Ik heb maar een paar maandjes gewerkt en voor het eerst in mijn leven moet ik belasting betalen, tja waar gaat het fout, ik wordt er helegaar niet goed van en maar weer bellen naar Nederland, je zou toch denken dat je wat terug krijgt.

Back