M-biljet

Jeroen_1

Member
Gisteravond maar eens met de Belastingdienst gebeld om te vragen of ze al eens naar onze aangifte van 2004 hadden gekeken. Na 2 keer in de wacht gezet te zijn kreeg ik een zeer vriendelijke meneer aan de telefoon die me wist te melden dat ze er nog niet naar hadden gekeken. Na even doorvragen bleek de beste man bereid om de aangifte even uit te printen en dan zouden we binnen 3 weken een aanslag krijgen. Met andere woorden: als je niet belt blijft de aangifte gewoon op de stapel liggen tot er iemand tijd en zin heeft om er naar te kijken. Er is geen wettelijke termijn waar binnen een aanslag opgelegd dient te worden, het hangt helamaal af van het enthousiasme van de betreffende mensen.

Als je ook al een eeuwigheid zit te wachten op je aanslag: bel even met de belastingdient en probeer iemand zo gek  te krijgen om je aangifte te verwerken. Blijkbaar hoeft het niet lang te duren, het kan ook makkelijker.
 
Bedoel je hiermee de Australische belastingdienst? Of de Nederlandse? Ik neem aan (heb er eigenlijk nooit over nagedacht), dat als je in Oz woont (als Nederland) je geen belasting in Nederland hoeft te betalen….?? Of zit ik dan echt helemaal fout? Zo ja, hoe zit het dan? Moet je dan zowel in Oz als in Nederland belasting betalen…? Iemand?

Cya,

Vin
 
Sorry voor de verwarring. We hebben voor 2004 een M-biljet ingevuld voor de Nederlandse belastingdienst. We zijn pas eind 2004 naar Melbourne verhuisd en we waren daarom over vrijwel het gehele Nederlandse belastingjaar belastingplichtig in NL.
 
Ok, duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Heb eigenlijk daaqr nog wel even een vraagje over, aangezien ik niet echt thuis ben in belastingen enzo (ben al die tijd student geweest, dus nooit echt iets mee te maken gehad).
Geld het in Nederland zo dat je belastingplichtig hebt voor de maanden dat je in Nederland heb gewoond? Oftewel, als je een compleet jaar niet in Nederland heb gewoond, hoef je dan ook geen belasting in NL te betalen en aangifte te doen? Misschien een ietwat domme vraag, maar heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht....

Thanks.

Vin
 
hoi

Inderdaad als je niet in Nl woont en er ook niet hebt gewerkt, hoef je geen aangifte te doen. Je moet wel zijn uitgeschreven. Anders kunnen ze je aanslaan voor het geld dat je in het buitenland hebt verdient.
Je blijft ook belastingplichtig in NL als je nog een eigen woning bezit.

Gr. Menno
 
Ok, bedankt. Ik geloof dat er hier al genoeg over geschreven is over uitschrijven, dus maar even uitzoeken hoe ik dat precies kan regelen.

Overigens, wat gebeurd er nu als je in Oz woont en werkt, nog ingeschreven staat in Nederland en je dus word aangeslagen voor Nederlandse belasting, maar ook al belasting heb betaald hier in Oz? Betekent dat dus dat je dubbelop moet betalen??

Cya,

Vin
 
Nee hoor, want er is een verdrag tussen Nederland en Australië ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting. Volgens mij als je met de search zoekt kan je er nog wat meer over vinden.

Greetz Miranda  :)
 
Er is geen wettelijke termijn waar binnen een aanslag opgelegd dient te worden
Dat is niet waar. De hoofdregel is dat een aanslag binnen 3 jaar moet worden opgelegd.

Als je gaat emigreren zijn de Nederlandse belastingen redelijk complex. Je bent in een kalenderjaar binnenlandsbelastingplichig voor de periode dat je in NL woont. Daarna wordt je buitenlands belastingplichtig tenzij je ervoor kiest binnenlands belastingplichtig te worden. Over het algemeen is het zo dat je dan als buitenlandsbelastingplichtige geen belasting hoeft te betalen omdat je geen Nl inomsten meer hebt. Maar als je bijvoorbeeld je huis in Nl aanhoudt moet je daar wel belasting over betalen.
 
[quote author=bits link=topic=3023.msg34418#msg34418 date=1130919357]
Er is geen wettelijke termijn waar binnen een aanslag opgelegd dient te worden
Dat is niet waar. De hoofdregel is dat een aanslag binnen 3 jaar moet worden opgelegd.

Als je gaat emigreren zijn de Nederlandse belastingen redelijk complex. Je bent in een kalenderjaar binnenlandsbelastingplichig voor de periode dat je in NL woont. Daarna wordt je buitenlands belastingplichtig tenzij je ervoor kiest binnenlands belastingplichtig te worden. Over het algemeen is het zo dat je dan als buitenlandsbelastingplichtige geen belasting hoeft te betalen omdat je geen Nl inomsten meer hebt. Maar als je bijvoorbeeld je huis in Nl aanhoudt moet je daar wel belasting over betalen.
[/quote]

Volgens de persoon aan de telefoon was er geen termijn maar misschien vond hij 3 jaar wel een termijn die zo lang is dat het wel oneindig lijkt  :). Hij vond de aangifte ook erg eenvoudig, van een conserverende aanslag werd ie niet warm of koud en ook slechts een deel van het jaar in NL belastingplichtig zijn deed bij hem de hartslag niet stijgen. Tijdens het invullen van het formulier ging bij mij hartslag dus wel (heel erg) omhoog. Ik ben ook heel erg benieuwd of ik het goed heb gedaan  :-(.
 
Met betrekking tot de termijn. Ik heb het even nagezocht voor het geval je het wil weten. In art 11 lid 3 van de Algemen wet inzake rijksbelastingen staat vermeld. De bevoegdheid tot het vaststellen van de aanslag verloopt door verloop van 3 jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.
 
Een aantal van jullie zullen dat wel weten maar toch nog even het volgende vermelden:

Het is mogelijk je Nederlands inkomen over 3 jaren te middelen. Het doel hiervan is een herrekening van je inkomen. Je gaat namelijk die 3 jaren je inkomen herrekenen door de verschuldigde belasting over het gemiddelde inkomen van deze 3 jaren af te zetten tegen de werkelijk betaalde belasting. Herop komt nog een drempel van ongeveer €550 in mindering. Het voordeel is dat je dan geen last hebt van wisselende inkomens. Een eis hiervan is dat je deze jaren binnenlandsbelasting plichtig bent. Ik denk dat er op dit forum een aantal mensen zijn die na emigratie niet meteen werk hebben of een tijdje gaan reizen en dus het eerst jaar na emigratie in nederland en australie geen inkomen hebben. Als je dan kiest voor NL binnenlandsbelastingplicht. Kun je misschien obv middeling nog wat geld terugkrijgen.

Voorbeeld:
                                2003            2004                  2005
inkomen                    30.000              30.000                nihil

herrekening              20. 000              20.000                20.000
belasting hierover (fictief)6500                    6.500                  6.500
werkelijk betaald(fictief)11.000            11.000                    nihil


Belasting herrekend  (3*6500)=19.500
werekelijk betaald    (x*11000)=22.000
Verschil                                          2.500
drempel                                            550
Teruggave ongeveer                      2.000

Even een tip.
 
[quote author=bits link=topic=3023.msg34418#msg34418 date=1130919357]
Er is geen wettelijke termijn waar binnen een aanslag opgelegd dient te worden
Dat is niet waar. De hoofdregel is dat een aanslag binnen 3 jaar moet worden opgelegd.

Als je gaat emigreren zijn de Nederlandse belastingen redelijk complex. Je bent in een kalenderjaar binnenlandsbelastingplichig voor de periode dat je in NL woont. Daarna wordt je buitenlands belastingplichtig tenzij je ervoor kiest binnenlands belastingplichtig te worden. Over het algemeen is het zo dat je dan als buitenlandsbelastingplichtige geen belasting hoeft te betalen omdat je geen Nl inomsten meer hebt. Maar als je bijvoorbeeld je huis in Nl aanhoudt moet je daar wel belasting over betalen.
[/quote]

Betaal je dan in Box 3 als ware je woning een belegging en is de kous dan af en mag je de inkomsten uit die belegging belastingvrij naar Australië over laten maken?
 
Bedankt voor de tip! Sowieso handig als je " reisjaren"  hebt en dus veel verschillen tussen de jaren...

Ik had ooit al zoiets gehoord.........
Hoe reken ik uit of dat gunstig is? Zoals jij hebt gedaan in het voorbeeld?

Nog even over het M-formulier...Ik kom daar niet goed uit.
Als ik in september vertrek (met uitschrijven en geen inkomen/bezittingen meer in nl) moet ik dus een M-formulier over 2006 invullen. Ik kan dan kiezen om nog Nl belastingplichtig te zijn voor heel 2006? Betekent dat dat mijn inkomen wat ik in 2006 nog in Australie verdien volgens de Nederlandse belasting wordt aangeslagen? Maar ik heb dan ook al in Australie belasting betaald toch? Of hoeft dat niet ivm verdrag ter voorkoming dubbele belasting? Maar dat is dus altijd ongunstig in dit geval, want Australische belasting is toch minder?
En als ik maar tot september belastingplichtig ben en daarna uitschrijf.....: zitten daar nog voordelen aan wat betreft bijv. verdeling arbeidskorting? Heb iemand horen vertellen (van de overheid) dat arbeidskorting een vast bedrag is wat je helemaal mag meerekenen, ook voor gedeelte van het jaar, dus is gunstig om dit zo te doen.....

Jij lijkt er veel verstand van te hebben bits, hoor graag of dat laatste (t.m september Nederlands, en daarna Australie) inderdaad in dit geval het beste is.

groet, Henriette
 
Vraagje aan Bits.

Ik ben eind 2004 vertrokken uit Nederland (heb tot en met dec gewerkt) maar heb in januari 2005 mijn vakantantie geld uitgekeerd gekregen. Heb ook een jaaropgaaf 2005 gekregen. Welk belastingformulier moet ik dan invullen?
 
Ik heb me toch weer even aangemeld omdat ik, zonder mezelf op de borst te kloppen, redelijk wat vestand heb van NL belastingen. En wil ze ook graag voor jullie proberen te beantwoorden. Wel is het zo dat ik de laatste tijd erg weining het forum lees omdat de kans dat wij naar australie gaan erg klein is (helaas) en het wel leuk is om jullie verhalen te lezen maar soms voor mij moeilijk is jullie verhalen te lezen. Daarom is het verstandiger om mij rechtsreeks te mailen.

Hier dan mijn reactie.
@ Fletch. Klopt. Je betaalt 1,2% over de waarde van je woning (waarde minus hypotheekschuld) Opbrengsten en kosten zijn dan ook niet belast aftrekbaar. Wel heb je als buitenlands belastingplichtige geen recht op het heffingsvrijvermogen van ongeveer €19000 per persoon

@Henriette
Of je moet kiezen om het hele jaar binnenlands belastingplichtig te blijven is voor mij moeilijk te beoordelen. Je moet dan wel voor 2005 ook je evt. Australisch inkomen opgeven maar voor deze inkomsten kun je een vermindering voor dubbele belasting claimen. Naar mijn weten heb je gewoon recht op je algemene heffingskorting en arbeidskorting.

@CJ
Ik neem aan dat je voor 2004 een M biljet hebt ingevuld. Voor 2005 ben je in principe buitenlandsbelastingplichtig en moet je een biljet invullen voor buitenlandsbelastingplichtige. Maar ik denk dat je je ingehounde loonheffing terug kunt krijgen.

Tot slot. Ik redeneer hier vanuit de Nederlandse Belastingdienst. Zoals je kunt lezen ben ik een beetje voorzichtig in het geven van advies omdat ik vanachter mijn computer jullie situatie probeer in te schatten. Want als je bijvoorbeeld na je vertrek nog ziektekosten maakt of hypotheekrente betaald kan de situatie heel erg veranderen. Succes met alles en stel gerust je vragen.
 
Hoi Bits,

Bedankt voor je reactie op de vragen. Het spijt me dat voor
jou de kans klein is dat je naar Australië kan. Want ik snap
dat je dat toch wel erg graag zou willen. Alvast een vette  :up:
:up: dat we je mogen mailen als we een vraag hebben.

Groetjes Miranda
 
Bedankt bits,

Het blijft lastig met die belastingen. De australische fiscus spreekt van wereldinkomen. De inkomsten uit onroerend goed in nederland zouden daar dus niet onder vallen volgens jouw redenatie? Helemaal top natuurlijk lang leve pret box 3 maar het verbaast me zo.

Ik dacht altijd dat je in een ander land betaalde belasting mocht verrekenen maar dat je inkomsten waar dan ook vandaan belast waren in Australië. Of zie ik dit verkeerd?
 
hoe zit het trouwens belastingtechnisch als je je huis hebt verkocht met de overwaarde van je huis. Mag ik die gewoon zonder financiele problemen meenemen of gaat de fiscus daar wat mee doen?

pascale
 
Ik ben verre van een belastingexpert of anderszins goed met geld :lol:

Maar volgens mij wordt je overwaarde op een rekeningnummer van jezelf gestort en bij de belastingdienst betaal je dan boven de EURO 19.000 nogwat een percentage aan belasting. De overwaarde is dus in principe spaargeld geworden...mocht dit  minder zijn dan EUR 38.000, dan zou je kunnen overwegen (als je geen fiscaal partner van elkaar bent) om de overwaarde te splitsen op 2 rekeningen van 2 verschillende houders....jij en je man (of snel een spaarrrekening nog openen voor je dochter :p :p)
 
[quote author=heemskerk link=topic=3023.msg61701#msg61701 date=1149402058]
hoe zit het trouwens belastingtechnisch als je je huis hebt verkocht met de overwaarde van je huis. Mag ik die gewoon zonder financiele problemen meenemen of gaat de fiscus daar wat mee doen?

pascale
[/quote]

Mag je volgens mij gewoon meenemen. In Nederland is de winst op je woning niet belast. Je mag je eigen geld probleemloos, lees belastingrij,  naar Australië meenemen.
 
Back
Top