machtigen familie in Nederland

bregje

New Member
Hallo allemaal,

Op 4 augustus vertrekken mijn vriend en ik zoals een aantal van jullie wel zullen weten naar Melbourne.
Maar... hier in Nederland zijn dan ook nog de nodige dingen die geregeld moeten worden, daarvoor wil ik mijn vader machtigen, maar ik weet eigenlijk helemaal niet waar ik dan naar toe moet, en hoe ik dit moet regelen...
Wie kan mij helpen?
Hoe moet dit, waar moet ik dit doen, is één machtiging voldoende of moet je bij alle instanties langsgaan...
Owen hoefde toendertijd in Australië slechts één "power of attorny" te maken, weet niet of dat hier hetzelfde is...

nou ja, kortom, alle antwoorden zijn welkom!

Groetjes Bregje
 
Wil je je vader voor echt alles machtigen dan zal je volgens mij naar een notaris moeten. Maar ik vraag me echt af waar dat allemaal voor nodig is, ik kan namelijk maar weinig dingen verzinnen waarvoor een machtiging noodzakelijk is. Bankieren kan je zelf en dingen opzeggen kan je al vooraf regelen wel heb ik bij alles een contact adres opgegeven dat van mijn ouders!
 
Ja, we gaan in elk geval het huis onderverhuren bijvoorbeeld, dus verzekeringen e.d. rondom het huis blijven allemaal lopen... weet niet of het wat dat betreft ook nog meer moet blijven lopen ofzo...
 
Jep bij een notaris kan dat, hebben wij ook gedaan.
Een volmacht betekend dat ze zelfs je huis kunnen verkopen

groetjes Kees
 
Wij hebben vorig jaar ook zo'n volmacht bij de notaris laten opstellen. Weet even niet wat het gekost heeft, maar ik kan me wel herinneren dat de verschillende notarissen er nog al uiteenlopende prijzen op nahouden.
Even rond shoppen dus.
Ik zou ook even nadenken of je het echt wel nodig hebt. Wij hebben het verhuurcontract van ons huis hier uitgeprint en op de post gedaan.
De reden dat wij het gedaan hebben is dat ons huis mogelijk verkocht wordt als wij hier zijn. Voor alle ander zaken hebben wij geen volmacht nodig. (verzekeringen zijn opgezegd, internet bankieren enz)
Wij hebben in het volmacht ook precies laten opstellen wat de volmacht inhoud.

Succes
 
Uhh ik dacht 200 euro of zo
Het is wel een algehele volmacht, zodat ze werkelijk overal voor gemachtigd zijn.
Is handig maar je moet ze wel kunnen vertrouwen natuurlijk.

Kees
 
Nog even iets

ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is maar ik heb ze beide gemachtigd
Kan altijd handig zijn

Kees
 
Hmm is inderdaad wel slim...
Nou, ik moet morgen toch nog naar een notaris hier om een aantal dingen te laten kopiëren, dus dan kan ik het misschien meteen vragen hoe hij zit qua kosten en wat slim is...

Groetjes Bregje
 
[quote author=krokkie link=topic=8822.msg117458#msg117458 date=1210146693]
Nog even iets

ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is maar ik heb ze beide gemachtigd
Kan altijd handig zijn

Kees
[/quote]
Is het niet zo dan dat indien je ouders in geweenschap van goederen zijn getrouwd dat dit automatisch is geregeld??
 
[quote author=tweety link=topic=8822.msg117625#msg117625 date=1210498920]
[quote author=krokkie link=topic=8822.msg117458#msg117458 date=1210146693]
Nog even iets

ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is maar ik heb ze beide gemachtigd
Kan altijd handig zijn

Kees
[/quote]
Is het niet zo dan dat indien je ouders in geweenschap van goederen zijn getrouwd dat dit automatisch is geregeld??
[/quote]
Zeker weten doe ik het niet maar ik denk van niet.
Ik geef namelijk een bepaald persoon toestemming om te handelen in mijn naam,
Dat betekent niet dat automatisch de partner van die persoon dat ook kan want die heb ik geen toestemming gegeven.
Dit is puur mijn logische gedachte dus zeker ben ik er niet van maar het blijft Nederland he

Kees
 
Nee, een machtiging die jij afgeeft gaat niet zomaar automatisch over op de echtgenoot bij overlijden. Een algehele notariele volmacht is een akte waar jij dus één of twee mensen volmacht geeft om alles voor jou te regelen. Het slimste is gewoon om beide ouders er in te vermelden en dat ze de handelingen tezamen maar ook ieder apart voor jou mogen verrichten.

groetjes
Jennefer
 
eh,
wij hebben iemand gemachtigd, zonder notaris. Werkte ook, maar wel met gerichte dingen; (bank op de hoogte gesteld van te voren, ) Alleen de postbank deed moeilijk.
de makelaar heeft de overdracht gedaan van het huis- hoort gewoon bij zijn taken als je dat vraagt.
overleg even bij instanties- het scheelt je een hoop geld als je de notaris niet nodig hebt.
 
Hey mammavark,

Hoe hebben jullie dat dan precies gedaan? Ben nu namelijk tot nu toe wel van plan om het te regelen via de notaris, heb even navraag gedaan en dat zou me zo'n 150 euro ex. BTW kosten, dus behoorlijk wat geld... Maar goed van de andere kant... mocht er wat zijn en ik moet een ticket boeken dan is het nog een stukje meer... haha

Groetjes Bregje
 
Het huis verkopen kan uiteraard met een onderhandse volmacht op de makelaar, maar dan moet je wel een volmacht hebben getekend voor vertrek. Deze volmachten kosten niets en horen gewoon tot het takenpakket van de notaris. Natuurlijk kan je zelf wat op papier zetten, maar als een instantie moeilijk doet en je zit hier inmiddels dan is het wat vervelender. De Notariêle volmacht blijft ook bij de notaris en jij krijgt een afschrift, als je ooit ergens een kopie voor nodig hebt kan de notaris het wel voor je opsturen naar de instantie. Deze volmacht is ook veel uitgebreider, stel dat één van je ouders komen te overlijden tijdens jouw verblijf in het buitenland dan kan de andere ouder gewoon de nalatenschap afwikkelen zonder dat er eerst weer documenten naar Australie gestuurd moeten worden. Mocht je onverhoopt toch nog iets vergeten zijn af te wikkelen dan kunnen jouw ouders dat zonder problemen doen, ook voor de belastingdienst bijvoorbeeld.... ik zou het altijd aanraden, het kost misschien wel wat, maar je bent  wel safe!

groetjes
Jennefer
 
[quote author=mammavark link=topic=8822.msg118147#msg118147 date=1211450710]
wij hebben iemand gemachtigd, zonder notaris. Werkte ook, maar wel met gerichte dingen; (bank op de hoogte gesteld van te voren, )[/quote]
Daar ben ik dus momenteel ook mee bezig. [quote author=bregje link=topic=8822.msg118155#msg118155 date=1211470384]
Hoe hebben jullie dat dan precies gedaan? [/quote]
Nou ik ben gewoon samen met mijn vader naar de bank gegaan daar even een formuliertje ingevuld en voorzien van een krabbel van ons 2-en. Belastingdienst regel je door een brief naar je regiokantoor te sturen met daarin de gegevens van de gemachtigde. En zo kun je eindelijk wel veel dingen regelen, veel bedrijven vragen zelf om een contact persoon als je aangeeft dat je naar het buitenland gaat.

Succes
 
Back
Top