MBO diploma staat NIET gelijk aan een AQF !!!!

Gerdien

New Member
Voor een ieder die een Skill visum wil aanvragen met een MBO diploma.
Ik heb een gesprek gehad met Frans Buysse over mijn mogelijkheden om een Skill visum aan te vragen.
Uiteindelijk kon ik voor een beroep (residential care officer) gaan die mij 40 punten opleverde en kon mijn broer mij sponsoren.
Ik ben daarna zelf bezig gegaan met mijn visum (om geld uit te sparen). Ik heb mijn IELTS gedaan en daarna alles verzameld en mijn Skill bij Vetassess aangevraagd.
Ik was heel verbaasd toen de uitslag NEGATIVE was....
Ik heb een mail gedaan naar Rob van M2A en hem om advies gevraagd.
Ik kreeg van hem snel het verhelderend antwoord dat een MBO niet gelijk staat aan een AQF.
Dat ik 2 opties had. Of een HBO studie gaan doen of een werkgever vinden die mij kan sponsoren.

Maar ik kan dus NIET een Skill visum aan vragen met mijn MBO.

Dus voor een ieder die denkt (of is verteld) dat het wel mogelijk is..... dan weet je nu dat het niet zo is (vraag anders advies aan M2A)

Dus het blijkt dat Buysse bij mij niet het juiste advies heeft gegeven en mij valse hoop heeft gegeven :angry: .

Dankzij M2A weet ik nu wel waar ik aan toe ben....( ook al is het niet het gene wat ik wilde horen)

Greetz Gerdien
 
Gohh wat een verassing dat Buysse niet de juiste dingen verteld en alles mooier laat lijken dan het is..
Die mensen zouden echt aangeklaagd moeten worden!!

Maar jammer voor je zeg dat je met je huidige diploma geen visum aan kunt vragen!
wat nu?
 
Gwen neemt de woorden uit mijn mond. |Potverdorie zeg!Wat een sukkels zeg die Buysse.
Ik neem aan dat je van Rob nu weet wat wel/ niet kan... Kon je niet gesponsored worden door je broer/family visum? ( ik weet daar eerlijk gezegd niet veel van hoor )
 
Beste forumleden,


Ik wil hier even duidelijkheid geven want Move2Australia ontvangt nu emails als ongeruste reacties op Gerdien’s stukje, over de vraag of MBO-diploma’s nu ineens niet voldoende meer zijn en men nu met een MBO-diploma ineens geen enkele kans op emigreren zou hebben. Gerdien heeft zich wat ongelukkig uitgedrukt en om paniek te voorkomen zal ik hier uitleggen wat zij bedoelde te zeggen:

De stelling “MBO staat niet gelijk aan een AQF” klopt niet en had moeten zijn “MBO-diploma staat niet gelijk aan een AQF-Diploma”. De kreet AQF is een heel ruim begrip en staat voor ‘Australian Qualifications Framework’. Dit kan zijn op niveau Certificate I, II, III, IV, (advanced) Diploma, Bachelor Degree etc.

Voor sommige beroepen is voor een positieve beroepserkenning geen AQF-Diploma nodig, maar is een AQF Certificate III voldoende. Er zijn dus wel degelijk beroepen waarvoor een MBO- (en zelfs een LBO-) opleiding voldoende is om een beroeps-/kwalificatie-erkenning mee aan te kunnen vragen en om na het verkrijgen hiervan dus ook een visum aan te kunnen vragen.

Het gelijkstellen van een MBO-diploma aan een AQF-diploma is een fout die door meer bureau’s wordt gemaakt, bewust of door gebrek aan expertise/up-to-date zijn. Daar is het bijvoorbeeld bij Helmut en Leonie ook op stukgelopen, waarna ook zij - net als Gerdien - na het ontvangen van de afwijzing weer contact met Move2Australia opnamen voor verder advies.

Ik hoop hiermee de onrust bij enkele forumleden te hebben weggenomen.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hoi Gerdien,

Ik heb met Buysse hetzelfde meegemaakt ivm mijn Belgisch batchelor diploma kleuteronderwijs. Dit is in België een 3-jarige opleiding.
Ik had zelf gelezen dat het een 4-jarige batchelor moest zijn om mijn skills assessment in orde te krijgen. Maar Buysse zei, "geen probleem, komt allemaal in orde!" --> NIET DUS!!!! :x

Rob heeft voor ons ook duidelijkheid geschept.

Gelukkig ben jij niet met Buysse in zee gegaan, wij wel :|

Er zou echt iets aan die vent (FRans Buysse dus)gedaan moeten worden, de vraag is alleen "WAT?"
 
Wat pathetisch en ongelooflijk onprofessioneel zeg. Het is nu wat
moeilijker, met de grenzen 'dicht', om klanten te werven, maar op
deze manier maakt niemand zich populair.

Ik krijg er, en waarschijnlijk velen met mij, een heel nare smaak van in mijn mond. Bah.

Sophia



Beste forumleden,


Ik wil hier even duidelijkheid geven want Move2Australia ontvangt nu emails als ongeruste reacties op Gerdien’s stukje, over de vraag of MBO-diploma’s nu ineens niet voldoende meer zijn en men nu met een MBO-diploma ineens geen enkele kans op emigreren zou hebben. Gerdien heeft zich wat ongelukkig uitgedrukt en om paniek te voorkomen zal ik hier uitleggen wat zij bedoelde te zeggen:

De stelling “MBO staat niet gelijk aan een AQF” klopt niet en had moeten zijn “MBO-diploma staat niet gelijk aan een AQF-Diploma”. De kreet AQF is een heel ruim begrip en staat voor ‘Australian Qualifications Framework’. Dit kan zijn op niveau Certificate I, II, III, IV, (advanced) Diploma, Bachelor Degree etc.

Voor sommige beroepen is voor een positieve beroepserkenning geen AQF-Diploma nodig, maar is een AQF Certificate III voldoende. Er zijn dus wel degelijk beroepen waarvoor een MBO- (en zelfs een LBO-) opleiding voldoende is om een beroeps-/kwalificatie-erkenning mee aan te kunnen vragen en om na het verkrijgen hiervan dus ook een visum aan te kunnen vragen.

Het gelijkstellen van een MBO-diploma aan een AQF-diploma is een fout die door meer bureau’s wordt gemaakt, bewust of door gebrek aan expertise/up-to-date zijn. Daar is het bijvoorbeeld bij Helmut en Leonie ook op stukgelopen, waarna ook zij - net als Gerdien - na het ontvangen van de afwijzing weer contact met Move2Australia opnamen voor verder advies.
Zie http://forum.xpdite....1&#entry119887.

Ik hoop hiermee de onrust bij enkele forumleden te hebben weggenomen.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Helemaal mee eens Sophia, vind dit ook echt niet kunnen, zie ook mijn andere reactie op jouw bericht.
Annemarie
 
Bedankt voor de reacties... Het is zuur te horen dat dit dus vaker voorkomt. Het is idd misschien nog niet zo'n gek idee om eens naar kassa te gaan.. Want tel al dat geld maar bijelkaar op.. en dan hebben we het nog niet over de emotionele waarde.. met valse hoop geven.

Sorry als mijn stukje wat onduidelijkheid heeft gescheot bij sommige.. en Rob bedankt voor het ophelderen ervan.. Maar je bent pist en emoties lopen op.. dus dan komt niet alles eruit zoals het hoort.
Gelukkig is het dus niet voor elk beroep zo dat MBO niet voldoende is.

Wat ik nu ga doen??
Ik heb nu een working holiday visum aangevraagd voor NZ ( nog even op uitslag wachten.
Mijn planning is om in november NL te verlaten. Ik ga eerst 3 maanden naar mijn broer in NSW. Dan moet ik februari 2011 NZ in gaan ( om mijn visum te activeren) ik ga dan rondreizen en werken in NZ.
Daarna zal ik weer naar Australie gaan. Ik ben nu aan het kijken of ik een studie kan doen. Misschien van een 1 of 2 jaar. Om zo toch het juiste diploma te krijgen. ALs mijn studentenvisum dan afgelopen is dan zal ik alsnog mijn beroepsvisum aan moeten vragen.. en blijft het spannend.
Met het jaar NZ probeer ik wat tijd te rekken.. en hopelijk zijn de grenzen dan weer open...

Het is nog maar een idee.. dus nu kijken of dit kan.....

Hoe dan ook... ik ga ervoor zorgen dat ik bij mijn broer en zus kan wonen...
(mijn broer kan me sponsoren, maar dan moet ik als nog wel een beroep hebben met 40 punten)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties....

Gerdien
 
hey gerdien,

ik snap je reactie volledig! wij waren ook seriues pissed!!! :angry:

Maar dan ook verder beginnen zoeken en ik ga ook op studentenvisum, dat is voor ons de enige mogelijkheid, waarbij we zelf de vertrekdatum min of meer in de hand hebben.

Welke studie had jij gedacht te gaan volgen?

grtjes
ines
 
Back
Top