Mechanical engineering-jobs in Perth

Dani & Roy

Member
Hoi hoi,

Wij zitten nu in het laatste staartje van de visumprocedure (190), we wachten op de CO (De VOG en de medicals hebben we al geregeld). In verband met de start van het nieuwe schooljaar down under in februari, zouden we heel graag in januari een one-way ticket boeken zodat we een paar weekjes vakantie kunnen genieten om te acclimatiseren en de kinderen hierna gelijk kunnen instromen. Qua procedure lijkt dit allemaal haalbaar, maar het lijkt ons geen overbodige luxe (lees: noodzakelijk) om uitzicht te hebben op een baan voor vertrek. Mijn man heeft HBO werktuigbouwkunde gestudeerd en zoekt werk als projectleider engineering of als mechanical engineer. (37 jaar oud, 13 jaar ervaring)
Hij is momenteel volop bezig met solliciteren. Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar het lijkt niet echt heel vlotjes te lopen, veel standaard ontvangstbevestigingen maar nog geen persoonlijk bericht of skype interview. Logisch ook, want we hebben nog niet defintief een visum en we zijn pas beschikbaar in januari.

Heeft er iemand ervaring met engineering jobs in WA - Perth? Hoe zijn de ervaringen op de markt?
We durven zelf niet het risico te nemen om zonder baan naar Perth te vertrekken, bang dat het hier nog maanden gaat duren voordat er uitzicht is op een baan. Of is jullie ervaring dat als je er eenmaal bent, dit wel moet lukken?
Onze voorkeur gaat er nu naar uit, dat zodra we het visum hebben, mijn man een retourtje Perth boekt om jobinterviews te plannen en evt. alvast wijken / scholen te bezoeken.
We hebben geen huis meer om te verkopen, de dozen zijn gepakt, dus ' we are ready to take off!' (alleen nog het visum, maar hopelijk gaat dat lukken...) Een baan is voor nu toch wel de grootste zorg, maar we krijgen vaak te horen dat de opleiding/ervaring van mijn man veel gevraagd is en een baan geen probleem zou moeten zijn.
Heeft er iemand tips of ervaringen waardoor we een beter beeld krijgen?
Thanxxxx
 
Hoi Dani,

Ik ken hier in Perth 2 mechanical engineers, beide zonder baan. De ene is een Engelse meid die ook een sponsorship nodig heeft.. De andere is gewoon een Australische citizen (man), die ontslagen is bij de mijnen omdat ze aan het bezuinigen zijn. Volgens mij is er op dit moment niet giga veel werk voor Chemical Engineers in Perth :(.

Deze organistatie heeft soms leuke events waar je man naar toe kan gaan om een beetje te netwerken: http://www.ewb.org.au/
 
Hmmmm, dat klinkt minder Gwen.....bedoel je trouwens mechanical engineers of chemical engineers? (volgens mij heb je twee keer wat anders geschreven haha...)
 
Hmmmm, dat klinkt minder Gwen.....bedoel je trouwens mechanical engineers of chemical engineers? (volgens mij heb je twee keer wat anders geschreven haha...)
Het is inderdaad een beetje erg traag op het moment. Bij ons is er een paar weken geleden een van de 4 machine operators ontslagen (geluk bij een ongeluk voor de baas denk ik ;) ). Ze draaien al een paar maanden 1 shift, ipv 2. De laatste 1.5 week is het wel weer aardig druk geweest, de watercutter zit vol voor de komende 6 weken. Hopelijk blijft het een beetje doorlopen.
De klanten van ons die het het drukst hebben zitten in de business gelieerd de bouw . De "kunstwerken" die in de nieuwe developments neer geplant worden.

Bart
 
Mijn man zoekt eigenlijk werk als tekenaar / constructeur / projectleider. Momenteel is hij verantwoordelijk voor het ontwerpen, begeleiden en installeren van machines in een machinefabriek. Familie van ons in Perth zegt vaak tegen ons dat een baan geen enkel probleem moet zijn gezien zijn vakgebied en ervaring. Maar volgens mij liggen de kaarten toch wat lastiger....:confused:
Wat zouden jullie doen: met het hele gezin een one-way ticket boeken en er van uit gaan dat een baan binnen 1-2 maanden wel gaat lukken? (misschien wat naief..) OF dat mijn man bijvoorbeeld in oktober alvast twee weekjes alleen gaat (retourtje) om op zoek te gaan naar een baan. Heeft dit laatste zin of heeft solliciteren via mail / telefonisch hetzelfde effect?
Voor mijn gevoel zal een baan op den duur wel lukken, maar is zekerheid omtrent het visum en het wonen in australie een must voor potentiele werkgevers...:oops:
 
Hmmmm, dat klinkt minder Gwen.....bedoel je trouwens mechanical engineers of chemical engineers? (volgens mij heb je twee keer wat anders geschreven haha...)
Oh Blont! Ik had het over Chemical Engineers. En jij wil natuurlijk weten over Mechanical.. Hihi WoOps

Het is moeilijk om advies te geven wat je het beste kan doen. Ik denk dat als je ECHT binnen 2 maanden werk moet hebben omdat je het anders financieel niet red, dan is het een grote gok. Zeker omdat het echt niet (meer) zo makkelijk is om zo'n baan te krijgen.
Is het een optie dat je man een maand (ofzo) eerder gaat om een baan te vinden, maar wel op een enkeltje, en dat jullie dan een maand later ook komen? Misschien is dat nog een optie..
 
Is het een optie dat je man een maand (ofzo) eerder gaat om een baan te vinden, maar wel op een enkeltje, en dat jullie dan een maand later ook komen? Misschien is dat nog een optie..
Da's precies wat ik ook dacht :)
Het natuurlijk geen ideale oplossing, maar als Dani ook nog zou werken in NL, maak je het jezelf wel een stuk makkelijker, financieel gezien dan.

Bart
 
Back
Top